handdator

Visa fullständig version : Räkna ut näringsinnehåll på recept?


Shamrock
2007-07-10, 10:06
Hej

Har något ett bra sätt att räkna ut näringsinnehållet i ett recept. T.exett bröd, en kaka eller liknande.

Vad jaga gjorde var att räkna ihop alla ingredienser med någon energi/näring, räknade alltså inte med vatten och kryddor. Sedan tog jag det färdiga brödet och vägde det.(657g)

657g (brödets vikt)
Näringen som fanns i de ihopräknade ingredienserna.
Kolhydrater: 286
Proteiner: 68
Fett: 33

Delade sedan makron med 6,57 för att få energin per 100 g. Blev såhär

Per 100g bröd:
43,5 K
5,02 F
10,3 P

Kan någon svara på om jag har gjort rätt som struntade i vattnet? eller försvinner det kanske inte i ugnen. Någon som vet hur man gör:smash:

Kimball
2007-07-10, 11:09
Fett innehåller ~9kcal, och protein/kolhydrater ~4kcal. Sen är det bara att räkna.

Ironwoman
2007-07-10, 12:28
:thumbup: Rätt

Shamrock
2007-07-10, 13:31
Fett innehåller ~9kcal, och protein/kolhydrater ~4kcal. Sen är det bara att räkna.

haha nähä??:smash: va inte riktigt min fråga men men man kan inte alltid få som man vill.

Undrade om vattnet i degen påverkade brödets färdiga vikt, isåfall så skulle man få i sig mindre näring när man väger upp 100g bröd.

Shamrock
2007-07-10, 13:33
:thumbup: Rätt

woho då kan man ju börja baka kakor igen*drool* , men ändå ha koll på hur mycket makro man får i sig. Sååå! tråkigt att köpa färdiglagade bakelser, smakar inge gott.

Cohen
2007-07-10, 20:58
haha nähä??:smash: va inte riktigt min fråga men men man kan inte alltid få som man vill.

Undrade om vattnet i degen påverkade brödets färdiga vikt, isåfall så skulle man få i sig mindre näring när man väger upp 100g bröd.

Om vattnet dunstar eller inte spelar ju ingen roll när du ska räkna ut näringsvärdet. Du vet hur mycket energi du har "använt" (summan av alla energigivande ingredienser) och du vet hur mycket det färdiga brödet väger. Dividera det totala energiinehållet med vikten på brödet och thats it, inte svårare än så. Om vattnet finns kvar väger ju brödet mer, och får således mindre kcal per viktenehet jämfört med om vattnet dunstat.