handdator

Visa fullständig version : första deffen


greken
2003-04-02, 23:12
har lite fårgor angående diet... detta är min första... började nu i mars... har kört styrka 4 ggr i veckan o efter varje pass har jag gått ca 60 min på löp bandet... har minskat från 93.8 kg till 89 nu.. har tränat som vanligt, ätit mindre, skippat gainern efter träning men ökat protein intaget ngt... nu till frågorna:

1: efter träning kan man ta en diet drink... tex weider diet fuel istället för bara rent protein som jag kört nu... känns som lite kolhydrater efetr passet kan vara på sin plats.

2. Kan man köra kreatin under tiden eller sväller man upp?

3. har under denna tid kört med zenaphrine ska man fortsätta köra med det...verkar hjälpa...

4. slutligen...är det mycket bätter att köra morgonprommenader än att köra de efter passet?

väntar på alla fina svar....tips och ideer motages mer en gärna.. ha det så bra... ska nog sova snart ...go natt på er....

mvh greken aka hercules :bpump:

Sverker
2003-04-03, 06:40
Originally posted by greken
har lite fårgor angående diet... detta är min första... började nu i mars... har kört styrka 4 ggr i veckan o efter varje pass har jag gått ca 60 min på löp bandet... har minskat från 93.8 kg till 89 nu.. har tränat som vanligt, ätit mindre, skippat gainern efter träning men ökat protein intaget ngt... nu till frågorna:

1: efter träning kan man ta en diet drink... tex weider diet fuel istället för bara rent protein som jag kört nu... känns som lite kolhydrater efetr passet kan vara på sin plats.

2. Kan man köra kreatin under tiden eller sväller man upp?

3. har under denna tid kört med zenaphrine ska man fortsätta köra med det...verkar hjälpa...

4. slutligen...är det mycket bätter att köra morgonprommenader än att köra de efter passet?

väntar på alla fina svar....tips och ideer motages mer en gärna.. ha det så bra... ska nog sova snart ...go natt på er....

mvh greken aka hercules :bpump:


1. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9748. Jag skulle rekomendera snabba kolhydrat nu.

2. Kreatinet kommer att göra det lättare att träna med bra styrka så använd kreatin. Ifall du skulle binda lite vatten med kreatinet så släpper det ju någon vecka efter du slutat.

3. Undviker att svar på denna fråga. Dricker hellre kaffe.

4. Jag föredrar morgonpromenader. Kroppen är inställd på att bränna fett när du vaknar och musklerna har tillräkligt med glykogen som sparar muskelmassan. Möjligen kanske rent vassleprotein innan promenaden är bra men jag använder det inte då. Bättre att ta drinken när man kommit in igen för att duscha och äta en frukost.
Efter träningen bränner man bra med fett pga de höga adrenalinhalterna i blodet men muskelmassan kan ta stryk då ( se 1. )

Herkulez
2003-04-03, 06:57
Originally posted by greken


1: efter träning kan man ta en diet drink... tex weider diet fuel istället för bara rent protein som jag kört nu... känns som lite kolhydrater efetr passet kan vara på sin plats.

2. Kan man köra kreatin under tiden eller sväller man upp?

3. har under denna tid kört med zenaphrine ska man fortsätta köra med det...verkar hjälpa...

4. slutligen...är det mycket bätter att köra morgonprommenader än att köra de efter passet?

väntar på alla fina svar....tips och ideer motages mer en gärna.. ha det så bra... ska nog sova snart ...go natt på er....

mvh greken aka hercules :bpump:


1: alltid snabba kolhydrater och proteiner efter passet

2: kör på

3: kör på (har aldrig provat just det men funkar det så)

4: morgonen och efter passet är alltid bäst, kör det som passar dig

Tanman
2003-04-03, 07:38
"4. slutligen...är det mycket bätter att köra morgonprommenader än att köra de efter passet?"

Det bästa är att höjja förbränningen vid olika tillfällen. På morgonen har du hög fettförbränning hursomhelst, efter träningen har du efterförbränning, så mitt förslag blir alltså en kvällspromenad :)
Om man måste välja mellan i samband med träning eller på morgonen så tror jag morgonpromenaden ger mer.

Grahn
2003-04-03, 08:22
Intressant synvinkel Tanman, klart värd att fundera över.

Tanman
2003-04-03, 08:49
;) Bättre att höjja "lägsta"-nivån.

Herkulez
2003-04-03, 13:11
sen beror det på vad man har tid med oxå. Om man lägger sig sent och ska upp tidigt till jobbet, då är det bättre (enligt mig) att få 1.5 timmars extra sömn och gå efter träningen iställer, men om man får i sig nog med sömn och orkar gå upp då är det kanske det bästa, men jag tror nog inte att det skiljer sig så fasligt mycket


m.a.o underskatta inte sömn

Herkulez
2003-04-03, 13:13
sen beror det på vad man har tid med oxå. Om man lägger sig sent och ska upp tidigt till jobbet, då är det bättre (enligt mig) att få 1.5 timmars extra sömn och gå efter träningen iställer, men om man får i sig nog med sömn och orkar gå upp då är det kanske det bästa, men jag tror nog inte att det skiljer sig så fasligt mycket


m.e.o underskatta inte sömn

mangemani
2003-04-04, 09:31
ok,nu har jag läst igenom dom första 15 trådarna på den här sidan*phu*
och det jag har komme fram till är detta:
*snabba kolhydrater efter träningen
*gå långpromenader på morgonen(ta proteindrinken före och ät frukost efter)
*träna med lätta vikter
*äta långsamma kolhydrater som måltider
*äta mycket grönsaker
*drick MYCKET vatten!!!!

stämmer min uppfattning av vad en bra deff ska se ut?

King Grub
2003-04-04, 09:44
Originally posted by mangemani
ok,nu har jag läst igenom dom första 15 trådarna på den här sidan*phu*
och det jag har komme fram till är detta:
*snabba kolhydrater efter träningen
*gå långpromenader på morgonen(ta proteindrinken före och ät frukost efter)
*träna med lätta vikter
*äta långsamma kolhydrater som måltider
*äta mycket grönsaker
*drick MYCKET vatten!!!!

stämmer min uppfattning av vad en bra deff ska se ut?

Ja, med ett par ändringar/tillägg:

Lätta vikter? Varför? Snarare tvärtom. Det är viktigare (!) än någonsin att försöka hålla vikterna uppe och därigenom bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Mot slutet av deffen kanske du blir tvungen att sänka vikterna något, men det är något du skall sträva in i det sista för att undvika.

Måltiderna skall inte bara bestå utan långsamma kolhydrater, utan protein och fett också. Till varje mål.