handdator

Visa fullständig version : Filippinerna - resetips?


Mighty
2007-07-10, 15:38
Åker till Filippinerna med flickvännen över nyår och undrar om det är någon som sitter inne på några sköna tips på vad man skall besöka där.

Är borta ca 2 veckor och avslutar resan med några dagar i Hong Kong.

hepp_68
2007-07-10, 17:59
Hej jag var på filippinerna 1995 i 2 månader och min son var där 2007.... Det är ett underbart land som inte är i thailands hysteri än... vad är ni ute efter?? dyker/snorklar ni?? jag har även flertalet vänner som bor i Sverige och på Filippinerna så jag kan nog få fram en hel del.Är det sol o bad ni är ute efter så säger jag Boracay dyker ni säger jag Malboal...

ha det så bra

FreCKo
2007-07-10, 18:39
Undvik Dakak Park, drivs av pedofiler :D

bengdoktor
2007-07-10, 18:52
Härligt! Jag var där i februari i år. Det ni ABSOLUT inte får missa är att snorkla med valhajar i Donsol på ön Legaspi. Det var hela min resas höjdpunkt utan tvekan! Sen är Boracay väldigt fint trots att det är många turister. Ön Bohol är väldigt fint, särskilt Alona Beach. Är ni på Bohol så se till att titta på Chocolate Hills och Tarsier-apan (världens minsta). Ha en fin resa!

Mighty
2007-07-11, 08:40
Vi dyker inte (men snorklar gärna) utan är mer ute efter en avslappnade sol-/badsemester gärna blandat med några aktiviteter så det inte bara blir slappa på stranden.

Planen nu är att flyga till Cebu och sedan vidare till Bohol för att avsluta med att tillbringa några dagar på Malapascua.

Chocolate Hills hade vi tänkt se men Tarsier-apan visste jag inte om. Skall undersöka det närmare.

Fyll gärna på med mer tips :-)

bengdoktor
2007-07-11, 10:00
Cebu stad är hemskt. Bland dom fattigaste och eländigaste städerna vi besökte. Mkt gatubarn och sånt... Vi var på som sag på Alona Beach påön bredvid Bohol, Panglao island. Litet, fint och mysigt. Ta delfinturen kl 6 på morgonen. Då åker man i soluppgången och får se hela gäng med delfiner som hoppas i soluppgången, hur vackert som helst. Chocolate Hills, Tarsier-apan och en hängbro är alla på en dagstur där ni hyr en chaufför som kör runt er i sin bil. I vår tur ingick en måltid på en båt som gick långsamt på en kanal men just den delen av utflykten sög, resten är kanon!

Fundera över Donsol och valhajarna! Det är det mäktigaste jag har varit med om.. vi fick se 21 valhajar under vår dagstur. Det är lite bökigt att komma dit men jag kan bistå med info om det behövs :) Man snorklar med dom, dykning är förbjudet där. Dom simmar upp till ytan när det är fint väder för att värma sig i solen och då kommer man dom riktigt nära.

Boracay är också väldigt fint. Där var vi en vecka av våra 21 dar på turistvisum..Malapascua vet jag inte vad det är, där var vi aldrig.

Vill du kan du kolla "majthaias" på resdagboken.. det är vår resa och text och bilder från alla ställen i Fillippinerna.

Mighty
2007-07-12, 08:59
bengdoktor, tack för er resedagbok den var mkt rolig att läsa! :)

Hur är maten? Har läst att den inte skall vara speciellt bra och till huvudsak bestå av ris och kokt fisk...

bengdoktor
2007-07-12, 09:16
kul att du läst den!


Maten är katastrof där inte turismen kommit. Bohol och Boracay är lite turistigt och då finns restauranger som är helt ok. Där smakar maten bra, med bra pris. I t.ex Legaspi där folk aldrig har sett en västerlänning (vilket är ett kapitel för sig eftersom det är så galet hur folk blir glada när dom får se nån från nåt annat ställe för första gången), där är maten total katastrof. Det gick inte äta nåt där, och inte heller handla. Brödet är kritvit och man kan tro att allt går ut på att äta chips och kritvitt bröd för det är det gott om.

Men som sagt, håller man sig till ställen där det finns turister är maten helt ok!

machine gun
2007-07-12, 10:52
Jag har hittills bara varit i Manilla (var där på konferens), men jag är rätt sugen på att åka tillbaka, för att få se mer av landet. Just Manilla är ju inte direkt så sevärt. Intressant läsning i den här tråden. Ska kolla resedagboken när jag hinner också, tack för tipset!

FreCKo
2007-07-13, 06:23
Just fan, filipinska pirater kidnappar vita män också :D Fick höra det genom farsans sambo, men det är tydligen inget "problem" om man håller sig till de större ställena...

Manila måste man ju besöka om man åker dit, Dakak Park som drivs av pedofiler är också sjukt fint, men som sagt, lite skeva personer hänger ju där...

Undvik deras bröd också, fan det äckligaste jag käkat någonsin *spy* sött och vidrigt, som godis ungefär.

HenrY
2007-08-11, 12:02
BUMP!:D

Jag letar resekompisar att dra ner med i Dec-Januari för att luffa runt i Filippinerna ett par månader. Intressen är främst att dyka(!), slappa, göra lite trekking i djungeln.:)

Någon som känner sig sugen??*popcorn*