handdator

Visa fullständig version : Skillnad i omega3-halt i odlad och vild lax?nån som vet?


Ronja
2007-07-08, 19:36
Hej det är så att jag är helt förälskad i "vanlig" odlad lax(den feta salmo salar), men hur är det egentligen med omega3-halten? blir så förvirrad av allt jag läser att jag inte vet vad jag ska tro på. Är den mkt lägre än i den vilda laxen(önskar att chumlax var lika god, men nej så e ju inte fallet). Är det värt att äta en mkt mindre god lax än en god för att få i sig 0mega 3 eller hur ska jag bära mig åt?
Går det att tillaga chumlaxen så den blir "saftigare"?

Snälla svara om nån vet ngt om detta!
*förvirrad själ*:Virro

Eddie Vedder
2007-07-08, 19:39
Hur omega-3 halten är i odlad lax beror helt på vad den utfodrats med. Omöjligt att gissa utan att veta vad den blivit matat med m.a.o.

Då är det lättare med fri lax, den brukar ju oftast vara magrare dock.

Ronja
2007-07-09, 09:23
Ja så mkt vet jag med, men hur får man reda på vad den är utfodrad med då?
TÄnkte dessutom på en annan sak, på findus laxfile står ju det hur mkt 0mega3 det är i fisken, stämmer det som står eller är det bara en "allmän" siffra?

Eddie Vedder
2007-07-09, 09:32
Ja så mkt vet jag med, men hur får man reda på vad den är utfodrad med då?

Det här var liksom hela poängen med det jag skrev, det vet man inte. Visst, har man tur kanske det står angivet på paketet men då är det ju bättre att du läser för jag har ingen aning här framför datorn.;)

Nejmen skämt åsido, skulle utfordringen vara angiven hade jag blivit mäkta förvånad men det är ju enda sättet.

TÄnkte dessutom på en annan sak, på findus laxfile står ju det hur mkt 0mega3 det är i fisken, stämmer det som står eller är det bara en "allmän" siffra?

Om dom skriver det borde det vara den generella omega-3 halten i deras fisk. Jag tror inte det är så att man anger generell omega-3 halt för lax överhuvudtaget utan just sin egen vara. Därmed inte sagt att den laxbiten du stopar in i munnen har exakt den halten omega-3, kan ju såklart variera lite både upp och ner. Men så är det med all mat, du kan aldrig veta till 100% hur mycket kcal du stoppar i dig bara genom att läsa näringsvärdet och räkna ut det i förhållande till vikten. En liten felmarginal blir det alltid, inget att oroa sig över.:)

fluffy_ferret
2007-07-09, 11:37
Gissar på att den har "ingen" omega-3 om den inte utfodrats speciellt för det, vilket nog inte hör till normen.

Yankeee
2007-07-09, 11:44
Gissar på att den har "ingen" omega-3 om den inte utfodrats speciellt för det, vilket nog inte hör till normen.

Att fisk och skaldjur innehåller mycket omega-3 är det många som känner till, men fisk innehåller inte omega-3 om de inte har fått det via sin kost. Det är plankton och alger som innehåller mycket omega-3 och som fisken får i sig genom att äta dessa.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Sverker
2007-07-09, 12:39
Jag har för mig att någon ( z_bumbi ? ) plockade fram några undersökningar där odlad laxfisk själv bildade Omega-3-fettsyror utan att fiskens kost innehåll något Omega-3 ?

Det är några år sedan men vad jag minns så var odlad fisk en bra källa till Omega-3.








Någon som vill söka igenom Kolozzeum på dessa vaga antydningar:D

Ronja
2007-07-09, 15:17
Ja man blir då aldrig klok på kostlära:Virro
Ska nog ringa findus och fråga om de vet hur de fått fram hur mkt omega3 det är i deras lax. Kanske enklast så.

Men nu till en annan sak.....är det svårt att få en bra kvot mellan n3 och n6?
SVårare att ta upp n3 från växtriket?
Läste någonstans att personer tar upp det olika bra, hur vet man om man tar upp det bra eller inte då?

*en med tusen frågor*:)

Sverker
2007-07-09, 15:49
Tar upp och tar upp...du kan lugnt räkna med att du tar upp minst 95 % av Omega-6 och säkert minst 90 % av Omega-3.
Skillnaden är att Omega-3 är lite längre och mer omättade. Magen/tarmarnas enzymerna har lite tuffare jobb med dem.





Du måste se över ditt totala intag av fett. Med stor säkerhet äter du oljor och margariner som innehåller alldeles för mycket Omega-6, linolsyra, och sedan äter du alldeles för lite fisk, Omega-3.

Ronja
2007-07-09, 19:37
Tar upp och tar upp...du kan lugnt räkna med att du tar upp minst 95 % av Omega-6 och säkert minst 90 % av Omega-3.
Skillnaden är att Omega-3 är lite längre och mer omättade. Magen/tarmarnas enzymerna har lite tuffare jobb med dem.





Du måste se över ditt totala intag av fett. Med stor säkerhet äter du oljor och margariner som innehåller alldeles för mycket Omega-6, linolsyra, och sedan äter du alldeles för lite fisk, Omega-3.

De fettkällor jag använder är nötter, frön, (quinoa), avocado, linfröolja och fet fisk. Använder väldigt väldigt sällan annan olja eller smör( om det blir nån annan så blir det kallpressad rapsolja) Annan liten fettkälla är väl från sojamjölken(inga mängder direkt)..
Kommentar?:smash:

Sverker
2007-07-09, 20:01
Komentaren blir att du säkert ligger på överskott av Omega-3 jmf med Omega-6. Du äter i princip inget Omega-6 alls. Du får lite i rapsoljan och lite med nötterna men annars så är det bara små mängder.




Nackdelen blir att det tar längre tid innan blodet stelnar vid småsår. Jag skulle skippa linfröoljan och gå över mer på rapsolja eller varför inte olivolja.

Ronja
2007-07-09, 20:24
Komentaren blir att du säkert ligger på överskott av Omega-3 jmf med Omega-6. Du äter i princip inget Omega-6 alls. Du får lite i rapsoljan och lite med nötterna men annars så är det bara små mängder.

Äter rostade sojabönor ibland också förrestetn, men jag vet inte vad det bidrar med.


Nackdelen blir att det tar längre tid innan blodet stelnar vid småsår. Jag skulle skippa linfröoljan och gå över mer på rapsolja eller varför inte olivolja.

Anledningen till att jag inte använder så mkt olika oljor är att jag inte gillar smaken och känslan, speciellt inte olivoljan( den tycker jag är hemsk) .De jag tycker är ok(som jag provat) är linfröoljan(som jag till och med tycker är kanongod(men endast glanshammars från hälsokost med vit kork) och kallpressad rapsolja(för den har en lite nötig rund smak.
Men det verkar alltså inte som att jag behöver oroa mig för kvoten alltså eller?
Nu är det ju så också att den mesta feta fisken jag äter är odlad lax, inte så ofta jag äter strömming, makrill mm.
*tjing*

z_bumbi
2007-07-10, 12:48
Jag har för mig att någon ( z_bumbi ? ) plockade fram några undersökningar där odlad laxfisk själv bildade Omega-3-fettsyror utan att fiskens kost innehåll något Omega-3 ?

Det är några år sedan men vad jag minns så var odlad fisk en bra källa till Omega-3.

Just den undersökningen kommer jag inte ihåg (det låter som något William letat upp?) men om jag kommer ihåg rätt så innehöll odlad fisk ganska mycket omega-3 på "standarddiet" men inte lika mycket som vild eller en odlad fisk som fått "omega-3-anpassat" foder, med rätt foder kan man t o m överskrida de nivåer omega-3 som vild fisk har.
Iofs vet jag inte om odlad fisk med högt omega-3 innehåll är så bra för miljön då det då kan bli ännu större spill då man får sortera bort ännu mer fisk för att hålla nivån uppe, det är synd att raps inte är så bra fiskföda annars skulle det kanske funka men även utan det tillskottet så har den odlade laxen jag sett tester på haft en ganska bra kvot omega-3/omega-6.

Ronja
2007-07-10, 15:07
Just den undersökningen kommer jag inte ihåg (det låter som något William letat upp?) men om jag kommer ihåg rätt så innehöll odlad fisk ganska mycket omega-3 på "standarddiet" men inte lika mycket som vild eller en odlad fisk som fått "omega-3-anpassat" foder, med rätt foder kan man t o m överskrida de nivåer omega-3 som vild fisk har.
Iofs vet jag inte om odlad fisk med högt omega-3 innehåll är så bra för miljön då det då kan bli ännu större spill då man får sortera bort ännu mer fisk för att hålla nivån uppe, det är synd att raps inte är så bra fiskföda annars skulle det kanske funka men även utan det tillskottet så har den odlade laxen jag sett tester på haft en ganska bra kvot omega-3/omega-6.

Vart har du sett de testerna?

z_bumbi
2007-07-10, 16:31
Vart har du sett de testerna?

Pubmed.org plus att folk slänger in sådana rapporter på div forum som handlar om kost och träning och så får man nysta från det.

Här ligger t ex en sammanfattning rapport om odlad fisk i Australien, med den kosthållningen så blev det högre halt omega-3 men det var så länge sedan jag läste om det så jag kommer inte ihåg omega-6 innehållet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=22129&highlight=omega-3

KniveN
2007-07-10, 17:02
Är det inte så att fisk som har levt i kallare vatten har mer omega-3? Tror det har o göra med att fisken behöver mer omega-3 för att kunna hålla sig rörlig i det kallare vattnet.

Yankeee
2007-07-10, 17:12
Är det inte så att fisk som har levt i kallare vatten har mer omega-3? Tror det har o göra med att fisken behöver mer omega-3 för att kunna hålla sig rörlig i det kallare vattnet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2399273&postcount=6

KniveN
2007-07-11, 00:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2399273&postcount=6

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/145

Djuphavsfisk innehåller mest omega-3

De nyttiga långkedjade fleromättade omega-3-fettsyrorna som står för effekten finns i fet fisk. Fet fisk simmar på djupt vatten där det är kallt. Den höga halten av de långkedjade omega-3-fettsyrorna EPA och DHA håller djuphavsfisken rörlig i de låga temperaturerna.

En högre andel inlagrat omega-3 hos människan ger även oss lite mer elastiska, mjuka och bättre lämpade för att klara lägre temperaturer.

dessbee
2007-07-12, 18:20
Går det att tillaga chumlaxen så den blir "saftigare"?

Snälla svara om nån vet ngt om detta!
*förvirrad själ*:Virro

Ofta blir fisk väldigt fast om den får för hög temperatur eller tillagas för länge.
Ju lägre temp och kortare tillagningstid desto saftigare.

När jag lagar fisksoppa tillsätter jag alltid fisken sist och ställer av kastrullen från plattan.

Eddie Vedder
2008-09-11, 13:18
Hur omega-3 halten är i odlad lax beror helt på vad den utfodrats med. Omöjligt att gissa utan att veta vad den blivit matat med m.a.o.

Då är det lättare med fri lax, den brukar ju oftast vara magrare dock.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=826909

TVÄRTEMOT VAD MÅNGA tror, skriver tidningen Børsen, utgör laxar av i dag sällan något överlägset kostalternativ, jämfört med annan mat. Åtminstone inte sådana som vuxit upp i fångenskap.

Anledningen till det är försämrad foderhållning på allt fler fiskodlingar. Tidigare baserades måltiderna där oftast på animaliska fetter, men i takt med att priset på fiskolja skjutit i höjden har den saken förändrats. Nu serveras oftare en vegetabilisk meny, med annan fettsyresammansättning än djurens naturliga.

Och det för med sig konsekvenser, enligt forskarna. Särskilt som vi människor numera nästan uteslutande konsumerar sprattelsimmare av den odlade varianten.

Pepz
2008-09-11, 13:32
att odla lax med animalisk föda frestar på miljön..
Bättre att äta strömming och sill innan den mals till mjöl och ges till laxen ;)

Eddie Vedder
2008-09-11, 13:33
Bättre att äta strömming och sill innan den mals till mjöl och ges till laxen ;)

Ja fast då blir man ju tyvärr steril istället.:D

Ch4rles
2008-09-11, 13:39
Är oljan som man köper i kapslar också av denna "sämre" kvalitet?

stevebc
2008-09-11, 13:40
Ja fast då blir man ju tyvärr steril istället.:DSay what?

Är oljan som man köper i kapslar också av denna "sämre" kvalitet?Det står på innehållsförteckningen hur mycket DHA och EPA oljan innehåller. Så då kan du jämföra med den "optimala" oljan.

Ch4rles
2008-09-11, 13:53
Hur mycket ska det vara då? De jag hade tänkt köpa har:
EPA 180 mg
DHA 120 mg
på en 1000mg kapsel

Ronja
2008-09-11, 15:36
oki....hade glömt denna tråd :)

Men vilken fisk är egentligen den bästa o-3 källan om man jämför makrillfile, strömming och odlad lax? Nån som har nå kunskap i detta?
Har jag rätt om ja tipsar på makrill? finns det nån grundi rykten om att strömming inte är så bra o-3 källa?

Eddie Vedder
2008-09-11, 16:59
Men vilken fisk är egentligen den bästa o-3 källan om man jämför makrillfile, strömming och odlad lax? Nån som har nå kunskap i detta?
Har jag rätt om ja tipsar på makrill?

Den fetaste av de vildodlade skulle jag gissa. Sill ligger nog mycket bra till. Men som du vet efter alla dina frågor om omega-3 i tråd efter tråd så varierar fetthalten under året för de feta fiskarna.

Så den bästa källan till omega-3 är nog helt enkelt den fetaste som sagt. Förutsatt att de alla är vildfångade.

finns det nån grundi rykten om att strömming inte är så bra o-3 källa?

Nej.