handdator

Visa fullständig version : Bostadsreform


Snafu
2007-07-10, 14:53
Nu händer det grejjer! Micket pra!

Helt rätt.

Alliansen: Släpp andrahandshyrorna fria
Bostadsminister Mats Odell och regeringen vill införa ägarlägenheter som ny form av bostadsägande i Sverige. I en ägarlägenhet blir lägenhetsinnehavaren ägare till den fysiska lägenheten, och inte endast till rätten att bo i lägenheten såsom i bostadsrätter.

– Det finns en politisk enighet att tillsätta den här typen av lägenhet, säger Mats Odell.

– Ägarlägenheter skulle vara en ny kategori av lägenheter att investera i, och det skulle bidra till en ökad bostadsproduktion, fortsätter han.

Och enligt Mats Odells vision skulle innehavaren av en ägarlägenhet fritt kunna bestämma andrahandshyran.

– Det skulle inte finnas något tak, säger han.

Samtidigt tittar även Mats Odell på möjligheterna till en friare hyressättning vad gäller bostadsrätter. Det ska bli mindre ofördelaktigt att hyra ut en bostadsrätt i andra hand.

– Som det ser ut nu, går det i vissa fall inte ens att täcka sina egna bostadskostnader vid andrahandsuthyrning. Det bör täcka kapitalkostnaden och hyran, säger Mats Odell.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c07%5c10%5c11053

tossefar
2007-07-10, 14:56
Visst är det bra för oss som har råd att köpa våra lägenheter, men att inte ha ett tak på andrahandsuthyrning är ju katastrofalt. Det är väldigt många unga som hyr lägenheter i andra hand. Förstahandskontrakt är inte precis lätt att få i städer här i Sverige.

Allan
2007-07-10, 15:10
Mmmm. Bostadssituationen är ju helt glimrande på de platser i världen där man har den sitiationen...

Snafu
2007-07-10, 15:16
Mmmm. Bostadssituationen är ju helt glimrande på de platser i världen där man har den sitiationen...

Det är ju helt rätt att kunna äga sin lägenhet istället för att köra bostadsrätt-systemet, vilket naturligtvis bör kunna finnas sida vid sida och så kanske vi får ett tiering-system där 100%-ägade blir dyrare och bostadsrätter billigare.

Att ta ut marknadsmässiga hyror är helt vettigt, jag ser inte det rättvisa med det nuvarande systemet dels från ett andrahandsperspektiv men även förstahandhyresperpektiv.

Så sosse-planekonomi är det nuvarande systemet.

Röda_Lacket
2007-07-10, 15:58
Det är ju helt rätt att kunna äga sin lägenhet istället för att köra bostadsrätt-systemet, vilket naturligtvis bör kunna finnas sida vid sida och så kanske vi får ett tiering-system där 100%-ägade blir dyrare och bostadsrätter billigare.

Att ta ut marknadsmässiga hyror är helt vettigt, jag ser inte det rättvisa med det nuvarande systemet dels från ett andrahandsperspektiv men även förstahandhyresperpektiv.

Så sosse-planekonomi är det nuvarande systemet.

Och vad fan är en marknadsmässighyra? Det står ett träd och skymmer just min utsikt ska jag ha 100kr mindre i hyra än min granne med samma lägenhet fast inte har ett skymmande träd?

Palm
2007-07-10, 16:06
Och vad fan är en marknadsmässighyra? Det står ett träd och skymmer just min utsikt ska jag ha 100kr mindre i hyra än min granne med samma lägenhet fast inte har ett skymmande träd?

En marknadsmässig hyra är precis så mycket som någon är beredd att betala för en bostad. Krångligare än så borde det inte vara.