handdator

Visa fullständig version : Vad väger viktplattorna?


jaadå
2007-07-08, 14:34
(Jag har sökt och inte hittat några trådar om detta)


Jag undrar vad viktplattorna kan väga på gymmet jag tränar på, t.ex i latsdragsmaskinen;

http://img367.imageshack.us/img367/772/hhhheo3.jpg


Min gissning ligger på att de små kan väga 5, de stora 10?

Det är world class gym-maskiner, om det nu säger något..

Torsk_ole
2007-07-08, 15:19
Har det någon betydelse? Alla maskiner är olika så vill du jämföra med vad andra tar så går det inte. Vill du nu jämföra så får du börja köra chins eller liknande.

jaadå
2007-07-08, 15:22
Ja, det har en betydelse. Klart maskiner är annorlunda, men hellre vet jag vikten på det jag kör på än hur många små resp. stora plattor det är.

Timme
2007-07-08, 15:24
Skit i maskin tramset och kör riktiga övningar som chins/pullups (med assistans om du inte orkar din egna vikt), hantelrodd/stångrodd, knäböj, marklyft, bänk, hantelpress mm :D

Ja ja, skit samma om mitt inlägg var onödigt. Jag vet att inte alla endast vill använda fria vikter.

Torsk_ole
2007-07-08, 15:31
Vad ger det dig att veta vilken vikt du kör med? Egentligen?

Fråga personalen kanske?

Raggis
2007-07-08, 15:33
Skit i maskin tramset och kör riktiga övningar som chins/pullups (med assistans om du inte orkar din egna vikt), hantelrodd/stångrodd, knäböj, marklyft, bänk, hantelpress mm :D

Ja ja, skit samma om mitt inlägg var onödigt. Jag vet att inte alla endast vill använda fria vikter.

Vad är det för fel på latsdrag?

polaren
2007-07-08, 15:34
Jag gissar på 10 & 5kg.

jaadå
2007-07-08, 15:41
Personalen vet inte, ägarbyte gör att ingen har någon koll..

Jag vill veta eftersom dessa viktplattor finns överallt i gymmet på andra maskiner jag kör på också.

Timme

Jag kör väldigt mycket fria vikter, men latsdrag, pushdowns etc gillar jag!

sissa
2007-07-08, 15:55
Skit i maskin tramset och kör riktiga övningar som chins/pullups (med assistans om du inte orkar din egna vikt), hantelrodd/stångrodd, knäböj, marklyft, bänk, hantelpress mm :D

Ja ja, skit samma om mitt inlägg var onödigt. Jag vet att inte alla endast vill använda fria vikter.

Jag trodde latsdrag var en bra övning

Diggler
2007-07-08, 16:00
2,5kg små, 5kg stora? 10lbs stora, 5 lbs små? Det är bra att de är numrerade iaf, så kan man veta hur många plattor man körde på sist utan att veta vikten.

latsdrag är en bra övning, chins med assistans är diffus.

Rambo
2007-07-08, 16:02
Skit i maskin tramset och kör riktiga övningar som chins/pullups (med assistans om du inte orkar din egna vikt), hantelrodd/stångrodd, knäböj, marklyft, bänk, hantelpress mm :D

Ja ja, skit samma om mitt inlägg var onödigt. Jag vet att inte alla endast vill använda fria vikter.

ja vad är det för fel på latsdrag *cry*

agazza
2007-07-08, 16:09
skit i stora och små eftersom du antagligen tränar på samma ställe varje gång, skriv ner hur många istället.

trobban
2007-07-08, 16:29
De där asen väger en del på mitt gym....känns tyngre med wc maskinerna än övriga viktmagasin...kan i och för sig ha med moment att göra men tyngre känns dem i alla fall....

Erik__
2007-07-08, 17:27
häng en 10kg vikt i linan och se hur många plattor du får kasta på så att det blir jämnvikt.

Zakath
2007-07-08, 17:54
häng en 10kg vikt i linan och se hur många plattor du får kasta på så att det blir jämnvikt.

Bra idé, annars kan man hänga själv i linan och se hur mycket man måste sätta pinnen på för att komma i jämvikt, sen är det bara att räkna lite grann. :)

diablogtr
2007-07-08, 17:59
häng en 10kg vikt i linan och se hur många plattor du får kasta på så att det blir jämnvikt.

Det där tyckte jag var det smartaste jag läst på hela veckan.

Det bevisar hur trög i huvvet man blir av att inte vara i skolan regelbundet.

För övrigt gissar jag på 5 och 10 kg.

Nitrometan
2007-07-08, 18:03
häng en 10kg vikt i linan och se hur många plattor du får kasta på så att det blir jämnvikt.
Ett mycket bra förslag. Man får bara ta lite hänsyn till friktionen mellan kabel och linhjul samt i linhjulens lager.

jaadå
2007-07-08, 18:28
häng en 10kg vikt i linan och se hur många plattor du får kasta på så att det blir jämnvikt.



Tack! Den metoden ska jag testa!

krononauten
2007-07-09, 11:29
kolla om om det är en talja med i maskinen också..får då stämmer inte att bara hänga en vikt i andra änden...

Krampus
2007-07-09, 11:40
Skit i maskin tramset och kör riktiga övningar som chins/pullups (med assistans om du inte orkar din egna vikt), hantelrodd/stångrodd, knäböj, marklyft, bänk, hantelpress mm :D

Ja ja, skit samma om mitt inlägg var onödigt. Jag vet att inte alla endast vill använda fria vikter.

Vad är det för fel på latsdrag ommansäger...? :D
Nä men ibland är hardcoreatityden onödigt korkad. Finns massor av bra maskinövningar. Dorian Yates hade en bra fiolsofi om detta. Han blev rätt stor..

Men enda anledningen att hålla koll på sina maskinvikter är för att se till att man ökar på dem på sikt. Kollektivt intressanta rekord sätt och noteras i de tre stora. Knäböj, bänkpress och marklyft. :)

Nu var jag lite Allan här, men ändå...:)