handdator

Visa fullständig version : jordgubbssaft och annan saft


starlady85
2007-07-06, 10:51
Jag har letat mig fördärvad på nätet efter hur länge hemmagjord jordgubbsaft/annan saft står sig och om det går bra att förvara den i vanlig rumstemperatur. Är det någon som har svar på dessa frågor??
Recept till jordgubbssaften är 2kg jordgubbar, 3 liter vatten, 3kg socker och natriumbensoat. Så med tanke på sockermängden + bensoatet borde det väl hålla sig ganska länge?

Tacksam för svar!!

Mvh Josefine

Otto P
2007-07-06, 10:59
Jag har letat mig fördärvad på nätet efter hur länge hemmagjord jordgubbsaft/annan saft står sig och om det går bra att förvara den i vanlig rumstemperatur. Är det någon som har svar på dessa frågor??
Recept till jordgubbssaften är 2kg jordgubbar, 3 liter vatten, 3kg socker och natriumbensoat. Så med tanke på sockermängden + bensoatet borde det väl hålla sig ganska länge?

Tacksam för svar!!

Mvh Josefine

Vet inget om det där, men ett tips är ju att frysa in den... Perfekt i sommar bara ta upp och gröpa ur ett par skedar och lägga i ett glas sen fylla med vatten. Blir ju en kall uppfriskande dryck!

starlady85
2007-07-06, 11:03
Ja,det är ju rätt smart. Nackdelen är att vi bara har en liten frys och den är redan full,hehe ;)
Men kanske kan få in lite på det viset iallafall och några flaskor i kylen. Tack så mycket!!!

champion
2007-07-06, 11:11
Min mamma gör saft varje år och jag vet saft som har stått i källaren(potatis källare) i snart 10år och inget fel på dom.

Tolkia
2007-07-06, 11:40
Min mamma gör saft varje år och jag vet saft som har stått i källaren(potatis källare) i snart 10år och inget fel på dom.
Det är dock förmodligen några grader svalare än rumstemperatur i källaren om det fungerar att förvara potatis i den.

Cilia
2007-07-06, 12:53
Min mamma gör saft varje år och jag vet saft som har stått i källaren(potatis källare) i snart 10år och inget fel på dom.
det beror också på vilket konserveringsmedel hon har i.
Är det bara socker så är hållbarheten kortare och den kan mögla ganska fort.
Sen beror det också på om man har förseglat saften. Det går att göra med att man lägger på ngt ovanpå saften som stelnar. Den tas sen bort när man ska använda den.

Som du ser är jag inge bra på att safta men har sett mamma och mormor göra.

starlady85
2007-07-06, 14:05
OK tack för alla svaren =)
Ringde nyss min fastighetsskötare och det visade sig att jag har ett matförråd så då löste det sig ;)
Använder natriumbensoat i saften och sylten så antar att den ska stå sig typ ett år då va?

champion
2007-07-06, 14:49
Tolkia: Vet inte hur kallt det är där. men ungefär som i ett kylskåp. Kanske 10-12grader?

Cilia: Japp, hon förseglat saften men vet inte vad hon lägger i saften. Då jag aldrig har frågat. Och intressent är lågt inom det området.