handdator

Visa fullständig version : Marklyft vid ben eller ryggträning?


Must
2002-04-29, 12:41
Jag har provat att köra marklyft en gång. (Har kört komletterande styrketräning i typ 15 år. Jag vet jag vet, men bättre sent än aldrig! ;) )

Jag tyckte att det tog mer på benen än på ryggen. Det enda jag kunde känna på rytggen var i ryggslutet. Men jag har hört att det skulle ta på hela ryggen också!?

Ska jag implementera marklyft i rygg- eller benpasset?

Tacksam för svar!
/M

Åse Columbus
2002-04-29, 12:44
Håller du stången tätt intill låren i lyftet?

Marklyft ÄR en ryggövning.

Åse :cool:

jenan546
2002-04-29, 13:10
Håller du stången tätt intill låren i lyftet?

Går det att göra marklyft utan att ha stången tätt intill låren? Det kanske är jag som har fel teknik men jag får grymma blåmärken runt knäna när jag gör marklyft, just för att stången "glider" längs med benen i lyftet.

Några tips för att undvika detta förutom att vaddera mina knän? :)

Mvh
Jens

Åse Columbus
2002-04-29, 13:39
Jens!

Har sett en del som håller ca 2dm från låren...de gör en konstig svängning...kanske för att gunga upp röreösen..inte vet jag...men de har en tendens att ta sig för ländryggen när de "lyft färdigt"....

förstår inte det :rolleyes:

Åse :cool:

stefannn
2002-04-29, 13:58
Ursprungligen skickat av Åse:
<STRONG>Jens!

Har sett en del som håller ca 2dm från låren...de gör en konstig svängning...kanske för att gunga upp röreösen..inte vet jag...men de har en tendens att ta sig för ländryggen när de "lyft färdigt"....

förstår inte det :rolleyes:

Åse :cool:</STRONG>

kanske beror på att det tar där...

Åse Columbus
2002-04-29, 14:02
Stefann! :rolleyes:

Var sarkastisk-suck

.....skadar ländryggen om den utförs fel...stärker den om den utförs rätt...

Åse :cool:

stefannn
2002-04-29, 14:13
Ursprungligen skickat av Åse:
<STRONG>Stefann! :rolleyes:

Var sarkastisk-suck

.....skadar ländryggen om den utförs fel...stärker den om den utförs rätt...

Åse :cool:</STRONG>

ungefär som med precis alla övningar...
var faktiskt inte meningen att vara sarkastissk, jag ber så hemskt om ursäkt

TommyBoy
2002-04-29, 14:50
Som ovan skrivet är marklyft en ryggövning och som med många övningar krävs det träning för att utföra övningen korrekt samt för att känna var den riktigt tar.

Marklyft tar på hela ryggen, från tapetzius till korsryggen. Viktigt är att inte lasta på så mycket vikter förrän man känner att övningen tar korrekt. Själv får jag alltid ordentlig träningsvärk i latsen och trapezius av marklyft, i benen känner jag ingenting.

Lite beroende på din anatomi är det bara att böja dig något längre fram för att slippa skrapmärken på benen, stången ska knappt nudda benen.

matha181
2002-04-29, 16:35
Skrapsår utmed smalbenen hör till när du kör mark... Titta på en styrkelyftares smalben så ska du se (har själv två vita ärr utmed en bit av smalbenen)...

Marklyft är förövrigt en helkroppsövning, skulle jag vilja påstå. Den tar på hela baksidan av kroppen: lår, rumpa, hela ryggen upp till bakhuvudet. Dessutom är den en utmärkt övning för greppstyrkan (för du kör väl inte med dragremmar, gud förbjude...)

rumppump
2002-04-29, 21:46
Håller med dig Matthias... det är svårt att låta bli att skrapa benen eller knäna vid mark, speciellt om man har långa ben som jag... Och det är bättre att göra det än att försöka göra lyftet på ett konstlat sätt i min mening...

Och det är ju även självklart att marklyft även tar på benen eftersom man böjer benen och sen rätar ut dom så lyfter ju benen den tyngd man arbetar med!

Ett bra sätt att befria benen lite vid mark kan vara att lyfta stången från ett powerrack nån decimeter högre upp än marken...

Jag har försökt köra mark och benböj på olika dagar men mitt problem är att stjärtmusklerna jobbar på bägge och inte hinner återhämta sig... Kanske gör jag nåt fel?

De flesta jag sett kör dock mark på ryggdagen...

matha181
2002-04-29, 22:51
&gt;Ett bra sätt att befria benen lite vid mark kan vara att lyfta stången från ett powerrack nån decimeter högre upp än marken...

Då blir det ett "rack pull"... Inte ett riktigt marklyft. (Ungefär som strongmankillarnas "kronlyft")
Den första decimetern är den allra tyngsta så du missar mkt i styrketräning på att höja stången.

TommyBoy
2002-04-30, 08:15
Naturligtvis är det skillnad på marklyft utförd av en byggare gentemot hur den utförs av en styrkelyftare.

Som byggare är det ganska ointressant hur mycket jag lyfter, utförandet skiljer sig också en del. Jag sätter aldrig ner stången på marken utan vänder strax ovanför. Spänningen i muskeln ska inte släppa, precis som jag inte går till låsta ben i knäböj eller lägger ner hantlarna på marken mellan varje reps i bicepscurl.

Dragremmar är standard, volym på underarmarna får jag genom underarmsträning på armdagen. Underarmarna blir annars lätt övertränade och volymen uteblir samtidigt som skador lätt uppkommer.

rumppump
2002-04-30, 08:43
Se där, visste inte att det var så det kallades... Det kan nog stämma det du säger men jag ser det som ett bra komplement som avlastar benen... Är man dessutom lång så har man fortfarande en lång väg att lyfta vikten...

matha181
2002-04-30, 09:53
Jo då, det är ett jättebra komplement. Men kör riktiga mark lite då och då så du inte tappar styrkan i bottendraget

Must
2002-04-30, 12:41
Tack för svaren!!

Jag kan fortfarande inte fatta vad det är som gör att jag tränar trapetsus när jag kör marklyft. Ska man köra shrugs när man är i högsta läget?

Ifall ja, så stämmer inte det med de instruktioner jag läst. Vad är det som aktiverar trapetsus i ett marklyft??

Mvh
/M

JJ
2002-04-30, 12:43
Du håller ju ofelbart emot med trapsen när du lyfter.

Must
2002-04-30, 13:35
jj

Man håller väl inte emot med annat än händerna/underarmarna. Vad jag förstår så är den enda tänkbara aktiviteten för traps, biceps, triceps... stretching.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh
/M

JJ
2002-04-30, 13:45
Ja, om du slappnar av. men lyfter du 100 kg så gör det nog ganska ont att låta stången hänga utan att hålla emot.

Sve
2002-04-30, 13:49
det går ju inte att lyfta utan att trapsen är med. vad skulle isåfall hålla axlarna uppe?? låt gå för att de inte rör sig, men de jobbar ändå.

matha181
2002-04-30, 15:14
trapsen jobbar definitivt. HELA ryggen jobbar.

Åse Columbus
2002-04-30, 16:59
Dra ihop rohmboiderna mellan skulderbladen och scapulalevator som stöd....då känns rörelsen renare...tror jag..

Snälla Arne rätta mig om jag har fel

Åse :cool:

Arne Persson
2002-04-30, 17:57
Det är i stort sett det som man gör som det sista momentet in ett tävlinggodkänt marklyft. Trapzen är förstås också med .