handdator

Visa fullständig version : Slitna leder


ligne
2007-07-07, 20:05
Som rubriken lyder.

Jag har slitna leder och undrar om det finns något man kan stoppa i sig som är bra för lederna och muskelfästen.

Det spelar egentligen inte någon roll om det är ett kosttillskott eller om det är "vanlig" mat, bara det hjälper.

Jag har läst om Eiselt QUADROL.
Någon som har erfarenhet om denna eller en liknande produkt?

holabolakola
2007-07-07, 20:09
vad menar du med slitna leder, och hur vet du detta isf?

Avesta
2007-07-07, 20:10
Är det ledförslitning du pratar om är det en blandning av glukosamin, kondroitin och MSM som många påpekar som möjligheter till förbättring.

Instämmer själv i det. Prova glucovett i några månader.

ligne
2007-07-07, 20:19
jag jobbar i skånemejeriers kyllager och packar hela sortimentet i vagnar.
sen drar man iväg dom dit man ska ha dom.

varje full vagn väger i runda slängar 200kg och oftast drar man på 3-4 stycken åt gången.
det blir alltså en hel del vikt att släpa på och jag har börjat få ont i armbågarna.

sen det hårda golvet, släpandet av vagnar och långa dagar har gjort att även mina knä börjar bli lite slitna.

därav vill jag veta om det finns något man kan göra för att hjälpa kroppen.

Fed up
2007-07-07, 20:37
glukosamin har funkat jättebra för mig som också är lite "sliten" i lederna ibland.

ligne
2007-07-07, 20:42
tack!

ska testas :D

flesh
2007-07-07, 23:54
Glukosamin har inte funkat för mig, trots alla lovord man hört :(

Det enda som händer är att det knastrar i käkarna..men där det behövs bildas det inge mer brosk :(

Men se till att köpa Glukosaminsulfat och inget annat. Sulfat har jag iallafall sett i undersökning där det visat positiva resultat på bildning av brosk och förstärkning av ledkapseln.

ligne
2007-07-08, 08:44
Jag har läst om Eiselt QUADROL.
Någon som har erfarenhet om denna eller en liknande produkt?

ingen som vet nåt om Quadrol då?

EiseltUK
2007-07-08, 11:44
ingen som vet nåt om Quadrol då?

Här är vad en sammanfattning om effekten av Cissus (en av de aktiva ämnena i Quadrol) på lederna... något kommerciellt vinklad kanske men ger ett hum om verkningsmekanismen:

-------------------------
Cissus quadrangularis causes less amount of tissue reaction in the fractured region leading to optimum decalcification in the early stage with minimum of callus formation. Hence deposition of calcium is just enough to join the two broken segments of bone so that it’s remodeling takes much faster. This early completion of calcification process and earlier remodeling phenomenon lead to early recovery of Cissus treated animals. Cissus is also shown to cause early gain in the tensile strength of fractured bones of about 90 per cent of its normal strength at the end of 6 week.

Cissus quadrangularis builds up the chemical composition of the fractured bone namely its mucopolysaccharides, collagen, calcium, phosphorus and others as well as its functional efficiency.

Mucopolysaccharides are a key component of the foundation of connective tissue. In addition, they provide a matrix upon which collagen, the major structural protein of ligaments and tendons, is built. Mucopolysaccharides also add elasticity and resiliency to skin and other connective tissues.

Mucopolysaccharides also play an important role in the healing by supplying raw materials for repairs. Rapid the utilization of these raw materials earlier will be completion of healing process. Cissus quadrangularis causes greater accumulation of mucopolysaccharides.
-------------------------

Finns en del studier på pubmed.

dessbee
2007-07-09, 15:10
jag jobbar i skånemejeriers kyllager och packar hela sortimentet i vagnar.
sen drar man iväg dom dit man ska ha dom.

varje full vagn väger i runda slängar 200kg och oftast drar man på 3-4 stycken åt gången.
det blir alltså en hel del vikt att släpa på och jag har börjat få ont i armbågarna.

sen det hårda golvet, släpandet av vagnar och långa dagar har gjort att även mina knä börjar bli lite slitna.

därav vill jag veta om det finns något man kan göra för att hjälpa kroppen.

Jag skulle ta kontakt med arbetsskyddsombudet. Det där jobbet verkar inte hälsosamt.

Guddi
2007-07-09, 16:49
därav vill jag veta om det finns något man kan göra för att hjälpa kroppen.Styrketräning och byta jobb.

ligne
2007-07-09, 16:54
Jag skulle ta kontakt med arbetsskyddsombudet. Det där jobbet verkar inte hälsosamt.

egentligen "ska" vi inte dra mer än en vagn åt gången.

men vi skämmer bort mejeriet genom att jobba så mycket mer och snabbare än vad vi behöver innan det börjar bli skadligt.