handdator

Visa fullständig version : Lättare att gå upp efter övervikt


mommy
2007-07-06, 18:03
Vad jag förstått så har en person som varit överviktig lättare att gå upp i vikt igen än om personen aldrig skulle varit överviktig, korrekt? Nånting om att man har fler fettceller om man varit överviktig...?

Det jag undrar är i alla fall om det är mer än marginellt? Hur mycket lättare att lägga på sig pratar vi om?

blekfet2
2007-07-06, 18:11
Tror frågan varit uppe några gånger tidigare så testa sök så finner du nog svar.

mommy
2007-07-06, 18:26
Tror frågan varit uppe några gånger tidigare så testa sök så finner du nog svar.


Jag hittar massor om fettceller och övervikt men inget om hur mycket skillnad det verkligen gör.

Rahf
2007-07-06, 19:15
Snacket handlare om att viktuppgången kommer att bestå av mer fett. Inte att du kommer öka i vikt lätt.

Beror väl kanske på vilken "set point" du har också.

mommy
2007-07-06, 19:52
Snacket handlare om att viktuppgången kommer att bestå av mer fett. Inte att du kommer öka i vikt lätt.

Beror väl kanske på vilken "set point" du har också.

Okej. Så det är inte så att jag behöver mindre kalorier för att stå still i vikt för att jag varit överviktig, mot om jag aldrig varit det?

Vad menar du med "set point"?

Cilia
2007-07-06, 20:04
Har för mig att Grubben förklarade det som att fettcellerna inte försvinner utan bara blir mindre. När du blir överviktig så kommer du till ett läge då fettcellerna blir fler (om dom delade på sig eller blev fler kommer jag inte ihåg). Så en tidigare överviktig har fler celler den kan fylla med fett även nästa gång. Därav lättare att bli fet igen

Eddie Vedder
2007-07-06, 20:06
Vad menar du med "set point"?

"Set point" är den fettmängden ens kropp trivs bäst med skulle man kunna säga (rejält förenklat). Ju lägre under sin set point man ligger desto svårare har man oftast att kunna ligga still i vikt och gå ner. Kroppen vill helt enkelt nå sin set point och kan resultera i väldig hunger bl.a.

En intressant tråd där ämnet diskuteras:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93924&highlight=set+point