handdator

Visa fullständig version : Acne- tips på att få bort.

Nonamenoshame
2007-07-09, 13:45
hejsan, Jag har lite problem med min acne!.
Hade rätt mycket i ansiktet och på kroppen innan, nu är det i ansiktet borta men har rätt så rejält mycket på rygg och bröst !.
Hur tycker ni jag ska gå tillväga? har testat de flesta medicinerna mot det men inget ger någon märkbar effekt.

dessbee
2007-07-09, 14:36
Mest effektiva är att minska kolhydratmängden till 30 E%

Kolla även angränsande tråd

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66446

Matthew_90
2007-07-09, 14:59
Vitamin B5 har fungerat väldigt väl för mig, hade dock bara problem med ansiktet. För övrigt så är hygienen viktigt.

Lilla Lisa
2007-07-09, 15:11
1- drick mycket vatten.
2- Torka inte ut huden, huden kan komensera med överproduktion med acne om huden är väldigt rorr.
3- duscha rätt efter träning.
4- använd milda hudkrämer & tvättmedel
5- hoppa över sköljmedel på träningskläder.
6- rengör huden med varmt/jummet vatten, avsluta med kallt vatten för att stänga porerna.

goj739
2007-07-09, 15:34
gå till läkaren. har själv fått ett par olika grejer, hade en hel del på ryggen.

kör nu tetralysal och jag får inga nya, eller kanske någon då och då. de gamla syns knappt, och inte nu när man är lite solbränd, de går väl bort med tiden.

någon finne då och då i ansiktet, har krämen "duac"(blandning mellan dalacin och basiron) som jag fick för en vecka sen.

gå till läkaren och se till att få seriös hjälp. huskurer kanske hjälper men detta är iaf mitt tips. vet hur jävla irriterande och pinsamt det kan vara!

dessbee
2007-07-09, 15:44
gå till läkaren. har själv fått ett par olika grejer, hade en hel del på ryggen.

kör nu tetralysal och jag får inga nya, eller kanske någon då och då. de gamla syns knappt, och inte nu när man är lite solbränd, de går väl bort med tiden.

någon finne då och då i ansiktet, har krämen "duac"(blandning mellan dalacin och basiron) som jag fick för en vecka sen.

gå till läkaren och se till att få seriös hjälp. huskurer kanske hjälper men detta är iaf mitt tips. vet hur jävla irriterande och pinsamt det kan vara!

Tyvärr ingenting som fungerar på lång sikt... tetralysal är ett antibiotika.
Risk för resistensutveckling

skratt
2007-07-09, 16:10
För mig blev det en otrolig skillnad sen jag slutade med kött och började äta vegetariskt. Men det är ju jag det..

Annars som någon skrev, använd inte för mycket uttorkande preparat. Vet många som börjat använta fetare krämer, och då fått balans på hudens fettproduktion som annars lätt överproducerar talg.

soulsplinter
2007-07-09, 16:15
jag rekommednerar starkt vitamin b5 också. Har fungerat jättebra på min bror och även tagit bort mina finnar (även om de inte var så många nu när man börjar komma ur tonårsåldern). HUrsomhelst har det funkat bra. Vet även folk som käkar 30 mg zink om dagen och det har tydligen också hjälpt en hel del!

Tom Jr
2007-07-09, 17:16
Det ända som bör rekommenderas är att gå till en hudläkare för seriös hjälp.

Nonamenoshame
2007-07-09, 18:42
Vart får jag tag på Vitamin b5?

oath5
2007-07-09, 19:21
Vart får jag tag på Vitamin b5?

PMa mig

-squat-
2007-07-22, 23:54
jag rekommednerar starkt vitamin b5 också. Har fungerat jättebra på min bror och även tagit bort mina finnar (även om de inte var så många nu när man börjar komma ur tonårsåldern). HUrsomhelst har det funkat bra. Vet även folk som käkar 30 mg zink om dagen och det har tydligen också hjälpt en hel del!

Ni som använder B5, vilken dos ligger ni på?

roller
2007-07-22, 23:58
B5 är rent jävla skit som dessutom direkt avråds av experter och läkare. Ligger man på en dos av 10 g (mycket vanligt) hamnar du på över 1000 ggr RDI (rekommenderat dagligt intag). Visst vitaminen är vattenlöslig, dock finns det många exempel på personer som kännt att det slår ut upptaget och produktionen av andra B-vitaminer, sprickor i mungipor som inte läker med kortison, uttorkning, huvudvärk och mycket annat. Främst värt att notera att ett fåtal personer upplevt att ögonvätskan torkat ut, de har numera slutat med B5 och var tvugna att använda ögondroppar för att kunna sova - annars kunde man inte öppna ögonen när man vaknade (jag råkar vara en av dessa personer).

Gå till en riktig hudläkare istället och få antibiotika utskriver, är vetenskapligt bevisat och inte ens hälften så dyrt och risktagande som B5 - var smart.

-squat-
2007-07-23, 00:00
B5 är rent jävla skit som dessutom direkt avråds av experter och läkare. Ligger man på en dos av 10 g (mycket vanligt) hamnar du på över 1000 ggr RDI (rekommenderat dagligt intag). Visst vitaminen är vattenlöslig, dock finns det många exempel på personer som kännt att det slår ut upptaget och produktionen av andra B-vitaminer, sprickor i mungipor som inte läker med kortison, uttorkning, huvudvärk och mycket annat. Främst värt att notera att ett fåtal personer upplevt att ögonvätskan torkat ut, de har numera slutat med B5 och var tvugna att använda ögondroppar för att kunna sova - annars kunde man inte öppna ögonen när man vaknade (jag råkar vara en av dessa personer).

Gå till en riktig hudläkare istället och få antibiotika utskriver, är vetenskapligt bevisat och inte ens hälften så dyrt och risktagande som B5 - var smart.

Ja, det där var ju ingen sund dos direkt.

Eddie Vedder
2007-07-23, 05:05

+10 000

Mycket bra sagt, jag blir så jävla förbannad att varenda problem som folk har genast skall självmedicineras med något tillskott så fort en person frågar.

-Hej jag har problem med x.

-Det löser du genom att trycka i dig enorma mängder av y.

Så jag håller med till 100%, kolla upp det här med någon kunnig nonamenoshame och köp inte på dig massa piller som folk rekommenderar efter en internetdiagnos.

Nonamenoshame
2007-07-23, 08:21
+10 000

Mycket bra sagt, jag blir så jävla förbannad att varenda problem som folk har genast skall självmedicineras med något tillskott så fort en person frågar.

Så jag håller med till 100%, kolla upp det här med någon kunnig nonamenoshame och köp inte på dig massa piller som folk rekommenderar efter en internetdiagnos.

Jag hade redan B5 hemma så har kört lite med det.
Men är det så negativt så ska man kanske ta och fundera på att sluta?

olle lindblad
2007-07-23, 10:04
När jag hade sådana problem gick jag på två roaccutankurer. Sedan var de problemen borta. Dock måste man vara beredd på att få mycket torr hud och läppar samt lätt att få näsblod, då det är extremt uttorkande. Jag fick en kräm utskriven för huden och fick smörja läpparna konstant.
Jag vet att läkare har lite olika uppfattning om roaccutan och dess lämplighet, så detta skall du förstås diskutera. För mig hjälpte inte penicillin ett smack, något som många verkar få effekt av.

MEDiAHORAN
2007-07-23, 10:52
Tja, jag har ett annat tips (men självfallet skall du gå till läkare också, men detta har funkat för många, även för mig men får ny acne hela tiden iofs).

http://acne.org/regimen.html

Läs igenom det och kolla igenom deras forum, i korta drag så skall du tvätta ansiktet med en neutral tvål (ljummet vatten), torka försiktigt, ta benzoyl peroxide (2,5% sägs vara ultimat men har inte hittat lägre än 5% i Sverige) på acneområdet, vänta ~10-15 min tills det har absorberats och till sist återfukta.

madmarc
2007-07-23, 14:17
+10 000

Och hur skiljer sig det mot tex kreatindoserna och allt annat som detta forum kretsar kring. Kollo har väl ett par produkter där dagsdosen ligger över rek intag eller, sen kanske den inte motsvarar 10.000 ggr men ändå.

Eddie Vedder
2007-07-23, 14:30
Och hur skiljer sig det mot tex kreatindoserna och allt annat som detta forum kretsar kring. Kollo har väl ett par produkter där dagsdosen ligger över rek intag eller, sen kanske den inte motsvarar 10.000 ggr men ändå.

Svarar du inte själv på din egen frågan nu?

madmarc
2007-07-23, 14:36
Frågar bara hur du menar folks rek på B5 skulle skilja sig från kreatindoserna som är omöjliga att uppnå med enbart kost. Då får jag anta att du inte äter några tillskott alls då eller?

Eddie Vedder
2007-07-23, 14:46
Frågar bara hur du menar folks rek på B5 skulle skilja sig från kreatindoserna som är omöjliga att uppnå med enbart kost. Då får jag anta att du inte äter några tillskott alls då eller?

Nej faktiskt äter jag inga tillskott alls nej.

Dessutom är det skillnad på ett tillskott i syfte att få bättre träningsresultat (en ökad prestationsförmåga som dessutom är vetenskapligt förankrad och bevisad) jämfört med att försöka självmedicinera med kosttillskott mot ett problem som man snarare borde ta upp med expertis.

Gädda
2007-07-23, 15:50
Problemet med akne är att det inte finns nån bra behandling egentligen. Antibiotika hjälper bara ett tag, roaccutan är effektivt men kräver remiss till hud och har dessutom en del otrevliga biverkningar.

Enda tipset jag kan ge (haft akne i sju år cirka) är att tvätta försiktigt med mild tvål och smörja med basiron 5%. Vitamin B5 hjälpte inte alls på mig kan jag ju bara inflika, kändes dessutom som en skadlig dos att peta i sig hela 10 gram.

roller
2007-07-23, 19:58
Problemet med akne är att det inte finns nån bra behandling egentligen. Antibiotika hjälper bara ett tag, roaccutan är effektivt men kräver remiss till hud och har dessutom en del otrevliga biverkningar.

Enda tipset jag kan ge (haft akne i sju år cirka) är att tvätta försiktigt med mild tvål och smörja med basiron 5%. Vitamin B5 hjälpte inte alls på mig kan jag ju bara inflika, kändes dessutom som en skadlig dos att peta i sig hela 10 gram.

Du kan inte uttala dig för alla, för majoriteten av de som söker hjälp blir faktiskt botade om man är strikt med behandlingen. Tetracyklin/lysal kombinerat med någon svag antibiotika som strykes på typ Dalacin fungerade som mirakel på mig.