handdator

Visa fullständig version : Springa med extravikter på ryggen?


lungan
2007-07-10, 13:37
Är det ur någon synvinkel skadligt för tex ryggen att springa 5km med vikter nerpackade i en ryggsäck? Antar att man bör ha en ryggsäck som sitter mycket bra på ryggen, men förutom det.

-S-T-
2007-07-10, 13:49
Sök runt - finns någon tråd om att det sliter på lederna, tror jag.

Eddie Vedder
2007-07-10, 14:17
Har du en specifik anledning att kunna springa med tung ryggsäck? Jag tänker på typ lumpen eller så?


Finns det inget "grenspecifikt" syfte så är det i stort sett värdelöst på alla sätt och vis. Ett effektivt sätt att skada sig utan att egentligen få bättre kondition (vilket du får med effektivare löpning utan din ryggsäck) eller styrka (som du får bättre av att träna ren benträning i gymmet).

jojjep91
2007-07-10, 18:36
hmm, han kanske bara inte har tid att träna benen på gymmet och springa, och tänkte därför att han kunde få både styrka och kondition samtidigt?

Olof
2007-07-10, 19:56
Kan inte en viktväst vara mer behjälplig eftersom den anpassar sig bättre efter kroppen? Flera idrottare använder ju sig av viktvästar och ankelvikter när de kör plyometriska övningar och/eller kör backträning.

Jax
2007-07-10, 20:47
Kan inte en viktväst vara mer behjälplig eftersom den anpassar sig bättre efter kroppen? Flera idrottare använder ju sig av viktvästar och ankelvikter när de kör plyometriska övningar och/eller kör backträning.
Undvik ankelvikter. Även vikter som placeras på armarna. Det ökar skaderisken ordentligt.

Viktvärst däremot är betydligt bättre, men även ryggsägg fungerar bra om den sitter som den ska.

Absinteh
2007-07-10, 21:22
Jag fick dåliga fötter efter sprungit/gått med vikter ( 15kg skolväska )

jojjep91
2007-07-10, 22:31
Undvik ankelvikter. Även vikter som placeras på armarna. Det ökar skaderisken ordentligt.

Viktvärst däremot är betydligt bättre, men även ryggsägg fungerar bra om den sitter som den ska.

Jax -

vet du om det är skadligt att "Boxas" med hantlar?

zydar
2007-07-10, 23:22
jag funderarde på att skaffa sånna där grejer med karborreband o ha runt fötterna, blyvikter asså,, funkar det? får man starkare ben?

Whistler
2007-07-11, 00:27
jag funderarde på att skaffa sånna där grejer med karborreband o ha runt fötterna, blyvikter asså,, funkar det? får man starkare ben?

Svårt att läsa? ;)

Undvik ankelvikter. Även vikter som placeras på armarna. Det ökar skaderisken ordentligt.

Viktvärst däremot är betydligt bättre, men även ryggsägg fungerar bra om den sitter som den ska.

Hemi
2007-07-11, 01:03
Jax -

vet du om det är skadligt att "Boxas" med hantlar?

Jag är inte Jax men har varit boxare några år. Kan säga att det inte är bra att slå ut slagen helt med vikter i händerna. Det kan vara något lite skadligt även vid för mycket skuggboxning utan vikter, att slå ut slagen helt, utan något att träffa, som en sandsäck t ex. Det skall inte rycka för mycket i musklerna uppe i ryggen. Slår man raka slag kan snärten slita sönder muskler där. Annars vevade jag med hantlar, mest halvlånga krokar och det hände inte nåt.

skaparn
2007-07-11, 07:13
Jag har sprungit en hel del med ryggsäck, men då inte så tung sådan och ej heller i syfte att bli starkare. Packningen vägde cirka sex kilo och jag upplevde det inte som ett problem för knä och leder när jag väl hittat den optimala ryggsäcken och lärt mig hur den skulle spännas på mig.

Däremot vill jag instämma i alla de röster som säger att om du bara vill bli starkare och få bättre kondition är det bättre att öka hastigheten utan ryggsäck och träna benen med skivstångsövningar såsom utfall.

lungan
2007-07-11, 16:16
Jag har sprungit en hel del med ryggsäck, men då inte så tung sådan och ej heller i syfte att bli starkare. Packningen vägde cirka sex kilo och jag upplevde det inte som ett problem för knä och leder när jag väl hittat den optimala ryggsäcken och lärt mig hur den skulle spännas på mig.

Däremot vill jag instämma i alla de röster som säger att om du bara vill bli starkare och få bättre kondition är det bättre att öka hastigheten utan ryggsäck och träna benen med skivstångsövningar såsom utfall.

Njaa, alltså målet är inte direkt att kunna springa ännu fortare sen då jag tar av mig ryggan, utan mer att få kondition och styrka så att då jag har en tung ryggsäck vid andra tillfällen (tex i fjällen) ska det inte slita allt för mycket

Eddie Vedder
2007-07-11, 16:21
att få kondition och styrka så att då jag har en tung ryggsäck vid andra tillfällen (tex i fjällen) ska det inte slita allt för mycket

Då är du alltså ute efter specifik träning vilket jag undrade från början. Om du vill blir bättre på att kunna transportera dig med tung ryggsäck är det bra att träna på att transportera dig med tung ryggsäck.

Det var det jag frågade i trådens tredje inlägg.

Att springa med ryggsäck bara som "en kul grej" som man fått för sig och tro att det är bättre än vanlig konditionsträning och bättre än styrketräning för benen är fel. men i syfte att kunna vandra med ryggsäck är det ju lämpligt att öva på såklart. :thumbup:

Jax
2007-07-12, 15:56
jojje: Tror att Hemi svarade bättre än vad jag kan göra.

En sak till man kan göra istället för extravikter är givetvis att springa i backar. Skonsammare för kroppen och grymt jobbigt. Trådskaparen vill förvisso blir bli bra på att bära ryggsäck och då är det träning med rycksäck som gäller. Inte bara benen och konditionen som måste stärkas.

lungan
2007-07-12, 22:56
Då är du alltså ute efter specifik träning vilket jag undrade från början. Om du vill blir bättre på att kunna transportera dig med tung ryggsäck är det bra att träna på att transportera dig med tung ryggsäck.

Det var det jag frågade i trådens tredje inlägg.

Att springa med ryggsäck bara som "en kul grej" som man fått för sig och tro att det är bättre än vanlig konditionsträning och bättre än styrketräning för benen är fel. men i syfte att kunna vandra med ryggsäck är det ju lämpligt att öva på såklart. :thumbup:

Ursäkta otydligheten, det jag tänkte var att bära en ryggsäck är ganska mycka tyngre än att inte bära någon ryggsäck. Tänkte då att om man börjar lägga in lite cardio med ryggsäck borde det inte bli lika jobbigt då man är ute och har en tung ryggsäck. Bör man undvika att bära tunga ryggsäckar förutom då man är ute och måste ha det, eller kan man utan risk vara ute någon gång med ryggsäcken för att träna sig på att ha den så man kan "koncentrera" sig på annat än hur tung ryggsäcken är.