handdator

Visa fullständig version : Metallkärl i mikrovågsugnen, ja eller nej?


kraftsport
2007-07-07, 16:30
Undrar ifall man kan använda metallkärl i mikron utan att mikron tar skada? En på jobbet sa att han alltid använder metallkärl i stället för plast.

Men man har ju alltid hört att man inte ska köra metall i mikron, men det kanske bara gäller ifall man bara har metall, alltså ingen mat.

holabolakola
2007-07-07, 16:39
Metall i en mikrovågsugn är dåligt av flera anledningar. Om det är stora bitar så kommer den att kunna reflektera mikrovågorna tillbaka till mikrovågsgeneratorn, som då kan gå sönder. (Den blir överhettad.) Om man stoppar in en metallbit som är ungefär en halv våglängd i mikron (ca. 6cm) så fungerar den som en antenn och kommer att kortsluta det elektriska fältet. Det kommer då att gå en stor ström genom metallbiten vilket gör den väldigt varm, vilket leder till att den kan börja lysa eller tom. brinna. Om antennen har ett litet gnistgap i mitten så kommer det att bli överslag=slå blixtar där. Det finns en hel hög experiment man kan göra med detta i en mikrovågsugn, men alla verkar förr eller senare leda till en av två saker: antingen så börjar mikron att brinna, eller så går den sönder rejält. Lek alltså inte om ni inte vet vad ni gör!

susning.nu

kraftsport
2007-07-07, 22:23
Tack för det bra svaret :-)

mommy
2007-07-09, 09:04
Undrar ifall man kan använda metallkärl i mikron utan att mikron tar skada? En på jobbet sa att han alltid använder metallkärl i stället för plast.

Men man har ju alltid hört att man inte ska köra metall i mikron, men det kanske bara gäller ifall man bara har metall, alltså ingen mat.

Hmm, jag glömde en liten foliebit i chokladen när jag skulle smälta den, det började blixtra och brinna. Samma när jag värmde en kopp med nån "metallrand" på. Kan knappast vara bra...