Visa fullständig version : Kasein i efterträningsdrinken?
Slartibartfast
2007-07-08, 10:28
Hur många kör med det?
Drinken lär ju vara mer eller mindre värdelös utan.
Eddie Vedder
2007-07-08, 10:30
Drinken lär ju vara mer eller mindre värdelös utan.
Varför skulle drinken vara värdelös utan kasein? En drink med enbart vassle eller EAA är ju knappast värdelös.
Slartibartfast
2007-07-08, 10:32
Grub postade en studie för nån månad sedan där det framkom att endast testgruppen som hade kasein i efterträningsdrinken gjorde framsteg i muskelmassa. Resten gick bakåt.
Ska se om jag hittar tråden.
Slartibartfast
2007-07-08, 10:36
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=77568
Grub postade en studie för nån månad sedan där det framkom att endast testgruppen som hade kasein i efterträningsdrinken gjorde framsteg i muskelmassa. Resten gick bakåt.
Ska se om jag hittar tråden.
Det verkar ju funka på dom flesta som tränar (vassledrinkar alltså).
Även dom som inte tar någon "efterträningsdrink" gör framsteg.
Tror nog det handlade om att ena (?) gruppen tränade/käkade som skolflickor. Om de gick bakåt o son träning.
Eddie Vedder
2007-07-08, 10:42
"Significant increases in 1RM bench press and leg press were observed in all groups after 10 weeks."
Var väl ingen grupp som gick bakåt? Blandningen med vassle och kasein visade sig ge bäst resultat helt enkelt.
Sedan om det blir bättre med mer eller mindre kasein i blandningen framgår inte heller. Jag tolkar den definitivt inte som att det är onödigt utan iaf, men jag kan förstås ha fel för jag är lite dålig på att uppfatta alla siffror och all satistik ibland.
Men citatet jag drog ut från abstraktet säger ju iaf at samtliga grupper gjorde ökningar i styrka, dessutom var ju kostuppläggen isokaloriska så det kan ju inte förklaras av att dom ena helt enkelt åt mer eller något sånt.
Slartibartfast
2007-07-08, 10:47
Eftersom gruppen som fick fick en drink utan kasein gick bakåt i muskelmassa så får man väl dra slutsatsen att den är ganska värdelös?
King Grub
2007-07-08, 10:52
Enbart vassle stimulerar också proteinsyntesen.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=34282&d=1163261924
http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/292/1/E71.pdf
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/userLogin.htm;jsessionid=GQ0ZwXzTmrgGpGyyhLtZNG192 nQP68KGyqRghjZbV0M717bl6jCj!370594218!181195629!80 91!-1
Slartibartfast
2007-07-08, 10:56
Enbart vassle stimulerar också proteinsyntesen.
Men hindrar inte muskelnedbrytningen.
Eddie Vedder
2007-07-08, 10:56
Eftersom gruppen som fick fick en drink utan kasein gick bakåt i muskelmassa så får man väl dra slutsatsen att den är ganska värdelös?
Vart framgår det? Jag kanske är korkad nu men jag hittar faktiskt ingenstans där det står att dom andra gick bakåt, bara att vassle+kasein gav bättre resultat.*screwy*
King Grub
2007-07-08, 10:57
Man behöver inte ta "drinkar" alls för att få resultat av träning.
King Grub
2007-07-08, 10:57
Men hindrar inte muskelnedbrytningen.
Gör kasein det i samband med träning?
Slartibartfast
2007-07-08, 11:03
Gör kasein det i samband med träning?
ja?
King Grub
2007-07-08, 11:05
Different dietary proteins affect whole body protein anabolism and accretion and therefore, have the potential to influence results obtained from resistance training.
This study examined the effects of supplementation with two proteins, hydrolyzed whey isolate (WI) and casein (C), on strength, body composition, and plasma glutamine levels during a 10 wk, supervised resistance training program.
In a double-blind protocol, 13 male, recreational bodybuilders supplemented their normal diet with either WI or C (1.5 gm/kg body wt/d) for the duration of the program.
Strength was assessed by 1-RM in three exercises (barbell bench press, squat, and cable pull-down). Body composition was assessed by dual energy X-ray absorptiometry. Plasma glutamine levels were determined by the enzymatic method with spectrophotometric detection. All assessments occurred in the week before and the week following 10 wk of training.
Plasma glutamine levels did not change in either supplement group following the intervention.
The WI group achieved a significantly greater gain (P < 0.01) in lean mass than the C group (5.0 +/- 0.3 vs. 0.8 +/- 0.4 kg for WI and C, respectively) and a significant (P < 0.05) change in fat mass (-1.5 +/- 0.5 kg) compared to the C group (+0.2 +/- 0.3 kg).
The WI group also achieved significantly greater (P < 0.05) improvements in strength compared to the C group in each assessment of strength.
When the strength changes were expressed relative to body weight, the WI group still achieved significantly greater (P < 0.05) improvements in strength compared to the C group.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Oct;16(5):494-509. The effect of whey isolate and resistance training on strength, body composition, and plasma glutamine.
King Grub
2007-07-08, 11:05
ja?
Anabolism av proteinintag efter träning beror på stimulerad proteinsyntes, inte reducerad proteinnedbrytning.
Slartibartfast
2007-07-08, 11:08
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Oct;16(5):494-509. The effect of whey isolate and resistance training on strength, body composition, and plasma glutamine.
Så den studien talar direkt emot J Strength Cond Res. 2006 Aug;20(3):643-53. The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training?
King Grub
2007-07-08, 11:09
Så den studien talar direkt emot J Strength Cond Res. 2006 Aug;20(3):643-53. The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training?
Ja.
Slutsats: träna hårt, ät tillräckligt = väx. Du kan strunta helt i "drinkar" om du vill och äta proteinrik mat efter träning. Finns det tillgång till aminosyror och tillräckligt med energi, växer musklerna.
Slartibartfast
2007-07-08, 11:11
Ja.
Slutsats: träna hårt, ät tillräckligt = väx. Du kan strunta helt i "drinkar" om du vill och äta proteinrik mat efter träning. Finns det tillgång till aminosyror och tillräckligt med energi, växer musklerna.
Eller snarare slutsats: Ge fan i att läsa studier. Det finns alltid studier som motbevisar exakt det du läser.
King Grub
2007-07-08, 11:12
Eller snarare slutsats: Ge fan i att läsa studier. Det finns alltid studier som motbevisar exakt det du läser.
Eller snarare slutsats: Du måste läsa fullängdsstudier för att kunna dra en ordentlig slutsats, inte konstatera att något "lär ju vara mer eller mindre värdelös" av en sammanfattning i ett abstrakt där inte tillvägagångssätt beskrivs.
Slartibartfast
2007-07-08, 11:18
Eller snarare slutsats: Du måste läsa fullängdsstudier för att kunna dra en ordentlig slutsats, inte konstatera att något "lär ju vara mer eller mindre värdelös" av en sammanfattning i ett abstrakt där inte tillvägagångssätt beskrivs.
Som jag skrev i tråden jag länkade till så byggde hela diskussionen i tråden på att folk läst abstraktet. Jag skrev att det sa precis noll och intet.
Det jag grundade denna tråd på var vad du själv skrev i den tidigare tråden. Du hade inte kunnat lägga upp studien i inlägg 14 i den föregående tråden också, för att skapa lite balans i det hela?
King Grub
2007-07-08, 11:20
Du hade inte kunnat lägga upp studien i inlägg 14 i den föregående tråden också, för att skapa lite balans i det hela?
Den var inte publicerad...
I båda fallen är det abstrakt. Abstrakt är inte meningen att man skall dra livsavgörande slutsatser från. Det är en sammanfattning; den intresserade läser fullängdsstudien.
Jag skrev att det sa precis noll och intet.
Ändå drar du själv här slutsatsen att träningen är bortkastad utan ett par gram kasein?
Det jag grundade denna tråd på var vad du själv skrev i den tidigare tråden.
Även där påpekade jag, gång på gång, att det är ett abstrakt, inget mer. Vill du veta mer - läs fullängdsstudien. Det gick inte in då, och tydligen inte nu heller. :(
Slartibartfast
2007-07-08, 11:46
Ändå drar du själv här slutsatsen att träningen är bortkastad utan ett par gram kasein?
Jag har väl ingenstans skrivit att träningen skulle vara bortkastad? Bara drinken efteråt. Och det grundar jag inte på några abstrakt, utan på dina uttalanden, som har läst fullängdsstudien.
Bra Slarti. Det där borde du anammat för länge sen.:thumbup:
King Grub
2007-07-08, 11:57
Och det grundar jag inte på några abstrakt, utan på dina uttalanden, som har läst fullängdsstudien.
Jag har inte gjort några sådana uttalanden.
Du övertolkar allt.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1758580&postcount=53
Som jag skrev även i den tråden: jag presenterar abstraktet.
Slartibartfast
2007-07-08, 12:00
Bra Slarti. Det där borde du anammat för länge sen.:thumbup:
Det har jag gjort. För länge sen.
Eddie Vedder
2007-07-08, 12:02
Det har jag gjort. För länge sen.
Varför startade du tråden då? Jag trodde det var just därför att du tolkade abstrakten som sanningar och undrade om andra gjorde samma sak?
Slartibartfast
2007-07-08, 12:03
Varför startade du tråden då? Jag trodde det var just därför att du tolkade abstrakten som sanningar och undrade om andra gjorde samma sak?
Var efterlyser jag någon studie eller kommentar av Grub i denhär tråden?
Jag frågade hur många som använder kasein i eftersträningsdrinken. Ingen har svarat på det ännu.
Eddie Vedder
2007-07-08, 12:08
Var efterlyser jag någon studie eller kommentar av Grub i denhär tråden?
Jag frågade hur många som använder kasein i eftersträningsdrinken. Ingen har svarat på det ännu.
Det var inte det jag menade, du skrev ju att det verkade värdelöst. Det tolkade jag som att du trodde det verkade värdelöst. Utifrån något du hade läst i ett abstract.
Bli inte sur, jag missförstod ditt syfte med tråden och jag håller med dig. Jag tar inte heller till mig varje resultat såsom att jag lägger om mitt uppläg imorgon dag är en y sak visar sig vara "bäst". Men King Grub har ju faktiskt aldrig nånsin påstått sig presentera sanningar, att folk väljer att tolka det på det sättet är ju deras problem.
Handcuff
2007-07-08, 19:15
Jag har ALDRIG blandat min postworkoutdrink med kassein....det ständiga nedbrytandet av muskelmassa har gjort att jag i teorin försvann för 5år sedan :(
Slartibartfast
2007-07-08, 22:29
Jag har ALDRIG blandat min postworkoutdrink med kassein....det ständiga nedbrytandet av muskelmassa har gjort att jag i teorin försvann för 5år sedan :(
Tänk hur stor du hade varit om du blandat i kasein! Inte för sent att börja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.