handdator

Visa fullständig version : Hydra Pro vs Esa Pro


Winternal
2007-07-09, 11:20
Har under några månader kört med Esa Pro och tycker (trots smaken) att det har funkat bra. Jag har tagit 6g innan och 6 g någon timme efter passet. Utan att tillföra snabba kolhydrater, som jag förstod det skulle det inte "behövas" ens efter passet, möjligen lite under passet för att hålla blodsockret på en ok nivå - har då och då slängt i lite dextropur i vattnet jag druckit under träningen bara. Jag inbillar mig att det här upplägget har fungerat ganska bra. Tycker också att det är bra att det är så lågt kcal-innehåll i Esa pro jämfört med de gainers jag tidigare blandade av vassleprotein och maltodextrin.

Nu har jag i stort sett slut på Esa Pro och tänkte därför beställa nytt. Men ser ju också att det finns Hydra Pro nu, Esa pro plus kolhydrater i form av Vitargo, och tänkte höra om någon har något klokt att säga angående dessa om man jämför dem. "Behövs" verkligen dessa kolhydrater som man får genom Hydra Pro? Ytterligare en av fördelarna med Esa pro, jämfört med det vassle/malto jag körde med tidigare tycker jag är att man kan dricka det i en relativt liten mängd vatten. Med Hydra Pro blir det vad jag förstår en avsevärt större "grogg" man får blanda ihop och sörpla i sig.

Vet inte riktigt hur länge Hydra Pro har funnits ute, men är nyfiken på vad ni andra föredrar, Esa pro eller Hydra pro? Och varför? *gah!*

Tänkbart är väl också att man kan köpa en burk av varje, och kanske ta Esa Pro alldeles innan träningen, och Hydra Pro någon timme efter. Om nu verkligen dessa kolhydrater behövs, det är främst det jag vill kolla med er mer kunniga individer *kissass*

Är tacksam för alla svar och synpunkter!

jwzrd
2007-07-09, 11:24
Det är, som alltid, en fråga om hur du vill disponera ditt dagsintag av energi/kolhydrater samt till viss del hur långa dina pass är. Jag gillar att ha kolhydrater under passet, dock inte mer än runt 40g på de dryga 2 timmar jag tränar, för att kunna genomföra passet fokuserat. Övriga kolhydrater föredrar jag att få från god mat snarare än näringsfattiga och dåligt smakande pulver.

Winternal
2007-07-09, 15:31
Jag tränar oftast bara ca 45-50 minuter, max 1 timme.

Mina frågor angående kolhydrater kommer av att alla jämt sa förut att det var så viktigt med snabba kolhydrater efter passen. Sedan kom Esa pro och då förstod jag det som att det egentligen varken gjorde till eller från om man intog snabba kolhydrater efter eller inte, men att det möjligen kunde vara bra att ta lite under passet. Upplägget är ju också så att jag "fastar" några timmar innan passet för att Esa pro:n ska funka optimalt.

Men sen kom ju plötsligt Hydra pro med kolhydrater. Så man blir ju lite förvirrad, det verkar ju liksom vara en lite onödig produkt.

mangemani
2007-07-09, 15:42
måhända att kolhydrater ej behövs före/efter passet,men jag dricker ändå hydrapro och då pga att den har en mycket godare smak än esapro,mycket godare samt att jag känner att jag blir piggare och orkar lite mer när jag har kolhydrater i kroppen.

Sverker
2007-07-09, 15:43
De snabba kolhydraterna är till för att fylla på glykogendepåerna inför nästa träningspass. Kolhydraterna har ( i detta fall ) inget med proteinsyntesen och EAA att göra.

Yankeee
2007-07-09, 15:43
det verkar ju liksom vara en lite onödig produkt.

Finns fler användningsområden är styrketräning med låg intensitet.

jwzrd
2007-07-09, 15:45
Jag tränar oftast bara ca 45-50 minuter, max 1 timme.

Mina frågor angående kolhydrater kommer av att alla jämt sa förut att det var så viktigt med snabba kolhydrater efter passen. Sedan kom Esa pro och då förstod jag det som att det egentligen varken gjorde till eller från om man intog snabba kolhydrater efter eller inte, men att det möjligen kunde vara bra att ta lite under passet. Upplägget är ju också så att jag "fastar" några timmar innan passet för att Esa pro:n ska funka optimalt.

Men sen kom ju plötsligt Hydra pro med kolhydrater. Så man blir ju lite förvirrad, det verkar ju liksom vara en lite onödig produkt.

Det är fråga om att förstå information. Kolhydraterna är till för att fylla på dina glykogenförråd. Protein och esapro är till för att bygga muskler. Esapro:ns effekt ökar inte av att samtidigt ta kolhydrater, däremot fyller kolhydrater fortfarande på glykogen.

Det verkar omöjligt att förstå att ett ord kan höra till flera sammanhang samtidigt. Lite som hur ett barn omöjligt kan förstå att mamma har ett namn. Samtidigt.

Yankeee
2007-07-09, 15:51
De snabba kolhydraterna är till för att fylla på glykogendepåerna inför nästa träningspass. Kolhydraterna har ( i detta fall ) inget med proteinsyntesen och EAA att göra.

Eller så tar man kolhydraterna innan passet för att förbättra prestationsförmågan.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2389376&postcount=32

Sverker
2007-07-09, 16:11
Eller så tar man kolhydraterna innan passet för att förbättra prestationsförmågan.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2389376&postcount=32


En dryck med 50 % stärkelse/maltodextrin. Låter tuggbart:D

Helt klart är det ju en fördel att ta kolhydrater innan träningen. Den glukosen kommer ju att rusa ut i blodet och absorberas av de arbetande musklerna. Drycken sparar på glykogenet.

myyui
2007-07-09, 16:28
De snabba kolhydraterna är till för att fylla på glykogendepåerna inför nästa träningspass. Kolhydraterna har ( i detta fall ) inget med proteinsyntesen och EAA att göra.

jo genom valet av vitargo har man det.
genom att se till att det levereras snabbare än
maltro och dextro och dessutom lagras det direkt till musklerna

vitargo kommer att dra med sig esapron till musklerna (klibbig skit )

så tipset blir esapro + den mängd vitargo du anser dej behöva

mvh

Winternal
2007-07-09, 17:43
Det är fråga om att förstå information.

Tydligen har jag inte förstått det där speciellt bra - och det är liksom lite därför jag frågar här, där jag vet att det finns folk som kan det bättre än jag. Får känslan av att du tycker jag ställer dumma frågor, men det är å andra sidan frivilligt att svara.

Går vidare med en ny potentiellt dum fråga efter att ha inhämtat lite information från er andra. Läser lite mer om Hydra Pro på en hemsida. För återhämtning rekommenderar de att man tar det direkt efter träning/tävling. Var det inte viktigt med Esa pro att man väntade runt en timme efter träning, att inte kroppen var redo att ta upp det annars..?

King Grub
2007-07-09, 17:53
Proteinsyntesen är undertryckt på nära basnivåer 60-90 minuter efter avslutad styrketräning, för att därefter stimuleras dramatiskt, om aminosyror finns att tillgå.

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Där är jämförda gensvar vid intag vid olika intag. Obs att det är en och samma tretimmarsperiod som graferna representerar. Det är inte ett blixtögonblick. Oavsett när du tar aminosyrorna, före, direkt efter, eller senare, kommer dom inte att "verka" förrän efter runt minst en timme efter passet.

För återhämtning är det en fördel att tillföra kolhydrat så fort som möjligt efter träning.

paragon
2007-07-10, 02:48
De snabba kolhydraterna är till för att fylla på glykogendepåerna inför nästa träningspass. Kolhydraterna har ( i detta fall ) inget med proteinsyntesen och EAA att göra.

men nästa träningspass är ju oftast tidigast nästa dag, ibland flera dagar framåt. då är det väl glykogendepåerna fulla ändå av all vanligt mat man ätit eller?

Sverker
2007-07-10, 06:16
Glykogendepåerna är minst sagt dynamiska;)

Direkt efter träningen är musklerna känsligast för glukos och bildar bäst glykogen. Det är näringsfönstret. Ett par timmar efteråt är förmågan nedsatt men givetvis så bildas glykogen ändå.

Frågan är alltså ifall du vill ha 8 g glykogen per kg muskel eller 15 g / kg. Det är sedan upp till dig att utnyttja glykogenet till något vettigt.










* Siffrorna är teoretiska och enbart där för att ge ett tydligt exempel.

Winternal
2007-07-10, 06:28
Jag tror det kan bli Hydra pro jag köper ändå efter att ha funderat lite på vad ni skriver. Eller Esa pro. Äsch, jag vet inte.:smash: Men någon form av kolhydrater borde man nog kanske trycka i sig även innan/under träning då. Om nu inte det försämrar upptaget av EAA? :Virro

Fick ju nu även griller i huvudet angående Vitargo vs t.ex maltodextrin. Är det verkligen någon enorm skillnad där, tillräckligt för att motivera det mkt dyrare priset? Jag hobbytränar bara lite (no, kidding?). Visst är anledningen till mina frågor att jag vill få ett bra resultat av träningen, men samtidigt är man ju inte gjord av pengar. *cry*

Hammargren
2007-07-11, 16:09
En dryck med 50 % stärkelse/maltodextrin. Låter tuggbart:D

Helt klart är det ju en fördel att ta kolhydrater innan träningen. Den glukosen kommer ju att rusa ut i blodet och absorberas av de arbetande musklerna. Drycken sparar på glykogenet.

Så att tillföra kolhydrater precis innan passet är väldigt postivt? Får det ännu bättre effekt om man intar vassle/esapro tillsammans med kolhydraterna precis innan, ÄVEN om man ätit nyligen?

King Grub
2007-07-11, 16:12
Har du ätit en måltid inom rimlig tid har du redan kolhydrat i omlopp.

Hammargren
2007-07-11, 16:18
Har du ätit en måltid inom rimlig tid har du redan kolhydrat i omlopp.

Om man äter ett mindre mål mat (650 kcal???), räcker detta för ett 2 timmar långt styrkepass om man inte tillför kolhydrater+protein under själva passet? Med "räcker" menar jag om man hade fått samma effekt även om man tagit kolh+eaa innan också.

Hammargren
2007-07-11, 16:25
EDIT: för att komma till saken: jag äter ett mindre mål mat ca 1 timme innan träning. Vore det klokt att under själva passet sippa upp 50g hydrapro (6g eaa, 40g vitargo) jämt fördelat, direkt efter passet inta någon form av rena kolhydrater (malto/vitargo) ca 1,8g x kroppsvikt, och ca 1 timme efter passet inta 50g hydrapro igen?

Hur ser detta "upplägget" ut? Någonting som kan förbättras? Ersätta vitargo med malto? Inta kolh+protein istället för enbart kolhydrater efter passet?

Mvh

z_bumbi
2007-07-11, 17:36
Fick ju nu även griller i huvudet angående Vitargo vs t.ex maltodextrin. Är det verkligen någon enorm skillnad där, tillräckligt för att motivera det mkt dyrare priset? Jag hobbytränar bara lite (no, kidding?). Visst är anledningen till mina frågor att jag vill få ett bra resultat av träningen, men samtidigt är man ju inte gjord av pengar. *cry*

Vid styrketräning så spelar det ingen som helst roll.

Vid konditionstävlingar* på hög nivå så kan vitargon ha en viss fördel men bara om man inte kan dricka så mycket vätska som behövs för maltodextrinet. Vitargons fördel utnyttjas nämligen nästan bara om man äter det i fast form eftersom ingen blandar det så koncentrerat att det har en fördel jämfört med maltodextrin.

*Det finns några andra tävlingsformer det gäller att få i sig energi på kort tid mellan matcher/heat där det också kan vara en fördel.

anders90
2007-07-13, 10:36
Vid styrketräning så spelar det ingen som helst roll.

Vid konditionstävlingar* på hög nivå så kan vitargon ha en viss fördel men bara om man inte kan dricka så mycket vätska som behövs för maltodextrinet. Vitargons fördel utnyttjas nämligen nästan bara om man äter det i fast form eftersom ingen blandar det så koncentrerat att det har en fördel jämfört med maltodextrin.

*Det finns några andra tävlingsformer det gäller att få i sig energi på kort tid mellan matcher/heat där det också kan vara en fördel.

Finns det någon fördel att som styrketränande ta malto istället för vitargo under och direkt efter själva passet? Och angående snabb tillförsel av kolhydrater direkt efter träning: om man "sippar" på ca 80 g under ett 110 min(??) långt pass, borde inte den positiva effekten av snabbt intag av kolhydrater försvinna, då det är just att gå från tomma glykogenlager till snabbt påfyllda som påskyndar inlagring/återhämtning? Eller har jag uppfattat det fel?

King Grub
2007-07-13, 10:37
Under aktivitet kan intag av kolhydrat användas direkt utan att lagras som glykogen, exogen kolhydratoxidation, runt 1 gram per minut.

anders90
2007-07-13, 10:38
Under aktivitet kan intag av kolhydrat användas direkt utan att lagras som glykogen, exogen kolhydratoxidation, runt 1 gram per minut.

Okej :D Hur är det med malto vs vitargo för en styrketränande? Någonting positivt respektive negativt med de båda?

King Grub
2007-07-13, 10:40
Bara ekonomiskt. Inget som påverkar något som kräver så lite energi som styrketräning.

anders90
2007-07-13, 12:36
Bara ekonomiskt. Inget som påverkar något som kräver så lite energi som styrketräning.

En snabb fråga angående HydraPro... på www.eiselt.se står det studier har visat att kombinationen av kolhydrater + essentiella aminosyror under träning motverkar muskelnedbrytning. Man kan alltså ta HydraPro under träning som en vanlig sportdryck för att dels hålla energinivån uppe och för att minska träningens direkta nedbrytande effekt på muskelvävnad. Efter träning kan HydraPro tas för att fylla på den energi man gjort av med under träning och för att snabbt få igång proteinsyntesen (reparation och uppbyggnad av muskelvävnad).

Om man med andra ord dricker 100 g HydraPro jämt fördelat under hela passet, och sedan sveper 50 g direkt efter träning så får man samma respons på proteinsyntesen varje gång? Trots att man strax innan drinken efter träning sippat i sig kanske 1 g eaa redan?

King Grub
2007-07-13, 12:45
Det är aldrig undersökt vad effekten vid flera intag i direkt anslutning före/under/efter samma pass blir. Studierna är gjorda på intag vid ett av tillfällena, inte flera i samma pass.

anders90
2007-07-13, 13:16
Det är aldrig undersökt vad effekten vid flera intag i direkt anslutning före/under/efter samma pass blir. Studierna är gjorda på intag vid ett av tillfällena, inte flera i samma pass.

Men gissningsvis så påverkas inte proteinsyntesen negativt? Men effekten av intagen kanske inte blir lika omfattande?

Appropå det, så får man ju absolut bäst effekt av intag av EAA innan träning. Om man inte intar EAA innan träning och äter mat istället och intar EAA i samband med kolhydrater direkt efter träning istället (precis som Hammargren), kommer då den "extra effekten" av EAA vara så pass liten att den inte är av betydelse? Eller kommer intag av EAA+kolhydrater endast efter träning ändå ha en mycket större effekt på muskelökning än endast vassle+kolhydrater?

King Grub
2007-07-13, 13:22
Vem vet? Aldrig undersökt.

anders90
2007-07-13, 13:28
Vem vet? Aldrig undersökt.

*gah!* Du råkar inte ha någon kvalificerad gissning på lager? *whistle* Om inte intag av EAA+kolhydrater endast efter träning har överlägsen effekt än vassle så kommer jag, som också övervägt att övergå till EsaPro+malto/HydraPro, fortsätta med vanliga gainers av vassle.

King Grub
2007-07-13, 13:34
Fenylalaninupptaget 20 gram vassleprotein PRE/POST:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71/F5

Fenylalaninupptaget 6 g EAC PRE/POST:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197/F4

anders90
2007-07-13, 13:42
Fenylalaninupptaget 20 gram vassleprotein PRE/POST:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71/F5

Fenylalaninupptaget 6 g EAC PRE/POST:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197/F4

Person A får ju faktiskt bättre respons av vassle efter träning än vad personen som testade EAA fick efter träning. Sammanfattningsvis så kommer det förmodligen inte spela någon roll på sin utveckling om man intar EAA eller vassle efter träning. Däremot så är EAA betydligt mycket bättre än vassle innan träning.

Hur är det med intag av rent EAA på övriga tider av dagarna? Jag kan tänka mig att det kan ha en viss positiv effekt att inta några gram EAA på morgonen när man vaknar, 20 min (??) innan frukost. Speciellt dagen efter man har tränat? Eller skulle det vara att slänga pengarna i sjön att enbart köpa EAA för att inta på morgon, och kanske mellan lunch och middag? Bättre än vassle?

King Grub
2007-07-13, 14:00
Hur är det med intag av rent EAA på övriga tider av dagarna?

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/4/E761.pdf

anders90
2007-07-13, 14:34
http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/4/E761.pdf

:confused:

Fredriiik
2007-07-13, 14:46
http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/4/E761.pdf

någon som kan dra en sammanfattning?

EAA verkade ju bättre än deras "meal" på typ alla tabeller, men de där e för mycke siffror och grejer för att ja ska förstå till 100% :P

anders90
2007-07-13, 14:46
Rena grekiskan... skulle någon kortfattat kunna besvara min fråga? Tack på förhand

King Grub
2007-07-13, 14:47
Exogena EAA mellan målen stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret från vanliga mål.

anders90
2007-07-13, 14:50
Exogena EAA mellan målen stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret från vanliga mål.

Men inte i närheten lika mycket som i samband med träning? Skulle det vara lönt att köpa EsaPro just enbart för att ta det när man vaknar på morgonen (bra/dåligt???) och tex 30 min innan lunch och/eller middag? Eller skulle den lilla extra effekten inte ha någon större effekt?

King Grub
2007-07-13, 14:55
EAA+träning har en synergistisk effekt.

http://i16.tinypic.com/6b9447s.jpg

Tipton 2007.

Att det skulle ha någon speciellt effekt på morgonen vet jag inte - proteinsyntesen stimuleras. EAA i vila minskar ingen muskelnedbrytning.

Att EAA-intag mellan målen hos en frisk, aktiv person som ändå täcker sitt protein- och energibehov i övrigt skulle innebära mycket större muskeltillväxt låter inte så sannolikt. Proteinsyntesen över ett dygn har sina fysiologiska gränser. En nyligen publicerad studie på gnagare visar dock på en större mängd fettfri massa hos aminosyregruppen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95944

anders90
2007-07-13, 15:00
EAA+träning har en synergistisk effekt.

http://i16.tinypic.com/6b9447s.jpg

Tipton 2007.

Att det skulle ha någon speciellt effekt på morgonen vet jag inte - proteinsyntesen stimuleras. EAA i vila minskar ingen muskelnedbrytning.

Att EAA-intag mellan målen hos en frisk, aktiv person som ändå täcker sitt protein- och energibehov i övrigt skulle innebära mycket större muskeltillväxt låter inte så sannolikt. Proteinsyntesen över ett dygn har sina fysiologiska gränser. En nyligen publicerad studie på gnagare visar dock på en större mängd fettfri massa hos aminosyregruppen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95944

Okej! Då har jag bara 1 liiiten fråga till :D Det är angående det som står på www.eiselt.se: Man kan alltså ta HydraPro under träning som en vanlig sportdryck för att dels hålla energinivån uppe och för att minska träningens direkta nedbrytande effekt på muskelvävnad.

Är det enbart kolhydraterna eller kolhydraterna i samband med EAA som minskar muskelnedbrytningen till max?

För övrigt vill jag tacka för många bra och snabba svar! :thumbup:

King Grub
2007-07-13, 15:10
En synergistisk effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16631431&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16472979&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

I vila ger långsamt protein (mat) bättre proteinbalans än snabbt (vassle/EAA):

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. (http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/280/2/E340.pdf)

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S. Influence of the protein digestion rate on protein turnover in young and elderly subjects. (http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/132/10/3228S.pdf)

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans. (http://jp.physoc.org/cgi/reprint/549/2/635.pdf)

Snabbt stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte nedbrytningen. Det gör långsamt, vilket ger den bättre proteinbalansen vid en jämförelse rakt av mellan proteinerna.

EAA eller vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/5/1070