handdator

Visa fullständig version : Knäböj ger kraftigare armar?

Forest
2002-04-29, 12:47
Alla vet väl att knäböj med fri stång är en kanonövning, här är en kul text på engelska som ger lite ytterligare inspiration:

When you suspend a weight over the entire body, that it's unaccustomed to, it brings more of the bodies 600 plus muscles into play. They fire on and off like crazy, acting as stabilizers through the assent and descent to keep you from toppling over. This makes a wave of stress hormones wash through the system and that's what stimulates the tremendous Growth Hormone release. No other exercise involves so many muscles, or stimulates anywhere near as much GH release as the free squat. That's why it truly is "The King of Exercises".

JJ
2002-04-29, 12:51
Härligt! :D

Chris
2002-04-29, 13:48
Klart armarna växer av knäböj, det var nog det bästa tipset jag fick av en styrkelyftare när jag började träna. Kör man inga basövningar så växer man inte :)

Rob The Man
2002-04-29, 14:14
Härligt måste börja köra knäböj 3 gånger i veckan bara för det här :D :D

/Robban

stefannn
2002-04-29, 14:22
Ursprungligen skickat av Rob The Man:
<STRONG>Härligt måste börja köra knäböj 3 gånger i veckan bara för det här :D :D

/Robban</STRONG>

varför inte böja efter varje pass om det är så där bra..

Chris
2002-04-29, 18:47
Klart man kan köra böj varje pass, men då lär du inte kunna köra annat än ett riktigt lågvolymprogram. Eftersom knäböj tar så jävla mycket så måste man självklart vila mer också efter att ha kört den. Du borde hört talas om återhämntning (!). Folk som inte kör knäböj/mark är enligt mig discogymmare som aldrig kommer få några imponerande resultat!

z_bumbi
2002-04-29, 19:25
Cris: Borde funka bra att köra ett sånt program under en period, borde man testa nån gång.

PS Fluglarver innehåller ca 65 % protein om jag inte minns fel.

Chris
2002-04-29, 22:11
Jag körde själv ett lågvolymprogram för några månader sen, då tränade jag bara basövningar 1set per övning/muskel, och ökade vikten lite mellan varje pass. Jag ökade 10kg i knäböj på 3veckor då! Då körde jag 20reppare breathing squats, men det var för jobbigt att köra såna var 4e dag så jag fick helt enkelt sluta! Lågvolym är verkligen bra att variera med! Man kan öka grymt mycket på bara några veckor! Om jag minns rätt så klarade jag +5 reps i dips, +10kg i vadpress, +2.5kg i bänk osv osv... Så det är ju helt klart nånting värt att prova!

Btw det är Chris inte cris :p

z_bumbi
2002-04-30, 08:48
Chris: En ros med ett annat namn är ändock alltid en ros. ;)

(Väldigt fritt från han engelska snubben som snodde massor av pjäser från andra.)

stefannn
2002-04-30, 08:53
Ursprungligen skickat av Chris:
<STRONG>Klart man kan köra böj varje pass, men då lär du inte kunna köra annat än ett riktigt lågvolymprogram. Eftersom knäböj tar så jävla mycket så måste man självklart vila mer också efter att ha kört den. Du borde hört talas om återhämntning (!). Folk som inte kör knäböj/mark är enligt mig discogymmare som aldrig kommer få några imponerande resultat!</STRONG>

jag hade faktiskt inte tänkt mig att köra böjar varje dag...men nu vet jag ju varför jag sska låta bli...=P