handdator

Visa fullständig version : Crunch-maskin, utförande + reps?


tomasa
2007-07-06, 13:45
vi har två st. Crunch-maskiner på gymmet, en med två spakar om var sin sida om skallen som man drar i och kurar ihop sig...ni vet vilken! och där man gör situps med en stor dyna på bröstet. jag har problem med dessa, alltså den förstnämnda hur mkt ska man kura ihop sig så långt man kan eller bara typ hälften, känns som om jag gör fel på den å beskrivningen som är på den är fullständigt värdelös värdelös. samt hur många reps rekomenderas? (på båda maskinerna)

GymTT
2007-07-06, 14:11
Den maskinen du förstnämner, en sådan har vi på mitt gym. Den kör jag varje gång jag tränar mage och tycker den tar mycket bra. Se till att ha huvudet så långt bakåt du kan, dvs så bakhuvudet tar i något. Kör strikta reps och sikta på 10-15 reps hade jag gjort.

Ett skönt alternativ är att superseta någon annan magövning direkt efter du kört magmaskinen.

tomasa
2007-07-06, 14:12
Den maskinen du förstnämner, en sådan har vi på mitt gym. Den kör jag varje gång jag tränar mage och tycker den tar mycket bra. Se till att ha huvudet så långt bakåt du kan, dvs så bakhuvudet tar i något. Kör strikta reps och sikta på 10-15 reps hade jag gjort.

Ett skönt alternativ är att superseta någon annan magövning direkt efter du kört magmaskinen.

thnx m8

xarizma
2007-07-06, 14:27
Vi har båda maskinerna du nämner på mitt gym, men jag brukar köra den andra maskinen du nämner. Jag brukar alltid köra den på mina magpass och jag tycker den är riktigt bra, viktigt att spänna magen. Mina reps varierar mellan 8-12, men ibland kan det bli mer.

Ivar_Lo-J
2007-07-06, 14:58
Hallå.
Även på 'mitt' gym finns den förstnämnda maskinen. Jag tycker personligen att den inte är helt klockren iom att det är väldigt lätt att koppla in andra muskler än raka/sneda bukmusklerna. Dels den vanliga risken att man böjer i höften istället för att fixera där och bara använda magen, men även att koppla in latsen som i en overhead, genom att hjälpa till att dra ner armarnas stödkuddar mot magen.

Om du vill köra den maskinen håller jag med GymTT om att verkligen köra strikta reps o vara uppmärksam på vilka muskler du aktiverar.
Vad gäller reps så kör 6-8 och 9-12 i perioder, så det blir lite variation.