handdator

Visa fullständig version : Bulk


PooX
2007-07-08, 21:01
Hej!

Nu har jag deffat kring 20veckor och har nu funderat på att bulka 1-2 månader lite lätt.
Sen köra en deff igen för att kanske få bättre resultat. Man kan ju inte deffa hela året direkt. *flex*

Men har alltid haft hög fettprocent och nu har jag kommit ner i ca 15% låg på 28% när jag började. Jag funderar på att ligga kring 2-300kcal + varje dag.
Skulle det funka? Eller måste jag ligga högre?

Och då undrar jag om jag skapar detta överskott med Malto och Protein skulle jag klara mig undan lite fett då?
Blir inge pizza mat och sånt, blir vanlig kost. Mycket pasta och köttfärs och sen så kör man mycket malto och protein.

Klarar man sig undan lite fett då? :)
Vill ju helst komma undan med så lite som möjligt och sedan kunna köra en deff när man får mer motivation och ta mig ner till 10% fett. *flex*

Eddie Vedder
2007-07-08, 21:03
Och då undrar jag om jag skapar detta överskott med Malto och Protein skulle jag klara mig undan lite fett då?

Nej

King Grub
2007-07-08, 21:03
Vadå "klarar undan lite fett"?

Fett i kosten innebär inte fett på kroppen.

Du blir inte fetare av X kcal med en viss procentmängd fett i kosten jämfört med samma kalorimängd med mindre fett i kosten.

PooX
2007-07-08, 21:07
Vadå "klarar undan lite fett"?

Fett i kosten innebär inte fett på kroppen.

Du blir inte fetare av X kcal med en viss procentmängd fett i kosten jämfört med samma kalorimängd med mindre fett i kosten.

Jag menar att, om vi säger att jag ska äta kring 2500kcal om dagen för bulken.
Då äter jag 1800kcal mat, och resten i malto och protein istället för att trycka i mig någon pizza och sånna saker.

Klarar jag av att få mindre fett då, eller är det likadant? Det spelar ingen roll om jag äter 2 pizzor istället för att dricka några malto drinkar?
Bildas det mer fettmassa av pizzan än det gör om jag tar malto t.ex?

Eddie Vedder
2007-07-08, 21:08
Jag menar att, om vi säger att jag ska äta kring 2500kcal om dagen för bulken.
Då äter jag 1800kcal mat, och resten i malto och protein istället för att trycka i mig någon pizza och sånna saker.

Klarar jag av att få mindre fett då, eller är det likadant? Det spelar ingen roll om jag äter 2 pizzor istället för att dricka några malto drinkar?
Bildas det mer fettmassa av pizzan än det gör om jag tar malto t.ex?

Som sagt.

Nej

PooX
2007-07-08, 21:10
Okey, ja då förstår jag. ;)

Eddie Vedder
2007-07-08, 21:11
Dessutom är pizza betydligt nyttigare än maltodrinkar.

PooX
2007-07-08, 21:17
Dessutom är pizza betydligt nyttigare än maltodrinkar.

Ja, det kanske det är. Men jag tänkte just i fett vägar. Bara ett exempel. :)

Så då spelar det alltså ingen roll om jag äter 1500kcal i mat, sen stoppar jag i mig resten 1000kcal från gainers och sånt. Istället för att äta massa onyttiga saker med högre fetthalter i?
Det blir samma fettuppgång hur som?


En sak till, räcker 2-300kcal i överskott för att bygga massa?
Och räcker 1-2 månader för att bygga på lite massa?

King Grub
2007-07-08, 21:20
En överätning innebär alltid en vikt- och fettökning, men det spelar ingen roll om det är överätning av fett eller kolhydrat; påverkan på kroppssammansättningen är densamma.

Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure.

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage after 14 d between the two diets fed isoenergetically to the same subjects.

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

PooX
2007-07-08, 21:24
En överätning innebär alltid en vikt- och fettökning, men det spelar ingen roll om det är överätning av fett eller kolhydrat; påverkan på kroppssammansättningen är densamma.



Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

Ok, det var det jag trodde. Men var lite osäker, men nu är det ju sagt rätt iaf.

Ska man ligga på grymt tung träning med låg reppare 4-6 eller ska jag ligga högreppare 10-12 för att bygga maximalt med massa under bulken?

Eddie Vedder
2007-07-08, 21:24
Så då spelar det alltså ingen roll om jag äter 1500kcal i mat, sen stoppar jag i mig resten 1000kcal från gainers och sånt. Istället för att äta massa onyttiga saker med högre fetthalter i?
Det blir samma fettuppgång hur som?

Ja det blir samma viktuppgång vid samma kaloriintag, men varför skulle någon NÅGONSIN föredra ett överskott i form av gainer än pizza!? Eller vilken annan mat som helst, låter helt befängt i mina öron.

PooX
2007-07-08, 21:43
Ja det blir samma viktuppgång vid samma kaloriintag, men varför skulle någon NÅGONSIN föredra ett överskott i form av gainer än pizza!? Eller vilken annan mat som helst, låter helt befängt i mina öron.

För att jag vill knappast köpa en pizza varje dag och sen var det ett exempel.
Och jag trodde att jag skulle få en mindre fettuppgång, men det spelar ju tydligen ingen roll så då äre väl bara äta vad man vill istället. ;)

Dewpo
2007-07-08, 22:02
Ja det blir samma viktuppgång vid samma kaloriintag, men varför skulle någon NÅGONSIN föredra ett överskott i form av gainer än pizza!? Eller vilken annan mat som helst, låter helt befängt i mina öron.

För att svepa en 6dl gainer tar en halv minut medans att äta en pizza tar 45min
och då är sista halvan bara plågsam att trycka ner. Att ha bra aptit och lätt äta
stora mängder mat är inte alla förunnat *spy*

Rahf
2007-07-08, 23:45
Att dricka gainer varje dag skulle jag aldrig se fram emot. Fetare mat brukar vara vad som räddar min bulk under dagar då jag har dålig aptit, jag tar ALDRIG kolisar annat än efter ett pass.

Fett är inte farligt.

1-20 reps bygger bäst, variation är nyckeln till muskler och styrka.

Fett är inte farligt

Du bygger ingen nämnvärd massa på 1-2 månader.

Ja, 200-300 räcker för muskelmassa.

Fett är inte farligt!!

Du kommer bli less på smaken av gainer till slut, och då står du där med skägget i brevlådan efter avslutat pass och 6-8dl äckelvätska som du ska trycka i dig.

Jag har just besvarat alla dina frågor med sanningar, ta åt dig av våra tips nu.

krilleh
2007-07-09, 00:01
Jag blir aldrig less på min gainer efter passet!

Rahf
2007-07-09, 00:13
Jag blir aldrig less på min gainer efter passet!

Peppar peppar.

Eddie Vedder
2007-07-09, 05:28
För att svepa en 6dl gainer tar en halv minut medans att äta en pizza tar 45min
och då är sista halvan bara plågsam att trycka ner. Att ha bra aptit och lätt äta
stora mängder mat är inte alla förunnat *spy*

Hur vet du att det krävs en hel pizza för att nå likvärdig kalorimängd från pizzan? Att äta något riktigt energirikt kräver inte såna volymer och så lång tid att få i sig.

Jag anser att om man inte klarar dom extra kcal "på ett bräde" så är det bättre att äta mer under hela dagen än att lägga energin på gainer i tid och otid.

Låt säga att du vill ha 500kcal extra och äter tre mål mat om dagen i nuläget: Öka då 100kcal på varje måltid samt ett litet kvällsmål på 200kcal innan läggdags. Genast mycket enklare än ett kvällsmål på 500kcal om aptiten inte räcker till det.:)

Kimball
2007-07-09, 09:51
En snabb inflikande fråga jag måste klargöra för mig själv: Finns det någon fördel med att ligga +~500kcal än +~50kcal, förutsatt att man skulle veta till 100% att man ligger på ett överskott, när det kommer till att lägga på sig muskelmassa? Jag förstår själv svårigheten med att mäta ett kcalöverskott på 50kcal, men i teorin?
För kroppen kräver väl inte en viss mängd överskott för att få optimala förutsättningar för muskelbygge, eller?

King Grub
2007-07-09, 09:52
För kroppen kräver väl inte en viss mängd överskott för att få optimala förutsättningar för muskelbygge, eller?

Jo. Minimalt överskott -> minimala förutsättningar.

King Grub
2007-07-09, 09:53
http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e0v.gif

Nitrogen balance at various levels of caloric intake. From 18 composite periods derived from 460 observations. (Adapted from CALLOWAY and SPECTOR, 1954)

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e10.gif

Relationship between energy intake (EI) and nitrogen balance (NB) based on data from 361 N-balance periods. Variation in nitrogen intakes account for the markedly negative balances, even at generous energy intakes in some of the individuals.

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e0d.htm