handdator

Visa fullständig version : Bleka och krympa en t-shirt?


McNewbie
2007-07-10, 18:29
Hejsan,
jag beställde tillsammans med annat en tisha som jag tyckte såg jävligt grym ut här om dagen. Den är svart med vitt tryck och såg på bilderna ganska vintage ut, blek och använd så att säga. Beställde strl medium vilket jag har i alla andra tishor.

När jag hämtade t-shirten idag märker jag först och främst att den inte alls ser speciellt trashig ut, och den var dessutom för stor.

Kastade in fanskapet på 60°C i hopp om att den skulle krympa och ev. blekna en aning. Men icke. Skitsamma tänkte jag, den kostade bara runt 150:- så jag kan lika gärna använda den som expriment och vred således upp till 95°C och torktumlade en timme på det.

Men tishan ser ut precis som ny...

Har ni några idéer om hur jag kan göra den mindre + få den att se lite solkigare ut?

Mormorsnack om att utslitna kläder är fult och diskussionen om exempelvis trasiga jeans undanbedes.

Vänligen!

Überbiffen
2007-07-10, 18:37
Har ni några idéer om hur jag kan göra den mindre + få den att se lite solkigare ut?
Sola och styrketräna i massor. :D

McNewbie
2007-07-10, 18:38
Jag glömde att nämna att jag vill göra det på artificiellt vis, så snabbt som möjligt :D

Raggis
2007-07-10, 18:39
Synthol :P? Skämt åsido, tvätta på hög värme, och torktumla?

Larsson
2007-07-10, 18:44
Ska man bleka en t-shirt ska man använda klorin. Men det är väldigt starkt och en t-shirt med tryck kommer nog inte att se så bra ut efteråt. Du får helt enkelt använda den och tvätta och tumla den. Med tiden kommer den garanterat att se sliten ut.

Musselbank
2007-07-10, 18:48
Remol går också att bleka med, lite svårtippat resultat dock.

McNewbie
2007-07-10, 18:51
Jag kokar den på spisen nu :D:D
Vattnet har fått en rödviolett färg...

regus
2007-07-10, 18:51
Jag kokar den på spisen nu :D:D
Vattnet har fått en rödviolett färg...

Hej då passform?

McNewbie
2007-07-10, 18:54
Vet ej. Men som sagt, expriment :D

Deceiver85
2007-07-10, 19:20
Du måste koka den på exakt 102,5 grader om du vill få ner den till Small, en halv grad mer så blir det Extra Small...

...seriöst nu, hur svårt kan det vara att fylla ut en medium t-shirt? Jag är så jävla grov att XXL sitter tajt på mig.

Raggis
2007-07-10, 19:21
Du måste koka den på exakt 102,5 grader om du vill få ner den till Small, en halv grad mer så blir det Extra Small...

...seriöst nu, hur svårt kan det vara att fylla ut en medium t-shirt? Jag är så jävla grov att XXL sitter tajt på mig.

Det är dina pattars förtjänst :D

Deceiver85
2007-07-10, 19:23
Det är dina pattars förtjänst :D

"Men en sak ska du veta POJKEN!!! Jag är GROV NU!!!
SÅ JÄVLA GROV SÅ DET FATTTTTTAR DU INTE!!!! Jag väger 130kg i en
form som är FIIIIN!!! Armarna mina är så att folk kör ihjäl sig i
sina bilar när dom ser mig..... Triceps är en MÄKTIG HÄSTSKO!!! &
BICEPS ÄR MIN STOLTHET!!!!!!!!"

z_bumbi
2007-07-10, 19:47
Det enklaste nog att låta plagget gå med i tvättmaskinen och torktumlaren så ofta som möjligt, gärna med grova textiler som t ex mattor eller skor. Att tvätta med en svag klorinlösning som man häller i facket för tvättmedel kan också funka men börja svagt och öka mängden till nästa tvätt om det behövs, se sen till att få bort klorinet från maskinen.

Solkigheten är bara att smutsa ner den rejält med sådant som inte går bort men vill man leka så kan en förtunnad textilfärg funka ganska bra, bara att smeta på på valda ställen, stryka och sen tvätta igen.

mangs
2007-07-10, 19:52
Hur gick kokningen, krympte den något?

Har själv några T-shirts som jag vill krympa.


Jag har märkt det att vissa ev de T-shirts som jag främst köpt i USA är alldeles för stora i midjan men passar bra upptill. Funderar på att doppa underdelen av tröjan i kokande vatten för att på så sätt få en bättre form på tröjan, vad tror ni om detta? Kommer man sabba tröjan helt?

Juliette
2007-07-11, 12:07
Hur gick kokningen, krympte den något?

Har själv några T-shirts som jag vill krympa.


Jag har märkt det att vissa ev de T-shirts som jag främst köpt i USA är alldeles för stora i midjan men passar bra upptill. Funderar på att doppa underdelen av tröjan i kokande vatten för att på så sätt få en bättre form på tröjan, vad tror ni om detta? Kommer man sabba tröjan helt?

Annars kan man ta fram symaskinen och swichhhh... så är midjan smalare på tre sekunder.

(Gör jag med alla tröjor som är för stora i midjan, blir superbra för då får man de exakt som man vill ha dem.)

Officer
2007-07-11, 12:10
Annars kan man ta fram symaskinen och swichhhh... så är midjan smalare på tre sekunder.

(Gör jag med alla tröjor som är för stora i midjan, blir superbra för då får man de exakt som man vill ha dem.)

Har du lite instruktioner på hur man går tillväga då? Jag skolkade från syslöjden på lågstadiet.

Juliette
2007-07-11, 12:28
Har du lite instruktioner på hur man går tillväga då? Jag skolkade från syslöjden på lågstadiet.

Du kanske bara skojade, men så här gör man:

Vänd tröjan ut-och-in.
Sy från armhålan till midjan på tröjan.
Vill du ha den formsydd så gör sömmen lite inåtböjd.
Vänd tröjan rätt.
:)

mangs
2007-07-30, 13:23
Du kanske bara skojade, men så här gör man:

Vänd tröjan ut-och-in.
Sy från armhålan till midjan på tröjan.
Vill du ha den formsydd så gör sömmen lite inåtböjd.
Vänd tröjan rätt.
:)


Hade helt missat detta svar. Tack för tipset. Det skall testas!

Bör man inte klippa bort överskottet av tyg på något smart sätt? Det kanske trots allt är bäst att prova på en avlagd gammal T-shirt först då jag inte är helt van vid symaskin. Någon speciell söm man skall använda sig av?