handdator

Visa fullständig version : Träning dagen efter stör dagen innan???


BigForre
2007-07-06, 21:17
Har en egenskap som släpar rätt så kraftigt gentemot verkligen precis allt. Kan inte pressa...håller på och vrider och vänder på hur jag ska gå tillväga i höst för att få fart på både tryck och massa framöver. Har ett litet handikap bestående av lite tjuriga axlar, men plana bänk har inte varit några problem senaste halvåret om jag sköter mig som jag ska.

Är säkert inte förklaringen till allt, men funderar lite i om mitt upplägg kan ha missgynnat utvecklingen en aning. Har nämligen väldigt länge kört en 4-split med bröst + triceps på söndagen, följt av benpass på måndagen.

Min fråga är helt enkelt om ett benpass, vilket är bland de tyngre kan störa återhämtningen av ett presspass från dagen innan i den grad att det bör undvikas?

BigForre
2007-07-07, 17:26
bump! Någon måste reflekterat över fenomenet hur mycket träning stör återhämtningen av andra muskler då träningspassen ligger tätt inpå varandra.

BigForre
2007-07-09, 19:15
Oj, nej nu råkade jag skriva i tråden igen.

Edit: Hur tar jag bort posten? Nej...för sent.

Timme
2007-07-09, 19:40
Intressant fråga. Jag vet inte själv.

BigForre
2007-07-09, 19:51
Tycker också det, håller på och funderar över hur jag ska få fart på presstyrkan och vrider och vänder på det mesta. Tycks dock inte bli någon fart på diskussionen, men bumpar tills jag blir varnad annars.

Rahf
2007-07-09, 20:01
Det är ingenting jag reflekterar över, om någon övning stagnerar så varierar jag repsantal och kör på. Jag antar att du svullar en hel del mat efter båda passen.

Jag tror att det nog inte kan påverka så till den milda grad att du står still en längre tid i pressövningar. Variation är nyckeln, rumstera i programmet lite.

130kg finsk sisu
2007-07-09, 20:01
Säger lite som så att OVe Lehto och även undertecknad alltid ökar 5-15kg i bänken bara om man har paus i knäböj&marklyft träningen i 1-2 månader. Speciellt Ove bollar ju med sådana vikter i knäböj att man kan förstå att det sliter. Men även för undertecknad som är lite klenare märks ändringen tydligt.

BigForre
2007-07-09, 20:19
Säger lite som så att OVe Lehto och även undertecknad alltid ökar 5-15kg i bänken bara om man har paus i knäböj&marklyft träningen i 1-2 månader. Speciellt Ove bollar ju med sådana vikter i knäböj att man kan förstå att det sliter. Men även för undertecknad som är lite klenare märks ändringen tydligt.

Och då torde kanske ett benpass ffa dagen efter kunna störa utvecklingen om jag får dra lite förhastade slutsatser med mig själv??? Kanske en tresplit må, ons, fre...med pressarna på fredagen skulle kunna ge ordentlig återhämtning.

bubbe
2007-07-09, 21:43
Och då torde kanske ett benpass ffa dagen efter kunna störa utvecklingen om jag får dra lite förhastade slutsatser med mig själv??? Kanske en tresplit må, ons, fre...med pressarna på fredagen skulle kunna ge ordentlig återhämtning.

Om du alltid kör benpassen stenhårt, så finns det viss risk att du inte presterar max dan efter. Lättast är väl att passa på och stoppa in lite periodisering, kör lätt på benpasset och tungt på bänkpasset, nästa vecka tvärtom el likn.

BigForre
2007-07-10, 16:57
Om du alltid kör benpassen stenhårt, så finns det viss risk att du inte presterar max dan efter. Lättast är väl att passa på och stoppa in lite periodisering, kör lätt på benpasset och tungt på bänkpasset, nästa vecka tvärtom el likn.

Är lite inne på samma sak, kan vara en vettig ide...min tanke var iof inte prestera sämre dagen efter, vilket iof säkert också säkert är fallet, utanjust om benträningen stör återhämtningen av ett presspass dagen innan. Måhända att det presterats ok, men att ett tungt benpass följande dag gjort att jag inte lyckats kliva vidare. Övrig kropp har utvecklats rätt bra med det schema jag kört, ffa styrkemässigt.