handdator

Visa fullständig version : Hur mkt cardio vid deff?


tilda
2003-04-03, 13:41
Har denna vecka börjat med min första deff *laddad till 1000*.
Har en liten fråga ang fettförbränningsträningen när man deffar. Morgonprommisar har jag såklart börjat med men frågan är hur man ska lägga upp det hela dvs
*hur ofta de första veckorna?
*När ska man börja trappa upp?
*Måste jag även köra cardio efter styrketräningen också eller räcker det med morgonprommisar?
*Går det att köra HIIT när man deffar eller sumpar man för mycket muskler då?

Är 60 min morgonprommis 4 ggr i veckan + 30 jogg efter styrka 2 ggr i veckan bra i början (första 2 veckorna)?

Oj det där var mer än 1 fråga :D

Lite stats förresten: 22 år, 160 kort, 54 kg (har redan fått bort ca 4 kg).

Tar tacksamt emot fler tips, är som sagt nybörjare på deff (men tycker redan att det är skitkul) :smash:

/Tilda

ivandrago
2003-04-03, 16:42
4 morgonprommisar och 2 joggpass låter rimligt. Det viktiga är att du själv trivs med upplägget och inte velar och känner ovilja.

själv kör jag aldrig cardio efter styrketräningen, mest för att jag inte orkar. HIIT är kanon under en deff, skulle vilja påstå att det sliter minst på muskelmassan jämfört med långa lågintensiva pass. När du känner att fettförbränningen stannat av rekommenderar jag att ta en veckas vila från deffen och ladda upp med kolhydrater. Sedan sätter du igång stenhårt igen, och fettförbränningen kommer ligga på topp.

Jag tycker absolut att du ska ta tillfället i akt och skaffa dig en bättre kondition under deffen med hjälp av Hiit. Detta är guld för både hälsan och fettförbränningen.

tilda
2003-04-03, 17:44
Tackar för svaret!

Man känner sig lite osäker när det är ens första deff, man vill ju inte sabba hela grejen direkt :D

Ska prova HIIT ikväll faktiskt, behöver sätta fart på förbränningen!

King Grub
2003-04-03, 18:07
Originally posted by tilda
Tackar för svaret!

Man känner sig lite osäker när det är ens första deff, man vill ju inte sabba hela grejen direkt :D

Ska prova HIIT ikväll faktiskt, behöver sätta fart på förbränningen!

HIIT regerar! Jag har helt övergivit de dödligt tråkiga långpromenaderna för HIIT, med bättre resultat på en tredjedel av tiden. :thumbup:

leiap
2003-04-04, 05:23
King Grub> Du som hållit på ett tag och sett resultat: Hur mycket tar du ut dig under de intensivare delarna av passet?

King Grub
2003-04-04, 07:00
Originally posted by leiap
King Grub> Du som hållit på ett tag och sett resultat: Hur mycket tar du ut dig under de intensivare delarna av passet?

Det är tokrusning som gäller! :hbang: Kör jag på trappmaskinen är det det absolut högsta tempot som gäller. Svettpöl, andnöd och blodsmak. De första intervallerna känns inte så farligt, men mot slutet av de 20 minuterna kan man hålla sig för skratt.

tilda
2003-04-04, 07:16
King Grub:

Kör du HIIT även på morgonen innan frukost (som ersättning för morgonprommisar) eller kör du senare på dagarna?
Hur ofta kör du HIIT?

Om jag fattat det rätt gå går HIIT till så att man först joggar/värmer upp i ca 10-15 min. Sen väljer man ut en sträcka som är lagom lång och sen tokkutar man i ca 30 sekunder och sen varvar man ner i 30 sek och sen fortsätter man tills man spyr....stämmer det?

King Grub
2003-04-04, 08:05
Kör du HIIT även på morgonen innan frukost (som ersättning för morgonprommisar) eller kör du senare på dagarna?

Nej, jag kör inte på tom mage. Under ett HIIT-pass är det inte kroppsfett som är det främsta bränslet, utan kolhydrater, så det gäller att ha laddat lite först. Förbränningen av fettet sker genom att man, genom HIIT, ser till att man har en förhöjd förbränning under en längre period efter passet.

Optimalt är att köra styrka på ena änden av dagen och HIIT cardio på andra änden, så man får två efterförbränningar per dag. Har jag tid och ork försöker jag göra så, annars blir det cardio direkt efter styrkepasset. Jag tränar alltid styrka på morgonen.

Hur ofta kör du HIIT?

Så ofta jag har lust. Minst 3 pass per vecka blir det, men känner jag mig fräsch och pigg och sugen på det kan det bli 1 eller 2 pass till.

Om jag fattat det rätt gå går HIIT till så att man först joggar/värmer upp i ca 10-15 min. Sen väljer man ut en sträcka som är lagom lång och sen tokkutar man i ca 30 sekunder och sen varvar man ner i 30 sek och sen fortsätter man tills man spyr....stämmer det?

Personligen ser jag ingen anledning att hålla på och värma upp så länge. Kör jag efter ett styrkepass tutar jag och kör direkt, annars blir det väl någon minuts småjogg och lite lätta töjningar, sedan full fart.

tilda
2003-04-04, 08:30
Tackar! :thumbup:

Personligen tror jag att jag kommer varva morgonprommisar (tycker det är ganska skönt att gå de dagar man inte behöver gå upp snor-tidigt :D ) med HIIT och ev 30 min jogg efter styrkan. Tror att ett varierat upplägg kommer att funka bäst på mig.

:hbang:

King Grub
2003-04-04, 08:51
Originally posted by tilda
Tackar! :thumbup:

Personligen tror jag att jag kommer varva morgonprommisar (tycker det är ganska skönt att gå de dagar man inte behöver gå upp snor-tidigt :D ) med HIIT och ev 30 min jogg efter styrkan. Tror att ett varierat upplägg kommer att funka bäst på mig.

:hbang:

Låter fint det. :thumbup: Jag vet att morgonpromenader fungerar bra för mig också, men jag tycker de är så trååååååååååååååkiga. :D Och resultaten från HIIT blir ännu bättre, plus att man får kondition samtidigt, som är användbar både i gymmet och till vardags.

Grahn
2003-04-04, 08:54
Ju bättre kondition man har desto bättre blir kroppen på att använda fett som bränsle med.

tilda
2003-04-04, 09:40
Originally posted by King Grub


Låter fint det. :thumbup: Jag vet att morgonpromenader fungerar bra för mig också, men jag tycker de är så trååååååååååååååkiga. :D

Jag kan hålla med om det! Men det värsta är att man måste gå så jäkla fort för att komma upp i puls och det tycker inte mina smalben om så jag får världens mjölksyra och träningsverk på framsida smalben....och då ska vi inte ens tala om alla skavsår :furious:
Fast det är skönt att gå på helgerna då man inte har press på sig att man måste till jobbet efter.

Tror att det är bra överhuvudtaget att variera träningen så att det inte blir för tradigt. Att varva morgonprommisar och HIIT borde ju vara exemplariskt :D