handdator

Visa fullständig version : Hjälp med tränings schema + kost


tiAN^
2007-07-08, 23:19
Hej!
Jag är 15 år, (snart 16):cool: och är väldigt intresserad av fotboll och innebandy, nu har jag också blivit intresserad av att gymma*flex*, jag har aldrig varit seriös på själva gymmandet, men nu ska de bli ändringar på det! Jag ska gymma dels för att bli större och starkare, och för att jag ska bli så explosiv som möjligt. (Muskler för brudarna också) :naughty:
Nu, under sommarlovet vill jag kombinera mina fotbolls/innebandy träningar med gymmet så mkt som de bara går, och jag undrar ifall nån skulle kunna sätta ihop ett ruggit bra schema, helst av allt, (det jag behöver mestadels) är överkroppen jag behöver träna. Men så klart är underkroppen också viktig. Gärna 4 träningar på gymmet per vecka.
Efterssom jag lirar fotboll mm, så bränner jag mycket kallorier, och har svårare att bygga muskler på gymmet, härmed vill jag att ni gärna skulle kunna tipsa mig om ett protein eller kreatin, eller annat, som poffar upp i era skallar just nu. ;) Men, det måste vara billigt!

Detta är vad jag äter en vanlig dag:

07.30 - Frukost, 1 potion (lite mindre) havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk, 2 Knäckebröd med smör och leverpastej

11.00 - Fisk panetter med kallsås och potatis

15.00 - Kött med brunsås och potatis

Mellan 15.00 17.00 - Frukt

20.00 Fil och youghurt med flingor, ibland också nån slags macka, ibland mörkt och ibland ljust bröd.

Skulle bli hemskt tacksam över alla svar jag får!
mvh Anders

Richard85
2007-07-09, 08:51
Finns bara en sak och säga...Mer MAT

Eddie Vedder
2007-07-09, 09:01
Finns bara en sak och säga...Mer MAT

Hur kan du avgöra det?

Det nämns ingenting om portionstorlekar så en portion kan ju vara både jättestor och på tok för liten.

Jag håller med om att det känns som det skulle kunna vara för lite men det beror helt på hur stor en portionfil och müsli är t.ex. 4dl standardfil och 100 g müsli och två stycken 100grams brödskivor med smör, fet ost och skinka är ju rikligt med kcal exempelvis.

Så trådskaparen måste vara mer detaljerad för att man skall kunna säga något om energimängden, att maten i övrigt är nyttig ät det inget snack om dock.:) Lite grönsaker hade iofs inte skadat bara.;)

tiAN^
2007-07-09, 16:47
Hur kan du avgöra det?

Det nämns ingenting om portionstorlekar så en portion kan ju vara både jättestor och på tok för liten.

Jag håller med om att det känns som det skulle kunna vara för lite men det beror helt på hur stor en portionfil och müsli är t.ex. 4dl standardfil och 100 g müsli och två stycken 100grams brödskivor med smör, fet ost och skinka är ju rikligt med kcal exempelvis.

Så trådskaparen måste vara mer detaljerad för att man skall kunna säga något om energimängden, att maten i övrigt är nyttig ät det inget snack om dock.:) Lite grönsaker hade iofs inte skadat bara.;)

tack för svaret, okej, glömde skriva att jag faktiskt käkar mycket Paprika + grönt på kvällstid ;) Japp, ska börja käka mera, tror nog att jag äter lite för lite, men, har ni nå tips på protein/kreatin, osv? Eller nån som skulle kunna ordna ett riktigt bra schema. *flex* tack ännu en gång!

tiAN^
2007-07-09, 22:17
En till fråga:

- Jag har 2 kilo kolhydrat pulver. Tycker ni jag ska köpa kreatin/protein?

Eddie Vedder
2007-07-10, 05:38
En till fråga:

- Jag har 2 kilo kolhydrat pulver. Tycker ni jag ska köpa kreatin/protein?

Det gör du som du vill, nöjer du dig med dina snabba kolhydrater efter träning och sedan äter tillräckligt räcker det gott och väl. Vill du få i dej lite extra protein på ett smidigt sätt så köp det och blanda till en gainer och drick runt passet, t.ex. halva före och halva efter eller inget för hela efter.

Men håll dig till runt träningen skulle jag säga och pimpla inte proteindrinkar i tid och otid som ersättning för att du inte orkar äta. Det här är ju såklart min subjektiva åsikt, men att äta mycket är inte svårt. Bara att träna sig käka mer och om det är svårt äter du energirikare produkter helt enkelt.*popcorn*

Om mjölken/filen/yoghurten är standardvarianter istället för lättvarianter har du exempelvis ett ordentligt kaloritillskott redan där med tanke på att du använder dom produkterna tre gåner om dagen. Lite olja på maten, någon mer macka under dagen o.s.v. Väldigt små saker man kan göra som höjer energiintaget rejält om du nu har svårt att orka tillräckliga mängder käk.:eating:

Resultatet kommer du se i spegeln och på vågen, utifrån det får du ju sedan avgöra om du känner att utvecklingen går i rätt riktning eller ej. Går du upp i vikt för fort, då kan du ju ta det lite lugnare med överätandet eller kanske röra på dig lite mer, går viktuppgången för långsamt så är det ytterligare kcalintag som krävs o.s.v. Du får helt enkelt testa, utvärdera, korrigera (eventuellt), testa ett tag till, ytterligare utvärdering etc. etc. tills du känner att du trivs.:thumbup:

tiAN^
2007-07-10, 21:54
Det gör du som du vill, nöjer du dig med dina snabba kolhydrater efter träning och sedan äter tillräckligt räcker det gott och väl. Vill du få i dej lite extra protein på ett smidigt sätt så köp det och blanda till en gainer och drick runt passet, t.ex. halva före och halva efter eller inget för hela efter.

Men håll dig till runt träningen skulle jag säga och pimpla inte proteindrinkar i tid och otid som ersättning för att du inte orkar äta. Det här är ju såklart min subjektiva åsikt, men att äta mycket är inte svårt. Bara att träna sig käka mer och om det är svårt äter du energirikare produkter helt enkelt.

Om mjölken/filen/yoghurten är standardvarianter istället för lättvarianter har du exempelvis ett ordentligt kaloritillskott redan där med tanke på att du använder dom produkterna tre gåner om dagen. Lite olja på maten, någon mer macka under dagen o.s.v. Väldigt små saker man kan göra som höjer energiintaget rejält om du nu har svårt att orka tillräckliga mängder käk.

Resultatet kommer du se i spegeln och på vågen, utifrån det får du ju sedan avgöra om du känner att utvecklingen går i rätt riktning eller ej. Går du upp i vikt för fort, då kan du ju ta det lite lugnare med överätandet eller kanske röra på dig lite mer, går viktuppgången för långsamt så är det ytterligare kcalintag som krävs o.s.v. Du får helt enkelt testa, utvärdera, korrigera (eventuellt), testa ett tag till, ytterligare utvärdering etc. etc. tills du känner att du trivs.:thumbup:

Okej!
Ja, tänkte nog blanda till en gainer, jag kan lätt få i mig mycket mat för min storlek, men jag brukar träna intensiva fotbollspass/innebandy pass, som därför gjort att jag inte gått upp i vikt:( , och inte ätit tillräckligt endå. Men nu, kan jag sikta in mig på gymmet i någon vecka, då det är uppehåll i fossingbollen. :hbang: Iom det ni skrivit har jag tagit till mig så mycket som jag kan, även fått tips av kompisar. tex ( Flykt ) här på forumet, som jag gymmar med då och då. Nu äter jag så mycket jag kan, och när jag har tid, + att jag tänkte köpa lite protein och kreatin, så har jag endast till träningarna. Aldrig att jag skulle byta ut pulver mot min mors goda mat *cupid* Så, härmed ska jag äta så mkt jag bara kan. Då menar jag inte skräpmat, utan grönsaker i massor, fil + müsli, hårdbrö med diverse saker på osv, osv.

Tack så mkt för svaret, du har lett in mig på rätt väg!:thumbup:

tiAN^
2007-07-10, 22:00
Nu är det bara en sak som återstår!:bpump: Jag behöver ett riktigt bra gymschema, om någon skulle vilja utforma ett schema för mig, eller liknande vore jag mer än tacksam, såklart informerar jag dig om allt du behöver veta om mig, för att kunna göra detta schema. :hbang:

mvh

Eddie Vedder
2007-07-10, 22:49
Vill du ha ett schema hänvisar jag till något av z_bumbis nybörjarscheman, dom duger gott och är upplagda just för vad som är lämpligt om man vill ha resultat men inte felträna och slita ut sig.

Dessa scheman ligger som sticky bland trådarna längst upp på förstasidan fär träningsdelen på forumet.:thumbup:

tiAN^
2007-07-11, 16:50
Vill du ha ett schema hänvisar jag till något av z_bumbis nybörjarscheman, dom duger gott och är upplagda just för vad som är lämpligt om man vill ha resultat men inte felträna och slita ut sig.

Dessa scheman ligger som sticky bland trådarna längst upp på förstasidan fär träningsdelen på forumet.:thumbup:

Okidoki :)
tackar. *flex*

Acke^^
2007-07-11, 18:49
Okej!
Ja, tänkte nog blanda till en gainer, jag kan lätt få i mig mycket mat för min storlek, men jag brukar träna intensiva fotbollspass/innebandy pass, som därför gjort att jag inte gått upp i vikt:( , och inte ätit tillräckligt endå. Men nu, kan jag sikta in mig på gymmet i någon vecka, då det är uppehåll i fossingbollen. :hbang: Iom det ni skrivit har jag tagit till mig så mycket som jag kan, även fått tips av kompisar. tex ( Flykt ) här på forumet, som jag gymmar med då och då. Nu äter jag så mycket jag kan, och när jag har tid, + att jag tänkte köpa lite protein och kreatin, så har jag endast till träningarna. Aldrig att jag skulle byta ut pulver mot min mors goda mat *cupid* Så, härmed ska jag äta så mkt jag bara kan. Då menar jag inte skräpmat, utan grönsaker i massor, fil + müsli, hårdbrö med diverse saker på osv, osv.

Tack så mkt för svaret, du har lett in mig på rätt väg!:thumbup:

Angående kreatin tycker jag att du ska vänta ett tag innan du börjar med det. Kör på ett tag så att du vet vad du går för. Du kan göra stora ökningar i början utan kreatin. När det börjar gå lite segt efter ett tag kan du testa att köra en omgång för att se hur du svarar på det (inte alla som får effekt av kreatin). Kreatin är absolut inget måste utan det går utmärkt att träna och göra bra ökningar utan det.

tiAN^
2007-07-11, 22:42
Angående kreatin tycker jag att du ska vänta ett tag innan du börjar med det. Kör på ett tag så att du vet vad du går för. Du kan göra stora ökningar i början utan kreatin. När det börjar gå lite segt efter ett tag kan du testa att köra en omgång för att se hur du svarar på det (inte alla som får effekt av kreatin). Kreatin är absolut inget måste utan det går utmärkt att träna och göra bra ökningar utan det.

Okey, jeppz, då blire te å köra utan kreatin nu ibörjan iaf. Jag har gymmat "seriöst" i ca 1.5 vecka. Och sen första dagen, tills idag så ökade jag med 5 kilo i bänken. Känns skönt, men är så förbaskat klen när de gäller bänkpress :(

Eddie Vedder
2007-07-12, 06:50
Allvarligt talat, 1.5 vecka!? Tror du att det bästa för din utveckling är att börja mixtra med kreatin är efter den tiden, herregud efter 1.5 vecka har man ju inte ens nått "nybörjarnivå" du är ju fortfarande novis.
Sätt igång och träna hårt, lär dig först vad exempelvis en hantel och en skivstång är, ät och vila ordenligt. När du sedan kommit in i träningen någorlunda så kanske du kan gå lite längre vad gäller tillskotten. Att sätta sin tro till kreatin efter en dryg vecka känns som det kommer leda till fokus på helt fel sak. Så lär dig dom viktiga delarna och låt exprimenterandet vänta tills du har koll på träning och kost.

tiAN^
2007-07-13, 23:14
Allvarligt talat, 1.5 vecka!? Tror du att det bästa för din utveckling är att börja mixtra med kreatin är efter den tiden, herregud efter 1.5 vecka har man ju inte ens nått "nybörjarnivå" du är ju fortfarande novis.
Sätt igång och träna hårt, lär dig först vad exempelvis en hantel och en skivstång är, ät och vila ordenligt. När du sedan kommit in i träningen någorlunda så kanske du kan gå lite längre vad gäller tillskotten. Att sätta sin tro till kreatin efter en dryg vecka känns som det kommer leda till fokus på helt fel sak. Så lär dig dom viktiga delarna och låt exprimenterandet vänta tills du har koll på träning och kost.

Ehm, skrev ju att jag inte skulle ta kreatinet nu ? :S
Exakt de jag gör nu ju? Tränar hårt, och håller koll på min kost, får mycket hjälp på gymmet, frågar alltid på alla övningar hur jag exakt ska göra. Men att jag ökat 5 kilo i bänken stämmer helt korrekt, jag är så nära på å ta 2.5 kilo mera nu.:)

Eddie Vedder
2007-07-14, 06:01
Men att jag ökat 5 kilo i bänken stämmer helt korrekt, jag är så nära på å ta 2.5 kilo mera nu.:)

Sådana öknngar är nog mer regel än undantag när man precis börjat träna. Det tar ett tag när man vänjer sig vid utförandet och tekniken och under den tiden ökar man snabbt och mycket fram tills dess att tekniken är helt okej och styrkan börjar sätta gränser.

Jag gick från 70 till 110 i knäböj när jag började, ett par veckor tog det. Det var typ två år sen och jag tar inte mer idag.*cry*

tiAN^
2007-07-15, 12:34
Sådana öknngar är nog mer regel än undantag när man precis börjat träna. Det tar ett tag när man vänjer sig vid utförandet och tekniken och under den tiden ökar man snabbt och mycket fram tills dess att tekniken är helt okej och styrkan börjar sätta gränser.

Jag gick från 70 till 110 i knäböj när jag började, ett par veckor tog det. Det var typ två år sen och jag tar inte mer idag.*cry*

Jaha, mjo, så kan det mycket väl vara :) Men det är nå konstigt när jag kör bänkpress, min vänster arm går upp mycket tidigare än min höger, och högern gär längre ner, så att det ser ut som "att min vänster är starkare, vilket inte borde stämma. Någon som har nån teori till vrf detta sker?
Mvh

Acke^^
2007-07-15, 18:12
Jaha, mjo, så kan det mycket väl vara :) Men det är nå konstigt när jag kör bänkpress, min vänster arm går upp mycket tidigare än min höger, och högern gär längre ner, så att det ser ut som "att min vänster är starkare, vilket inte borde stämma. Någon som har nån teori till vrf detta sker?
Mvh

Försök att tänk på att gå lika långt ner med båda och pressa upp dem samtidigt. Det är saker som ofta ger sig med tiden när du har vant dig mer.