handdator

Visa fullständig version : 165000 dör av fetma i USA per år.


petah
2007-07-09, 21:41
Som topic säger, 165000 personer dör av fetma varje år i USA. USA är ett stort land, men det motsvarar ungefär att det skulle dö 5000 av fetma i Sverige varje år. (vet ej hur många det faktiskt dör i Sverige men det kan inte vara i närheten)

Hörde det nyss på en dokumentär jag såg. Jag tyckte det var så fruktansvärt att det förtjänade en egen tråd.

Vart är USA på väg?

Ville främst informera men ni som vill kan diskutera i tråden.

Edit: Det är deras näststörsta dödsorsak.

cennys
2007-07-09, 21:43
det är så syynd om dom :(

Nimille
2007-07-09, 21:43
500-kilos kliniken på 3:an, right?
Hemskt alltså, förstår inte hur det har kunnat gå så långt :(

krilleh
2007-07-09, 21:44
Vågar man säga: rätt åt dom?

petah
2007-07-09, 21:46
500-kilos kliniken på 3:an, right?
Hemskt alltså, förstår inte hur det har kunnat gå så långt :(

Precis Nimille

Wain
2007-07-09, 21:47
Som topic säger, 165000 personer dör av fetma varje år i USA. USA är ett stort land, men det motsvarar ungefär att det skulle dö 5000 av fetma i Sverige varje år. (vet ej hur många det faktiskt dör i Sverige men det kan inte vara i närheten)



Cirka en halv miljon svenskar dras med så stor övervikt att detpåverkar deras hälsa, och mellan 5000 och 10 000 dör i förtid varje år till följd av sin övervikt.


...

Nimille
2007-07-09, 21:56
Att säga rätt åt dem, är lika fel som att tracka ner på vilken annan person med psykiska störningar som helst.
Dumt skrivet.
De mår dåligt, extremt.
Är inte som att de ätit en chokladkaka för mycket om dagen direkt...

Trance
2007-07-09, 21:59
Tyvärr blev mitt inlägg i debatten borttaget, uppenbarligen av USA-sponsrade sionister då jag har sett konspirationen. Jag är på eran sida, amerikaner är dumma och helt annorlinda mot vad vi är. Dessutom har många ni vet...fel färg. Inte konstigt de inte är så vackra och smarta som vi arier. Cennys, led oss mot friheten! Jag följer!

joriice
2007-07-09, 22:01
Klantar, dålig politik också. De måste ta tag i detta!

teargaz
2007-07-09, 22:06
Nån som vet hur många som svälter ihjäl i afrika varje år?

ante
2007-07-09, 22:07
Skärpning nu, ska ni klaga får ni göra det på ett mer konstruktivt sätt än att skriva "dålig politik också".

Lexidos
2007-07-09, 22:08
Nån som vet hur många som svälter ihjäl i afrika varje år?

Snabb sökning på wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hungersn%C3%B6d#_note-0

cennys
2007-07-09, 22:08
Nån som vet hur många som svälter ihjäl i afrika varje år?

offtopic tycker inte du?

teargaz
2007-07-09, 22:12
offtopic tycker inte du?

Tycker mest att det är en bizarr ballans. På ena kontinenten så dör folk av övergödning och på det andra dör 5.8 miljoner småbarn som säkert hade kunna leva skapligt på de gigantiska portioner som jänkarna trycker i sig.

goj739
2007-07-09, 22:15
Tycker mest att det är en bizarr ballans. På ena kontinenten så dör folk av övergödning och på det andra dör 5.8 miljoner småbarn som säkert hade kunna leva skapligt på de gigantiska portioner som jänkarna trycker i sig.

en sjuk sanning.

rememberence
2007-07-09, 22:17
Nån som vet hur många som svälter ihjäl i afrika varje år?

Om jag inte läser fel så är det ungefär 800 milj. som är undernärda i världen.

Hemi
2007-07-09, 22:38
Det finns i USA en lobbyism där de råvaror som är enklast att frambringa som produkt och senare kroppsfett vinner och den bra maten förlorar. I stort, tycker jag absolut inte att det är amerikanska folkets eget fel. Individuellt, tycker jag att man har ett eget ansvar för sin kopp.

hultman
2007-07-09, 22:56
Som topic säger, 165000 personer dör av fetma varje år i USA. USA är ett stort land, men det motsvarar ungefär att det skulle dö 5000 av fetma i Sverige varje år. (vet ej hur många det faktiskt dör i Sverige men det kan inte vara i närheten)

Hörde det nyss på en dokumentär jag såg. Jag tyckte det var så fruktansvärt att det förtjänade en egen tråd.

Vart är USA på väg?

Ville främst informera men ni som vill kan diskutera i tråden.

Edit: Det är deras näststörsta dödsorsak.

Hur, exakt, dör man av fetma?

tjabon
2007-07-09, 22:57
Om man ska våga sej på lite seriöst analyserande:

I USA har dom alltid prioriterat "stort och mycket".
Det gäller inte bara portionen på tallriken, utan också
huset, bilen, TV:n m.m.

Det är väl denna "frossa och vräka"-ideologi som skiljer
amerikanerna från oss europeér.......:eating:

Sen så finns det ju typ ingen enhetlig amerikansk matkultur
förutom stora stekar och 1kg´s hamburgare.

cennys
2007-07-09, 22:58
Hur, exakt, dör man av fetma?

fetma relaterade sjukdommar :)

Trance
2007-07-09, 23:04
Om man ska våga sej på lite seriöst analyserande:

I USA har dom alltid prioriterat "stort och mycket".
Det gäller inte bara portionen på tallriken, utan också
huset, bilen, TV:n m.m.

Alltid?


Det är väl denna "frossa och vräka"-ideologi som skiljer
amerikanerna från oss europeér.......:eating:

Så stor skillnad är det inte, vi följer efter rätt bra. Det handlar också om sociala grupperingar, fattiga är fetare i utvecklade länder.


Sen så finns det ju typ ingen enhetlig amerikansk matkultur
förutom stora stekar och 1kg´s hamburgare.

Va?

FyllSkalle
2007-07-09, 23:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89226

här kanske anledningen/lösningen till fetma problemen i USA finns.

tjabon
2007-07-09, 23:56
Så stor skillnad är det inte, vi följer efter rätt bra. Det handlar också om sociala grupperingar, fattiga är fetare i utvecklade länder

Personligen tycker jag att det finns en generell skillnad i mentalitet
mellan oss västeuropeér och amerikaner. Speciellt när det gäller
matkultur.

Att vi följer efter, håller jag med om. Det finns det ju statistik på.

Än så länge är ju "jättefettona" på +200 kg rätt sällsynta här, men
vi får se om 10 år.

hultman
2007-07-10, 05:22
fetma relaterade sjukdommar :)

Vilka är det? Rent instinktivt skulle jag utbrista att det är en ren lögn, då antagligen lejonparten av dessa dött av ålder snarare än "fetma". Att fetma, rökning, stillasittande och andra former av handlingar relaterat till ohälsa är skadligt för kroppen är inga nyheter, men de är sällan eller aldrig de enda orsakerna till att en person dör.

Tolkia
2007-07-10, 07:05
Nu är det väldigt många som slår sig för bröstet och beskärmar sig över det Onda(tm) USA, där de dagliga omkostnaderna för en genomsnittlig individ skulle kunna hålla en fattig Afrikan vid liv i en månad eller något. Skillnaden på oss här i det Goda(tm) Sverige och genomsnittsamerikanen är inte SÅ stor, särskilt inte om den skall ses i relation till skillnaden gentemot en utfattig person i tredje världen, vilket får den typen av argumentation att åtminstone i mina ögon framstå mest som syndabockssökande. Bara som en parentes.

Allan
2007-07-10, 08:00
Vilka är det? Rent instinktivt skulle jag utbrista att det är en ren lögn, då antagligen lejonparten av dessa dött av ålder snarare än "fetma". Att fetma, rökning, stillasittande och andra former av handlingar relaterat till ohälsa är skadligt för kroppen är inga nyheter, men de är sällan eller aldrig de enda orsakerna till att en person dör.

De flesta är nog trots allt överens om att saker man dör av är att betrakta som skadliga för kroppen, eller...?

Palm
2007-07-10, 09:35
Det är nog lite överdrivet. Tjock och glad är bättre än smal och glad.

Obesity: An Overblown Epidemic? (http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=000E5065-2345-128A-9E1583414B7F0000&pageNumber=1&catID=2)

hultman
2007-07-10, 13:54
De flesta är nog trots allt överens om att saker man dör av är att betrakta som skadliga för kroppen, eller...?

Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag menar. Man dör inte av fetma utan av sjukdomar som till viss del kan relateras till fetma, men med största sannolikhet inte enbart utbrutit på grund av övervikt.

Tolkia
2007-07-10, 14:09
Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag menar. Man dör inte av fetma utan av sjukdomar som till viss del kan relateras till fetma, men med största sannolikhet inte enbart utbrutit på grund av övervikt.
Det är egentligen ganska få sjukdomar som bryter ut av en enda orsak. Sambandet mellan fetma och vissa sjukdomar (hjärt- och kärlsjukdomar, komplikationer till diabetes typ 2, vissa cancersjukdomar osv.) är dock mycket starkt; tillräckligt starkt för att det skall vara motiverat att anse att just övervikten är orsaken. Däremot kvävs man inte av sin egen för stora kroppshydda, så man kan mycket väl påstå att fetma inte kan vara en direkt dödsorsak om man vill det.

Allan
2007-07-10, 14:28
Man dör inte av fetma utan av sjukdomar som till viss del kan relateras till fetma, men med största sannolikhet inte enbart utbrutit på grund av övervikt.

Såpass. Så tesen att man riskerar en radda sjukdomar för att man är överviktig är påhittad av en läkarmaffia, rädd om sina bidrag och ute efter att skapa panik?

Muskelbyggaren
2007-07-10, 15:31
det är så syynd om dom :(
Ironi?

hultman
2007-07-10, 16:58
Det är egentligen ganska få sjukdomar som bryter ut av en enda orsak. Sambandet mellan fetma och vissa sjukdomar (hjärt- och kärlsjukdomar, komplikationer till diabetes typ 2, vissa cancersjukdomar osv.) är dock mycket starkt; tillräckligt starkt för att det skall vara motiverat att anse att just övervikten är orsaken. Däremot kvävs man inte av sin egen för stora kroppshydda, så man kan mycket väl påstå att fetma inte kan vara en direkt dödsorsak om man vill det.

Jag är fullt medveten om komplexiteten i att bestämma den exakta anledningen till varför någon drabbas av en specifik sjukdom; därav ifrågasättandet av statistiken. I mitt arbete ser jag flera nyligen avlidna samtliga arbetsdagar, och om Allan eller du vore kollegor till mig hade ni snabbt konstaterat att majoriteten av de avlidna inte är överviktiga.

Hur kan man föra statistik över ett fenomen vars betydelse är omöjligt att beräkna?

Allan:
Nej, verkligen inte. Däremot är det långt ifrån säkert att de som drabbas hade klarat sig undan sjukdomen om de inte vore överviktiga. Genetiska förutsättningar har visat sig ha stor inverkan på estimerad livstid; kanske är denna faktor störst av alla i normalfallet.

Allan
2007-07-10, 17:02
Den ironi som tydligen var extremt bortkastad var att de flesta saker man dör av är att betrakta som skadliga, men den distinktionen var tydligen inte tillräckligt grov.Nu var det inte det som var poängen.
Jag kan förtydliga mig - finns det ett samband mellan livsförkortande sjukdomar och fetma/kraftig övervikt? Och vad jobbar du som, där du kan se detta samband?

hultman
2007-07-10, 17:10
Den ironi som tydligen var extremt bortkastad var att de flesta saker man dör av är att betrakta som skadliga, men den distinktionen var tydligen inte tillräckligt grov.Nu var det inte det som var poängen.
Jag kan förtydliga mig - finns det ett samband mellan livsförkortande sjukdomar och fetma/kraftig övervikt? Och vad jobbar du som, där du kan se detta samband?

Vilken ironi? Jag förstod mycket väl vad du menade, och din "skojiga" liknelse till det påstådda klimathotet var väldigt finurlig!

Ja, fetma genererar ohälsa i en homogen grupp. Vad fetma har för betydelse i varje enskilt fall är dock ofta helt omöjligt att sia om, och det är därför jag förvånas över den exakta statistiken.

Jag arbetar som vaktmästare på ett sjukhus, där jag tidigt varje morgon kör de avlidna från kylrummen upp till obduktionsavdelningen för att lyfta över dem till bårar.

Allan
2007-07-10, 17:13
Ja, fetma genererar ohälsa i en homogen grupp. Vad fetma har för betydelse i varje enskilt fall är dock ofta helt omöjligt att sia om, och det är därför jag förvånas över den exakta statistiken.



Hur vet du det?

Palm
2007-07-10, 17:17
I artikeln jag länkade till står det bl.a. att det bland äldre människor kan vara en fördel att vara fet:

"A lot of data suggest that the effect of obesity on mortality is less strong for old people than it is for young people," says Katherine M. Flegal of the cdc. "Some studies suggest that a high BMI is not a major risk factor among the elderly. Having a nutritional reserve seems to make people more resilient if they are hospitalized. So when you make estimates of deaths from obesity, it is very important which estimates you use for the oldest group. Obesity might be a tremendous risk factor in young people, but their death rates are very low."

Sen är det väl kanske inte fetman i sig som är den stora boven, utan bristen på fysisk aktivitet (som, inte helt förvånande, är lägre bland tjockisar). Man kan ju faktiskt vara överviktig och ändå ha en någorlunda aktiv livsstil med dagliga promenader, att jämföra med en mycket smal människa som aldrig rör på sig (en s.k. hacker).

hultman
2007-07-10, 17:22
Hur vet du det?

Förutsatt att du inte strypts av dina fettvalkar så kan man omöjligen utesluta andra faktorer. En överväldigande majoritet av de som avlider har ett relativt dåligt, eller riktigt dåligt, allmäntillstånd. Det verkar som att du tror stenhårt på föreställningen om fulla planerat av friska människor som plötsligt faller ihop och dör till följd av sina fetmarelaterade hjärt- och kärlproblem. Romantisering, javisst, men så ser inte verkligheten ut. Jag har sett medelålders (ibland unga) människor dö av hjärtproblem även fast de är smala, och jag har sett extremt gamla fetton.

hultman
2007-07-10, 17:27
Det skulle stå "planeter", inte "planerat". Doh!

cennys
2007-07-10, 17:31
Det skulle stå "planeter", inte "planerat". Doh!

(love) edit*

Trance
2007-07-10, 17:37
Förutsatt att du inte strypts av dina fettvalkar så kan man omöjligen utesluta andra faktorer. En överväldigande majoritet av de som avlider har ett relativt dåligt, eller riktigt dåligt, allmäntillstånd. Det verkar som att du tror stenhårt på föreställningen om fulla planerat av friska människor som plötsligt faller ihop och dör till följd av sina fetmarelaterade hjärt- och kärlproblem. Romantisering, javisst, men så ser inte verkligheten ut. Jag har sett medelålders (ibland unga) människor dö av hjärtproblem även fast de är smala, och jag har sett extremt gamla fetton.

Jag har sett många gamla rökare samt cancer kan omöjligen garanterat kopplas till cancer hos enskilda fall. Därför kan man inte säga att rökning orsakar lungcancer?

Allan
2007-07-10, 17:45
Att fetma, rökning, stillasittande och andra former av handlingar relaterat till ohälsa är skadligt för kroppen är inga nyheter, men de är sällan eller aldrig de enda orsakerna till att en person dör.

Här på Kolozzeum är det inte direkt några nyheter. Inte i världen i övrigt heller. Och det är inte det saken handlar om.

Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag menar. Man dör inte av fetma utan av sjukdomar som till viss del kan relateras till fetma, men med största sannolikhet inte enbart utbrutit på grund av övervikt.

Här har du fel. Det finns gott om exempel på livsförkortande eller allvarligt immunitetsstörande sjukdomar som triggas av fett och fetma, vilket inte är samma sak.

Jag är fullt medveten om komplexiteten i att bestämma den exakta anledningen till varför någon drabbas av en specifik sjukdom; därav ifrågasättandet av statistiken. I mitt arbete ser jag flera nyligen avlidna samtliga arbetsdagar, och om Allan eller du vore kollegor till mig hade ni snabbt konstaterat att majoriteten av de avlidna inte är överviktiga.

Nej, vare sig i Sverige eller nån annanstans dör människor primärt feta. Därför att fett inte behöver vara sig vare sig markant eller ens synligt för att skada. De flesta människor dör av hög ålder i Sverige. Men andelen som dör i det sjukvården kallar fetmarelaterade sjukdomar ökar, ett fenomen vi delar med resten av den industrialiserade världen

Hur kan man föra statistik över ett fenomen vars betydelse är omöjligt att beräkna?

På samma sätt som man beräknar dödligheten i cancer eller HIV. Ingen av dessa farsoter - av olika sorter - är direkt dödlig i sig, som TBC eller kolera. Man dör av andra, rätt barnsliga sjukdomar för att immunförsvaret slås ut. När det gäller fetmarelaterade sjukdomar är det helt uppenbart att man exponerar sig för ökad risk genom att bli fet. Var sedan gränsen för den risken går dividerar man friskt om.
Man beräknar sannolikheten, inte den faktiska dödligheten. Den kommer som ett facit ett par år senare. Statistik handlar lika mycket om att göra prognoser som att bokföra vad som faktiskt hänt. Om det nu skulle vara så att det bara blev 153 000 eller kanske 177 000 betyder inte det alltid att prognosen i sig är fel. Det är en prognos som garanterat bygger på solida källor.

Allan:
Nej, verkligen inte. Däremot är det långt ifrån säkert att de som drabbas hade klarat sig undan sjukdomen om de inte vore överviktiga. Genetiska förutsättningar har visat sig ha stor inverkan på estimerad livstid; kanske är denna faktor störst av alla i normalfallet.

Ja? Och? Det är ju därför det är korkat att exponera sig, dvs tillåta sig bli fet - men det är ju det tragiska sambandet vi ser. Diabetiker får barn som får diabetes fortare än sina föräldrar, feta föräldrar får ännu fetare barn, varumarknaden översvämmas av varor som gör oss osynligt fetare.

Tolkia
2007-07-10, 18:12
Jag är fullt medveten om komplexiteten i att bestämma den exakta anledningen till varför någon drabbas av en specifik sjukdom; därav ifrågasättandet av statistiken. I mitt arbete ser jag flera nyligen avlidna samtliga arbetsdagar, och om Allan eller du vore kollegor till mig hade ni snabbt konstaterat att majoriteten av de avlidna inte är överviktiga.
Hur kan man föra statistik över ett fenomen vars betydelse är omöjligt att beräkna? (...) Vad fetma har för betydelse i varje enskilt fall är dock ofta helt omöjligt att sia om, och det är därför jag förvånas över den exakta statistiken.

Jag får erkänna att jag inte helt förstår vad du är ute efter. Att de flesta som dör är överviktiga har jag aldrig låtit påskina, inte heller att fetmarelaterade sjukdomar skulle vara den största enskilda dödsorsaken. Majoriteten av de som dör i dagens Sverige torde, om jag skall våga mig på en gissning, dö av ålderssvaghet.

Ang. statistiken tror jag att det krävs ett betydligt större underlag än vad både du och jag kan ståta med för att se den här typen av samband. Vad gäller förutsägelser skulle jag vilja påstå att det så sällan är möjligt att förutsäga vad en enskild kommer att dö av och när detta kommer att ske att man kan säga att det är omöjligt. Vissa svåra sjukdomar gör det något lättare, givetvis. Jag vet inte vilken "exakt" statistik det är du ifrågasätter; den här typen av uppskattningar rör sig ofta med rätt stora och rätt oprecisa tal.
Förutsatt att du inte strypts av dina fettvalkar så kan man omöjligen utesluta andra faktorer. En överväldigande majoritet av de som avlider har ett relativt dåligt, eller riktigt dåligt, allmäntillstånd. Det verkar som att du tror stenhårt på föreställningen om fulla planeter av friska människor som plötsligt faller ihop och dör till följd av sina fetmarelaterade hjärt- och kärlproblem. Romantisering, javisst, men så ser inte verkligheten ut. Jag har sett medelålders (ibland unga) människor dö av hjärtproblem även fast de är smala, och jag har sett extremt gamla fetton.
Återigen - är det någon som påstått att man inte kan dö av andra orsaker än sådana som har samband med övervikt? Sist jag kollade dog det folk i trafiken varje dag. Det är väl heller ingen som påstått att fullt friska människor faller ihop och dör av fetmarelaterad hjärtsjukdom? De allra flesta som dör i den typen av sjukdomar - eftersom jag fortfarande vill hävda att det händer - är inte "fullt friska", snarare "fullt sjuka" och har varit det ett bra tag innan de dog. Precis som du säger så stryps ingen av sina egna fettvalkar, det är fråga om att man under lång tid utsätter kroppen för påfrestningar som den i längden inte klarar.

cennys
2007-07-10, 19:01
ja? Och? Det är ju därför det är korkat att exponera sig, dvs tillåta sig bli fet - men det är ju det tragiska sambandet vi ser.


whop whop