handdator

Visa fullständig version : Protein drinkar!


Ponthaa
2007-07-07, 14:08
Hej !
jag är ny på forumet, så detta kan verka en självklarhet för er!

Mina funderingar kringår alltså kosttilskott,kreatin bl.a

Jag är snart 16 år och skall och vill bygga upp mina muskler.
Har tränat i 6 månader och efter träning druckit något som fanns på gymmet., för tillfället inget namn på det men i sak samma som gainomax!

Eftersom jag vill bygga upp mina muskler och är mycket motiverat på min träning. men vill samtidigt underlätta mig lite med eventuellt pulver.
Har ni några exempel på bra drycker och när och hur man skall ta dom!

ÄR det så att det i stort sett är latheten som gör att man köper pulver än att laga mat. får man i sig sammma /fler/ färre proteiner kolhydrater m.m
genom pulver?

hur tycker ni jag skall göra!?

MVH *flex*

King Grub
2007-07-07, 14:12
Hej!

Tillfredsställer du energi- och proteinbehovet från kosten, behöver du inte tillskott, om du inte vill. Alls. Det är en fråga om bekvämlighet och pris. Det ger ingen skillnad i "effekt" av att äta 150 gram protein från mat + 50 gram från proteinpulver över dygnet jämfört med 200 gram från mat.

Får du av någon anledning dåligt med protein från maten är pulver ett enkelt och bra alternativ. Inget som ger bättre "effekt" - det är vanligt mjölkprotein, från vanliga kor, inget konstgjort.

Det är dock inget svårt att täcka proteinbehovet från vanlig mat. Täcker man sitt energibehov med en normal kost, täcker man vanligtvis automatiskt proteinbehovet.

Protein från pulver är onekligen ett enkelt och praktiskt sätt att få i sig protein efter träningspasset. Det är en klar fördel att tillföra protein inom rimlig tid efter styrketräning, och det inte alltid man kan äta en vanlig proteinrik måltid direkt efter. Ett bra val i samband med träning, alltså. Men återigen: inget måste.

Undantaget är kreatin, som man inte kan få tillräckliga mängder av från en normal kost. Så vill du använda kreatin och få dess bevisade effekt på styrke- och muskeltillväxt, måste du använda tillskott. Det är dock inget måste att använda kreatin för att få resultat av träningen.

Eddie Vedder
2007-07-07, 14:17
ÄR det så att det i stort sett är latheten som gör att man köper pulver än att laga mat. får man i sig sammma /fler/ färre proteiner kolhydrater m.m
genom pulver?

Ja, det faktum att en drink med snabb energi är väldigt smidigt och i längden ganska billigt (även om priset på protein kommer att höjas nu framöver) är troligtvis den stora anledningen.

Om du får i dig mer protein och kolhydrater via pulver beror ju helt och hållet på om du ersätter kcal från drinken med mat eller ej. Äter di fisk och potatis som motsvarar samma mängd protein och kolhydrat som en gainer så blir det ju lika mycket.

Om du inte äter mat som totalt sett innebär ett tillräckligt högt kcalintag för att stimulera till muskeltillväxt, ja då kan absolut en gainer vara befogad.

hur tycker ni jag skall göra!?


Jag tycker du ska köra med en gainer erunt träning, kanske dela upp den med halva före träningen och halva efter eller om du vill ta hela efter.

Mer detaljer än så känns inte som en nybörjare behöver jonglera med vad gäller supplementering. I framtiden kan nog kreatin bli ett bra val (iaf bevisat prestationshöjande på vetenskapligt signifikanta grunder).

Annars är det ABSOLUT värdefullaste tipset att du istället riktar in dig på att ta till dig kunskap från forumdelarna som härrör kosten och träningen. Det är DÄR du lär dig dom VIKTIGA delarna, inte här i kosttillskottsdelen.:)


Lycka till med träningen, välkommen till kolozzeum och hoppas du kommer göra fina resultat i framtiden!:thumbup:

Ponthaa
2007-07-07, 17:58
tack så hämskt mycket ! ni hjälpte en del nu!

Så för mig på denna nivå behöver alltså igenterligen inte proteindryck om ja äter proteinrik mat och dricker mjölk? men saken för mig är att på veckodagarna äter jag inte proteinrik mat alls! så det var där ja fick för mig att pulvret kunde hjälpa mig att i huvudtaget hålla mig i form? det är ändå inget ja skall ge mig in på? Som ni förstår så har ja inte mycket vetande om vad det finns för pulver , men skulle hämst gärna vilja veta vad för pulver jag kan köpa och vart förutom gymmet!

MVH

Eddie Vedder
2007-07-08, 00:48
Att dricka mjölk är heller inget krav. Det finns två mjölkproteiner, kasein och vassle, som båda håller hög kvalité. Sedan utöver det är ju mjölk mycket näringsrikt och bra så drick gärna mjölk men se det inte som ett krav för muskelbygge.

Hur ser din kost ut på ett ungefär under veckodagarna då du anser att din kost är proteinfattig. En väldigt vanlig missuppfattning är att man behöver jättemängder protein i kosten för att få träningsresultat. Det är en myt.
Så skriv gärna upp en "genomsnittlig kostdag" under en veckodag.:)

tomasa
2007-07-08, 02:09
Hej !
jag är ny på forumet, så detta kan verka en självklarhet för er!

Mina funderingar kringår alltså kosttilskott,kreatin bl.a

Jag är snart 16 år och skall och vill bygga upp mina muskler.
Har tränat i 6 månader och efter träning druckit något som fanns på gymmet., för tillfället inget namn på det men i sak samma som gainomax!

Eftersom jag vill bygga upp mina muskler och är mycket motiverat på min träning. men vill samtidigt underlätta mig lite med eventuellt pulver.
Har ni några exempel på bra drycker och när och hur man skall ta dom!

ÄR det så att det i stort sett är latheten som gör att man köper pulver än att laga mat. får man i sig sammma /fler/ färre proteiner kolhydrater m.m
genom pulver?

hur tycker ni jag skall göra!?

MVH *flex*

1. sluta genast upp med gainomax, det är dyrt (i längden) och lika effektfullt som glass (men ack så gott)
2. köp proteinpulver och kolhydratspulver som du blandar till egen gainer och tar före och efter träning från Kolozzeums webshop. (l-sami tipsade om det och jag har sett massa resultat sen dess och det var faktiskt inte särskilt länge sen)
3. följ mitt kostschema; det finns ngnstans bland mina startade trådar

Jag lovar att du inte kmr ändra dig!
Kreatin tycker jag du ska köpa också det ska jag göra när jag får pengar! :D

tomasa
2007-07-08, 02:13
1. sluta genast upp med gainomax, det är dyrt (i längden) och lika effektfullt som glass

det där som liknar gainomax menade jag såklart :D

och kom ihåg att ALDRIG ersätta riktig mat med pulver!!!!!

Exhale_
2007-07-08, 02:41
1. sluta genast upp med gainomax, det är dyrt (i längden) och lika effektfullt som glass (men ack så gott)
2. köp proteinpulver och kolhydratspulver som du blandar till egen gainer och tar före och efter träning från Kolozzeums webshop. (l-sami tipsade om det och jag har sett massa resultat sen dess och det var faktiskt inte särskilt länge sen)
3. följ mitt kostschema; det finns ngnstans bland mina startade trådar

Jag lovar att du inte kmr ändra dig!
Kreatin tycker jag du ska köpa också det ska jag göra när jag får pengar! :D

1. Fel, det är dyrt men är långt mycket mer effektfullt än de flesta glassorter *slap*

2. De största förbättringarna på dina resultat beror mestadels på styrketräningen i sig, än det faktum att du börjat att göra egen gainer.

3. Kostscheman är inviduella men det står säkert några bra livsmedel uppradade i schemat ditt.

Exhale_
2007-07-08, 02:42
det där som liknar gainomax menade jag såklart :D

och kom ihåg att ALDRIG ersätta riktig mat med pulver!!!!!

Hmm.. Det är väl det man gör när man tar en gainer inför ett träningspass? *whistle*

Eddie Vedder
2007-07-08, 07:12
1. sluta genast upp med gainomax, det är dyrt (i längden) och lika effektfullt som glass (men ack så gott)

Skitsnack att det skulle vara lika bra som glass. Gainomax (även om vi inte talar om Gainomax utan något likvärdigt) är en gainer och ger samma "effekt" som vilken annan gainer som helst, enda nackdelen är priset som du själv säger.

Och vi vet ju faktiskt inte vad trådskaparen betelat för just sin produkt, eller hur?

3. följ mitt kostschema; det finns ngnstans bland mina startade trådar

Att strikt följa ett visst kostschema är totalt onödigt (särskilt någon annans) och bara ett extra sätt att göra någonting så simpelt till någonting onödigt krångligt, bara att käka på i ordentliga mängder av maten som bjuds. Vanlig svensk husmanskost, typ pannbiffar och potatismos, kålpudding med potatis och brunsås o.s.v. är precis lika bra som att leva på tonfisk och råris och kyckling med fullkornspasta. Huvudsaken är att man ligger på överskott för att bygga, ligger man på överskott och äter en varierad, välbalanserad och i regel oraffinerad och näringsrik kost finns ingen risk för varken otillräckligt proteinintag eller tillfredsställt mikronutrientbehov.

tomasa
2007-07-08, 10:43
Skitsnack att det skulle vara lika bra som glass. Gainomax (även om vi inte talar om Gainomax utan något likvärdigt) är en gainer och ger samma "effekt" som vilken annan gainer som helst, enda nackdelen är priset som du själv säger.

Och vi vet ju faktiskt inte vad trådskaparen betelat för just sin produkt, eller hur?



Att strikt följa ett visst kostschema är totalt onödigt (särskilt någon annans) och bara ett extra sätt att göra någonting så simpelt till någonting onödigt krångligt, bara att käka på i ordentliga mängder av maten som bjuds. Vanlig svensk husmanskost, typ pannbiffar och potatismos, kålpudding med potatis och brunsås o.s.v. är precis lika bra som att leva på tonfisk och råris och kyckling med fullkornspasta. Huvudsaken är att man ligger på överskott för att bygga, ligger man på överskott och äter en varierad, välbalanserad och i regel oraffinerad och näringsrik kost finns ingen risk för varken otillräckligt proteinintag eller tillfredsställt mikronutrientbehov.

ang. gainomaxen; jag lade minst 1000 kr på skit´n första året och sen efter ett tag small det i huvudet och jag fattade hur många mer portioner pulver det hade räkt till

sen ere schemat, det skall naturligtvis inte följas med järnhand och elkoppel nene jag tänkte mer som en mall. själv följer jag det inte strikt :D ibland lägger jag till och tar bort måltider beroende på vad jag är sugen på. :D:D

Eddie Vedder
2007-07-08, 10:44
ang. gainomaxen; jag lade minst 1000 kr på skit´n första året och sen efter ett tag small det i huvudet och jag fattade hur många mer portioner pulver det hade räkt till.

Ja det är onödigt dyrt som sagt, men varför påstår du att det är likvärdigt med glass som gainer? Det är likvärdigt en billigare gainer som gainer, helt rätt. Men inte med glass.

tomasa
2007-07-08, 10:48
Ja det är onödigt dyrt som sagt, men varför påstår du att det är likvärdigt med glass som gainer? Det är likvärdigt en billigare gainer som gainer, helt rätt. Men inte med glass.

:em:
fick för mig det (ngn som sa det också) men det smakar ju fan nästan bättre än glass och milkshake :D brukar köpa det när ja e ute på stan å är törstig :D

diablogtr
2007-07-08, 12:49
Ponthaa: Ät kopiöst mycket mat och träna järnet så ska du få se resultat!

Handcuff
2007-07-08, 19:12
:em:
fick för mig det (ngn som sa det också) men det smakar ju fan nästan bättre än glass och milkshake :D brukar köpa det när ja e ute på stan å är törstig :D

Grymt bra törstsläckare...eller inte :D Nåjja jag köpte Gainpmax för 2kr/förpackning då en polare jobbade på Norrmejerier för några år sedan :thumbup:

Ponthaa
2007-07-08, 20:49
1. Hej! ser många olika uppfattningar å konfliker kring saker! Det är som ni sa inte gainomax ja dricker utan nånting med Power :S detdär lät men nånting med power är det typ Multipower!. Och den kostar 20kr samma storlek som en cola burk fast i plast! Sedan idag köpte ja en flaska för 40kr som skulle "bygga upp musklerna" som var rätt mkt större i storlek!

2. MEn nu under sommaren så äter ja inte så nyttigt eller mycket över huvudtaget. väldigt mycket mackor:S vilket ja vet inte är bra. har ingen direkt regelbunden veckokost. Alltså blir de mat på kvällen så blir det, liksom så, blire ingen mat så blir det macka eller nudlar! Det låter hur proteinfattigt som hällst! DÄRFÖR tycker jag att ja själv skall dricka pulverblandat innan och efter träning!

3. vilket pulver skall ja köpa!?

4. så är jag rätt smal av mig men inte spinkig å inte tjock! så jag hade helt enkelt tänkt att gå upp i vikt fast med muskler som ökar då!

HOPPAS väldigt att ni förstår vad ja skriver. tackar så hämskt mkt för era svar redan! Fortsätt gärna argumentera!

MVH Ponthaa

King Grub
2007-07-08, 20:57
vilket pulver skall ja köpa!?

Ett billigt vassleprotein i sådana fall.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166 är ett exempel. Märke spelar ingen egentlig roll.

4. så är jag rätt smal av mig men inte spinkig å inte tjock! så jag hade helt enkelt tänkt att gå upp i vikt fast med muskler som ökar då!

Då får du allt se till att äta både mer och bättre än bara lite nudlar, proteinpulver eller inte proteinpulver.

Vill du se resultat av träningen går det inte att äta för lite helt enkelt; bara att ta tag i saken, om du är seriös. Sommar eller inte.

Ponthaa
2007-07-09, 16:54
vilket pulver skall ja köpa!?

Ett billigt vassleprotein i sådana fall.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166 är ett exempel. Märke spelar ingen egentlig roll.

4. så är jag rätt smal av mig men inte spinkig å inte tjock! så jag hade helt enkelt tänkt att gå upp i vikt fast med muskler som ökar då!

Då får du allt se till att äta både mer och bättre än bara lite nudlar, proteinpulver eller inte proteinpulver.

Vill du se resultat av träningen går det inte att äta för lite helt enkelt; bara att ta tag i saken, om du är seriös. Sommar eller inte.

Fan de va bra sagt! skall käka mer och köpa proteinpulver! ?

zeusden1
2007-07-09, 17:29
Fan de va bra sagt! skall käka mer och köpa proteinpulver! ?

Förstod du inte vad han menade eller skrev du fel. Om du är som mig, dvs att du fortfarande bor hemma och har föräldrar som betalar maten, så är det bara att vräka i sig. Proteinpulver är knappast nödvändigt för att öka i muskler.

För att öka i muskler krävs ett kaloriplus. Kaloriplus = muskler + fett

tomasa
2007-07-09, 19:05
Fan de va bra sagt! skall käka mer och köpa proteinpulver! ?

alldelens riktigt du ska precis som han säger köpa proteinpulver och även kolhydratspulver som du blandar och tar innan och efter träning. bara du tränar ordentligt så blir du inte fet; kolla på mig jag äter som ett vildsvin och inte blir jag tjock av det inte. men se då till att träna och hålla igång ordentligt!!!
som jag nämnde tidigare mitt kostschema blir en perfekt mall för när och vad du bör proppa i dig. :D :D

Eddie Vedder
2007-07-09, 19:08
bara du tränar ordentligt så blir du inte fet

Jasså träning utesluter fettökning? Utveckla gärna...

tomasa
2007-07-09, 19:16
Jasså träning utesluter fettökning? Utveckla gärna...

hehe som vanligt utgår jag ifrån mig själv. min mage blir inte ett dugg större hur mkt jag än äter (förutom magmusklerna då förstås) nu kanske inte alla har samma tur att dom kan äta hur mkt som helst utan att bli svulliga men som jag sa: träna och håll igång!! kanske bör träna lite kondition också och inte bara styrketräning, brukar gå å jogga ibland några gånger i månaden också men det räcker!

zeusden1
2007-07-09, 20:12
Är det bara jag som känner att tomasa inte riktigt är seriös, eller jag vet inte.

Eddie Vedder
2007-07-09, 20:17
hehe som vanligt utgår jag ifrån mig själv.

Skit samma vem du utgår ifrån, jag vill fortfarande att du förklarar på vilket sätt träning skulle göra det omöjligt för en människa att bli fet. Du påstår att Du inte blir fet, grattis i såna fall. Det innebär knappast att du inte KAN bli det.

Oavsett hur mycket träning, vilken form av träning och vilken mat man äter KAN man gå upp i vikt, även du.

diablogtr
2007-07-09, 20:19
Är det bara jag som känner att tomasa inte riktigt är seriös, eller jag vet inte.

Jag uttryckte mig i det ämnet på förra sidan men det blev editerat:smash: :)

Eddie Vedder
2007-07-09, 20:23
Är det bara jag som känner att tomasa inte riktigt är seriös, eller jag vet inte.

Jag uttryckte mig i det ämnet på förra sidan men det blev editerat:smash: :)

Editerat p.g.a. att den diskussionen inte har med tråden att göra för fem öre och bara leder till tjafs.

Men istället för att radera dom här två inläggen så ber jag er sluta skriva om tomasa som person och hålla er till topic.

Resten av offtopic-inläggen kommer raderas.

tntballe
2007-07-09, 20:42
ha gärna 1 extra skiva skinka på mackorna.
eftersom du äter många så blir det en del protein iaf.

Rahf
2007-07-09, 21:39
ha gärna 1 extra skiva skinka på mackorna.
eftersom du äter många så blir det en del protein iaf.

För att utveckla det där så kan man säga att du kan ta extra pålägg på smörgåsar när du väl ska ha pålägg. Ät ett par extra köttbullar när det bjuds osv. Försök få i dig mer men låt det inte gå överstyr, ha koll på vikten under nån månad så ser du ungefär hur trenden ligger och om du behöver justera nånting.

Sen är du i kraftig växtfas också så kroppen kommer nog ta åt sig det allra mesta du stoppar i dig ;)

Brunklutten och nallebjörnen har hjälpt dig med alla dina frågor.

Lycka till!

Ponthaa
2007-07-10, 06:32
Jag förstår detta nu med att äta ordentligt mycket mat ! MEn hur är det med onyttig mat som godis, Pizza och hamburgare?

tack för alla svaren!

Larsson85
2007-07-10, 09:39
Jag förstår detta nu med att äta ordentligt mycket mat ! MEn hur är det med onyttig mat som godis, Pizza och hamburgare?

tack för alla svaren!

Pizza, hamburgare och godis går bra att äta, men inte för ofta. Det är precis som du säger, onyttigt.

King Grub
2007-07-10, 09:41
Vete tusan om hamburgare kan klassas som onyttigt. Jag skulle t ex klassa kvarg+Fun Light som onyttigare, eller åtminstone som en mycket mindre komplett måltid, och det räknas tydligen som superdupernyttigt i träningskretsar, av någon anledning.

MrBoris
2007-07-10, 09:47
Vete tusan om hamburgare kan klassas som onyttigt. Jag skulle t ex klassa kvarg+Fun Light som onyttigare, eller åtminstone som en mycket mindre komplett måltid, och det räknas tydligen som superdupernyttigt i träningskretsar, av någon anledning.

Då gjorde mitt skrovmål här i Norrland på dubbel 200g hamburgare på Sibylla ingen vidare skada får jag hoppas :) om än mycket kalorier tillsammans med en hel tallrik pommes frittes (som troligen inte är nå vidare nyttigt)

Larsson85
2007-07-10, 10:02
Vete tusan om hamburgare kan klassas som onyttigt. Jag skulle t ex klassa kvarg+Fun Light som onyttigare, eller åtminstone som en mycket mindre komplett måltid, och det räknas tydligen som superdupernyttigt i träningskretsar, av någon anledning.

Jag tycker det beror på vem som gör hamburgaren. När jag gör mina egna hamburgare på fullkornsbröd och massor med sallad tycker jag det är en utmärkt måltid. Men av någon anledning litar jag inte riktigt på McDonalds hamburgare.

tomasa
2007-07-10, 19:05
Förstod du inte vad han menade eller skrev du fel. Om du är som mig, dvs att du fortfarande bor hemma och har föräldrar som betalar maten, så är det bara att vräka i sig. Proteinpulver är knappast nödvändigt för att öka i muskler.

För att öka i muskler krävs ett kaloriplus. Kaloriplus = muskler + fett

Proteinpulver är knappast "knappast nödvändigt för att öka i muskler" det är ett perfekt tillskott och även om han får nog med proteiner hemma så är det bra att ta TILLS han kmr hem och får i sig käket för du tror väl inte att den står serverad i omklädningsrummet när han e färdig heller? man bör få i sig proteiner, kolhydrater mm högst 10 min efter träning som du kanske inte visste.

så köp proteinpulver du och blanda gärna med kolhydratspulver vilket jag ska göra nu när jag fått stålar!

Rahf
2007-07-10, 19:09
Proteinpulver är knappast "knappast nödvändigt för att öka i muskler" det är ett perfekt tillskott och även om han får nog med proteiner hemma så är det bra att ta TILLS han kmr hem och får i sig käket för du tror väl inte att den står serverad i omklädningsrummet när han e färdig heller? man bör få i sig proteiner, kolhydrater mm högst 10 min efter träning som du kanske inte visste.

så köp proteinpulver du och blanda gärna med kolhydratspulver vilket jag ska göra nu när jag fått stålar!

Vad händer annars? Protein synthesis goes fubar? Glykogendepåerna minskas med 70% i ett svep?

Nej, det är ingen katastrof att få i sig mat senare än 10 min. Dock ska man sträva efter att få i sig det så nära inpå passet som möjligt.

tomasa
2007-07-10, 19:10
Jag tycker det beror på vem som gör hamburgaren. När jag gör mina egna hamburgare på fullkornsbröd och massor med sallad tycker jag det är en utmärkt måltid. Men av någon anledning litar jag inte riktigt på McDonalds hamburgare.

alldelens riktigt. jag brukar köpa icas hamburgare (asså dom i sharken, inte dom frysta) och göra det blir mkt godare än mcdonkens snuskburgare som varken är varma eller smakar ngnting. ta ägg, grönsaker och sånt på så blir det ju till och med nyttigt vettja!:D :thumbup:

tomasa
2007-07-10, 19:15
Vad händer annars? Protein synthesis goes fubar? Glykogendepåerna minskas med 70% i ett svep?

Nej, det är ingen katastrof att få i sig mat senare än 10 min. Dock ska man sträva efter att få i sig det så nära inpå passet som möjligt.

jaa jusste! jag skrev inte musklerna försvinner i ett svep och att du skulle få ett skott i skallen efter 10 min, jag skrev du bör göra det vilket jag anser är samma sak som att sträva efter att få i sig det så nära inpå passet som möjligt; gärna inom 10 min.

demode
2007-07-10, 19:33
Då gjorde mitt skrovmål här i Norrland på dubbel 200g hamburgare på Sibylla ingen vidare skada får jag hoppas :) om än mycket kalorier tillsammans med en hel tallrik pommes frittes (som troligen inte är nå vidare nyttigt)

Skippa pommes frittes det är det onyttigaste som finns bland snabbmat. Brukar sj. unna mig en burgare eller två ibland ;)

Jag köper inte det här med inom 10 min

Ponthaa
2007-07-11, 19:37
tycker alla har delade meningar. men visst fan finns det inget som är riktigt rätt! det som jag hade tänkt mig är att blanda proteindrink till före och efter träning.
(så gott ja kan, så äterjag mat kort innan och efter träning)

PROTEINPUlver har ja hört talas om ;)
Kolhydratspulver =?? vad gör det? är det något ja skall ge mig in på?

tomasa
2007-07-11, 19:43
tycker alla har delade meningar. men visst fan finns det inget som är riktigt rätt! det som jag hade tänkt mig är att blanda proteindrink till före och efter träning.
(så gott ja kan, så äterjag mat kort innan och efter träning)

PROTEINPUlver har ja hört talas om ;)
Kolhydratspulver =?? vad gör det? är det något ja skall ge mig in på?

kolhydrater ger energi vilket du behöver både före och efter träning.

Eddie Vedder
2007-07-11, 20:55
tycker alla har delade meningar. men visst fan finns det inget som är riktigt rätt! det som jag hade tänkt mig är att blanda proteindrink till före och efter träning.
(så gott ja kan, så äterjag mat kort innan och efter träning)

PROTEINPUlver har ja hört talas om ;)
Kolhydratspulver =?? vad gör det? är det något ja skall ge mig in på?

Proteinpulver är protein i pulverform, renframställt från helt naturliga produkter (i regel mjölk men även ägg och sojabönor t.ex.). Kolhydratpulver är således kolhydrater i pulverform, renframställda från naturliga produkter likväl (exempelvis från majs, potatis eller ris).

Snabba kolhydrater såsom exempelvis maltodextrin, vilket jag länkade till, ger en snabb återinlagring av muskelglykogen och stimulerar till insulinfrisättning (det gör även vassleprotein mycket effektivt). Så varför är det bra då? Jo, snabb återinlagring av muskelglykogen fyller helt enkelt på den trötta muskeln snabbt, påskyndar återhämtningen och saktar ner muskelnedbrytningen. Insulin är ett hormon som bl.a. är antikatabolt (motverkar nedbrytning) samtidigt som det är ett transporthormon som efter träning effektivt kan "putta rätt" aminosyror och glukos där dom gör som mest nytta, d.v.s. i arbetande muskulatur.;)

Återhämtningen är mycket viktig och där är en gainer effektiv och bra, ju snabbare muskelproteinnedbrytningen saktas ner desto snabbare kan muskelproteinsyntesen ta överhand och om sedan proteinbalansen blir positiv totalt sett över tid (via tillräckligt med protein och mat över huvudtaget) så kommer dina muskler växa.:thumbup:

Ponthaa
2007-07-20, 12:08
det som du sa förstod ja mig på! men nåågot ja har svårt att fatta är vad för proteinpulver och kolhydratspulver ja skall köpa(?)
1: för att gå upp i vikt
2: för att få muskelvolym
3: att återhämta kroppen så den klarar av detta

Det är de 3 punkterna ja vill nå upp

Kan någon länka eller berätta vad för grejjer ja skall köpa för at uppnå mina mål?

MVH Pontus

King Grub
2007-07-20, 12:09
Märket spelar helt enkelt ingen roll. Inte heller är det skillnad på om du får X gram protein och kolhydrat från mat eller från drinkar.

Eddie Vedder
2007-07-20, 12:14
1: för att gå upp i vikt
2: för att få muskelvolym
3: att återhämta kroppen så den klarar av detta

Samma svar på alla tre: Tillräckligt med energi!!!

En gainer innehåller en hel del kcal, lättdruckna sådana så du troligtvis kommer orka få i dig mer kcal än från enbart mat sålänge du äter lika mycket och inte erästter mat med gainer. Då ger det ingen som helst nytta.

Viktökning, muskelökning och återhämtning kräver alla tre kvalitativ träning, tillräckligt energiintag och tillräcklig vila. En gainer runt passet är helt klart lämplig för att öka dit totala energiintag och dessutom snabba på återhämtningen en aning när du tränat.

-Kolozzeum Pure Whey:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

-Fairing Fast Carbs (maltodextrin):

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Ovanstående produkter innebär en ypperlig gainer att komplettera din kost och din träning med.:thumbup:

piraten99
2007-07-20, 12:23
köp en påse proteinpulver och en påse gainer.

då kan du ju ta rena proteindrinkar när du känner för det.
och efter träningen tar du en gainer. perfektion ut i fingerspetsarna!

Eddie Vedder
2007-07-20, 12:27
köp en påse proteinpulver och en påse gainer.

då kan du ju ta rena proteindrinkar när du känner för det.
och efter träningen tar du en gainer. perfektion ut i fingerspetsarna!

Varför köpa protein och färdigblandad gainer istället för att blanda själv som jag skrev?

piraten99
2007-07-20, 14:21
för det är jobbigt att filtrera proteinet från mjölken. likaså kolhydraterna. nu läste jag inte ditt inlägg, så jag vet inte om det var så du mena.

King Grub
2007-07-20, 14:25
för det är jobbigt att filtrera proteinet från mjölken. likaså kolhydraterna.

Va?

Eddie Vedder
2007-07-20, 14:27
nu läste jag inte ditt inlägg, så jag vet inte om det var så du mena.

Och varför läste du inte? För du verkar ha missuppfattat så grovt någon nånsin kan missuppfatta.

Vad menar du med att "filtrera proteinet från mjölken"!?!?:confused: :confused:

piraten99
2007-07-20, 14:28
jag trodde det var nå slags filtrerings process han pratade om. där man tar något som innehåller proteiner och kolhydrater och sen filtrerar man så det hamnar var för sig, i nån slags sil eller nåt. men nu såg jag att han menade att köpa en påse var= protein och kolhydrater var för sig.

Ponthaa
2007-08-15, 12:17
jag äter mkt mat men går ändå inte upp direkt i vikt å muskelökning!? :S

käkar nästen dubelt så mkt som innan i år , började med det för en månad sen. Nu väntar ja på lite proteiner å koplhydratspulver! FÅr hoppas på de bästa!

King Grub
2007-08-15, 12:24
Går du inte upp i vikt, gör du av med alla energi du äter. Du äter för lite, även om du tycker och tror att du äter mycket, med andra ord.

Raggis
2007-08-15, 12:32
jag trodde det var nå slags filtrerings process han pratade om. där man tar något som innehåller proteiner och kolhydrater och sen filtrerar man så det hamnar var för sig, i nån slags sil eller nåt. men nu såg jag att han menade att köpa en påse var= protein och kolhydrater var för sig.

Eddie föreslog att TS skulle köpa enskilt proteinpulver och kolhydratspulver, så att man kan blanda en egen gainer. Blir både billigare, och bättre, iochmed att du bestämmer själv vilka mängder utav respektive makronutrient du vill ha.

Ponthaa
2007-08-15, 14:29
mm.. såsant! tackar för svaren.. jag vet inte om ja skall skapa ny tråd för detta . men när skall ja ta alla mina drinkar?

Exhale_
2007-08-15, 14:53
mm.. såsant! tackar för svaren.. jag vet inte om ja skall skapa ny tråd för detta . men när skall ja ta alla mina drinkar?

Jag har inte läst igenom tråden men jag förmodar att du styrketränar, då kan det vara en idé att ta "alla dina drinkar" runt styrketräningspasset :D

Ponthaa
2007-08-15, 14:56
kan man inte ta till mat frukost? för extra mkt kolhydrater och protein m.m eftersom ja tränar bort all min energi! (äter för lite tydligen/ tränar för hårt:S)

Exhale_
2007-08-15, 14:59
kan man inte ta till mat frukost? för extra mkt kolhydrater och protein m.m eftersom ja tränar bort all min energi! (äter för lite tydligen/ tränar för hårt:S)

Börja med att ta det runt träningen och se om du går upp i vikt utav det. Att ta en shake direkt innan och direkt efter träningen gör att dagsintaget utav energi ökar rätt kraftigt.

Det är dumt att börja trycka i sig gainers istället för vanlig mat. Gainers ger knappt någon närings alls i form av vitaminer och mineraler.

Raggis
2007-08-15, 15:00
kan man inte ta till mat frukost? för extra mkt kolhydrater och protein m.m eftersom ja tränar bort all min energi! (äter för lite tydligen/ tränar för hårt:S)

Läs igenom tråden igen :P

Ponthaa
2007-08-15, 18:27
Läs igenom tråden igen :P

men ja va bara tvungen:D läste rätt nyss att folk tog det till frukost brevid å som kvällsmat eller är ja fel ute ;)?

Raggis
2007-08-15, 18:32
men ja va bara tvungen:D läste rätt nyss att folk tog det till frukost brevid å som kvällsmat eller är ja fel ute ;)?

Om du tycker att du får i dig för lite protein vid någon måltid, så kan du alltid komplettera med en shake. Men, om kosten täcker ditt dagliga behov, så finns det ingen som helst mening med att inte protein iform av kosttillskott.

Eddie Vedder
2007-08-15, 18:34
men ja va bara tvungen:D läste rätt nyss att folk tog det till frukost brevid å som kvällsmat eller är ja fel ute ;)?

Att komplettera frukosten med en proteindrink och/eller ta en som kvällsmellanmål är inte ovanligt nej.

Men att dricka gainers i tid och otid för att man inte orkar äta tillräckligt mycket är helt värdelöst. Om jag skulle vilja fylla upp mitt kcalbehov på ett ohälsosamt sätt skulle jag troligtvis välja glass eller så, det är nog nyttigare än massa gainers hit och dit.:D

Gainer är inte fel, inte alls. Likaså är rena proteindrinkar inget fel det heller. Skulle säga att båda mycket väl kan fylla sin funktion för en tränande individ. Men ingen bra idé att låta det fungera som substitut för maten man inte orkar få ner.

Då är mer fett i maten och mer lättäten mat att rekommendera istället.

Ponthaa
2007-08-15, 18:38
Att komplettera frukosten med en proteindrink och/eller ta en som kvällsmellanmål är inte ovanligt nej.

Men att dricka gainers i tid och otid för att man inte orkar äta tillräckligt mycket är helt värdelöst. Om jag skulle vilja fylla upp mitt kcalbehov på ett ohälsosamt sätt skulle jag troligtvis välja glass eller så, det är nog nyttigare än massa gainers hit och dit.:D

Gainer är inte fel, inte alls. Likaså är rena proteindrinkar inget fel det heller. Skulle säga att båda mycket väl kan fylla sin funktion för en tränande individ. Men ingen bra idé att låta det fungera som substitut för maten man inte orkar få ner.

Då är mer fett i maten och mer lättäten mat att rekommendera istället.

Nu börjar ja få grepp om detta! MEn skulle såklart inte göra som du tog som exempel att inte årka laga nån bra mat å istället ta en gainer.. MEn tack så mkt för det..

vill gärna att ni kollar min mina eventuella träningsformer....http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99578

mangemani
2007-08-15, 18:44
lär dej kosten och dess inebörd och få iordning på den innan du börjar med protein drinkar hit och dit...det är mitt råd

Kung Bruno
2007-08-17, 00:21
mm.. såsant! tackar för svaren.. jag vet inte om ja skall skapa ny tråd för detta . men när skall ja ta alla mina drinkar?

"Gainer" heter ju "Gain" av en anledningen - den ska tas för att gaina, efter träning dvs.