handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan tomma och "nyttiga" kalorier?


diablogtr
2007-07-09, 20:15
Två personer har samma kaloriförbrukning och tränar exakt lika mycket.
Båda äter så att de uppfyller ~1.8 g protein/kg tills de ligger på +/- energi.
Båda äter också nyttigt tills de uppfyller gränsen.


Nu till frågan. Den ena väljer att lägga sina ~500 kalorier som han ska ha i överskott på ännu mer nyttig mat. Den andra väljer att äta kakor, choklad och glass (ni fattar melodin) för att komma upp i ~500 överskott.


Kommer det bli någon skillnad i resultat? För blir det inte det undrar jag varför i hela friden jag dricker proteinpulver/mat för att komma i överskott när jag skulle kunna lassa i mig massa godis och glass *popcorn* *popcorn* *popcorn* *popcorn* :hbang:

King Grub
2007-07-09, 20:18
Kommer det bli någon skillnad i resultat?

Troligtvis inte, förutsatt att båda täcker sina behov av mikronäringsämnen (fiber, vitamin, mineral, osv), som du säger.

Eddie Vedder
2007-07-09, 20:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287&highlight=cola

diablogtr
2007-07-09, 20:25
Troligtvis inte, förutsatt att båda täcker sina behov av mikronäringsämnen (fiber, vitamin, mineral, osv), som du säger.

Känslan jag upplever är samma Siddharta Guatama måste upplevt då han såg ljuset och blev Buddha.:Virro :Virro :eek:

Detta är ju kanon! Istället för att göra överskottet med hjälp av proteinpulver och lida av minskade testosteronnivåer kan jag alltså istället trycka i mig chokladkaka!



Jag måste genast ut och sprida detta.:mallan:

King Grub
2007-07-09, 20:27
Istället för att göra överskottet med hjälp av proteinpulver

Nej, får du det protein du behöver ändå, behöver du definitivt inte äta mer protein, "bara för att".

Sedan kan det förstås finnas andra hälsopåverkande aspekter utöver påverkan på muskeltillväxt. Det är t ex inte bra att äta för mycket socker, dåliga fettsyresammansättningar, osv.

Sheogorath
2007-07-09, 20:28
Och snälla, nu vill vi inte ha någon j-vla tomte som kommer in och säger "Men så KAN det väl inte vara, Anna Ski...osv". Plz?

cjs
2007-07-09, 20:37
Fan va gött om den här frågan hade besvarats så snabbt när DrPepper (edit: Heinz) ställde den. Hehe. Fast då hade man ju missat lite rolig läsning iofs! *popcorn*

diablogtr
2007-07-09, 20:39
Nej, får du det protein du behöver ändå, behöver du definitivt inte äta mer protein, "bara för att".

Sedan kan det förstås finnas andra hälsopåverkande aspekter utöver påverkan på muskeltillväxt. Det är t ex inte bra att äta för mycket socker, dåliga fettsyresammansättningar, osv.

Jag har läst i den tråd Eddi_Vedder länkade om cola och wienerbröd.

Håller du fast vid det du sa år 2004? Isåfall stämmer det ju inte alls att jag kan äta kakor och chips för att komma i överskott och äta muskler.

Jacky
2007-07-09, 20:50
Assåh...Anna skipper har faktiskt sagt....;)
Ät godis med gott samvete om du har ätit bra i övrigt.
Godis är lite som kosttillskott - add-ons, tillskott...inget man skall leva på...

King Grub
2007-07-09, 20:55
Jag har läst i den tråd Eddi_Vedder länkade om cola och wienerbröd.

Håller du fast vid det du sa år 2004? Isåfall stämmer det ju inte alls att jag kan äta kakor och chips för att komma i överskott och äta muskler.

Läste du mitt svar i den här tråden?

I den tråden gick det, av någon anledning, inte riktigt fram till mig (och Sverker med flera) vad som avsågs, att näringsbehovet skulle täckas till 100% innan det extra "skräpet" lades till. Läser jag den nu ser det solklart ut.

Plus att jag, och forumet i övrigt, inte är lika hysteriska i dag som för några år sedan. Medan t ex amerikanska forumet gått åt andra hållet och grävt ner sig i detalj- och optimalträsket.

Det finns hur mycket som helst jag skrivit för ett antal år sedan som är felaktigheter, föråldrat eller trams. Liksom alla andra skrivit. Sökfunktionen i all ära, men det är inte alltid (kanske inte ens ofta) som gamla trådar och inlägg är relevanta i ett synnerligen föränderligt område. Insulin var anabolt, högt GI blev man fet av, och man fick inte blanda proteindrinken med mjölk på den tiden heller.

Ronja
2007-07-09, 21:12
Assåh...Anna skipper har faktiskt sagt....;)
Ät godis med gott samvete om du har ätit bra i övrigt.
Godis är lite som kosttillskott - add-ons, tillskott...inget man skall leva på...

Exakt vad menade hon med det? *bara nyfiken*

diablogtr
2007-07-09, 21:18
Läste du mitt svar i den här tråden?

I den tråden gick det, av någon anledning, inte riktigt fram till mig (och Sverker med flera) vad som avsågs, att näringsbehovet skulle täckas till 100% innan det extra "skräpet" lades till. Läser jag den nu ser det solklart ut.

Plus att jag, och forumet i övrigt, inte är lika hysteriska i dag som för några år sedan. Medan t ex amerikanska forumet gått åt andra hållet och grävt ner sig i detalj- och optimalträsket.


:) Jag läste ditt svar i den här tråden Grub men att något som då krävde en lång diskussion nu blev ett snabbt motsatt svar gjorde att det blev konflikt i huvvet. Jag ville bara vara på den säkra sidan.

För övrigt tror jag att det inte är speciellt givande att följa alla studier till punkt och pricka. Då läggs mycket koncentration på att vara optimal istället för att ta ut sig på gymmet.

----
Det här med att ju tyngre vikt desto mindre muskelvolym men mer styrka, det är väl bara struntprat? Låter helt orimligt i mina öron *screwy* Borde inte muskelvolym och styrka gå hand i hand? Det kan väl aldrig vara negativt att smula sönder muskeln totalt, sålänge man inte övertränar?

joriice
2007-07-09, 21:49
konstigt, jag hade för mig att det var väldigt mycket optimalsnack här för inte så värst längesedan, nu är nyckelordet kaloriöverskott.

Jag tycker inte man skall fråga för stora frågor (såsom rent kcal överskott) innan man lärt sig grunderna inom näringsfysiologi (mineraler,fibrer och andra ämnens påverkan på kroppen)

Spring inte iväg och tryck i dig chokladkakor ffs, såvida du inte vet vad din kropp behöver för att må bra! Det finns bra trådar om kost och näring här på kollo, de bör man kolla in.

diablogtr
2007-07-09, 21:59
Spring inte iväg och tryck i dig chokladkakor ffs, såvida du inte vet vad din kropp behöver för att må bra! Det finns bra trådar om kost och näring här på kollo, de bör man kolla in.

Du kunde inte veta det men jag tror mig vara ganska påläst. Det är lite luckor och funderingar jag vill fylla, detta var en sådan. Självklart tänker jag inte äta 200 g marabou varje dag, även om tidigare postar kanske fick det att verka så...


Vad jag kommit fram till är att det verkligen inte gör något att ta 2 kakor om dagen och att ta sig en kebab/pizza 2 gånger i veckan, eller att ha massa hamburgerdressing på hamburgaren sålänge man äter bra i övrigt! *drool* :thumbup:

Eddie Vedder
2007-07-10, 05:17
För övrigt tror jag att det inte är speciellt givande att följa alla studier till punkt och pricka. Då läggs mycket koncentration på att vara optimal istället för att ta ut sig på gymmet.

Grattis till en bra insikt.

Ingen som postat ett abstract eller en fullängdare har någonsin påstått detta vara sanning. Läser du en forskningsrapport står det i regel med i slutatsen att ytterligare forskning behövs för att fastställa resultatens signifikans, i en bok som Näringslära för Högskolan står det på många ställen att saker och ting inte är till 100% säkra men att dagens vetenskap pekar i den och den riktningen.

Konstigt att folk på ett forum kan ta forskning som exakta sanningar när inte ens forskarna själva gör det.;)