handdator

Visa fullständig version : Huvet lågt och blodproppar


t0tte
2007-07-08, 17:55
Jag har hört en myt om att om man har huvet i låg position. Typ som att man skulle vilja köra undersida bröst i en bänkpress. Då kommer huvet vara den nedersta punkten av kroppen eftersom benen kommer luta uppåt. Att man då skulle kunna riskera att lättare drabbas av blodproppar...

Jag fick bland annat höra via jobbet för ett ganska bra tag sen om hur en kille, i 30 års åldern och vi kallar han Olle, brukade träna just undersida bröst på detta sätt. Nått som även jag har sysslat med förr i tiden. Hur som helst så hade Olle och 5 andra farit ut på en skidsemester. Mitt på dagen, strålande sol och i en vindstilla miljö på sidan av huset, sitter dom 6 killarna och solar. Dom tillbringar säkert 2 timmar i den blossande solen. Olle säger inte så mycket, utan han ligger där med sin öl i handen med skidbrillorna på och njuter. När det väl är dags att bege sig ut i backen så vägrar olle att vakna, olle vad död.

Det visade sig at olle hade fått en blodpropp i huvet och sakna slumrat in i sin solstol, troligen smärtfritt eftersom han fortfarande hade ölen i handen... olle var frisk, åt nyttigt och var vältränad. Hur som helst så kom läkarna fram till att träning med huvet i en låg position kunde stärka bildningen av blodproppar och var just anledningen varför olle hade drabbats.. efter 6 års träning med samma övning..

Nu är frågan, är det möjligt att man lättare kan drabbas av blodproppar om man har huvet i en låg position så att blodet rusar dit... jag själv tyckte att den övningen var rätt okey, emellan åt. Men vågar inte köra den längre. Är det andra övningar man ska passa sig för?

Rätta mig väldigt gärna om jag är helt ute och cyklar och om detta är en myt, så jag inte skrämmer andra...

blekfet2
2007-07-08, 17:58
sluta lyssna på "folk"

Nitrometan
2007-07-08, 18:00
Fredrik Paulún fick en liten blodpropp i hjärnan när han körde decline bänk. Fast om det finns nåt samband vet jag inte.

King Grub
2007-07-08, 18:00
Den vanligaste orsaken till stroke hos unga är så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern, som Fredrik Paulún drabbades av. Den kan uppstå spontant men oftast på grund av en yttre händelse. Vid en konstig rörelse på halsen, ett slag eller en ryckig rörelse, som vid badminton eller squash eller i samband med styrketräning, kan det bli en spricka i det inre kärlväggslagret. Vid sprickan fastnar blod som stelnar. Bitar av det stelnade blodet kan lossna och orsaka en propp i hjärnan. Proppen kan uppkomma direkt, men också efter 1–2 veckor, och kan leda till en stor hjärninfarkt.

Nils Wahlgren, professor i neurologi, Karolinska universitetssjukhuset.

3eo
2007-07-08, 18:00
Vad det inte det paulun råkade utför i just den övningen?, För mig han sagt det i något program

Nitrometan
2007-07-08, 18:04
Nils Wahlgren, professor i neurologi, Karolinska universitetssjukhuset.
Precis. Så var det.

Det kunde alltså ha hänt närsomhelst och har inget särskilt samband med övningen.

Du är grymt snabb på att hitta dina klipp, Grub! :thumbup:

diablogtr
2007-07-08, 18:07
Den vanligaste orsaken till stroke hos unga är så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern, som Fredrik Paulún drabbades av. Den kan uppstå spontant men oftast på grund av en yttre händelse. Vid en konstig rörelse på halsen, ett slag eller en ryckig rörelse, som vid badminton eller squash eller i samband med styrketräning, kan det bli en spricka i det inre kärlväggslagret. Vid sprickan fastnar blod som stelnar. Bitar av det stelnade blodet kan lossna och orsaka en propp i hjärnan. Proppen kan uppkomma direkt, men också efter 1–2 veckor, och kan leda till en stor hjärninfarkt.

Det där var det läskigaste. Någon som vet hur många som drabbas av detta årligen?

rille22
2007-07-08, 23:15
Den vanligaste orsaken till stroke hos unga är så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern, som Fredrik Paulún drabbades av. Den kan uppstå spontant men oftast på grund av en yttre händelse. Vid en konstig rörelse på halsen, ett slag eller en ryckig rörelse, som vid badminton eller squash eller i samband med styrketräning, kan det bli en spricka i det inre kärlväggslagret. Vid sprickan fastnar blod som stelnar. Bitar av det stelnade blodet kan lossna och orsaka en propp i hjärnan. Proppen kan uppkomma direkt, men också efter 1–2 veckor, och kan leda till en stor hjärninfarkt.


Vad menas med en konstig rörelse på halsen? Jag brukar, väldigt sällan, några gånger per år, få ett ryck i nacken som känns lite konstigt. Det kommer helt plötsligt.

Rahf
2007-07-08, 23:27
Det där var det läskigaste. Någon som vet hur många som drabbas av detta årligen?

Eftersom man aldrig någonsin hör talas om det så skulle jag gissa på ganska få. Alternativt att komplikationerna inte blir så seriösa som hjärninfarkt vid varje tillfälle.

Yes
2007-07-09, 04:47
Den vanligaste orsaken till stroke hos unga är så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern, som Fredrik Paulún drabbades av. Den kan uppstå spontant men oftast på grund av en yttre händelse. Vid en konstig rörelse på halsen, ett slag eller en ryckig rörelse, som vid badminton eller squash eller i samband med styrketräning, kan det bli en spricka i det inre kärlväggslagret. Vid sprickan fastnar blod som stelnar. Bitar av det stelnade blodet kan lossna och orsaka en propp i hjärnan. Proppen kan uppkomma direkt, men också efter 1–2 veckor, och kan leda till en stor hjärninfarkt.

Nils Wahlgren, professor i neurologi, Karolinska universitetssjukhuset.
Finns det något man kan göra för att förebygga proppar om det blivit någon spricka?

Hade nyligen en galning på mig som bestämt försökte strypa mig så... tja, frågan är ju om det är värt att besöka läkare(är ju bara öm i nacken och käken annars så det är ju inget problem).

Eddie Vedder
2007-07-09, 05:52
Eftersom man aldrig någonsin hör talas om det så skulle jag gissa på ganska få. Alternativt att komplikationerna inte blir så seriösa som hjärninfarkt vid varje tillfälle.

Alternativt att orsaken inte alltid kopplas till rätt händelse kanske? I Paulúns fall var ju bristningen i halsen långt innan och komplikationerna senare när han var på semester.

Det var ju han själv som kom på att det hade med nedåtlutande bänkpressen att göra, när andra drabbas p.g.a. ansträngning i konstigt läge sådär som Paulún och sedan drabbas av en propp långt i efterhand kanske man inte alltid drar korrekt koppling till orsaken?

Hemi
2007-07-09, 10:08
Jag borde ligga i riskzonen då eftersom jag står på händer mycket. Rör mig mycket också på olika sätt. Gymnaster borde ligga sämre till än andra. Paulun hänvisade till sin ålder också, vilken ju inte är så hög. Jag kan iofs tänka mig att det kan vara medfött också, somliga råkar lättare ut för det än andra.

Qivi
2010-03-04, 16:40
Idag när jag tränade magen på en decline bänk med lite lutning så blev jag plötsligt lite snurrig och kände mig konstigt, sketrädd nu! Vad ska jag ta mig till? softa eller?

1911
2010-03-04, 16:50
Annars brukar ju blodproppar oftast skapas i vaderna. Se till att göra era vadpressar.

Fordon
2010-03-04, 18:01
Idag när jag tränade magen på en decline bänk med lite lutning så blev jag plötsligt lite snurrig och kände mig konstigt, sketrädd nu! Vad ska jag ta mig till? softa eller?

Prova att köra riktigt tunga mark medans du håller andan ;) Då kommer du säkert känna dig snurrig :D

krellik
2010-03-04, 18:50
Finns det något man kan göra för att förebygga proppar om det blivit någon spricka?

Hade nyligen en galning på mig som bestämt försökte strypa mig så... tja, frågan är ju om det är värt att besöka läkare(är ju bara öm i nacken och käken annars så det är ju inget problem).

Tveksamt, är det så lätt som att strypningar och ömma nackar skulle ge det här så borde det gå epidemier av detta bland grapplers...

Banano
2010-03-04, 21:00
Tveksamt, är det så lätt som att strypningar och ömma nackar skulle ge det här så borde det gå epidemier av detta bland grapplers...

Jag har då klarat mig ;)

luderlasse
2010-03-05, 15:18
kan inte nån klistra en tråd med alla kassa övningar med denna som överst, känns viktigare att veta vad som är farligt när man tränar än hur man tränar greppet, inget ont om grepp träning faktiskt jävligt kul och fick upp ögonen för det tack vare den klistrade tråden :)