handdator

Visa fullständig version : Linser och bönor som kolhydratkälla

Ronja
2007-07-09, 21:22
Undrar om någon har en kommentar över om det är positivt eller negativt att byta ut ris/pasta/potatis mm mot linser och bönor om man tycker det är godare?

Svårt även at hitta såna recept. tips? det flesta recept med bönor och linser är ju så att det ej är någon form av kött till.

*ny på planeten*:cool:

mommy
2007-07-09, 22:04
Bönor innehåller 1/10 så mycket kolhydrater som pasta (okokt). Linser innehåller lite mer (sök på http://192.121.81.11/LivsmedelSok/Sok.aspx så kan du jämföra). Du får äta jäkligt mycket bönor för att komma upp i lika mkt kolhydrater som pasta...

CRY-TECH
2007-07-09, 22:06
Du bör inte byta ut potatis ris pasta mot enbart linser och bönor men du kan vaiera med det. Men efter träning är det bättre med potatis eller ris eftersom de är snabbare kolhyderater som fyller på dina glykogendepåer.

Linser kan du äta målet före träning eftersom de är långsamma kolhyderater gör de att du håller blodsockret på en jämn nivå under träningen.

WHITEFOLKS
2007-07-09, 23:42
Bönor innehåller 1/10 så mycket kolhydrater som pasta (okokt). Linser innehåller lite mer (sök på http://192.121.81.11/LivsmedelSok/Sok.aspx så kan du jämföra). Du får äta jäkligt mycket bönor för att komma upp i lika mkt kolhydrater som pasta...

Vart har du hittat att det skulle vara 1/10 så mycket kolhydrater i bönor som pasta? De innehåller ungefär lika mycket. bönorna har NÅGOT mindre kolhydrater och lite mer protein istället.

Cohen
2007-07-10, 00:02
Vart har du hittat att det skulle vara 1/10 så mycket kolhydrater i bönor som pasta? De innehåller ungefär lika mycket. bönorna har NÅGOT mindre kolhydrater och lite mer protein istället.

Andelen kolhydrat varierar enormt mycket mellan olika sorters baljväxter.

Enligt SLV;

Sojabönor 5.8 gram
Kikärter 23.1 gram

Pasta brukar väl vara runt 25g och potatis kring 20g.
10ggr mer kolhydrat var väl en överdrift, men visst innehåller pasta generellt sett mer kolhydrater än bönor och baljväxter. Men som sagt, skillnaden är inte speciellt stor varför valet av bönor blir avgörande.

Avslutningsvis måste jag dock hålla med det som tidigare skrivits om att du kan äta vad du tycker är gott. Variation är bra både för fysiken och psyket!

WHITEFOLKS
2007-07-10, 01:18
Vita bönor har enligt slv.se 48g kolhydrater/100g, pasta 71g/100g.

Inte i närheten av några 10ggr.

Sojabönor är lite speciella eftersom de är extremt protein och fettrika.

Eddie Vedder
2007-07-10, 05:23
Du bör inte byta ut potatis ris pasta mot enbart linser och bönor men du kan vaiera med det. Men efter träning är det bättre med potatis eller ris eftersom de är snabbare kolhyderater som fyller på dina glykogendepåer.

Linser kan du äta målet före träning eftersom de är långsamma kolhyderater gör de att du håller blodsockret på en jämn nivå under träningen.

Vad man "bör" eller "inte bör" göra är ju upp till trådskaparen. Knappast någon stor skillnad med att fylla på efter träning med linser än med pasta, tycker man dessutom linser är godare ser jag valet som ganska givet.

Om personen ifråga dessutom tagit någon form av återhämtningsdrink är återinlagringen av glykogen redan i full gång och det väsentliga är mängden kolhydrat snarare än snabbheten.

Visst, tränar man hårt är det ju en sak. Tränar man dock bara styrketräning ett par pass i veckan är det inget krav på "optimal" mat sålänge den är energirik nog. Skillnad på en skidåkare som tränar flera timmar om dagen.

Ronja
2007-07-10, 06:26
Tack för alla svar! Det är alltså bara å slappna av å käka som man vill.:)

Men däremot har jag hört nånstans att för att kunna tillgodogöra ssig proteinet i linser/bönor så måste man äta pasta/ris/potatis i en av måltiderna(lunch o middag tror jag de menade). Nån som vet nå mer om detta? Nån vgetarian här kanske?
*pling*

Rhino
2007-07-10, 07:33
Men däremot har jag hört nånstans att för att kunna tillgodogöra ssig proteinet i linser/bönor så måste man äta pasta/ris/potatis i en av måltiderna(lunch o middag tror jag de menade).

Det har förmodligen att göra med behov av komplettering av aminosyrorna.

Här är en bra sida med information om detta:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Eddie Vedder
2007-07-10, 14:25
Men däremot har jag hört nånstans att för att kunna tillgodogöra ssig proteinet i linser/bönor så måste man äta pasta/ris/potatis i en av måltiderna(lunch o middag tror jag de menade). Nån som vet nå mer om detta?

Det handlar, precis som Rhino säger, om icke-fullvärdiga proteiner som kompletterar varandra. Spannmålsprotein är inte fullvärdigt och det är heller inte baljväxtprotein dock kompletterar dessa proteiners aminosyreprofil varandras så att dom tillsammans bildar ett fullvärdigt protein, bra va!?:D

Dock är jag osäker om potatis lämpar sig, så väldigt proteinfattigt att jag knappast tror man kan komplettera upp spannmålsproteinet även om det må ha den rätta aminosyreprofilemn för ändamålet.

Såhär skrev jag häromdagen i en annan tråd, angående icke fullvärdigt protein:

Det finns något man kallar för den begränsande aminosyran i alla proteiner. I spannmålsprotein är denna lysin.

Den begränsande aminosyran avgör hur mycket av dom andra som kan absorberas och användas i syntes av vävnad. Med andra ord beöver du äta mycket mer av ett icke fulvärdigt protein för att få tillräcklig mängd essentiella aminosyror för syntes av exempelvis muskelprotein.

Man brukar prata om "proteinpoäng" när det pratas om hur mycket av proteinet som är digererbart och som verkligen absorberas och används till syntes.

mommy
2007-07-10, 14:31

På livsmedelsverkets hemsida får jag upp att bondbönor, och vabönor innehåller 7,5 resp 4,7 g kolhydrater per 100 g. Pasta ligger på 71,9 (okokt förstås, det skrev jag också).

Tolkia
2007-07-10, 14:46
På livsmedelsverkets hemsida får jag upp att bondbönor, och vabönor innehåller 7,5 resp 4,7 g kolhydrater per 100 g. Pasta ligger på 71,9 (okokt förstås, det skrev jag också).
Här jämför du dock okokt pasta med kokta bönor, vilket kanske inte är helt rättvisande.

Edit:
Kokta vita bönor: 14 g kolhydrat/100 g bönor
Okokta vita bönor: 39,5 g kolhydrat/ 100g bönor

Eddie Vedder
2007-07-10, 14:52
Här jämför du dock okokt pasta med kokta bönor, vilket kanske inte är helt rättvisande.

Dessutom är ju vaxbönor mer åt grönsakshållet känns det som, sett till näringsinnehållet.

Varför nämna vaxbönor istället för bönor man faktiskt äter för kolhydraternas skull, typ kidneybönor, black-eyed bönor eller vita bönor?
Bondbönor har för övrigt, i okokt form, ett kolhydratvärde på 41.9g/100g enligt SLV.

Ronja
2007-07-10, 15:00
En sista fråga.....Får jag i mig mer protein(alltså kan kroppen tillgodogöra sig det extra protein som finns i bönor/linser) om jag nu ersätter pasta/ris/potatis med bönor/linser minst en gång dagligen?

*tjo*

Eddie Vedder
2007-07-10, 15:03
Ja om du äter lika mycket kalorier från linser som pasta och dessutom inte skär ner på andra proteinkällor kommer det bli mer protein totalt sett, ja.:)

Rhino
2007-07-10, 17:20
Spannmålsprotein är inte fullvärdigt och det är heller inte baljväxtprotein dock kompletterar dessa proteiners aminosyreprofil varandras så att dom tillsammans bildar ett fullvärdigt protein, bra va!?

Något som säkert varit uppe, men som jag inte minns: finns det någon ungefärlig tidsgräns hur nära de kompletterande livsmedlen måste ätas? Kan de så att säga komplettera varandra även om det ena exempelvis äts på morgonen och det andra på kvällen?

z_bumbi
2007-07-10, 17:51
Något som säkert varit uppe, men som jag inte minns: finns det någon ungefärlig tidsgräns hur nära de kompletterande livsmedlen måste ätas? Kan de så att säga komplettera varandra även om det ena exempelvis äts på morgonen och det andra på kvällen?

Kroppen får inte vid normal byggarkost (inte heller vid annan normal kost) brist på en viss aminosyra så även om man enbart äter bönor är det inte ens säkert att det är nödvändigt att man behöver kompletera. När det är sagt så bör man nog om man vill kompletera äta livsmedlen i närheten av varandra, kroppen lagrar inte fria aminosyror i några större mängder och vill man ha en balans så är det inom samma måltid eller i alla fall i på två varandra ganska tätt följande måltider som man får en bra kompletering.

Men äter man bönor som får en proteinpoäng på 50 (runt 90 räknas som fullvärdigt) så är i alla fall hälften av det protein helt komplett och lite mer räknas som fullvärdigt, av 200 g protein från källan ovan under en dag är alltså 100 g komplettt (dvs en poängsumma på 100) och 110 g räknas som fullvärdigt.