handdator

Visa fullständig version : Tränat mindre, ätit samma, gått ner, varför?


Jacky
2007-07-10, 06:52
Hej.

Jag eftersträvar i regel att ligga på +- noll. Är nöjd som jag ser ut idag och har inte för avsikt att varken bulka eller deffa. Tränar för att må bra helt enkelt. Tidigare tränade för att jag kände att "jag måste" och tränade extremt mycket, åt för lite etc.

Senaste 3 veckorna har jag haft annat att pyssla med och inte hunnit/prioriterat träningen. Normalt sätt går jag nästan alltid en morgonpromenad (4-5 ggr/vecka) på 40-60 min och styrketränar ca 3 ggr/vecka á cirka 1 tim.

De senaste 3 veckorna har jag i princip bara suttit med arbete framför datorn. Enda aktiviteten har väl varit handla och skrutta lite på stan - något som jag annars gör utöver min träning.
Jag har ätit precis som när jag tränar under dessa 3 veckor, bara uteslutit före och efterträningsdrinken...så har det blivit en och annan glass extra. Jag har gått ner i vikt - varför? Vill ju vara som jag är...

Ska börja med min träning idag igen och äta som vanligt, men tillsätta 1 dl rapsolja, fördelat över mina måltider för att komma igen. Gillar inte att trycka i mig massa skit för att gå upp, lättare för mig att bara tillsätta något som jag sedan lätt kan plocka bort (psykisk pryl, ortorexi/ätstörningar i garderoben)
Kan jag ha varit i behov av lång-vila eller vadå?
Eddie kanske har svaret ;)

King Grub
2007-07-10, 06:57
Kroppen kompenserar svängningar i energiintaget med motsatt påverkan på energiförbrukningen. Dvs äter du mer, ökar energiförbrukningen för att kompensera (termogenes, NEAT, hormonpåverkan, mm, mm). Och har du satt systemet ur spel tidigare, kan du inte räkna med kcal in-kcal ut vad gäller påverkan på vikten - eller, det gäller, men den verkliga faktiska energiomsättningen är inte vad du kalkylerar med.

Jacky
2007-07-10, 07:04
Kroppen kompenserar svängningar i energiintaget med motsatt påverkan på energiförbrukningen. Dvs äter du mer, ökar energiförbrukningen för att kompensera (termogenes, NEAT, hormonpåverkan, mm, mm). Och har du satt systemet ur spel tidigare, kan du inte räkna med kcal in-kcal ut vad gäller påverkan på vikten - eller, det gäller, men den verkliga faktiska energiomsättningen är inte vad du kalkylerar med.

Skumt...känns som att det bestrider "naturens lagar" om kcal in/kcal ut...
Så det beror ev. på att jag satt kroppen ur spel = tränat för hårt tidigare?
Vad är NEAT?

Milia
2007-07-10, 07:21
Det kan ju också handla om att du inte håller lika mycket vatten i kroppen.
För mig kan det också bli så när jag tränar mindre, att jag går ner lite, men det handlar ofta om något hekto/kilo vätska. Jag vet ju inte hur mycket du gått ner, rör det sig om flera kilo är det säkert något mer än vätska.
Sen kanske du omedvetet ätit mindre, jag blir helt enkelt mindre hungrig när jag inte tränar lika mycket och har jag dessutom mycket annat för mig så blir det lätt att maten inte känns lika viktig på något sätt. (D.v.s sitter jag hemma och gör ingenting samt kör träning som vanligt så äter jag nog mer)

Tolkia
2007-07-10, 07:24
Non excercise ... någonting; enkelt förklarat hur mycket man "spontanrör sig" utan att tänka på det. Det skiljer en hel del bland olika personer.

Min fråga är hur mycket du har gått ned på dessa tre veckor? Är det så mycket att du behöver oroa dig, eller är det bara något kilo hit eller dit? Att vikten fluktuerar lite är varken onormalt eller ovanligt. En anledning utöver vad Grub nämner är förstås mer eller mindre omedveten justering av kosten under den ofrivilliga viloperioden; inte så ovanligt hos personer som fäster stor uppmärksamhetvid vad de väger.

Jacky
2007-07-10, 07:26
Det kan ju också handla om att du inte håller lika mycket vatten i kroppen.
För mig kan det också bli så när jag tränar mindre, att jag går ner lite, men det handlar ofta om något hekto/kilo vätska. Jag vet ju inte hur mycket du gått ner, rör det sig om flera kilo är det säkert något mer än vätska.
Sen kanske du omedvetet ätit mindre, jag blir helt enkelt mindre hungrig när jag inte tränar lika mycket och har jag dessutom mycket annat för mig så blir det lätt att maten inte känns lika viktig på något sätt. (D.v.s sitter jag hemma och gör ingenting samt kör träning som vanligt så äter jag nog mer)

Vätska...hrm...jo, fast det rör sig om mer än ett par hekto..
Sant det där med träning och hur viktig man upplever kosten...fast jag har ändå kört samma måltider som jag brukar lixom...

Milia
2007-07-10, 07:29
Då har du kanske omedvetet ätit mindre eller rört dig mer än vad du tror.
Det är inte bara träning som förbrukar energi, även vardagliga sysslor gör ju det...

Rhino
2007-07-10, 07:41
Non excercise ... någonting; enkelt förklarat hur mycket man "spontanrör sig" utan att tänka på det.

Är det riktigt små rörelser, som att sitta och "skaka på benen" eller mer att promenera runt lite extra på jobbet/hemma?

King Grub
2007-07-10, 07:59
Skumt...känns som att det bestrider "naturens lagar" om kcal in/kcal ut...

Absolut inte. Bara det att den energiförbrukning du tror att du har vid det aktuella tillfället, kanske inte motsvarar den faktiska.

Jacky
2007-07-10, 10:20
Diffar på ca 3 kg....väger mig MAX 1ggr/vecka. Ibland inte på flera månader. Har ingen egen våg, men brukar väga mig hos en och samma polare ibland.

MMmm...ja, kan iofs. vara mer spontan-aktivitet än jag trott.