handdator

Visa fullständig version : Benstruktur


stilet
2007-07-09, 23:10
Är det möjligt att forma sin benstruktur genom att stretcha eller göra vissa speciella övningar?

Som ett exempel så finns det helt raka ben; och ben som t.ex. är böjda åt sidan.

Hoppas ni förstår.

Rahf
2007-07-09, 23:13
Snackar du kobent vs hjulbent? Det sitter i knäleden väl?

stilet
2007-07-09, 23:27
Snackar du kobent vs hjulbent? Det sitter i knäleden väl?

Stämmer bra.
Finns det något sätt att påverka detta?

Rahf
2007-07-09, 23:40
Ja, medveten korrigering av gångstil. Jag lever med det.

Raggis
2007-07-09, 23:42
Stämmer bra.
Finns det något sätt att påverka detta?

Finns vissa inlägg som hjälper. Gå till närmsta skobutik, och fråga!

stilet
2007-07-09, 23:44
Finns vissa inlägg som hjälper. Gå till närmsta skobutik, och fråga!

Vad har en skobutik med saken att göra?

Raggis
2007-07-09, 23:45
Vad har en skobutik med saken att göra?

För att dom kan sin grej, oftast (snackar om inlägg till skorna).

stilet
2007-07-09, 23:47
För att dom kan sin grej, oftast (snackar om inlägg till skorna).

Inte det.
Det är inte på foten utan på benet om du förstår vad jag menar :)

Raggis
2007-07-09, 23:49
Inte det.
Det är inte på foten utan på benet om du förstår vad jag menar :)

Jag vet vad du menar. Dock finns det inlägg, som korrigerar det.

Raggis
2007-07-09, 23:50
http://www.shoedoc.se/sko.asp

ctrl + f "hjulbent"

stilet
2007-07-09, 23:51
Jag vet vad du menar. Dock finns det inlägg, som korrigerar det.

Hur kan det vara möjligt då det handlar om knäskålen eller något där längre upp?
Vilka inlägg??

stilet
2007-07-09, 23:55
Kanske låter mesigt, men du kan se skillnaden mellan bena på han till vänster i denna bild:
http://www.kfksky.com/myblog/attachment/1145334588.jpg

Och han i denna bild:
http://e-dept.cocolog-nifty.com/edept/images/obasummer2.jpg

agazza
2007-07-10, 00:09
har samma problem och inlägg funkar, men man måste ändå försöka gå "normalt" så går det till sig

(vitsade lite där på slutet.. :D)

Rahf
2007-07-10, 08:48
Kanske låter mesigt, men du kan se skillnaden mellan bena på han till vänster i denna bild:
http://www.kfksky.com/myblog/attachment/1145334588.jpg

Och han i denna bild:
http://e-dept.cocolog-nifty.com/edept/images/obasummer2.jpg

Du kan inte bedöma killen på andra bilden eftersom han har så säckiga byxor på sig. Överhuvudtaget är det svårt att bedöma om man inte har väldigt tajta byxor. Killen på första bilden står också i en position som gör bedömning svårt, man ska stå helt rakt med benen ihop.

stilet
2007-07-10, 11:31
har samma problem och inlägg funkar, men man måste ändå försöka gå "normalt" så går det till sig

(vitsade lite där på slutet.. :D)

Kan du beskriva ditt problem tack? Är det i FÖTTERNA eller BENSTRUKTUREN?

Tolkia
2007-07-10, 11:47
Kan du beskriva ditt problem tack? Är det i FÖTTERNA eller BENSTRUKTUREN?
Beskriv ditt lite mer i detalj, så blir det lite lättare att svara. Utifrån de bilder du postade går det i stort sett inte att säga någonting p.g.a. byxorna och hur de står. Man kan anta att killen på bild ett inte har en iögonenfallande benställning eftersom han då knappast hade fått ett modelljobb, men det är också det enda. När läkare/sjukgymnast etc. tittar på ens benställning får man strippa. ;)

Hjulbenthet/kobenthet beror oftast på snedställning i leder och inte på att själva benet är böjt. Det senare förekommer, men då är det i regel fråga om medfödd deformitet, t.ex. vid vissa sjukdomar eller dvärgväxt.

Juliette
2007-07-10, 12:01
Kobent- och hjulbenhet beror oftast på inåt- resp utåtrotationer i höftleden. Vilket i sin tur kan bero på att vissa muskler där är kortare och spändare, och om man kan få dem smidigare så kan även benställningen ändras till viss del. Det är ju inte så lätt som det låter, men en övning är att du står upp, har fötterna parallellt, rakt fram, ihop både vid tårna, hälarna och fotknölarna om det går.Vrider låren inåt eller utåt (beroende på vilket håll du vill mjuka upp) se till att rörelsen kommer från höftleden och inte från knät eller foten.

agazza
2007-07-10, 12:08
mitt problem är att jag är lite kobent och det sitter i knäna. och det går till sig med inlägg. ifall du har bananformade smalben är en annan sak men det har du antagligen inte.

stilet
2007-07-10, 13:33
Kobent- och hjulbenhet beror oftast på inåt- resp utåtrotationer i höftleden. Vilket i sin tur kan bero på att vissa muskler där är kortare och spändare, och om man kan få dem smidigare så kan även benställningen ändras till viss del. Det är ju inte så lätt som det låter, men en övning är att du står upp, har fötterna parallellt, rakt fram, ihop både vid tårna, hälarna och fotknölarna om det går.Vrider låren inåt eller utåt (beroende på vilket håll du vill mjuka upp) se till att rörelsen kommer från höftleden och inte från knät eller foten.

Hur får man de smidigare?

Juliette
2007-07-10, 13:51
Hur får man de smidigare?

Stretcha, töj.. exempelvis med den övningen jag skrev.

stilet
2007-07-10, 16:35
Stretcha, töj.. exempelvis med den övningen jag skrev.

Någon aning om hur länge det kan ta för att uppnå det resultat man vill? Hur länge och hur många gånger ska man hålla på sådär varje dag för att uppnå resultat så fort som möjligt?

Juliette
2007-07-10, 16:52
Någon aning om hur länge det kan ta för att uppnå det resultat man vill? Hur länge och hur många gånger ska man hålla på sådär varje dag för att uppnå resultat så fort som möjligt?

Det är omöjligt att svara på hur lång tid det kan ta för det är så individuellt, du har troligen haft förkortningen ganska länge?

Du kan ju i vardagslivet också tänka på hur du står, och aktivt rotera in eller ut benen åt motsatt håll mot vad de vill själv, typ när väntar på bussen, jobbar etc. Även när du går kan du göra det.

Var det hjulbent eller kobent du var?

stilet
2007-07-10, 20:01
Det är omöjligt att svara på hur lång tid det kan ta för det är så individuellt, du har troligen haft förkortningen ganska länge?

Du kan ju i vardagslivet också tänka på hur du står, och aktivt rotera in eller ut benen åt motsatt håll mot vad de vill själv, typ när väntar på bussen, jobbar etc. Även när du går kan du göra det.

Var det hjulbent eller kobent du var?

Varken eller, alltså, smalbenet är böjt som jag vill - utåt (ej kobent). Ben vid knäskålen så går låren liksom närmare varandra medans smalbenet går utåt. Förstår du vad jag menar?

Rahf
2007-07-10, 20:24
Varken eller, alltså, smalbenet är böjt som jag vill - utåt (ej kobent). Ben vid knäskålen så går låren liksom närmare varandra medans smalbenet går utåt. Förstår du vad jag menar?

Hur mycket väger du?

stilet
2007-07-10, 21:52
Hur mycket väger du?

80 kg 178cm