handdator

Visa fullständig version : Vad skall man äta innan löp passet ?


kallekula33
2007-07-09, 21:24
Någon som har ett bra tips på vad man skall äta innan löp passet ? Brukar springa 7.5 - 10 km regelbundet men på sistone har jag kännt mig helt orkeslös och orkar knapp runt min runda. Kan kanske bero på att jag bara äter sallad till lunch då jag har ett stilla sittande kontorsjobb och inte har energi för att genomföra mina rundor men jag vet inte. Skulle gärna vilja ha lite tips på vad man skall äta och hur långt före man skall äta, mvh Robban :hbang:

Lilla Lisa
2007-07-09, 21:43
Masser vatten och kolhydrater är ju en god ide att ladda med tidigare på dagen. Ligger du på energi minus, eller plus? I vilket syfte springer du regelbundet? Förbättra kondisjonen eller önskar du viktnedgång?

Yankeee
2007-07-09, 21:46
Ät en vettig frukost och en vettig lunch (inte sallad mao). Man behöver inte trixa till det mer för att springa 10 km i vettigt tempo.

kallekula33
2007-07-09, 22:05
Främst vill jag tappa ett par kilo, typ 5-6 kg sen vill man ju givetvis förbättra kondisen så klart. Ju bättre kondis desto mer orkar man göra :-). Vad jag ville var just konkreta förslag på mat innan min träning. Tänker fortsätta med min sallads diet på jobbet eftersom jag sitter stilla nästan hela dagen.

Lilla Lisa
2007-07-09, 22:14
Om målet är viktreduktion hade jag låtit mestadels av kolhydraterna legat på början av dagen. Sallad är inte mycket att gå på om du vill komma upp i en bra intensitet vilket förbrukar mest kcal. Ät en ordentlig frukost och lunch, drick MYCKET vatten. Kroppen kan göra av med nästan 2 liter i timmen om du springer i värme och den klarar bara att ta upp 1 liter under aktivitet så att ladda med vatten är viktigt för att kunna prestera bättre. Hade hellre käkat salladen senare på dagen:thumbup:

CRY-TECH
2007-07-09, 22:14
Ät långsamma kolhyderater 1.5 timma inan ditt pass de gör så du orkar med din runda. Ät även nått proteinrikt till så muskle nedbrytningen blir minimal.

Det är dock viktigt att du även äter en stadig frukost efter som även de invärkar på dina träningsresultat.

Efter passet är det ochså viktigt att fylla på glykogenet så du återhämtar dig till nästa pass.

Eddie Vedder
2007-07-10, 05:29
Käka lite mer helt enkelt, salladen är uppenbarligen inte nog eftersom du inte orkar så tillsätt lite makaroner eller någtot i pastan och saken är löst. Ät sedan snabbt efter löpningen.

7.5 till 10 km är ingen distans att "ladda" inför så en massa böljande av vatten och timing av kolhydrater är onödigt. Det viktiga är att du äter i en mängd du känner ger energi nog, någon särskild mat spelar ingen roll. Se till att magen klarar av den bara, jobbigt när magen börjar strejka mitt i ett löppass.

Vinter
2007-07-10, 05:44
Försök att pressa in en morgon/kvälls promenad varje dag du inte springer så kommer du få effekt betydligt snabbare.

Milia
2007-07-10, 07:16
Försök att pressa in en morgon/kvälls promenad varje dag du inte springer så kommer du få effekt betydligt snabbare.

för viktnedgången kanske, men frågan var ju nu hur han skulle orka sina springrundor bättre och det tror jag inte löser sig genom extra promenader på kvällen, speciellt inte om orsaken är på tok för lite energi totalt sett.

Jag undrar om du äter snabba kolhydrater direkt efter träning?
De fyller ju liksom på depåerna inför nästa pass.

Jag skulle göra som många redan rekommenderat att öka kolhydratsintaget totalt sett före och direkt efter passet, sen kan du ju minska på de i slutet av dagen istället.

Annars skulle jag inte tro att det spelar någon större roll exakt vilken sorts måltid du äter för att få bättre ork, själv kan jag äta både "vanlig mat" förutsatt att jag inte äter mig proppmätt, jag vill låta den "sjunka" lite, är det bara något mellanmål du pratar om så funkar ju grovt bröd med valfritt pålägg/gröt/shake med mjölk eller yoghurt, kanske lite proteinpulver, banan och havregryn. Shaken är ju dessutom lättsmält.
Kaffe är bra grejer också :)

Lilla Lisa
2007-07-10, 07:28
7.5 till 10 km är ingen distans att "ladda" inför så en massa böljande av vatten och timing av kolhydrater är onödigt. Det viktiga är att du äter i en mängd du känner ger energi nog, någon särskild mat spelar ingen roll. Se till att magen klarar av den bara, jobbigt när magen börjar strejka mitt i ett löppass.

Det beror ju lite på.
Springer man så regelbundet som 5-7dagar i veckan så kan det vara smart att tänka både på vatten och timingen av kolhydraterna.

Saandraa
2007-07-10, 13:44
Men hur blir det om man drar ut på sin runda direkt på morgonen innan frukost om man ska tänka på kolhydrater?

Milia
2007-07-10, 13:58
Fyll på dagen innan och ät något med kolhydrater innan du går och lägger dig.

King Grub
2007-07-10, 14:18
Plus något lättsmält strax innan för blodglukosnivåerna. Muskelglykogenet töms inte under natten, men väl leverglykogen.

mommy
2007-07-10, 14:34
Men hur blir det om man drar ut på sin runda direkt på morgonen innan frukost om man ska tänka på kolhydrater?

Springa 10 km på morgonen utan att ha ätit nåt? Då kan man väl inte ha ork att springa snabbt hela vägen?

Eddie Vedder
2007-07-10, 14:37
Det beror ju lite på.
Springer man så regelbundet som 5-7dagar i veckan så kan det vara smart att tänka både på vatten och timingen av kolhydraterna.

Nej det kan jag faktiskt inte hålla med om, visst ställer det högre krav på kosten om man springer varje dag men fortfarande är det inte så att det krävs laddning. Det krävs givetvis ett tillräckligt intag av mat och vätska men det är skillnad på att äta tillräckligt med mat och att optimera för träning på elitnivå, 7.5-10km joggning och resten av dagen på ett kontor är inte träning på elitnivå.

Wikner89
2007-07-10, 16:30
Frukosten är viktig. DU bränner mycket av vad du äter då så du behöver inte oroa dig för att du ska äta för mycket. Om du tycker att salladen kanske är för lite. Ät ett mellanmål efter salladen. Behöver inte vara så mycket men bara lite så att blodsockerhalten ligger på en jämn nivå. Om du bara äter lite vid lunch så går den ner och du tappar ork och lusten att träna.

Lilla Lisa
2007-07-14, 17:16
Nej det kan jag faktiskt inte hålla med om, visst ställer det högre krav på kosten om man springer varje dag men fortfarande är det inte så att det krävs laddning. Det krävs givetvis ett tillräckligt intag av mat och vätska men det är skillnad på att äta tillräckligt med mat och att optimera för träning på elitnivå, 7.5-10km joggning och resten av dagen på ett kontor är inte träning på elitnivå.

Jag snackar inte laddning för elitnivå här, då har du missförstått. Men killen här sliter tydligen med tillräcklig energi eller har jag missförstått frågan?;)
Jag cyklar och tränar inte styrketräning inte på elitnivå men hade jag inte skött maten och vätskeintaget de dagarna jag skulle ha de timmarna/passen hade iallafall min prestation varit betydligt sämre!

Cilia
2007-07-14, 17:41
Men hur blir det om man drar ut på sin runda direkt på morgonen innan frukost om man ska tänka på kolhydrater?
Jag springer alltid på morgonen på fastande mage och jag tycker det funkar bra. Om det är det snabbaste jag kan vet jag inte men jag känner inte att orken tryter direkt.

Men det där är nog från person till person.