Visa fullständig version : Sömntabletters påverkan på muskelutveckling, näringsupptag, ämnesomsättning...
Hej.
Jag tänkte höra om någon vet om sömntabletter påverkar muskelutveckling, näringsupptag och/eller ämnesomsättning på något sätt. Jag äter själv flunitrazepam periodvis (vill ej gå in på detaljer, vet att det är otroligt starka grejjer).
Någon som vet något?
MorbidHunger
2007-07-08, 08:38
Funkar dom ungefär som stilnocten?
fyrkantig_rondell
2007-07-08, 08:46
Hej.
Jag tänkte höra om någon vet om sömntabletter påverkar muskelutveckling, näringsupptag och/eller ämnesomsättning på något sätt. Jag äter själv flunitrazepam periodvis (vill ej gå in på detaljer, vet att det är otroligt starka grejjer).
Någon som vet något?
Jag har ätit tre olika sömntabletter tidigare och det jag kan säga är att dom absolut påverkade min träningsförmåga. Tog längre tid att komma igång på morgonen och kände mig groggy halva dagen. Därav blev min träning lidandes. :(
Funkar dom ungefär som stilnocten?
Svar nej.
Är betydligt starkare. Annat namn: Rohypnol...du förstår.
Inget jag rekommenderar att använda.
Tyvärr biter inget annat på mig. Har ej svårt att somna, men vaknar x antal ggr. Vill ej gå in på mer detaljer.
Undvik dem är min rekommendation.
Stilnocten är bättre i så fall..
Jag har ätit tre olika sömntabletter tidigare och det jag kan säga är att dom absolut påverkade min träningsförmåga. Tog längre tid att komma igång på morgonen och kände mig groggy halva dagen. Därav blev min träning lidandes. :(
+1
Nu är kl 12 och jag "börjar komma igång"
Fatalist
2007-07-08, 12:02
Gå och lägg dig tidigare och få lite rutin? Kan inte tänka mig att du sover till klockan tolv om du lägger dig klockan elva. I sådana fall finns det bättre sömnmediciner till dig...
Gå och lägg dig tidigare och få lite rutin? Kan inte tänka mig att du sover till klockan tolv om du lägger dig klockan elva. I sådana fall finns det bättre sömnmediciner till dig...
Det var väl ett rätt naivt råd när du inte vet mer bakgrundsinformation än vad som står i tråden?
Hon sade inte heller att hon sovit till klockan tolv utan att hon kände det som att hon börjar vakna nu vid kl 12. Det kan alltså betyda att hon varit rätt seg fram tills det klockslaget, men kan lika gärna ha vaknat klockan 7.
Jag har bara provat Stilnoct (rekommenderas inte, jag fick ruskiga biverkningar) och Propavan och jag kände mig groggy dagen efter av båda två... Så man kan väl säga att det blev samma lika för mig som för fyrkantig rondell.
Men jag tycker inte att det ska avskräcka dig. Du ska ju inte äta sömnmedel hela livet utan för en period för att komma till rätta med din sömnrytm och den är väl viktigare än träningen? Får du inte sova ordentligt så påverkar det din träning än mer i långa loppet eftersom du inte får den återhämtning du behöver.
fyrkantig_rondell
2007-07-08, 12:56
+1
Nu är kl 12 och jag "börjar komma igång"
Jobbigt! Hur fungerar din sömnvanor utan tabletterna?
fyrkantig_rondell
2007-07-08, 13:02
Jag har bara provat Stilnoct (rekommenderas inte, jag fick ruskiga biverkningar) och Propavan och jag kände mig groggy dagen efter av båda två... Så man kan väl säga att det blev samma lika för mig som för fyrkantig rondell.
Men jag tycker inte att det ska avskräcka dig. Du ska ju inte äta sömnmedel hela livet utan för en period för att komma till rätta med din sömnrytm och den är väl viktigare än träningen? Får du inte sova ordentligt så påverkar det din träning än mer i långa loppet eftersom du inte får den återhämtning du behöver.
Stilnoct och propavan är två av dom jag har testat också. Av propavan blev man väldigt groggy.
Men till trådskaparen, som Milla säger, så försök pröva dig fram tills du hittar tabletter med så lite biverkningar som möljigt. Och använd dom bara för att komma in i bra och regelbundna sov-vanor. När du sen slutar med dom så försvinner ju dom andra ev biverkningarna.
Spelar ingen roll om det påverkar träningen så himla mycket.
Jag tränar i regel på eftermiddagen så det funkar. Kräver inte något särskilt av mig själv när det gäller träningen heller...
Mer nyfiken på OM det påverkar näringsupptag, muskeltillväxt och ämnesomsättning....
Den enda biverkning nu är ju "groggy före 12"...
Däremot "lär sig inte kroppen sova" bättre av sömntabletter. Snarare tvärtom. Nu tar jag endast tabletterna när jag verkligen måste sova och inte har sovit 4-5 nätter. Håller på med KBT för bättre sömn och hoppas att det ska bli bättre.
Somnar på mindre än 5 min utan sömntabletter, men vaknar därefter konstant.
Har provat äta middag tidigare, inte träna, avslappning m.m...ja, listan kan göras lång...
Men nu tillbaka till min ursprungliga fråga - någon som vet?
Du har ingen aning om vad du talar om.
Rutin?
HEJ HEJ - mitt liv har tidigare enbart bestått av rutiner.
Jag sover dessutom inte till tolv, men jag är groggy till klockan tolv.
Stiger i regel upp vid halv åtta och går och lägger mig vid halv elva (+-1 timme såväl morgon som kväll...)
Gå och lägg dig...!
...eller förrästen...du kan ju ge mig namnet på en sådan sömnmedicin...
Eddie Vedder
2007-07-08, 13:42
Dessa sömntabletter du använder. Har du fått dom remitterade från sjukvården? I såfall borde väl dom kunna ge dig svar? Eller en apotekare om du inhandlat dom receptfritt på Apoteket.
Dessa sömntabletter du använder. Har du fått dom remitterade från sjukvården? I såfall borde väl dom kunna ge dig svar? Eller en apotekare om du inhandlat dom receptfritt på Apoteket.
De är inte receptfria så annars är det narkotikabruk.
http://www.fass.se rockar allt.
Fatalist behöver tänka innan han skriver i fortsättningen.
Oftast vet de på apoteket, eller läkarna öht fruktansvärt lite om sådant.. Allmänläkare vet i regel typ några av biverkningarna.. Har gått på massa mediciner, och läkarna har setat och gissat hur man blir osv..
Det här är bara min personliga uppfattning, måhända har jag bara hamnat hos clowner till läkare..
Oftast vet de på apoteket, eller läkarna öht fruktansvärt lite om sådant.. Allmänläkare vet i regel typ några av biverkningarna.. Har gått på massa mediciner, och läkarna har setat och gissat hur man blir osv..
Det här är bara min personliga uppfattning, måhända har jag bara hamnat hos clowner till läkare..
Nej, du är inte ensam. Själv använder jag mig av läkar-fass om jag vill veta något numer, men den finns ju inte i var mans hem.
Recept offcourse...
Har naturligtvis tänkt tanken att fråga min doktor. Ringde innan jag postade här, men hon är på semester....sooom alla andra...
Jag har också läst på fass, tack...
Och nej, jag är inte missbrukare.......eller jo, möjligen läkerol i så fall ;)
+1
Ofta så tyvärr...
Nej, du är inte ensam. Själv använder jag mig av läkar-fass om jag vill veta något numer, men den finns ju inte i var mans hem.
Däremot på varje mans internet (välj rutan "fass för förskrivare" istället för "fass för allmänheten") . ;)
Jacky: Jag tror att tabletternas påverkan på muskelutvecklingen kanske är ett mindre problem än den påverkan det har på både kropp och själ att inte kunna sova överhuvudtaget. Men ta upp saken med din läkare (Möjligen kanske man också skulle kunna rekommendera lite mindre funderingar kring just muskelutveckling, näringsupptag, ämnesomsättning osv.? Bara en känsla jag får.).
Däremot på varje mans internet (välj rutan "fass för förskrivare" istället för "fass för allmänheten") . ;)
Jacky: Jag tror att tabletternas påverkan på muskelutvecklingen kanske är ett mindre problem än den påverkan det har på både kropp och själ att inte kunna sova överhuvudtaget. Men ta upp saken med din läkare (Möjligen kanske man också skulle kunna rekommendera lite mindre funderingar kring just muskelutveckling, näringsupptag, ämnesomsättning osv.? Bara en känsla jag får.).
Du har tolkat känslan rätt! Har svårt att låta bli ibland bara....
LunaSpice
2007-07-17, 21:43
Imovane + Propavan kanske? Vad som också bör nämnas är att Imovane, Stilnoct och Flunitrazepam är insomningstablett, Propavan är SÖMNTABLETT vilket innebär att man inte ska ta dem samtidigt. Propavan ska man ta ett par timmar innan trots att det står 30-60 min innan läggdags i FASS. Tar man Propavan senare blir man vrålgroggy dagen efter. Vanligen har insomningstabletter betydligt kortare halveringstid och kan därför tas närmre inpå sänggående.
schabo-labo
2008-10-22, 05:56
Hej jag lånar tråden lite.
Har lite funderingar hurpass medicin påverkar träningen, tänker på konditionsträning där hjärtar får arbeta. Om man exempelvis äter sömnmedel och medicin mot oro som är lugnande, hur reagerar hjärtat när man påfrestar den. Medicinen är ju till för att lugna men om man motarbetar det genom att anstänga sig blir det farligt på något sätt? Hög puls osv?
schabo-labo
2008-10-23, 01:04
Ingen som har några tankar?
Nu spekulerar jag (lite), men i alla fall. Sömntabletter skall väl rimligtvis ha gått ur kroppen hyfsat när du tränar på dagen? Måste man medicinera så att man är totalt neddrogad 24 timmar om dygnet för att kunna sova på nätterna kanske man behöver annan hjälp för sina sömnsvårigheter.
Rent generellt så har väl, om jag inte tar helt fel, varken sömnmedel eller lugnande, cirkulationen som första mål. Att man kan få mindre hjärtklappning (om man har det p.g.a. ångest/oro) när man äter lugnande beror nog ofta på att medicinen dämpar orsaken till hjärtklappningen, d.v.s. oron/ångesten och inte på en direkt påverkan på hjärtat (d.v.s. medicinen "lugnar" inte hjärtat). När det gäller SSRI får många hjärtklappning vid ansträngning som biverkning (alltså tvärt om), vilket kan göra att hård konditionsträning upplevs som väldigt obehaglig (det känns som om man inte får tillräckligt med luft). Det är dock inte farligt i sig, åtminstone inte så länge man lyssnar på kroppens signaler och slår av på takten innan man svimmar. ;)
Jag tror att man i det här fallet kommer ganska långt med att lyssna på kroppen och inte tvinga sig att göra saker som får det att kännas som om man skall dö direkt (man brukar kunna känna skillnad på när det "känns som om man skall dö" för att man är "vanligt" träningstrött och när något inte är som det skall). I ett krisläge kommer kroppens behov av syre att vara det som prioriteras (nu finns det väl lugnande mediciner som vid överdosering kan ge andningsdepression, men försåvitt du inte har tänkt överdosera så är ju det en annan fråga).
schabo-labo
2008-10-25, 22:34
Tack för dina tankar. Jag äter ingen ssri men får liknande problem som du beskriver.. bröstkorgen känns tung och känner jag på pulsen så tickar den på mer än vanligt och tung andning. Jag äter varierad mängd koffein och dem gångerna jag fått dessa probelm, har jag inte ätit mer koffein än vanligt.
Vad kan det vara mer för orsaker till symtomen jag nämner tror ni?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.