handdator

Visa fullständig version : Kommentarer till träningsprogram


emmerald
2007-07-10, 19:38
Mina planer är att jag vill börja tävla i Body building/Body fitness i framtiden, har satt en 1-2 års gräns för min första tävling.

För att uppnå detta har jag anlitat en PT, vilken jag fick ett träningsprogram av idag. Dock har jag mina tvivel när jag ser och gick igenom detta program och vill därför rådfråga er vad ni anser om detta.

Bakgrund om mig;
Är 34 år, tränat koncentrerad styrketräning från 2006-12 innan dess pass träning. Tränar mellan 5-6 dagar i veckan och alltid 20 min cardio/dag. I dagsläget tränar jag en muskelrupp/dag och kör ca 5 övningar á 2-3 set med 8-14 reps. Då jag känner att jag inte utvecklas i den takt jag behöver och vill så har jag då alltså tagit en PT till hjälp både gällande kost samt träningsupplägg.

Så här ser min PT:s tränings schema ut:

Måndag
Benpress 12x3
Lårcurl 8x3
Benspark 6x3
Bröstpress (maskin) 6x4
Pec deck 6x4
Mage i V-bänk crunch el. raka
Mage i maskin, crunch 10x4
Ryggresning 10x3
Flyes i cableX 10x4

Tisdag
Axelpress 6x4
Axelflyes (sidan) 8x3
Mage i maskin, crunch 10x4
Torso mage (sneda i maskin), 10x3
Bicep curl med stång, 6x4
Bicep curl i cable med V-stång, 6x4
Axeldrag med stång, 8x3
Mage, crunch på matta
Armhävningar, 10x3

Onsdag
Bröstpress, 8x4
Pec Deck, 8x4
Bröstpress med hantlar i snedbänk, 8x3
Triceps, pushdown i Cable med stång, 8x4
Triceps, sittande med vikt bakom huvudet, 8x3
Rodd i maskin, 8x4
Latsdrag smalt, 8x4
Enarmsrodd med hantel, 8x3

Torsdag
Benpress, 12x3
Lårcurl, 8x3
Benspark, 6x3
Mage i lufttrycksmaskin, 10x4
Mage i maskin, crunch, 10x4
Mage, situps i V bänk
Biceps, Konc. curls, 6x4
Biceps curl i cable, 8x3
Sittande bicep curl med hantlar

Fredag
Axelpress 6x4
Axelflyes (sidan) 8x3
Axeldrag med stång, 8x3
Triceps, pushdown i Cable med stång, 8x4
Triceps, press mot pannan med Zstång, 8x3
Triceps sittande med vikt bakom huvudet, 8x3
Triceps, pushdown i Cable med rep, 8x4
Rodd i maskin, 8x4
Latsdrag brett, 8x4

Lördag eller söndag
Biceps Konc. curl, 6x4
Pec Deck, 8x4
Axelpress, 6x4
Rodd i maskin, 8x4
Latsdrag smalt grepp, 8x4
Triceps i maskin, 8x3
Biceps i maskin, 8x3
Mage, 10x4 (valfri magövning)
Ryggresning, 10x3

Gällande kost så tycker hon att jag ska äta "normalt" både kolhydrater samt protein, dock inga protein/kolhydrats tillskott alls.

Hon vill att jag ska lägga in kondition fast efter styrketräningspasset. Inga viktrekommendationer alls.

Är väldigt tacksam för alla svar och kommentarer om ovanstående då jag vill satsa seriöst och verkligen få valuta för mina pengar det ändå kostar att ha en PT.

//Emmerald

Überbiffen
2007-07-10, 19:45
Personligen tyckte jag rent spontant det såg katastrofalt ut. Samma muskelgrupp dyker upp flera gånger i veckan dagar inpå varandra osv.

JohnRick
2007-07-10, 19:47
Rent spontant låter det som väldigt mycket träning över en vecka. Bröst tre dagar av dessa ändå? Var är knäböj? Marklyft? Lite väl många maskiner också. Sedan vet jag inte hur mkt det lönar sig med att anlita en PT. Själv tänker jag aldrig göra det. Blir bara förbannad.

Raggis
2007-07-10, 19:48
Vila? Dessutom, bara för att du anlitar en PT, betyder det inte, per automatik, att du kommer växa snabbare.

JohnRick
2007-07-10, 19:54
27 set bröst samt 27 set rygg under en vecka? Det är förvisso balanserat och varierande reps, men efter bara ett halvårs gymträning? Wtf?

regus
2007-07-10, 20:06
Om du vill ha en Pt, bör du nog satsa på en annan PT, faktiskt.

Handcuff
2007-07-10, 20:13
Om du vill ha en Pt, bör du nog satsa på en annan PT, faktiskt.

Håller med..såg lite läskigt ut faktiskt :( Sen tycker jag det verkar liiiite väl optimistiskt att komma i tävlingsform på 1-2år med den träningsbakgrunden du har (6-7mån). Om du nu inte sitter på mirakelgener...eller är det lätt för tjejer att pricka den formen :banned

Sniggel
2007-07-10, 20:30
Håller med..såg lite läskigt ut faktiskt :( Sen tycker jag det verkar liiiite väl optimistiskt att komma i tävlingsform på 1-2år med den träningsbakgrunden du har (6-7mån). Om du nu inte sitter på mirakelgener...eller är det lätt för tjejer att pricka den formen :banned

Emmerald är en kille enligt profilen.

Men jag håller med lite, men det kan vara bra att ha höga mål. i vilket fall instämmer jag med att det verkar vara på tok för hög volym för att kunna ge resultat (öht?)

jojjep91
2007-07-10, 22:37
Själv har jag aldrig litat på Pts,

en fråga bara.

Är din PT i bra form?

emmerald
2007-07-11, 00:01
Oki, ska försöka svara på alla era frågor och hoppas jag inte glömmer någon.

Jag är tjej, och kommer från aerobic, Body pump sidan innan men aldrig helt satsat endast på gym träning, dock måste man ha mål och om det låter väl optimistiskt med 1-2 år så får det väl göra det, man kan alltid ändra utmed vägen beroende på utfall osv. Dock har jag inte sagt att jag ska stå på scenen i den största av alla tävlingar men finns mycket mindre tävlingar, samt exempelvis Body open (tidning) så att man kan känna på det, samt se om man klarar en ordentlig deffning. Kul att ni kommer med så mycket positivt, förstår varför kvinnor inte satsar på denna sport.... Vill man så kan man...

Min PT har aldrig sysslat med BB men tävlar själv på elit nivå inom karate dock betyder det ju självklart inte att hon är duktig därav att jag ville rådfråga er.

Jag ser fram emot ett annat förslag på program från er, kan man ex. ta bitar ur detta? Vad anser ni om kosten, ska jag ta protein tillskott etc.

Mer sakliga svar ses fram emot.

Whistler
2007-07-11, 02:49
Det är svårt att ge konkreta råd och veta hur du mottar dem när vi själva inte vet hur mycket du vet.

Först och främst en tanke om din PT:s bakgrund. Jag har tränat och umgåtts
med ett antal Sverige-, Europa- och världsmästare i olika kampsporter, bl a karate, thaiboxning och ju-jutsu och kan utan tvekan säga att jag knäpper dem på fingrarna i kost- och näringslära gällande träning och muskelutveckling. Ta då med i beräkningen att jag ändå inte anser mig bildad nog för att våga skriva i samma trådar som King Grub, Eddie Vedder mfl på forumet. Säger en del om nämnda kampsportsmästares kunskaper, eh? Finns givetvis folk inom kampsporten som har Grym(tm) koll på kost och träning, men vad jag menar är att tävlingsmeriter inte alltid är samma som kunskapsnivå.

För övrigt tycker jag du ska satsa på basövningar, äta mycket mat och föra träningsdagbok, gärna i form av en journal här på forumet.

Gällande mat och tillskott så är det mest en bekvämlighetsfråga. Allt du behöver kan du få i dig via kosten, med kreatin som enda undantaget. Finns många bra och billiga kreatinmonohydrater att köpa, t ex här i Kolozzeums egna webshop. För smidighetens skull kan det vara värt att köpa t ex EsaPro för att få i dig essentiella aminosyror (EAA) direkt före och efter träningen.

Viktigast är dock att du äter ordentligt med väl sammansatt mat hemma! Ska du öka i muskler så är det överskott på kalorier som gäller! Ett program som funkat väldigt bra för mig är Hälsovakten. Enkelt dataprogram där du skriver in hur mycket du vill öka i vikt och över hur lång tid det ska ske, sen matar du dagligen in vad du har ätit och din motionsmängd, så räknar programmet ut hur mycket du har kvar att äta eller motionera för att nå satt kalorimål.

:)

Mr. Moose
2007-07-11, 05:19
Emmerald....

När du skriver "Benpress 12x3" menar du 12 set a' 3 reps eller 3 set a' 12 reps?

Om du skriver som man brukar, "set x reps", tycker jag det är alldeles för tungt med tanke på hur lite vila du får.

emmerald
2007-07-11, 09:18
DÅ skrev jag fel då, alltså det är 3 set x 12 reps då, jag vände på det.

Men tackar för era inlägg, jag ska nog försöka luska ut ett program med hjälp av min sambo samt denna sidan/böcker m.m. för känns då inte som man kan lita på PT, vilket är trist.

Då är det bara nästa fråga, att inte behöva betala för detta samt ge henne rätt argument :devil:

mini
2007-07-11, 09:22
Om du ska ha en PT för att tävla i någon av fitnessgrenarna tycker jag att du bör ha en PT med samma inriktning. Fundera på vad du vill ha ut av din PT, och fundera på hur du bäst får ut det du behöver. Kanske är din nuvarande bra på att motivera dig, eller något annat som gör att du valt just henne.

Att träna samma muskelgrupp flera gånger i veckan är ingen jättedum idé, men då ska du inte träna fem gånger i veckan. Varför så mycket träning? Jag skulle kanske hellre välja tre helkroppspass eller fyra halvkroppspass i veckan. Du har många av övningarna i maskin, jag skulle rekommendera att du försöker gå över på mer fria vikter efterhand.

Edit: betala tror jag nog du får göra ändå. Hon har ju gett dig ett program. Kanske har hon försökt kompromissa mellan dina krav och vad som är lämpligt?

Dexterity
2007-07-11, 12:38
Lånar tråden lite....

Kommentarer på mitt (Z_bumbis) schema........ Har tränat i ett par månader nu och har nyligen börjat med detta schema. Dock har jag ersatt vissa övningar (se: marklyft, rakbensmarklyft) mot andra eftersom att det känns som om jag inte utför övningarna på rätt sätt.

Dag 1

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8 Cable cross over 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
pushdown (alt. stående tricepsextension med fler antal reps) 2*10
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Långdistanslöpning, ca 7-8 km i lungt tempo.

Dag 3

Sittande rodd 3*12
Skivstångsrodd i Smith 3*10
Smalt latsdrag eller chins 3*10
Hyperextensions 3*12
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 4

Knäböj 4*6-8
Benpress 3*20
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*10-15


Kommentarer?

Eddie Vedder
2007-07-11, 13:09
Lånar tråden lite....

Jag skulle snarare påstå att du kapar den helt och hållet.*whistle*