handdator

Visa fullständig version : Tid för mat att lämna magen

Dewpo
2007-07-09, 16:04
När jag var liten fick man lära sig att man skulle vänta en timme innan man tränade efter man ätit för att inte blodet till magen skulle konkurera med blodet till musklerna men nu har jag läst lite på kolozzeum och det värkar som
om expertisen anser att man måste vänta längre. Såg några siffror om 4 timmar efter en stor måltid(1200kalorier) och 2 timmar efter en liten måltid(600kalorier) vilket för mig skulle betyda drygt 2 timmar efter jag ätit. Känner mig nu lite förvirrad, vad är det som gäller och skiljer det mycket beroende på vad man ätit? Det känns ju inte som om det tar 4 timmar för maten att sjunka undan även om man ätit mycket.

Wikner89
2007-07-09, 16:30
Jag har läst en träningsbok( kommer tyvärr inte ihåg namnet ) och där stod det att innan styrketräning var det optimalt att träna en timme efter mat och två timmar efter om du har konditionsträning. Hade något med näringsupptaget har jag för mig. Men som sagt kan jag inte säga vad boken hette för jag har glömnt bort

King Grub
2007-07-09, 16:43
http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pathphys/digestion/basics/transit.html

Dewpo
2007-07-09, 18:46
Tack den sidan gav mig ungefär den informationen jag var ute efter. Googlade även lite på referensrena och hittade lite mer. Det står i lärotexten (om jag inte missförstod) att det är stora varitioner både mellan olika individer och hoss samma individ beroende på vad som ätits och jag undrar därför om du kannske även har en länk där skillnaden mellan olika livsmedel framgår?(kann ju vara bra att veta vad man absolut skall undvika att stoppaisig strax innan träning och vad som passerar fortare.)

Eddie Vedder
2007-07-09, 19:04
jag undrar därför om du kannske även har en länk där skillnaden mellan olika livsmedel framgår?(kann ju vara bra att veta vad man absolut skall undvika att stoppaisig strax innan träning och vad som passerar fortare.)

I många fall (inte alla förstås, finns alltid undantag) kan du ta en titt i en vanlig GI-tabell om du vill titta på enskilda livsmedel. Många livsmedel med högt GI har det just därför att dom så snabbt bryts ner i magsäcken och går ut i blodet.

Fet, proteinrik och fiberrik kost lämnar magsäcken långsammare än mat med lättnedruten och "spröd" konsistens. Tänk dock på att det är måltidens totala sammansättning som avgör magsäckstömningens hastighet. Även om vitt bröd bryts ner jättesnabbt så går det långsammare om du dessutom har smör och ost på mackan. Vitt ris går fort ut i blodet men tillsammans med en gräddig kycklinggryta tar magsäckstömningen desto långsammare.:)
Även dryck spelare in, dricker du mycket går magsäckstömningen snabbare även då.

Men som sagt, en GI-tabell går inte att lita på till 100% i det här fallet då flera faktorer såklart spelar in.

Dewpo
2007-07-09, 19:28
Om det du skriver är riktigt hade jag missförstått en del av texten jag tolkade

"Studies of gastrointestinal transit have clearly demonstrated two related phenomena important to understanding this process:

1. Substances do not move uniformly through the digestive system.
2. Materials do not leave segments of the digestive tube in the same order as they arrive.

In other words, a meal is typically a mixture of chemically and physically diverse materials, and some substances in this mixture show accelerated transit while others are retarded in their flow downstream."

som att det vitabrödet kommer lämna osten bakom sig det är alltså felaktigt?

Eddie Vedder
2007-07-09, 20:07
Att ett visst livsmedel lämnar fortare spelar ju ingen roll, jag pratar om sammansatta måltider och det är väl det hela tråden handlar om? Hur lång tid det tar för en måltid att lämna magen innan man tränar.

Så oavsett om brödet bryts ner innan osten har man ju mat kvar i magen, och vi diskuterar ju måltiders hastighet genom systemet för att få energi ut i kroppen och slippa träna med full mage. Så teoretiskt har du säkert rätt men jag försökte utgå från, i praktiken användbara, resonemang.