handdator

Visa fullständig version : Fråga om vägning


Lexidos
2007-07-06, 17:40
När man väger maten för att räkna ut innehållet, ska man väga efter att den är lagad. Alltså om man tex ska äta stekt kycklingfilé så ska den vell vägas efter den är stekt? O pasta efter den är kokt?
Alltså näringsinnehållet på en förpackning avser när det är ätbart?

Funderat på detta idag. Frågar man inte får man inget veta :)

blekfet2
2007-07-06, 17:42
före du tillagar maten.

Lexidos
2007-07-06, 17:44
före du tillagar maten.

ok, tack.

Man lär sig något var dag :)

ikmor
2007-07-06, 17:48
Alla frågor förtjänar ett svar! ^_^

Eddie Vedder
2007-07-06, 18:20
Kycklingens näringsvärde är ju hur mycket kcal 100g kyckling innehåller. När den är fryst väger den betydligt mer men den extra vikten är ju bara vatten (d.v.s. noll kcal) så med andra ord är det ju fel att väga före och utgå från att det ger en rättvis bild av energiinnehåll.

Om det är 120g kyckling men filén väger 250g p.g.a. fryst vatten så blir ju värdet väldigt mycket högre om du utgår från den otillagade.

Tillaga den först, väg den och räkna sedan ut energimängden.:thumbup:

Om du dessutom tillsätter eventuellt matfett måste ju givetvis detta tas med i beräkningarna det oxå.:)

El Crotcho
2007-07-06, 22:40
Vafan jag har ju alltid trott att man ska tina kycklingen, sen väga den innan tillagning.

Jag har gjort fel hela tiden alltså?*grr*

blekfet2
2007-07-07, 07:37
Kycklingens näringsvärde är ju hur mycket kcal 100g kyckling innehåller. När den är fryst väger den betydligt mer men den extra vikten är ju bara vatten (d.v.s. noll kcal) så med andra ord är det ju fel att väga före och utgå från att det ger en rättvis bild av energiinnehåll.

Om det är 120g kyckling men filén väger 250g p.g.a. fryst vatten så blir ju värdet väldigt mycket högre om du utgår från den otillagade.

Tillaga den först, väg den och räkna sedan ut energimängden.:thumbup:

Om du dessutom tillsätter eventuellt matfett måste ju givetvis detta tas med i beräkningarna det oxå.:)

Just därför väger man maten när den är tinad och inte djupfryst.?

Eddie Vedder
2007-07-07, 08:36
Just därför väger man maten när den är tinad och inte djupfryst.?

Du sa "före du tillagar maten", det framgick aldrig att du menade tinad. Jag uppfattade som att du menade fryst.

Lexidos
2007-07-07, 09:46
Tackar för detta :) Nu klarnade det lite i dimman ;)

blekfet2
2007-07-07, 14:03
Du sa "före du tillagar maten", det framgick aldrig att du menade tinad. Jag uppfattade som att du menade fryst.

Får skylla på ölen :D

Pez
2007-07-07, 23:23
Om du dessutom tillsätter eventuellt matfett måste ju givetvis detta tas med i beräkningarna det oxå.:)
Nu får jag knäppa Eddie på näsan, wiieeee.. :)

Fast man kan knappast räkna med att matfett man steker i tas upp av köttet (förutsatt att det är rent kycklingkött vi talar om här) - snarare är det väl så att köttet tappar en del fett. Ska stekfettet tas upp så måste man panera eller preparera köttet på något sätt, alternativt använda stekspadet i anrättningen ifråga.

Lexidos
2007-07-08, 10:53
Nu får jag knäppa Eddie på näsan, wiieeee.. :)

Fast man kan knappast räkna med att matfett man steker i tas upp av köttet (förutsatt att det är rent kycklingkött vi talar om här) - snarare är det väl så att köttet tappar en del fett. Ska stekfettet tas upp så måste man panera eller preparera köttet på något sätt, alternativt använda stekspadet i anrättningen ifråga.

Jo det blir ju alltid en massa gojs kvar i pannan när man har stekt.
Vad säger du Pez? Ska man höfta lite, blunda o hoppas på det bästa eller ska man försöka väga det på något sätt? :)

nynewe
2007-07-08, 19:08
Jag snor tråden lite och ställer en närbesläktad fråga: när det gäller konserver... hur vet man om de kcal/100g som anges gäller för avrunnen vikt eller med vätska om det inte anges?

Eddie Vedder
2007-07-08, 19:20
Samma sak där, vattnet är kalorifritt och således är det avrunnen vikt. I en burk med bönor anger man exempelvis bönornas näringsvärde.

Köper du en konserv med exempelvis päronhalvor i sockerlag gissar jag dock att man räknar med näringsvärdet på både päronen och sockerlagen.

nynewe
2007-07-08, 19:26
vattnet är kalorifritt

Doh! Puckojag :smash: Tack!