Visa fullständig version : Några frågor
Sir Klabbe
2007-07-08, 11:09
Protein - vad finns det bra protein och var finns det värdelöst protein? Och om proteinet är värdelöst, är det bra för någonting alls?
Kaffe - Hur mycket kcal innehåller kaffepulver?
Nötfärs - det står på livsmedelsverkets näringstabeller att det är 149 kcal per 100g men också att "Max 10% fett", betyder det att några gram fett åker ur när man steker? För om det är m 20g protein och 10g fett per hekto så blir det ju runt 170 kcal per hekto (men det står 149)? Någon som vet?
Kaffe - Hur mycket kcal innehåller kaffepulver?
1 msk kaffepulver innehåller
Kalorier 11,04 kcal
Fett 0,05 g
Protein 0,6 g
Kolhydrater 2,05 g
Alkohol 0 g
Eddie Vedder
2007-07-08, 17:07
Sir Klabbe: Äter du kaffepulver eller dricker du kaffe som du brygger på kaffepulver? Om du inte äter det förstår jag inte varför du bryr dig, om du tittar i ett kaffefilter efter att kaffet har bryggts så kommer du nämligen se att i stort sett allt är kvar där.
MateFeedKillRepeat
2007-07-08, 17:15
Det sämre proteiner man pratar om är de som inte innehåller så mycket olika aminosyror eller inte de essentiella (som kroppen ej kan tillverka själv), men kompleterar man sån protein med fullvärdigt så blir det bra i slutändan endå.
King Grub
2007-07-08, 17:25
Nötfärs - det står på livsmedelsverkets näringstabeller att det är 149 kcal per 100g men också att "Max 10% fett", betyder det att några gram fett åker ur när man steker? För om det är m 20g protein och 10g fett per hekto så blir det ju runt 170 kcal per hekto (men det står 149)? Någon som vet?
Max 10% fett betyder att otillagad färs med den märkningen som mest får innehålla 10 g fett per 100 gram. Den kan innehålla mindre, men inte mer. Eller, den kan innehålla mer, men då är det bluffmakeri.
Sir Klabbe
2007-07-10, 13:26
Max 10% fett betyder att otillagad färs med den märkningen som mest får innehålla 10 g fett per 100 gram. Den kan innehålla mindre, men inte mer. Eller, den kan innehålla mer, men då är det bluffmakeri.
Okej, men bör jag använda 170 kcal som det är innan stekning eller 149 som SLV antyder, lite av fettet smälter väl bort när jag fräser på?
Sir Klabbe
2007-07-10, 13:28
Sir Klabbe: Äter du kaffepulver eller dricker du kaffe som du brygger på kaffepulver? Om du inte äter det förstår jag inte varför du bryr dig, om du tittar i ett kaffefilter efter att kaffet har bryggts så kommer du nämligen se att i stort sett allt är kvar där.
Jag dricker kaffe.
Eller, drack, rättare sagt.
Jag dricker kaffe.
Eller, drack, rättare sagt.
Några kalorier per kopp; tillräckligt lite för att så gott som samtliga existerande bantningsprogram, bra som dåliga, skall tillåta kaffe efter smak. Så drick du kaffe om du gillar kaffe.
King Grub
2007-07-10, 13:38
Okej, men bör jag använda 170 kcal som det är innan stekning eller 149 som SLV antyder, lite av fettet smälter väl bort när jag fräser på?
Det har inte med det du citerade att göra.
Gäller siffran otillagad vara och du väger produkten innan tillagning, använder du den siffran. Gäller siffran stekt vara och du väger produkter efter tillagning, använder du den siffran.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.