handdator

Visa fullständig version : Bulk


jaaaaag
2007-07-07, 17:45
Just nu vill jag bygga muskler och tänker äta väldigt mycket ett bra tag och träna på:thumbup: . Sex dagar i veckan äter jag bra mat, varierad mat, fett, kolhydrater och proteiner. Är nogrann med att jag ska ligga på + och få i mig tillräckligt med proteiner. Men en dag i veckan (lördagar) så äter jag mest skräp.. börjar dagen med en ordentlig frukost men sen består dagens kost av kebab/pizza och typ godis. Jag inbillar mig att detta gör gott för bulken eftersom jag hamnar på ett ordentligt + på lördagarna.

Men nin fråga är om skräpätningen på lördagarna egentligen är mer negativ än positiv för min kropp (muskeltillväxten)? Godis är ju inte fullproppat med protein precis..

Skippa ätarlördagarna eller ha kvar? (eller ändra på nått sätt?)

Hilp.:confused:

Musselbank
2007-07-07, 17:50
Jag tror din lördagskost skulle duga rätt bra varje dag, faktiskt.

sissa
2007-07-07, 17:51
Nej, det är inget negativt med det. Ligger du plus och har en bra och vettig bas och äter varierat så är risken minimal att du ej får i dig tillräckligt med protein ( eller vitaminer och mineraler). Det finns utrymme för lite "skräp" med andra ord.
Kan till och med vara positivt. Om man har svårt att ligga på plus genom att bara äta superstrikt "nyttig" mat. Och det är ju just överätningen som är bra för muskelbygget.

Nån får rätta mig om jag har fel.:cool:

BigForre
2007-07-07, 17:54
Alltså vad menar du med bra mat sex dagar i veckan? Har tidigare sett inlägg där du säger att du har svårt att gå upp i vikt, lägg till lite av det där godiset och ta en pizza när det känns rätt, men kör en näringsrik och välfördelad kost i grunden. Det övriga som du lägger ovanpå den där grunden är skönt så att du slipper vara mätt som ett cp hela tiden. Var inte orolig du kommer att täcka ditt näringsbehov om du har en bra grund och ligger på plus, så resultat-/hälsomässigt spelar det nog ingen roll om det blir lite kakor om dagarna.

På tal om det ska jag ta en kaffe och lite glass på maten...på mina vanliga dag.

Fredrik_
2007-07-07, 17:56
Just nu vill jag bygga muskler och tänker äta väldigt mycket ett bra tag och träna på:thumbup: . Sex dagar i veckan äter jag bra mat, varierad mat, fett, kolhydrater och proteiner. Är nogrann med att jag ska ligga på + och få i mig tillräckligt med proteiner. Men en dag i veckan (lördagar) så äter jag mest skräp.. börjar dagen med en ordentlig frukost men sen består dagens kost av kebab/pizza och typ godis. Jag inbillar mig att detta gör gott för bulken eftersom jag hamnar på ett ordentligt + på lördagarna.

Men nin fråga är om skräpätningen på lördagarna egentligen är mer negativ än positiv för min kropp (muskeltillväxten)? Godis är ju inte fullproppat med protein precis..

Skippa ätarlördagarna eller ha kvar? (eller ändra på nått sätt?)

Hilp.:confused:

Säkert positivt för muskeltillväxten, men negativt för fetttillväxten.. ligger du redan på ett tillräckligt överskott under veckan så lär det "extra" överskottet till större delen bli fett. Något mål med skräpmat då och då gör ju inget, men att mer eller mindre leva på skrot en hel dag är inget jag skulle vilja.

jaaaaag
2007-07-07, 18:36
Sissa: Har inga problem med att ligga på + med nyttig mat. Jag äter som fem män :D Ja, jag fortsätter låssas att min lördag gör mig gott i alla fall.

BigForre: Jag blir för hög av socker så jag äter helst stora mängder av socker en enda dag i veckan haha! Dessutom så har jag inga problem med att ligga på + på "bra mat" de sex dagar i veckan som jag inte proppar i mej tomma kalorier.

FredrikFett är inte skrämmande. Det tar man ju bara och skalar av sen =)

diablogtr
2007-07-08, 00:19
Fredrik Fett är inte skrämmande. Det tar man ju bara och skalar av sen =)

Om alla skulle haft samma åsikt som du skulle feminism i form av "kvinnoideal som media skapar - skyll allt på media!" inte existera. Ett ämne jag kommit att irritera mig på enormt på sistone. Som om pressen på killar skulle vara mindre? Nä. Men killar gör antingen något åt saken eller accepterar sin situation som smal/tjock och inte rippad och biff, istället för att skylla saken på media.

I själva verket skulle de feminister jag pratar om vilja tala om för män att "Ni skall inte tända på hälsosamma kroppar hos målmedvetna och utåtriktade människor som bryr sig om sitt utseende".

Milia
2007-07-08, 08:33
Om alla skulle haft samma åsikt som du skulle feminism i form av "kvinnoideal som media skapar - skyll allt på media!" inte existera. Ett ämne jag kommit att irritera mig på enormt på sistone. Som om pressen på killar skulle vara mindre? Nä. Men killar gör antingen något åt saken eller accepterar sin situation som smal/tjock och inte rippad och biff, istället för att skylla saken på media.

I själva verket skulle de feminister jag pratar om vilja tala om för män att "Ni skall inte tända på hälsosamma kroppar hos målmedvetna och utåtriktade människor som bryr sig om sitt utseende".

Det är ingen som sagt att pressen på män är mindre, men kraven på män är inte att de ska se anorektiska ut, vilket är direkt livsfarligt.
Så du menar att tjejer ska sluta klaga och "göra något åt saken" och svälta sig? För det är vad som krävs för att se ut som de benrangel till modeller som figurerar i media.
Jag säger inte att allt är medias fel, men de har en jäkla stor del, var skulle vi annars få den idealbilden från?
De är inte media som svälter tjejer, men det kan vara media som väcker tanken. Att säga ifrån och protestera mot den bilden tycker inte är något annat än sunt!

Eddie Vedder
2007-07-08, 08:43
Säkert positivt för muskeltillväxten, men negativt för fetttillväxten.. ligger du redan på ett tillräckligt överskott under veckan så lär det "extra" överskottet till större delen bli fett. Något mål med skräpmat då och då gör ju inget, men att mer eller mindre leva på skrot en hel dag är inget jag skulle vilja.

På vilket sätt skulle det vara negativt för muskeltillväxten? Helt sant som du säger att det inte är någon linjhär kurva mellan mer överskott och mer muskler men fortfarande stimulerar alltid överskott till muskeltillväxt så oavsett om ration fett/muskler blir sämre ju större överskott så kommer muskelmassan öka. Om det sedan är "rätt" förhållande mellan fettökningar och muskelökningar kan bara jaaaaag själv avgöra, det är ju hennes kropp.

I övrigt kommer inte en skräpmatsdag förstöra någonting, en normal frukost som sagt och sedan s.k. "skräpmat" vid lunch och middag kommer utan problem tillfredsställa proteinbehovet (hamburgare, pizza, kebab etc. innehåler ju protein allihop och dessutom väldigt mycket energi och ju mer energi och kolhydrater desto lägre proteinbehov). Godis är heller inte "farligt" och att inte fylla RDI av samtliga mikronäringsämnen varje dag leder inte till att man dör av bristsjukdomar.;)

ligne
2007-07-08, 08:48
På vilket sätt skulle det vara negativt för muskeltillväxten?

han skrev att det var positivt för muskeltillväxten men negativt för fettillväxten.

annars é ni nog på samma sida *kissass*

Eddie Vedder
2007-07-08, 09:30
han skrev att det var positivt för muskeltillväxten men negativt för fettillväxten.

annars é ni nog på samma sida *kissass*

Oj jag var nyvaken.:D

Ger mig själv en :smash: och sätter mig i skamvrån. :Virro

diablogtr
2007-07-08, 12:33
Det är ingen som sagt att pressen på män är mindre, men kraven på män är inte att de ska se anorektiska ut, vilket är direkt livsfarligt.
Så du menar att tjejer ska sluta klaga och "göra något åt saken" och svälta sig? För det är vad som krävs för att se ut som de benrangel till modeller som figurerar i media.
Jag säger inte att allt är medias fel, men de har en jäkla stor del, var skulle vi annars få den idealbilden från?
De är inte media som svälter tjejer, men det kan vara media som väcker tanken. Att säga ifrån och protestera mot den bilden tycker inte är något annat än sunt!

Det är inte den ideal-bilden jag talar om för den tycker jag bara är äcklig. Vem vill ha ett benrangel till tjej liksom?

Jag pratar om en idealbild som säger att tjejerna ska se ut som t.ex Pussycat Dolls och Shakira. Alltså hälsosamt smala. Det är ju helt klart det snyggaste. Smalare än så blir bara tändsticka av.

Rahf
2007-07-08, 12:57
Det är inte den ideal-bilden jag talar om för den tycker jag bara är äcklig. Vem vill ha ett benrangel till tjej liksom?

Jag pratar om en idealbild som säger att tjejerna ska se ut som t.ex Pussycat Dolls och Shakira. Alltså hälsosamt smala. Det är ju helt klart det snyggaste. Smalare än så blir bara tändsticka av.

Jag förstår inte vad du vill komma fram till med allt detta snack och vad det har med hennes bulkplaner att göra.

Man skalar inte fett enkom för att se bättre ut (Ok, vissa kanske), det finns fler fördelar med det.

Fredrik_
2007-07-08, 13:17
På vilket sätt skulle det vara negativt för muskeltillväxten? Helt sant som du säger att det inte är någon linjhär kurva mellan mer överskott och mer muskler men fortfarande stimulerar alltid överskott till muskeltillväxt så oavsett om ration fett/muskler blir sämre ju större överskott så kommer muskelmassan öka. Om det sedan är "rätt" förhållande mellan fettökningar och muskelökningar kan bara jaaaaag själv avgöra, det är ju hennes kropp.

I övrigt kommer inte en skräpmatsdag förstöra någonting, en normal frukost som sagt och sedan s.k. "skräpmat" vid lunch och middag kommer utan problem tillfredsställa proteinbehovet (hamburgare, pizza, kebab etc. innehåler ju protein allihop och dessutom väldigt mycket energi och ju mer energi och kolhydrater desto lägre proteinbehov). Godis är heller inte "farligt" och att inte fylla RDI av samtliga mikronäringsämnen varje dag leder inte till att man dör av bristsjukdomar.;)

Hehe.. ja lite nyvaken kanske *whistle*

Självklart så är det upp till henne. Men det lär finnas en gräns där den ökade muskeltillväxten "äts upp" av en förlängd defftid senare om man lägger på sig oproportionerligt med fett. Siktar man på att bara bli råstark och struntar i utseendet så spelar det mindre roll. Bara det jag ville säga.. i all välmening.. :)

Rahf
2007-07-08, 13:27
Hehe.. ja lite nyvaken kanske *whistle*

Självklart så är det upp till henne. Men det lär finnas en gräns där den ökade muskeltillväxten "äts upp" av en förlängd defftid senare om man lägger på sig oproportionerligt med fett. Siktar man på att bara bli råstark och struntar i utseendet så spelar det mindre roll. Bara det jag ville säga.. i all välmening.. :)

Den gränsen lär det inte vara någon som vet, vi snackar om ett scenario med ett antal variabler.

Om man har en deff som äter upp all den extra massan så gör man någonting fel, såtillvida man inte tävlingsdeffar.

Fredrik_
2007-07-08, 13:33
Den gränsen lär det inte vara någon som vet, vi snackar om ett scenario med ett antal variabler.

Om man har en deff som äter upp all den extra massan så gör man någonting fel, såtillvida man inte tävlingsdeffar.

Jag menade inte att deffen äter upp all muskelmassa rent bokstavligen - däremot att det tar längre tid att deffa ju fetare du är, och under den tiden bygger du inte mer muskler speciellt effektivt.

Rahf
2007-07-08, 13:38
Jag menade inte att deffen äter upp all muskelmassa rent bokstavligen - däremot att det tar längre tid att deffa ju fetare du är, och under den tiden bygger du inte mer muskler speciellt effektivt.

Tänk om du inte hade tänkt bygga speciellt efter deffen då? Eller om din plan är att deffa ner med så mycket muskelmassa som möjligt för att sen bygga långsamt.

Avvägningar kallas det, man väger det positiva mot det negativa och bestämmer om det är värt att satsa på. Bedöms det vara effektivt så kör man på det. Personliga preferenser spelar också in. Vissa har en total fobi mot lite större valkar och gör allt de kan för att hålla sig borta från det, medan andra kan svulla sig till sälar utan att bry sig nämnvärt.

Som sagt, många saker som måste tas i åtanke. Det finns ingen stress i att bygga muskler ändå, då slutar det olyckligt eller med illegala preparat. Skynda långsamt.

Eddie Vedder
2007-07-08, 13:40
Jag menade inte att deffen äter upp all muskelmassa rent bokstavligen - däremot att det tar längre tid att deffa ju fetare du är, och under den tiden bygger du inte mer muskler speciellt effektivt.

Å andra sidan är en högre fettprocent ett bra "skydd" mot muskelförlust under kaloriunderskott, ju högre fettprocent desto mer marginal för att undvika katabolisering av muskelmassa vid inadekvat energiintag.

Så en väl genomförd deff från en hög fettprocent måste inte innebära mer muskelförlust än en snabbare med ett smalare utgångsläge, det kommer kräva mer tid bara.

Tycker främst det faktum att det tar längre tid talar emot att bli fet om vi nu förutsätter att man inte lider av den extra fettmassan rent estetiskt.

Fredrik_
2007-07-08, 13:52
Tycker främst det faktum att det tar längre tid talar emot att bli fet om vi nu förutsätter att man inte lider av den extra fettmassan rent estetiskt.

Det är precis det jag menar. Värdefull tid går åt till att deffa som kanske mer effektivt kunde ha lagts på något annat (om man så önskar förstås).

Milia
2007-07-08, 15:22
Det är inte den ideal-bilden jag talar om för den tycker jag bara är äcklig. Vem vill ha ett benrangel till tjej liksom?

Jag pratar om en idealbild som säger att tjejerna ska se ut som t.ex Pussycat Dolls och Shakira. Alltså hälsosamt smala. Det är ju helt klart det snyggaste. Smalare än så blir bara tändsticka av.

Den idealbilden har jag då aldrig hört någon tjej klaga över heller.

jaaaaag
2007-07-08, 16:04
Eddie Vedder: Tack för ett jätteutförligt svar!!

Här pratar vi om min bulk, inte om hur media påverkar tjejerns syn på sin själva :P

diablogtr
2007-07-08, 17:03
Eddie Vedder: Tack för ett jätteutförligt svar!!

Här pratar vi om min bulk, inte om hur media påverkar tjejerns syn på sin själva :P

Ledsen för att jag tog din topic jag beundrar bara din målmedvetenhet.

Lycka till! Till Milia: Det har jag hört tjejer som gjort. Men nog om det :)