handdator

Visa fullständig version : hjälp med styrketräning


nizus
2007-07-09, 14:04
har snart kört strketräning i ett år och har lärt mig grundövningar osv.. finns lite saker jag länge funderat på -tex det här med reps och set. frågar många och de flesta säger olika. visst så förstår jag att man ska köra mindre reps om man vill ha större muskelmassa.

behöver man värma upp efter varje ny övning? jag brukar köra 15 (12) reps efter varje ny övning. sen kör jag 12, 10, 8, 6.. - är det fel?
svettas även lite,., beror det då på att jag vilar för mycket mellan varje set eller tar jag inte i ordetligt? eller är det för att jag kör lätta vikter..

känns som jag bara kör på känsla men jag har ingen riktig linje att följa.. ibland kör jag 4 set på varje övning ibland 6 set. vad är lagom eller vad är bäst? hur många övningar per muskelgrupp?

och en sista fråga.. är det bra att köra 2 olika övningar emellan varndra? .. tex om jag kör en ryggövning sen går jag och kör mage och sen ryggövningen igen? ..


är verkligen inte bra på att försöka fomulera mig,,, *whistle*

überstarken
2007-07-09, 14:35
har snart kört strketräning i ett år och har lärt mig grundövningar osv.. finns lite saker jag länge funderat på -tex det här med reps och set. frågar många och de flesta säger olika. visst så förstår jag att man ska köra mindre reps om man vill ha större muskelmassa.

De flesta säger olika och det är nog även det som är bäst - ja att variera sig alltså.

behöver man värma upp efter varje ny övning?

Ja, om du inte är uppvärmd i den muskeln som ska tränas. Kör du tex stångrodd behöver du inte värma upp inför chinsen, däremot behöver du värma upp inför benpressen.

Jag brukar köra 15 (12) reps efter varje ny övning. sen kör jag 12, 10, 8, 6.. - är det fel?

Det är inte fel.

svettas även lite,., beror det då på att jag vilar för mycket mellan varje set eller tar jag inte i ordetligt? eller är det för att jag kör lätta vikter..

Känner du att du kan ta i mer så prova med det.

känns som jag bara kör på känsla men jag har ingen riktig linje att följa.. ibland kör jag 4 set på varje övning ibland 6 set. vad är lagom eller vad är bäst?

Variation är bäst, kör lite mindre när du känner dig sliten och lite mer när du känner för det.

hur många övningar per muskelgrupp?

Tillräckligt många för att träffa alla de muskler du avser att träna, ju mer isolationsövningar desto fler av dito. Ju mer basövningar desto färre.

och en sista fråga.. är det bra att köra 2 olika övningar emellan varndra? .. tex om jag kör en ryggövning sen går jag och kör mage och sen ryggövningen igen? ..

Känns det bra så kör så! Det finns inget "rätt eller fel" i den frågan. Personligen så föredrar jag hellre att köra färdigt en övning för att sedan ge mig på nästa, istället för att hoppa fram och tillbaka, men det är jag det!

är verkligen inte bra på att försöka fomulera mig,,, *whistle*

Jag tycker allt du försökte ganska så bra :thumbup:

nizus
2007-07-09, 18:18
tack mister! =)

Sniggel
2007-07-09, 20:36
Inte för mycket variation dock. Bytar man övningar, reps o set hela tiden har man ingen koll på om man går framåt. Variera när det är läge att variera skulle min personliga åsikt vara isåfall. När det är läge att byta är dock jäkligt svårt att svara på över internet.

überstarken
2007-07-09, 21:10
Inte för mycket variation dock. Bytar man övningar, reps o set hela tiden har man ingen koll på om man går framåt. Variera när det är läge att variera skulle min personliga åsikt vara isåfall. När det är läge att byta är dock jäkligt svårt att svara på över internet.

Jo det är sant, att byta när ökningarna börjar avta vore väl lämpligt :) Själv har jag nog aldrig hållt samma schema i över 2 månader :D