handdator

Visa fullständig version : Rökning nedreglerar muskelproteinsyntesen.

King Grub
2007-07-06, 10:38
Vet inte riktigt var den här passar... rökning är väl inte direkt kost och näring. :D Men det finns ett antal snustrådar här, så what the hey.

Rökning undertrycker proteinsyntesen, kraftigt.

Smoking causes multiple organ dysfunction. The effect of smoking on skeletal muscle protein metabolism is unknown.

We hypothesized that the skeletal muscle protein synthesis rate is depressed in smokers compared with non-smokers.

We studied eight smokers (≥20 cigarettes/day for ≥20 years) and eight non-smokers matched for sex (4 men and 4 women per group), age (65±3 and 63±3y, respectively; means±SEM) and body mass index (25.9±0.9 and 25.1±1.2 kg/m2, respectively).

Each subject underwent an intravenous infusion of stable isotope-labeled leucine in conjunction with blood and muscle tissue sampling to measure the mixed muscle protein fractional synthesis rate (FSR) and whole-body leucine rate of appearance (Ra) in plasma (an index of whole-body proteolysis), the expression of genes involved in the regulation of muscle mass (myostatin, a muscle growth inhibitor; MAFBx and MuRF-1, which encode E3 ubiquitin ligases in the proteasome proteolytic pathway) and that for the inflammatory cytokine tumor necrosis factor-alpha (TNF{alpha}) in muscle, and the concentration of inflammatory markers in plasma which are associated with muscle wasting in other conditions.

There were no differences between non-smokers and smokers in leucine Ra and plasma concentrations of inflammatory markers, or TNF{alpha} mRNA in muscle, but muscle protein FSR was much less (0.037±0.005 vs. 0.059±0.005 %/h, respectively; P=0.004) and myostatin and MAFBx (but not MuRF-1) expression was much greater (by ~33% and 45%, respectivley; P<0.05) in the muscle of smokers than of non-smokers.

We conclude that smoking impairs the muscle protein synthesis process and increases the expression of genes associated with impaired muscle maintenance.

Smoking impairs muscle protein synthesis and increases the expression of myostatin and MAFbx in muscle. Am J Physiol Endocrinol Metab (July 3, 2007).

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/00301.2007v1

zeusden1
2007-07-06, 10:41
Säg någon positiv egenskap som rökning medför. Då menar jag vanliga cigg. Att man blir mer social räknas inte.

zeusden1
2007-07-06, 10:46
Mitt inlägg var ett retoriskt inlägg.

ikmor
2007-07-06, 10:51
Det är ett äckligt skit.

/Kim

Animalistic
2007-07-06, 11:18
Det är ett äckligt skit.

/Kim

+1

Larsson85
2007-07-06, 13:15
Säg någon positiv egenskap som rökning medför. Då menar jag vanliga cigg. Att man blir mer social räknas inte.

T.ex vid ulcerös kolit kan man uppnå en förbättring genom rökning. Dock försvinner inte de dåliga biverkningarna bara för att man får en positiv effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17147565&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

paddanboy
2007-07-06, 13:17
nikotin ökar väl fettförbränningen?

tp_88
2007-07-06, 13:24
Intressant! Tänk vad stora Pez och Piranha hade varit om de inte rökt! :D

jwzrd
2007-07-06, 13:41

På vad sätt blir man mer social av att röka?

Piranha
2007-07-06, 13:45
Intressant! Tänk vad stora Pez och Piranha hade varit om de inte rökt! :D

Jepps antagligen grov :thumbup:

exenom
2007-07-06, 13:48
Bra, jag behöver lite motivation för att sluta. Ännu en negativ effekt:) Gött.

Sniggel
2007-07-06, 23:07

Nu vet du varför du inte växer :thumbup:

krilleh
2007-07-07, 00:30
Hur mycket är kraftigt? Står säkert i texten men det är ganska krånglig engelska för mig.

Och de där var väl för personer som röker ett paket om dagen i 20år? Blir inte proteinsyntensen mer nedreglerad om man rökt längre? Eller börjar det från dag 1 om man börjar sätta igång med 20cigg/dag?

King Grub
2007-07-07, 05:02
Hur mycket är kraftigt? Står säkert i texten men det är ganska krånglig engelska för mig.

0.037% per timme jämfört med 0.059% per timme. Och ja, det är mycket.

Action
2007-07-07, 06:33
Tycker alltid det ser så fruktansvärt patetiskt ut när någon kliver ut från ett gym efter ett hårt pass och tänder en cigg.. :confused:

Hoppas verkligen att det snart även införs rökförbud på uteserveringar, som det är nu fungerar det inte.

Piranha
2007-07-07, 07:32
Tycker alltid det ser så fruktansvärt patetiskt ut när någon kliver ut från ett gym efter ett hårt pass och tänder en cigg.. :confused:

Hoppas verkligen att det snart även införs rökförbud på uteserveringar, som det är nu fungerar det inte.

Vad har det med näringsupptaget att göra?

Om du vill ha en gnällkärringtråd om rökning så posta gärna en i allmänt.

krilleh
2007-07-07, 14:32
0.037% per timme jämfört med 0.059% per timme. Och ja, det är mycket.

Så en nedreglering på typ 40%? Och det är väl om man röker 20 cigg per dag? Om man röker exempelvis 5cigg, så borde det inte vara lika illa för proteinsyntesen, eller tänker jag fel här?

Eddie Vedder
2007-07-07, 14:34
Nej du tänker rätt, 20 cigaretter är mer än 5 cigaretter så det blir mer gift i kroppen.;)

krilleh
2007-07-07, 14:37
Nej du tänker rätt, 20 cigaretter är mer än 5 cigaretter så det blir mer gift i kroppen.;)

Så om vi spinner vidare på det här då. Proteinsyntesen är nedreglerad ca 40% de dagar man röker 20cigg? Då lär ju 10cigg vara 20% osv osv.

Om det stämmer är det ju lite intressant iaf.

King Grub
2007-07-07, 14:49
Proteinsyntesen är nedreglerad ca 40% de dagar man röker 20cigg?

Vem vet om skadan håller sig till en viss dag?

Och påverkan tycks vara dramatisk, även i praktiken. En person som har 25%+ kroniskt lägre takt av nybildning av muskelprotein kommer att vara i ett stort underläge.

Slartibartfast
2007-07-07, 14:50
Hur är det med snus?

Eddie Vedder
2007-07-07, 14:58
King Grub: I ditt abstract står det ju bara om folk som rökt mer än eller 20 cigaretter varje dag i mer än eller 20 år.

Eftersom jag antar att du själv har tillgång till fullängdaren kanske du avslöja hur stort spannet var inom gruppen rökare. Finns det några siffror på dom som rökte absolut mest och som hade gjort det absolut längst?

King Grub
2007-07-07, 15:00
Nej, jag vill inte betala för att läsa hela texten. Trots alla pengar jag sparat genom att aldrig röka.

Eddie Vedder
2007-07-07, 15:02
Nej, jag vill inte betala för att läsa hela texten. Trots alla pengar jag sparat genom att aldrig röka.

Jaha, jag trodde du hade gratis tillgång till fullängdsstudier i dom flesta vetenskapliga tidsskrifterna.

My bad.:)

Piranha
2007-07-07, 15:04
Jaha, jag trodde du hade gratis tillgång till fullängdsstudier i dom flesta vetenskapliga tidsskrifterna.

My bad.:)

Jag tror vi utan den vetskapen kan konstatera att rökning inte är bra för varken hälsan eller träningen och folk som försöker hitta anledningar för att röka nog kan glömma den saken och fimpa.

krilleh
2007-07-07, 15:07
tack vare den här tråden ska jag nog banne mig sluta helt nu. Varit lite för mycket nu i sommar och snart måste jag börja träna kondition för lumpen iaf. Så tack grub :) Förhoppningsvis bygger jag lite mer massa också.

He-man
2007-07-07, 15:20
Nästan varje dag får jag en påminnelse över hur glad jag kan vara att jag inte röker, det är i alla fall ett stort bekymmer man inte har!

HenrY
2007-07-07, 15:41
Jag tror vi utan den vetskapen kan konstatera att rökning inte är bra för varken hälsan eller träningen och folk som försöker hitta anledningar för att röka nog kan glömma den saken och fimpa.

Jag måste bara fråga, du med den vetskapen om just rökning och dess effekter, och din disciplin med träning/kost mm. Varför slutar du inte??

Svaret kanske är självklart, att det är SVÅRT(!!) kanske omöjligt för vissa... Men kände endå att jag måste fråga. Har du försökt, har du lyckats men fallit tillbaka? (OK, då lyckas man inte etc osv mfl mm...orka)

kspr
2007-07-10, 18:21
Ni som är visa och kloka... Beror det på nikotinet i sig tror ni, eller på andra aspekter av tobaksrökning?

Vad jag vill fråga är egentligen samma som slarti; hur är det med snus?

jaadå
2007-07-10, 18:47
Fan vad skönt med en till negativ egenskap.

He-man
2007-07-10, 19:01
Fan vad skönt med en till negativ egenskap.

Räckte inte de andra negativa egenskaperna hos tobaksrökning? :)

krilleh
2007-07-11, 02:19
Jag undrar också om det är nikotinet eller vad det är som nedreglerar.

krilleh
2007-07-11, 02:21

du har inte tänkt o sluta?

Doktorn
2007-07-11, 20:11
King Grub: I ditt abstract står det ju bara om folk som rökt mer än eller 20 cigaretter varje dag i mer än eller 20 år.

Eftersom jag antar att du själv har tillgång till fullängdaren kanske du avslöja hur stort spannet var inom gruppen rökare. Finns det några siffror på dom som rökte absolut mest och som hade gjort det absolut längst?

Studiepopulationen är ju 8 personer, om du delar upp den i mindre grupper tror jag du kommer få väldigt osignifikanta värden!

Eddie Vedder
2007-07-11, 20:39
Studiepopulationen är ju 8 personer, om du delar upp den i mindre grupper tror jag du kommer få väldigt osignifikanta värden!

Jag var aldrig ute efter någon uppdelning i färre personer, om det hade varit vad jag ville hade jag sagt det.
Min fundering var bara ren nyfikenhet, fanns det extrema storrökare som rökt flera paket om dagen i 50 år o.s.v. Anser inte ens att det är relevant för resultatet, inte alls, dock tyckte jag det skulle kunnat vara kul att veta bara.

Jag ber om ursäkt för detta.*whistle*

Cerberus
2007-07-12, 16:32
jag tror jag ska sluta röka.

gäller detta med snus också? är det nikotinet som e boven?

jwzrd
2007-07-12, 16:36
jag tror jag ska sluta röka.

gäller detta med snus också? är det nikotinet som e boven?

Att rökning ökar risken för cancer och typ 10.000 andra saker berör dig inte men ffs, don't touch the motherfucking proteinsyntes för då jävlar. Härmed skänker jag dig årets dumstrut.

Cerberus
2007-07-12, 16:37
Att rökning ökar risken för cancer och typ 10.000 andra saker berör dig inte men ffs, don't touch the motherfucking proteinsyntes för då jävlar. Härmed skänker jag dig årets dumstrut.

nä de skiter jag faktiskt ganska hårt i. tack för årets dumstrut :) I like it

Alexx
2007-07-12, 17:11
Im with cerb, vem bryr sig om cancer :D

dessbee
2007-07-12, 17:50
Vet inte riktigt var den här passar... rökning är väl inte direkt kost och näring. :D Men det finns ett antal snustrådar här, så what the hey.

Rökning undertrycker proteinsyntesen, kraftigt.

Smoking impairs muscle protein synthesis and increases the expression of myostatin and MAFbx in muscle. Am J Physiol Endocrinol Metab (July 3, 2007).

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/00301.2007v1

Intressant... det skulle förklara en del om Patrik Sjöberg :D

Raggis
2007-07-12, 17:57

Om du någonsin får det, så lär du bry dig ganska mycket.

krilleh
2007-07-12, 18:08
Om du någonsin får det, så lär du bry dig ganska mycket.

Om man får det är det typ när man är 60bast och livet är över iaf :)

Skämt å sidor, de flesta som får det röker ett paket om dagen i måååånga år. Fast självklart är det dumt att röka.

Vill också veta om det är nikotinet som nedreglerar syntesen eller vad det är. Isf är det synd om er snusare också :)

zeusden1
2007-07-12, 18:13
På vad sätt blir man mer social av att röka?

Kunna säga till någon snygg brud; vill du ha cigg? Sitta i en park och mysa med en vattenpipa.

Raggis
2007-07-12, 18:13

Skämt å sidor, de flesta som får det röker ett paket om dagen i måååånga år. Fast självklart är det dumt att röka.

Vill också veta om det är nikotinet som nedreglerar syntesen eller vad det är. Isf är det synd om er snusare också :)

Du kan likagärna få det när du är 20. Att rökning dessutom ökar riskerna, bör vara tillräckligt för att få vem som helst att lägga av (imo).

Timme
2007-07-12, 18:20
Jag måste bara fråga, du med den vetskapen om just rökning och dess effekter, och din disciplin med träning/kost mm. Varför slutar du inte??

Svaret kanske är självklart, att det är SVÅRT(!!) kanske omöjligt för vissa... Men kände endå att jag måste fråga. Har du försökt, har du lyckats men fallit tillbaka? (OK, då lyckas man inte etc osv mfl mm...orka)

Är också nyfiken på att veta :)

krilleh
2007-07-12, 18:30
Du kan likagärna få det när du är 20. Att rökning dessutom ökar riskerna, bör vara tillräckligt för att få vem som helst att lägga av (imo).

Nikotinet Raggis nikotinet. Du har aldrig rökt antar jag.(vilket är skitbra misstolka mig inte :D)

Raggis
2007-07-12, 18:40
Nikotinet Raggis nikotinet. Du har aldrig rökt antar jag.(vilket är skitbra misstolka mig inte :D)

Nog har jag testat. Men, tjusningen i det hela missa jag nog :D

Doktorn
2007-07-12, 21:36
Jag var aldrig ute efter någon uppdelning i färre personer, om det hade varit vad jag ville hade jag sagt det.
Min fundering var bara ren nyfikenhet, fanns det extrema storrökare som rökt flera paket om dagen i 50 år o.s.v. Anser inte ens att det är relevant för resultatet, inte alls, dock tyckte jag det skulle kunnat vara kul att veta bara.

Jag ber om ursäkt för detta.*whistle*

Uppfattade det som du ville veta värdena för extremrökarna... Men då missförstod jag vad du menade....:confused:

smürfpücko
2007-07-13, 21:10
Kunna säga till någon snygg brud; vill du ha cigg? Sitta i en park och mysa med en vattenpipa.

Imo är det de mest avtändande någon kan säga/göra.

He-man
2007-07-14, 17:51
Imo är det de mest avtändande någon kan säga/göra.

Vad betyder förkortningen "Imo"? :confused:

groddddaan
2007-07-18, 15:17
Jag undrar också om det är nikotinet eller vad det är som nedreglerar.

Som jag har hört så gör snus och cigaretter. och då menar jag båda. en förtjockning av blodet som gör att blodet blir mera trögflytande spec med snus vilket ökar risken för blodproppar typ. och iochmed det så slår hjärtat saktare och klarar inte av att pumpa ut syre lika snabbt till musklerna under träning vilket måste vara nedstättande för prestationen. jag tycker de går mycke lättare att träna sen jag slutade snusa. däremot så jobbar jag med dehär jävla feströkandet som är så svårt att låta bli tycker jag. måste bero på en inkörd vana eftersom att jag varit passiv rökare under en period. men dom 2 första träningspassen efter att jag feströkt ordentligt vill säga jag feströkt en lördag och tränar en måndag. de är jävligt tungt att komma igång inte nog med att jag även får ont i lungorna på nåt sätt. så de är ju knappast bra :)

groddddaan
2007-07-18, 15:19
Som jag har hört så gör snus och cigaretter. och då menar jag båda. en förtjockning av blodet som gör att blodet blir mera trögflytande spec med snus vilket ökar risken för blodproppar typ. och iochmed det så slår hjärtat saktare och klarar inte av att pumpa ut syre lika snabbt till musklerna under träning vilket måste vara nedstättande för prestationen. jag tycker de går mycke lättare att träna sen jag slutade snusa. däremot så jobbar jag med dehär jävla feströkandet som är så svårt att låta bli tycker jag. måste bero på en inkörd vana eftersom att jag varit passiv rökare under en period. men dom 2 första träningspassen efter att jag feströkt ordentligt vill säga jag feströkt en lördag och tränar en måndag. de är jävligt tungt att komma igång inte nog med att jag även får ont i lungorna på nåt sätt. så de är ju knappast bra :)

vill tillägga att dehär är nåt jag hört från många tränande individer! inget jag sett fakta på. men jag tror det är sant iaf de låter sannolikt :)

hultman
2007-07-18, 20:28
Att rökning ökar risken för cancer och typ 10.000 andra saker berör dig inte men ffs, don't touch the motherfucking proteinsyntes för då jävlar.

:laugh: :laugh: :laugh:

smürfpücko
2007-07-28, 00:22
Vad betyder förkortningen "Imo"? :confused:

In my opinion.

J de Koof
2007-07-28, 09:42

Roligt inlägg, men en bit off the ground.

Cancer och "typ 10.000 andra saker" kan man få av precis allt, alltså väldigt klen motivationsgrad. En knäckt proteinsyntes däremot inträffar i avgränsade situationer, och om man känner till (några av) dessa kan de utgöra precis den motivationskick man behöver.

/J

Emil_Larsson
2007-07-28, 09:45
Fuck jag tog 1,5 cigg igår :(.... :D

cjs
2007-08-16, 13:56
Det här var lite kul info som kanske lugnar ner er rökare:

Nikotin gör dej stark!
Enligt en ny studie vid Harvard School of Public Health, kan rökning öka alla de viktiga hormoner i kroppen, inklusive DHEA, androstenedion, testosteron, och dihydrotestosteron (DHT), alla kraftfulla androgener, som påverkar muskelmassan.

Studien, som undersökte en korssektion av 1241 slumpartat utvalda medelålders amerikanska män, jämförde hormonnivåerna hos rökare och ickerökare. Studien gjordes så att vikt och ålder inte var en faktor av resultaten.

Enligt studien så var dehydroepiandrosteron (DHEA) 18% högre hos rökarna, dehydroepiandrosteron sulfat (DHEAS) var 13% högre hos rökarna, androstenedion var 33% högre hos rökarna, testosteron var 9% högre hos rökarna och DHT var 13% högre hos rökarna.

http://halso.info/forum/p-14127.html

jwzrd
2007-08-16, 14:02
Roligt inlägg, men en bit off the ground.

Cancer och "typ 10.000 andra saker" kan man få av precis allt, alltså väldigt klen motivationsgrad. En knäckt proteinsyntes däremot inträffar i avgränsade situationer, och om man känner till (några av) dessa kan de utgöra precis den motivationskick man behöver.

/J

Tråkigt inlägg, även n bit off the ground. Vi utsätts alla för diverse Cancer-källor, vissa - rökare - för mer än andra. Jag påstår inte något öht om vad en rökare gör med sin kropp - fan, om det gör rökaren gott att röka så är jag all for it! - men att rättfärdiga sitt rökande, varför någon nu vill göra det - det behövs ju inte, med att det redan finns ett "allt annat" som ändå är Dödsfarligt är tammefan rent ut sagt pantat.

"Varför har du handen på spisplattan, den är ju 2000 grader varm! du bränner dig!"
- Äh vaffan, jag röker, snusar, super och knarkar; sen har vi Allt Annat(tm) som i sig också är Cancer-framkallande.

Spawn
2007-10-11, 07:15

Men cancern kanske medför mycket smärta. Du verkar tro att man får cancer sen hupps flupps är man död? Du kanske hostar sönder lungorna, får ta smärtstillande för att klara av vardagen. En kompis till min far dog i just lungcanser och jag kan säga dig att han led det sista han gjorde i sitt liv. Så jag blir så sur när folk säger så som du gjorde. Sen så är inte alls livet över vid 60 du kan ju enligt statestik leva 10tals år till och ha det hur bra som hellst och njuta av livet. Men om du nu får canser så är jag glad för din skull att du tar det så lätt på saken.

/Spawn

King Grub
2007-10-11, 07:22
Bra där, Spawn. Jag kan också irritera mig på dumskallekommentarer av den där typen. Ibland är det bara (misslyckade) skämt, men man vet aldrig.

Spawn
2007-10-11, 07:26
Jag blev lite överaskad att ingen reagerade, men skönt att man har "den allkunninge" med sig

elo_
2007-10-11, 08:19
Boktitel: "Äntligen icke-rökare"
Läste 75 sidor av boken, har inte rört nikotin på sex veckor nu.
Fundamentalt annorlunda resonemang än vad man vanligtvis får höra när man skall sluta röka. (Ja ni vet. Snuskigt, dyrt, cancerframkallande, äckligt, etc etc) Jag rökte i 8-9 år ca ett paket om dagen, och att påtala negativa effekter av rökning hjälpte inte mig. Man känner sig mera misslyckad på det viset.

Vill man få mer människor att inte röka så är det stöd och förståelse som gäller. Istället för att tala om för dem hur snuskiga och äckliga de är/har varit.

Man kan ju t.om. vända på titeln på den här threaden för att göra den positivare: Icke-rökare uppvisar bättre muskelproteinsyntes.

Nåja, my five cents.

Slartibartfast
2007-10-11, 08:49
Bra point, elo!

Lätt att folk tröttnar på skrämselpropaganda. Bättre att förespråka fördelarna med ett rökfritt liv.

Spawn
2007-10-11, 09:14
Nu tror jag ni är inne på rätt spår. Ibland får man ändra strategin lite.
Men jag har samtidigt svårt att tro att en rökare som får höra hur farligt det är med rökning inte tar åt sig. Det kanske inte fungerar att säga du kan du av det där. Men att visa bilder på hur den inre kroppen mår efter flera års rökning samt förklara hur mycket smärta det kan orsaka kan nog vara mer effektivt.

Det handlar nog bara om att förstärka den psykiska delen hos rökaren för att det ska bli ett slut. Sen finns det ju självklart folk som vill röka och kanske gör det för att känna sig en i gänget, men även där handlar det ju om att den psykiska hälsan eller viljan inte är tillräckligt stark.

/Spawn

z_bumbi
2007-10-11, 09:14
Lätt att folk tröttnar på skrämselpropaganda.

Att se någon dö i lugncancer gör att man inser att informationen man fått om rökning inte ens är i närheten av att vara propaganda utan man beskriver på de flesta ställen processen ganska milt och utan att gå in på några hemska detaljer.

King Grub
2007-10-11, 09:17
Man kan ju t.om. vända på titeln på den här threaden för att göra den positivare: Icke-rökare uppvisar bättre muskelproteinsyntes.

Möjligen om man antar, att en rökares lägre proteinsyntes är normen.

Spawn
2007-10-11, 09:30
Att se någon dö i lugncancer gör att man inser att informationen man fått om rökning inte ens är i närheten av att vara propaganda utan man beskriver på de flesta ställen processen ganska milt och utan att gå in på några hemska detaljer.

Fast alla vet ju att rökning dödar. Men som du säger stämmer det att har man inte sett hela processen så inser man nog inte direk allvaret.

Egentligen borde allt som är direkt skadligt för oss förbjudas men men som vanligt sitter det för mycket pengar i spelet och giriga fetknoppar som behöver betala av sina 14 bilar och 1000kvm kåken. Jag säger inte att jag inte skulle agera annourlunda om jag hade fått de pengarna och det är precis det som är fel i tänkandet. Ärligt om man har det normalställt alltså inte någon 100% trygg ekonomi vilka skulle inte ta emot några 100 miljoner om året för att fortsätta låta en verksamhet som dödar fortsätta när det redan finns så mycket annat som dödar?

Kanske är det grymt att tänka så men försöker bara ge er en liknelse på hur de säkert tänker.

/Spawn

Cerberus
2007-10-11, 09:34
var det cigg eller nikotin i allmänhet som nedreglerar? Köpte faktiskt studien när tråden begav sig först men jag förstår inte särskilt mycket hehe

Tolkia
2007-10-11, 09:37
Att se någon dö i lungcancer gör att man inser att informationen man fått om rökning inte ens är i närheten av att vara propaganda utan man beskriver på de flesta ställen processen ganska milt och utan att gå in på några hemska detaljer.
+123456789.

Spawn
2007-10-11, 09:39
Både och skulle jag tro :)

-S-T-
2007-10-11, 10:21
En dag ska vi alla dö. Alla andra dagar ska vi det inte.

Jag feströker ganska rejält 1–3 gånger i månaden. Undrar vilka negativa effekter som hinner ackumuleras av det jämfört med att röka regelbundet. Alla jämförelser verkar göras mellan rökare och icke-rökare, sällan är feströkare med i bilden, trots att riskerna/skadorna för dem borde annorlunda än heltidsrökarnas. Alltså, på samma sätt som det är skillnad på att dricka tio öl någon gång varannan vecka jämfört med tio öl om dagen.

elo_
2007-10-11, 11:09
Möjligen om man antar, att en rökares lägre proteinsyntes är normen.

I sanning. Borde ha utvecklat meningen.

Det enda jag säger, är, att det inte någonsin har hjälpt mig att sluta röka. När man är ung så har man vanligtvis en sådan inställning att, det inte händer mig. Jag har två jämngamla kamrater som har slagits med cancern, den ena är helt frisk, och den andre är nu också så frisk som han kan bli. Har det hjälpt mig sluta röka? Icke. Farsans barndomsväns hustru dog i lungcancer, vi var bra bekanta med de också, inte har det avskräckt mig heller.

Det enda som har hjälpt mig att sluta röka har varit att inse att jag inte förlorar någonting på att sluta röka.

P.S. Jag håller nog ändå med dig z_bumbi, man är nog rätt mild i betoningen. Men jag anser inte att det löns att försöka skrämma folk.

P.P.S. Den bok som jag tipsade om är väldigt bra. Om någon som läser det här vill sluta röka så läs den.

P.P.P.S. Sedan ber jag om ursäkt om jag har stulit tråden för mycket, noterade att mina inlägg inte har handlat om muskelproteinsynteser.

Eddie Vedder
2007-10-11, 12:12
Egentligen borde allt som är direkt skadligt för oss förbjudas men men som vanligt sitter det för mycket pengar i spelet och giriga fetknoppar som behöver betala av sina 14 bilar och 1000kvm kåken.

jag förstår hur du tänker men samtidigt går det inte bara att säga att det är ekonomisttyrt heller.

Jag menar, vem ska dra en gräns för vad som är "direkt skadligt". Den gränsen går helt enkelt inte att dra. Allt är ju alltid en fråga om subjektiva uppfattningar, mängder/omfattning, nytta kontra onytta (inget är ju svart eller vitt) o.s.v.

Scratch89
2007-10-11, 14:20
Fast alla vet ju att rökning dödar. Men som du säger stämmer det att har man inte sett hela processen så inser man nog inte direk allvaret.

Egentligen borde allt som är direkt skadligt för oss förbjudas men men som vanligt sitter det för mycket pengar i spelet och giriga fetknoppar som behöver betala av sina 14 bilar och 1000kvm kåken. Jag säger inte att jag inte skulle agera annourlunda om jag hade fått de pengarna och det är precis det som är fel i tänkandet. Ärligt om man har det normalställt alltså inte någon 100% trygg ekonomi vilka skulle inte ta emot några 100 miljoner om året för att fortsätta låta en verksamhet som dödar fortsätta när det redan finns så mycket annat som dödar?

Kanske är det grymt att tänka så men försöker bara ge er en liknelse på hur de säkert tänker.

/Spawn
Sen finns det ju något som heter personlig frihet. Det finns även tusentals böcker som behandlar sådana här ämnen. Varför ska staten gå in och reglera vad jag trycker i mig, osv osv.

Morty
2007-10-11, 20:36
Men... Men, det är ju så tufft att röka :(

Skämt åsido, nu är det dags att få träningspartnern att sluta :)

Viktor_Balck
2007-10-11, 21:16

En person som har något innanför pannbenet som du uppenbarligen saknar.

Helen@
2007-10-12, 12:38

Vad du tycker och högen som blir när katten skiter i lådan är ungefär lika intressant!

Hoppas också rökförbud införs, helst överallt! :thumbup:

Vänligen
//Helena

Scratch89
2007-10-13, 10:38
En person som har något innanför pannbenet som du uppenbarligen saknar.
Men alltså.... Menar du att det finns ett samband mellan intelligens och rökning?

Vad du tycker och högen som blir när katten skiter i lådan är ungefär lika intressant!

Hoppas också rökförbud införs, helst överallt! :thumbup:

Vänligen
//Helena
+1. Rökförbud på allmänna platser som restauranger osv tycker jag är skitbra. Fast kanske inte överallt...

King Grub
2007-10-13, 10:42
Men alltså.... Menar du att det finns ett samband mellan intelligens och rökning?

Försämrar hjärnverksamheten gör det i alla fall.

After accounting for potentially confounding factors including clinical assessment, marihuana use and pre-drug performance in the relevant cognitive domain, current regular smokers did significantly worse than non-smokers in a variety of cognitive areas predicated upon verbal/auditory competence including receptive and expressive vocabulary, oral arithmetic, and auditory memory.

Neurotoxicol Teratol. 2006 Jul-Aug;28(4):517-25.

Cigarette smoking is associated with isolated and subtle cognitive difficulties among very healthy individuals.

J Clin Neurosci. 2006 May;13(4):457-65.

Scratch89
2007-10-13, 22:22
Försämrar hjärnverksamheten gör det i alla fall.

Fast nu var det ju inte så jag menade. :D
Det jag menade var att jag uppfattade som att det bara är dumma människor som börjar röka, och att det inte kan bero på andra yttre faktorer. Men ja, att det är negativt att röka är det väl få som förnekar.

johanw
2008-01-16, 12:29
Vem vet om skadan håller sig till en viss dag?

Och påverkan tycks vara dramatisk, även i praktiken. En person som har 25%+ kroniskt lägre takt av nybildning av muskelprotein kommer att vara i ett stort underläge.

That's it. Jag fimpar!

Rahf
2008-01-16, 13:44
Fy fan vad skönt att ha slutat röka!! YES, ännu en god anledning till varför det känns så förbannat bra!

He-man
2008-01-16, 21:49
Grattis till alla er som lyckats fimpa!

Morty
2008-01-16, 22:31
Fy fan vad skönt att ha slutat röka!! YES, ännu en god anledning till varför det känns så förbannat bra!

Grattis till att du är ren och grattis till 3k posts ^^

LunaSpice
2008-01-16, 22:34
T.ex vid ulcerös kolit kan man uppnå en förbättring genom rökning. Dock försvinner inte de dåliga biverkningarna bara för att man får en positiv effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17147565&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Inte så bra för Mb Crohn dock ->

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17401688?ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

exzs
2008-01-17, 12:27
Krånglig engelska som sagt, kunde man utläsa av artikeln hur länge denna minskning håller i sig?

Scratch89
2008-01-17, 14:27

+1000. :thumbup:

Ondskapelsen
2008-01-17, 17:38
Som Denis Leary säger: Well smoking takes away 10 years of your life, but it's the ten worst years!

Mindre skämtsamt, elo_ hade en väldigt bra poäng tidigare i tråden. Skrämselpropaganda funkar inte längre.

Scratch89: klart som fan det är skillnad i intelligens på folk som börjar röka, skulle du få för dig att börja? Räknad du dig själv som smart ;)?

Och om rökning är en ekonomisk fråga, nej, i mitt umgänge så är det de fattigaste människorna som röker. Nu kanske dom inte har blivit fattiga pga rökningen men nog fan är det en bidragande faktor.

Låt säga att ett paket ligger på 45spänn, ett om dagen i en månad (som varar i snitt 30 dagar) blir 1350 spänn i månaden.

*Det är ett årskort på mitt gym + nyckelbricka, varje månad.
*Det är 13.6burkar av kolozzeums egna Omega-3
*Det är 3 burkar av mirakelmedlet Rage
*Det är 3.5paket EsaPro

1350*12=16200 kr per år
Låt säga att man börjar röka vid 18 års ålder (eftersom det är åldersgränsen på att köpa tobak^^) och röker tills man dör vid....70 års ålder (om inte cancern hinner före).
Det blir 842400 kronor. Vad skulle du köpa för 840000? En splitterny sportbil? En livsförbrukning protein? Skänka till rädda barnen?

För varje paket du skulle rökt, stoppa en femtilapp i en burk, öppna en gång om året och åk utomlands. Bra mycket roligare än att förpesta tillvaron för dina medmänniskor och få arga blickar på bussen för att du luktar gammal askkopp.

Jag tror poängen är visad iaf.

Om man kan avstå från alla onyttigheter när man deffar inför en tävling så kan man nog fan sluta röka.

Men det är ju som vanligt bara mina åsikter.

Gpajpen
2008-01-17, 17:47
Ondskapelsen: Bra inlägg, vill bara påpeka (allmänt) att dom flesta rökare inte resonerar sådär, det är "godare" att lägga 1500spänn i månaden på cigg än 3 burkar Rage.

Har man en femhundring kvar och det är 1vecka till löning tänker man "Ja men bara jag har råd med cigg så klarar jag mig".
Ekonomiska argument för att få någon att sluta röka hade t.o.m motsatt effekt på mig, "vad fan lägger människan pengar på istället då? pizza och ett mixerbord, värt" kunde jag tänka/konstatera.

Ondskapelsen
2008-01-17, 17:55
En pizza är väl iaf bättre än att röka upp ett paket nikotin+tjära.
Iaf tyckerj ag det smakar en hel massa bättre.
Låt mig omformulera, 16200 ger dig en splitterny tokfräsch dator varje år som du kan surfa på kolozzeum.com med HELT laggfritt (kräver iof uppkoppling men den har du tamefan också råd med).
Och tro fan att DET om något är bättre än rökning!

Micke "Ulke Psalma" Johansson skrev en låt under sin tid i strebers om att, den som spar han har till slut bara pengar kvar.
Köp upp pengarna innan du köper cigg då :P.
Hur som helst, jag uppmanade en polare att göra 2 listor angående rökning.
En med fördelar, och en med nackdelar.
Fördelar fick 1 inlägg, "det är avslappnande". (men framhäver det inte stress när du inte röker?)
Nackdelar fick väl sisådär....50+ inlägg. Vettiga sådana.
Då kan man ju fråga sig själv, vad fan håller jag på med?

Ondskapelsen
2008-01-17, 18:02
För övrigt så är tjära en slaggprodukt vid kokstillverkning.
En annan biprodukt vid kokstillverkning är metan, som iof delvis tas till vara på och används till diverse saker. Men bidrar även till växthuseffekten som ger ÄNNU EN anledning att ge fan i puffpuffet.

"Nikotinet i ett par paket cigaretter kan vara tillräckligt för att döda en person om det intas på en gång. I lägre doser under lång tid orsakar det istället hypertoni (förhöjt blodtryck) och åderförkalkning."
- Världens mest tillförlitliga wikipedia.

Gpajpen
2008-01-17, 18:12
Alltså nu missa du poängen eller så var jag väldigt otydlig. Jag menar att rökare ofta inte tänker på det sättet. Har ingenting med vad som är bra eller dåligt, smart eller osmart, rationellt eller irrationellt att göra.

16200 ger mig en tokfräsch dator varje år visst, men vad fan ska jag med en ny dator varje år, och hur fan ska jag klara av provet i eftermiddag utan cigg innan, är typ som det fungerar i verkligheten.

"En pizza är väl iaf bättre än att röka upp ett paket nikotin+tjära."
En pizza är inte mer värd än ett helt paket cigg för en inbiten rökare, det är det jag försöker säga, och det är därför dom ekonomiska argumenten ibland är förkastliga.

Vill dessutom påpeka att jag redan slutat röka, försöker endast kasta lite ljus över det hela från en som har båda sidornas perspektiv. Kanske stjälpte mer än det hjälpte, menmen :D

Ondskapelsen
2008-01-17, 18:18
Hehe klart jag förstod, ville bara lägga ännu starkare argument på samma linje.
Och "hur fan ska jag klara provet...?", HALLÅ!
Resten av din klass klarar det utan, varför är du den svagsinniga ;).
Beroende eller ej, rökning skadar och ger inga som helst positiva effekter (motbevisa mig i PM).

Skitsamma, säg nånting för 1350 i månaden eller för 16200 om året som glädjer dig mer än cigaretter?
En postorderflickvän från öststaterna kanske?

Scratch89
2008-01-17, 18:25
Scratch89: klart som fan det är skillnad i intelligens på folk som börjar röka, skulle du få för dig att börja? Räknad du dig själv som smart ;)?

Och om rökning är en ekonomisk fråga, nej, i mitt umgänge så är det de fattigaste människorna som röker. Nu kanske dom inte har blivit fattiga pga rökningen men nog fan är det en bidragande faktor.

Jag anser mig väl vara minst lika intelligent som resten av befolkningen (om inte intelligentare, men vem gör inte det? :D) men jag har ändå köpt några paket under mina dagar. Samma sak med min styvmor, som är med i Mensa. Hon har rökt sen hon var 15 år.
Du kanske bara menar att det är en klassfråga? Underklassen röker, och därför blir de ännu fattigare?

kaysim
2008-01-17, 18:29
hallå, var det nån som hade koll på hur det låg till med snus?

Ondskapelsen
2008-01-17, 20:53

Ignorerad fråga, jag har ingen koll.

Scratch89: Jag har också en intelligens som är...en gansak rejäl bit över medel men jag röker inte ;). Tänkeri nte börja heller.
Vad skulle det tjäna till.
Tror inte det krävs något speciellt för att förstå det.

Åke
2008-01-17, 21:34
Jag rökte från att jag var 11år tills att jag var 14. Är det nån som har koll på hur mkt det har skadat mig? Kan man återhämta sig, framförallt kondition (som var bra innan jag började röka men är väl ok nu). För det borde ju vara farligare för en liten att röka?

mvh

Åke
2008-01-17, 21:53

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36876&highlight=snuff

Scratch89
2008-01-17, 22:50
Scratch89: Jag har också en intelligens som är...en gansak rejäl bit över medel men jag röker inte ;). Tänkeri nte börja heller.
Vad skulle det tjäna till.
Tror inte det krävs något speciellt för att förstå det.

Men då borde du väl förstå att det inte är intelligensen som avgör om man börjar röka eller inte?

Ondskapelsen
2008-01-17, 23:59
Men då borde du väl förstå att det inte är intelligensen som avgör om man börjar röka eller inte?

Inte till 100%, men nog fan spelar det in alltid.

Xealswe
2008-01-18, 00:39
Sambandet skapas tydligen av att man ser viktig information och att följa denna som ett mått på en persons intelligens, således borde de som förstår att rökning är negativt vara osmarta om de börjar röka

Men om vi ser rökning och t.ex fetma som ett resultat av svag karaktär kan vi nog utesluta intelligensens roll kring vem som röker eller ej.
En person med svag karaktär som trycker i sig konditoriprodukter dag ut och dag in kan nog vara rätt smart ändå

Anders The Peak
2008-01-18, 10:31
Det finns rätt många framgångsrika kroppsbyggare som röker/rökt regelbundet utan att ha några synliga problem med muskeltillväxten.

Englund
2008-01-18, 10:37
Det finns rätt många framgångsrika kroppsbyggare som röker/rökt regelbundet utan att ha några synliga problem med muskeltillväxten.
Hur vet du det? Kan du se in i alternativa universa? *screwy*

Anders The Peak
2008-01-18, 10:54
Hur vet du det? Kan du se in i alternativa universa? *screwy*
Inte alls men inte verkar mr Rühl haft det svårt att bygga muskler. Men taskig kondition har han och den kan man säkert skylla på ciggen.

Ondskapelsen
2008-01-18, 10:59
Är Ruhl "ren" ? Jag vet iaf inte.

Anders The Peak
2008-01-18, 11:51

Vem är det i den där cirkusen?

Scratch89
2008-01-18, 14:36

Vad har det med saken att göra?

RTB
2008-01-18, 14:37
Jag rökte från att jag var 11år tills att jag var 14. Är det nån som har koll på hur mkt det har skadat mig? Kan man återhämta sig, framförallt kondition (som var bra innan jag började röka men är väl ok nu). För det borde ju vara farligare för en liten att röka?

mvh

Jag skulle också gärna veta hur mkt ens ungdomerliga misstag har förstört för en. Om man googlar lite så tyder den mesta informationen på att man kan återhämta sig helt nästan iaf. Men hur pålitlig är den?

Eddie Vedder
2008-01-18, 15:38
Vad har det med saken att göra?

Om rökning har negativ inverkan på muskeltillväxt har det en hel del med saken att göra om den rökande personen är dopad eller ej.

Scratch89
2008-01-18, 15:44
Om rökning har negativ inverkan på muskeltillväxt har det en hel del med saken att göra om den rökande personen är dopad eller ej.

Fast inte på den nivån, anser jag. På hans nivå är alla dopade. Om han nu lyckas bygga på dig mest muskler av alla (vilket han faktiskt gjorde) samtidigt som han har de där 25% (eller vad det nu var för siffra) emot sig, så kan det väl betyda att ne negativa effekterna slår olika mot person som person? Det är svårt att tro att han skulle blivit 25% större utan rökning.

Fatcan
2008-12-11, 00:39
Hittade denna...:

The use of tobacco products significantly contributes to the progression of periodontal disease and poor response to healing following periodontal therapy. The purpose of this study was to determine the effects of nicotine, a major component of cigarette smoking, on human periodontal ligament fibroblast (PDLF) growth, proliferation, and protein synthesis to elucidate its role in periodontal destruction associated with its use. Human PDLFs were derived from three healthy individuals undergoing extraction for orthodontic reasons. At a concentration higher than 2.5 mM, nicotine was found to be cytotoxic to human PDLFs (P < 0.05). Nicotine also significantly inhibited cell proliferation and decreased protein synthesis in a dose-dependent manner. At concentrations of 50 and 200 µM, nicotine suppressed the growth of PDLFs by 48% and 86% (P  < 0.05), respectively. A 10-mM concentration level of nicotine significantly inhibited the protein synthesis to only 44% of these in the untreated control (P < 0.05). Furthermore, the effects of antioxidants (superoxide dismutase (SOD); catalase and 2-oxothiazolidine-4-carboxylic acid (OTZ) and buthionine sulfoximine (BSO) were added to search for the possible mechanism of action, as well as a method for the prevention, of cigarette smoking-associated periodontal diseases. The addition of OTZ, a precursor of cysteine that metabolically promotes GSH synthesis, acted as a protective effect on the nicotine-induced cytotoxicity. However, SOD and catalase did not decrease the nicotine-induced cytotoxicity. In contrast, the addition of BSO, a cellular GSH synthesis inhibitor, enhanced the nicotine-induced cytotoxicity. These results indicate that thiol depletion could be the mechanism for nicotine cytotoxicity. The levels of nicotine tested inhibited cell growth, proliferation, and protein synthesis on human PDLFs. This suggests that nicotine itself might augment the destruction of periodontium associated with cigarette smoking. In addition, these inhibitory effects were associated with intracellular thiol levels. Factors that induce glutathione synthesis of human PDLF may be used for further chemoprevention of cigarette smoking-related periodontal diseases.

http://www.ingentaconnect.com/content/mksg/per/2002/00000037/00000004/art00008

Den handlar inte om hur just skeletmusklerna påverkas, men eftersom proteinsyntesen också sattes ned där av rökning enligt studien som King Grub postade kan man väl dra slutsatsen att det är nikotinet som gör det?
Altså borde ju t.ex. en snusare som mer eller mindre ständigt har nikotin i sig alltid ha en kraftigt sänkt proteinsyntes?

Scratch89
2008-12-11, 08:04
Altså borde ju t.ex. en snusare som mer eller mindre ständigt har nikotin i sig alltid ha en kraftigt sänkt proteinsyntes?

Det har ju en rökare också. Du får tänka på att nikotin har halveringstid, precis som de flesta preparat. En snusare får i sig lite hela tiden, medan rökare får i sig en stor dos vid varje tillfälle.

spoonchest
2008-12-11, 13:08
Skämt åsido.
Nikotin är väl ett nervgift som ger välbehagskänslor. Kortsiktiga positiva effekter med andra ord. Men de negativa effekterna väger över.
Lite som alkohol. Fast alkohol i måttliga mängder sägs visst vara BRA för kroppen.

kavalen
2008-12-12, 13:29

Det går ju inte att komma ifrån att nikotinet ger dig en lugnande effekt som dessutom kan förstärkas ännu mer när man exempelvis dricker alkohol. Detta är dock inget vetenskapligt utan något som jag själv upplevt varför jag inte kan säga att det är så för alla, men flertalet kompisar håller helt klart med.

Dessutom kan ju rökning ta bort suget efter mat. Om man är stressad och hungrig går det att ta en cigarett istället ohc koppla av för en stund.

Allting är nog dåligt i för stora doser men ett par cigaretter i veckan gör nog varken från eller till. Min farmor är 87 år gammal och har rökt sedan hon var liten kotte. Hon skulle nog dö om hon slutade röka.

Jag vill inte skönmåla rökning då jag själv inte röker förutom vid vissa festliga tillfällen. Det är en skön drog sålänge man kan hålla ett visst snitt och inte bli beroende, då tror jag varken det gör från eller till.

Eddie Vedder
2008-12-12, 18:48
Allting är nog dåligt i för stora doser men ett par cigaretter i veckan gör nog varken från eller till.

Just det där undersöktes ganska nyligen i en studie och effekterna av rökning då och då (typ feströkning) visade sig ge förvånansvärt stora hälsoeffekter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122217

Frillan
2008-12-12, 20:25
Det går ju inte att komma ifrån att nikotinet ger dig en lugnande effekt som dessutom kan förstärkas ännu mer när man exempelvis dricker alkohol. Detta är dock inget vetenskapligt utan något som jag själv upplevt varför jag inte kan säga att det är så för alla, men flertalet kompisar håller helt klart med.

Dessutom kan ju rökning ta bort suget efter mat. Om man är stressad och hungrig går det att ta en cigarett istället ohc koppla av för en stund.

Allting är nog dåligt i för stora doser men ett par cigaretter i veckan gör nog varken från eller till. Min farmor är 87 år gammal och har rökt sedan hon var liten kotte. Hon skulle nog dö om hon slutade röka.

Jag vill inte skönmåla rökning då jag själv inte röker förutom vid vissa festliga tillfällen. Det är en skön drog sålänge man kan hålla ett visst snitt och inte bli beroende, då tror jag varken det gör från eller till.

Tror det är väldigt genetiskt, just det med din farmor... desamma gäller farfar han är 94 och har rökat tobak hela livet. Han röker också marijuana för ryggsmärta sedan två år tillbaks.

kavalen
2008-12-13, 17:17
Tror det är väldigt genetiskt, just det med din farmor... desamma gäller farfar han är 94 och har rökat tobak hela livet. Han röker också marijuana för ryggsmärta sedan två år tillbaks.

Jo, å andra sida dog gubben hennes runt 85. Han jobbade på Ubåt under andra världskriget och rökte mycket både cigarrer och mycket cigaretter. Cigarrerna drog han ner i lungorna. Några år innan han dog kunde han typ inte gå 5 meter innan han var tvungen att sätta sig ner och andas, då var det djupa andetag kan jag säga, tillslut fic han börja med nån inhalator osv.

kavalen
2008-12-13, 17:22
Just det där undersöktes ganska nyligen i en studie och effekterna av rökning då och då (typ feströkning) visade sig ge förvånansvärt stora hälsoeffekter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122217

Jo jag såg den där. Men som vanligt med studier tar jag dem med en nypa salt. Jag tror på principen att avhållsamheter från sådant möjligen kan göra att man lever längre men att ett ointressant liv bara gör att man mår sämre tillslut iaf. I dagsläget är det ju nästan så att man nästan ska strunta i allting för att vara hälsosam, ett sånt liv är inget värt för mig oavsett om jag lever 10 år extra.

Eddie Vedder
2008-12-13, 17:26
I dagsläget är det ju nästan så att man nästan ska strunta i allting för att vara hälsosam

Där ser man, det hade jag faktiskt ingen aning om.

skaparn
2008-12-13, 17:29
Där ser man, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Men du förstår, om varm rök med tjära som man drar ner i lungorna ska räknas som onyttigt(TM) då måste ju allt räknas som onyttigt.

King Grub
2008-12-13, 17:33
Ja, man får ju cancer av allt nuförtiden... Så man kan ju lika gärna blossa på som en skorsten.

jwzrd
2008-12-13, 17:33
Detta är mycket enkelt. Rökare: Rök för guds skull om ni vill det, om det smakar gott, om det ger er det ni vill ha, om ni blir snygga, får brudar/pojkar och allt annat bra. Men sluta för samma guds skull rättfärdiga ert rökande för andra för att tejpa över oron över hälsan. Ingen bryr sig för fan.

Klein
2008-12-13, 17:36
Kroppen har väl en viss anpassningsförmåga till bruk av diverse substanser. Att dra i sig skit då och då är antagligen inte särskilt hälsofrämjande jämfört med mer kontinuerligt bruk. Kroppen får en shock som den mer flitiga missbrukaren slipper undan.

jwzrd
2008-12-13, 17:38
Kroppen har väl en viss anpassningsförmåga till bruk av diverse substanser. Att dra i sig skit då och då är antagligen inte särskilt hälsofrämjande jämfört med mer kontinuerligt bruk. Kroppen får en shock som den mer flitiga missbrukaren slipper undan.

Bra logik från dig som vanligt.

kavalen
2008-12-13, 18:01
Bra logik från dig som vanligt.

Som att det var en nyhet för något.

Tolkia
2008-12-13, 18:04
Detta är mycket enkelt. Rökare: Rök för guds skull om ni vill det, om det smakar gott, om det ger er det ni vill ha, om ni blir snygga, får brudar/pojkar och allt annat bra. Men sluta för samma guds skull rättfärdiga ert rökande för andra för att tejpa över oron över hälsan. Ingen bryr sig för fan.
+123456789.
När det gäller carcinogener är det mycket enkelt: Det är en fråga om sannolikhet. Ju oftare du exponeras, desto större sannolikhet för en skada som slutar som cancer. Sanniolikhetens storlek bestäms av hur potent carcinogenen är.

Klein
2008-12-13, 18:36
+123456789.

När det gäller carcinogener är det mycket enkelt: Det är en fråga om sannolikhet. Ju oftare du exponeras, desto större sannolikhet för en skada som slutar som cancer. Sanniolikhetens storlek bestäms av hur potent carcinogenen är.

Det är så sant. Dock anspelar jag på den cellulära/immunologiska anpassningen som följer av regelbundet intag:

Intriguingly, T cells from habitual users of tobacco products and from NFATc2-deficient mice constitutively expressed CDK4 and were resistant to the antiproliferative effects of nicotine. These results indicate that nicotine impairs T cell cycle entry through NFATc2-dependent mechanisms and suggest that, in the face of chronic nicotine exposure, selection may favor cells that can evade these effects.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15231866?dopt=Abstract

enzodiac
2008-12-14, 00:24
Ni som röker, nästa gång ni tänder en cigg. Tänk på människorna som röken träffar också. Dom som INTE valt att andas in eran skit...

ceejay
2008-12-14, 01:00
Ni som röker, nästa gång ni tänder en cigg. Tänk på människorna som röken träffar också. Dom som INTE valt att andas in eran skit...

+1
jag säger bara blä.

Buttran
2012-11-22, 21:08
Med risk för att ses som teorikernörd nu. Fick i mig 3 cigg idag och planerar ett hårt axel, rygg pass imorrn. Är det bättre att vänta till lördag eller spelar det ingen roll?

Ja somsagt, vet att det är fjantigt men måste fråga.

King Grub
2012-11-22, 21:10
Det här är inte kopplat till styrketräning vad jag vet. Det är den pågående proteinsyntesen som sker dygnet runt som nedregleras. Man nybildar mindre muskelprotein 24/7 helt enkelt. Du bygger flera hundra gram muskler per dygn även om du inte tränar (och bryter ned lika mycket). Det är den uppbyggnaden som minskar.

Buttran
2012-11-22, 22:12
Det här är inte kopplat till styrketräning vad jag vet. Det är den pågående proteinsyntesen som sker dygnet runt som nedregleras. Man nybildar mindre muskelprotein 24/7 helt enkelt. Du bygger flera hundra gram muskler per dygn även om du inte tränar (och bryter ned lika mycket). Det är den uppbyggnaden som minskar.

Ja okey då blir det ingen större skillnad prestationsmässigt eller timmarna efter passet om jag förstått rätt. Hur länge håller reduceringen av proteinsyntesen på från intaget av cigaretten?

King Grub
2012-11-22, 22:13
Det finns inga undersökningar på effekt av enstaka cigaretter.

Scratch89
2012-11-22, 23:45
Man har väl t.o.m en ÖKAD prestationsförmåga av nikotin i den akuta fasen? Inte konditionsträning då, men eventuellt styrketräning.

Sportfiskaren
2012-11-23, 06:20
Jag undrar hur pass stor påverkan passiv rökning har? Bor tillsammans med en riktig skorsten. :/

Sportfiskaren
2012-11-23, 06:50

Vad du tror och vad som går att bevisa är ju dock två skilda ting. Uppenbarligen är rökning dåligt för hälsan oavsett hur pass frekvent man är i sitt missbruk.

Dessvärre gick det inte att applicera det här resonemanget på en rökares proteinsyntes.

Endorah
2012-11-23, 18:37
Tycker det är förjävligt mycket gnäll på rökare om hur korkade de är som röker. Jag tror inte att rökning och intelligens har någon större koppling. Den absoluta majoriteten vet att det är extremt hälsofarligt med rökning (det står till och med på paketen tamefan). Håller även med elo_ (om det var rätt nick?) om att skrämselpropaganda inte biter. åtminstone inte på mig.
Och det hjälper inte att klaga på rökarna, det är bara irriterande. Själv hatar jag människor som alltid måste peka finger på andras fel. Antagligen för att de själva mår bättre av att känna sig "överlägsna". Tycker det är lika irriterande som människor som säger att de t.ex. inte bryr sig om de får cancer.
/feströkare som vet hur hälsofarligt det är.

Edit : kanske blev lite OfT, men ville få ut denna tanke.

knuckles
2012-11-23, 19:34
Bryr mig i sig inte om rökare, de får röka hur jävla mycket de vill tills de KOLar av, men kom fan inte nära mig. Vill inte ha i mig eran rök.

miaz
2012-11-23, 20:15
DGNCXyVtni8

w9ySCcnoo3c

tjing
2012-11-23, 20:54
Tycker det är förjävligt mycket gnäll på rökare om hur korkade de är som röker. Jag tror inte att rökning och intelligens har någon större koppling. Den absoluta majoriteten vet att det är extremt hälsofarligt med rökning (det står till och med på paketen tamefan). Håller även med elo_ (om det var rätt nick?) om att skrämselpropaganda inte biter. åtminstone inte på mig.
Och det hjälper inte att klaga på rökarna, det är bara irriterande. Själv hatar jag människor som alltid måste peka finger på andras fel. Antagligen för att de själva mår bättre av att känna sig "överlägsna". Tycker det är lika irriterande som människor som säger att de t.ex. inte bryr sig om de får cancer.
/feströkare som vet hur hälsofarligt det är.

Edit : kanske blev lite OfT, men ville få ut denna tanke.

Fast rökning är kopplat till IQ.

King Grub
2012-11-23, 20:57
Controlled analyses from this large population-based cohort of male adolescents indicate that IQ scores are lower in male adolescents who smoke compared to non-smokers

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1360-0443.2009.02740.x/abstract;jsessionid=058AF7F034AE5643E8B8D0A5175A83 CE.d03t03

tjing
2012-11-23, 21:46
Exakt.

Edit: Syftade alltså på en negativ korrelation. Däremot är IQ positivt korrelerat med alkohol och droger.

Endorah
2012-11-23, 23:45
Exakt.

Edit: Syftade alltså på en negativ korrelation. Däremot är IQ positivt korrelerat med alkohol och droger.

Okey, ser att du kanske glömmer att även alkohol och tobak/snus är droger?....

EDIT: Menar du att alkohol är korrelerat till högre IQ? Dödar inte alkohol hjärnceller?
(såg att jag kanske lät lite otrevlig, men jag är bara nyfiken)

Mycket möjligt att det finns ett samband mellan lägre IQ och rökning. Betyder det att alla som inte röker är smartare än rökare? Njaaa...

Vill verkligen inte försvara rökare, eller försöka intala att det är bra. Absolut inte. Såklart är det bäst för hälsan om man helt håller sig borta från att dra ner rök i lungorna. Blir dock så irriterad på alla som skriver om hur jävla mycket bättre människor de är jämfört med de "äckliga och korkade rökarna". Är det ett tappert försök att känna sig bättre?

Kischen
2012-11-24, 00:30
Blir dock så irriterad på alla som skriver om hur jävla mycket bättre människor de är jämfört med de "äckliga och korkade rökarna". Är det ett tappert försök att känna sig bättre?

Anser du dig bättre än någon som är alkoholist? Heroinist? Same same.

Endorah
2012-11-24, 00:44
Anser du dig bättre än någon som är alkoholist? Heroinist? Same same.

Det gör jag verkligen inte! Varför skulle jag? Jag dömer tack och lov inte andra människor så lätt. Jag har ingen aning om hur svår uppväxt personen har haft. Känner du dig bättre än fattiga barn i Afrika då också eller?

EDIT: nog med off topic nu, skulle gärna diskutera vidare detta i en mer lämplig tråd. Träningsdelen är nog inte speciellt passande...

Rahf
2012-11-24, 00:50
Man har väl t.o.m en ÖKAD prestationsförmåga av nikotin i den akuta fasen? Inte konditionsträning då, men eventuellt styrketräning.

Möjligt, men jag har råkat ut för illamående mer än en gång om jag bolmat strax innan ett redigt styrkepass.

tjing
2012-11-24, 01:03
Okey, ser att du kanske glömmer att även alkohol och tobak/snus är droger?....Menar du att alkohol är korrelerat till högre IQ? Dödar inte alkohol hjärnceller?

Folk som har högre IQ dricker mer alkohol. Att dricka alkohol höjer alltså sannolikt inte IQ.

En korrelation är bara ett samband och oftast ingen direkt orsak.

Mycket möjligt att det finns ett samband mellan lägre IQ och rökning. Betyder det att alla som inte röker är smartare än rökare? Njaaa...

Såklart betyder det inte att alla icke-rökare är smartare än rökare. Det är ett genomsnitt, vilket inte säger så mycket på individnivå alla gånger.

Vill verkligen inte försvara rökare, eller försöka intala att det är bra. Absolut inte. Såklart är det bäst för hälsan om man helt håller sig borta från att dra ner rök i lungorna. Blir dock så irriterad på alla som skriver om hur jävla mycket bättre människor de är jämfört med de "äckliga och korkade rökarna". Är det ett tappert försök att känna sig bättre?

Problemet med rökning är bara att det är fullkomligt värdelöst för hälsan. Ska man vara nikotinist kan man snusa istället.

knuckles
2012-11-24, 13:15
Eftersom det är så mycket spekulerande kring rökares IQ kan någon förklara varför alla tattare på skolor röker som går individuella program etc?

tjing
2012-11-24, 13:31
Eftersom det är så mycket spekulerande kring rökares IQ kan någon förklara varför alla tattare på skolor röker som går individuella program etc?

Läs tråden.

Förmodligen underskattar man rökningens risker eftersom man inte förstår bättre.

knuckles
2012-11-24, 15:11
Läs tråden.

Förmodligen underskattar man rökningens risker eftersom man inte förstår bättre.

Eller så vill man vara cool gangster yao! fuck the police aina! YOLO

tjing
2012-11-24, 17:16
Ja.

Kischen
2012-11-24, 18:05
En stark anledning att man hatar på rökare är deras själviska beteende att förpesta luften för andra utan att bry sig. Folk röker på perrongerna och det är ju inte så att de väljer att stå tillsammans utan man ska vara glad om man hittar några meter där man slipper andas skiten. Det är även ett otyg att stå och röka precis innan man går på bussen eller röka när man står i en folkmängd.

Att man som rökare "inte förstår" visar tydligt kopplingen med iq.

gowinda
2012-11-24, 18:09
Hellre hög EQ än IQ

/ föredetta snusare som älska rökare lika mycket som gemene man

stålrasta
2012-11-24, 18:21
En stark anledning att man hatar på rökare är deras själviska beteende att förpesta luften för andra utan att bry sig. Folk röker på perrongerna och det är ju inte så att de väljer att stå tillsammans utan man ska vara glad om man hittar några meter där man slipper andas skiten. Det är även ett otyg att stå och röka precis innan man går på bussen eller röka när man står i en folkmängd.

Att man som rökare "inte förstår" visar tydligt kopplingen med iq.

exakt hur mkt farligare är det att andas in passiv tobaksrök på en perrong ,än att andas den vanliga stadsluften?

stålrasta
2012-11-24, 18:25
Eller om grannen eldar ved, och vinden ligger på fel.. Vad gör du då? Tvivlar på att björk rök inte skulle vara cancerogent

midwinterholes
2012-11-24, 21:08
Hellre hög EQ än IQ

Finns inget som heter EQ. Det är Aftonbladets påhitt.

Kischen
2012-11-25, 16:34
exakt hur mkt farligare är det att andas in passiv tobaksrök på en perrong ,än att andas den vanliga stadsluften?

Sorry men vilket puckat resonemang. Jag ska tycka att det är ok att folk skiter i att jag inte vill andas in deras rök för att luften i övrigt inte är perfekt?

Chrilleee
2012-11-25, 16:45
Står det något om vad med rökningen som orsakar nedregleringen?

Jag som tycker om att röka vattenpipa alldeles för ofta funderar lite på om det kanske påverkar på samma sätt.

Kischen
2012-11-25, 17:08
Står det något om vad med rökningen som orsakar nedregleringen?

Jag som tycker om att röka vattenpipa alldeles för ofta funderar lite på om det kanske påverkar på samma sätt.

En skillnad är att vattenpipstobak innehåller mindre och ibland inget nikotin. Sen om röken i övrigt påverkar vet jag inte.

Robbmeister
2012-11-25, 17:10

Ja inte mår man bättre för att man lägger till lite extra hälsofarliga ämnen i den redan dåliga luften.

Sniggel
2012-11-25, 18:13
Hellre hög EQ än IQ

Och hur hög "EQ" har man om man:

* Tänder sig en cigg när man står mitt i folkmassan på perrongen?
* Föredrar att röka vid utgångar framför skyltar med "rökning förbjuden" där folk hela tiden passerar?

Eller ja. Om man är egoist kanske man har något högre EQ för man träffar ju på mer folk (både rökare och icke-rökare) med den taktiken. ;)

tjing
2012-11-25, 21:30
Angående nikotin skrev jag en del om det idag:

http://jensfitness.blogg.se/2012/november/ampk-mtor-nikotin-och-koffein.html

Kort sagt är nikotin en potent fettförbrännare samtidigt som det stimulerar mTOR i skelettmuskulatur. Utöver finns andra effekter som minskad hunger osv.

Chrilleee
2012-11-26, 18:59
En skillnad är att vattenpipstobak innehåller mindre och ibland inget nikotin. Sen om röken i övrigt påverkar vet jag inte.

Jo, det har jag koll på. Det var lite därför jag undrade vad i cigarettrökning som nedreglerar muskelproteinsyntesen. Om det är nikotinet, kolmonoxidet(heter det så?) i blodet, eller något annat?

tjing
2012-11-26, 19:07
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=smoking%20muscle%20protein%20synthesis

Där har du

King Grub
2012-11-26, 19:11
Jo, det har jag koll på. Det var lite därför jag undrade vad i cigarettrökning som nedreglerar muskelproteinsyntesen. Om det är nikotinet, kolmonoxidet(heter det så?) i blodet, eller något annat?

Fullängdstexten är länkad i förstainlägget. Man spekulerar om ett antal orsaker, men det finns inget säkert.

LizaK
2012-11-27, 19:17
Intressant. Tack Grub!

Gör mig för övrigt förvånad att så många i tråden måste skriva av sig.. Har någon rökare gjort er någonting speciellt? Vill man inte ha rök på sig, är det väl bara att undvika.
Det röks inte inomhus längre och ute är det sällan något direkt problem. Man kan ju alltid flytta på sig.

inter
2012-11-28, 07:15
Intressant. Tack Grub!

Gör mig för övrigt förvånad att så många i tråden måste skriva av sig.. Har någon rökare gjort er någonting speciellt? Vill man inte ha rök på sig, är det väl bara att undvika.
Det röks inte inomhus längre och ute är det sällan något direkt problem. Man kan ju alltid flytta på sig.

Ja, precis! Och man kan alltid vänta medan rökarna står utanför dörren till mataffären för att slippa få rök blåst i ansiktet. Sen finns det ju alltid två sidor av vägen, så man kan ju alltid byta sida om du hamnar bakom en rökare som släpper röken rakt på en. Och man har alltid valet att gå hem igen om man råkar på en rökare även på den andra sidan. Jag förstår precis vad du menar när ickerökare borde anpassa sitt liv så att rökarna kan få göra precis som dom vill.

Ulvamal
2012-11-28, 08:27
Att gå runt och irritera sig på människor leder till stress.
Intressant nog har kronisk stress till viss del samma sorts skadeverkningar som rökning.

Och nej, det är inte varken rökarnas fel eller deras problem att det finns folk som går omkring och avskyr dem.

z_bumbi
2012-11-28, 08:56
Och nej, det är inte varken rökarnas fel

För de som röker bland folk och ffa där det är förbjudet så har jag svårt att se att det är någon annans fel? Är det någon som tvingar dem att röka just där?
Du vet de där som står i ingången till en byggnad så att röken dras in, de som inte fattar att rökhytterna vid sjukhus är avsedda att röka i och att det är rökning förbjuden utanför dem (på hela området), de som desperat drar ett antal bloss innan de slänger fimpen på marken utanför en byggnad så att de dels kan sprida röken inne i byggnaden och dels täcker marken med fimpar. de som sitter och röker i väntkurerna på stationen osv.

Tompann
2012-11-28, 08:58
Ja, precis! Och man kan alltid vänta medan rökarna står utanför dörren till mataffären för att slippa få rök blåst i ansiktet. Sen finns det ju alltid två sidor av vägen, så man kan ju alltid byta sida om du hamnar bakom en rökare som släpper röken rakt på en. Och man har alltid valet att gå hem igen om man råkar på en rökare även på den andra sidan. Jag förstår precis vad du menar när ickerökare borde anpassa sitt liv så att rökarna kan få göra precis som dom vill.

Vad är det som är så hemskt med att komma nära den som röker egentligen? Jag trodde framförallt att det var att det luktade illa men är det alltså att du är rädd för röken också?

mattilainen
2012-11-28, 08:58
Att gå runt och irritera sig på människor leder till stress.
Intressant nog har kronisk stress till viss del samma sorts skadeverkningar som rökning.

Och nej, det är inte varken rökarnas fel eller deras problem att det finns folk som går omkring och avskyr dem.

Så du tror helt ärligt folk har kronisk stress? Då vet du inte vad kronisk stress är..

inter
2012-11-28, 09:04
Vad är det som är så hemskt med att komma nära den som röker egentligen? Jag trodde framförallt att det var att det luktade illa men är det alltså att du är rädd för röken också?

Om något är det väll just inandningen av röken man vill undvika. Rädsla har inget med saken att göra, men gott försök till att underminera uttalandet.

AronP
2012-11-28, 09:06
Så du tror helt ärligt folk har kronisk stress? Då vet du inte vad kronisk stress är..
Hur fick du hans inlägg till den slutsatsen?

Jag ogillar också rökare, skarpt, men jag köper argumenten om att gå och irritera och stressa upp sig över det kan vara farligt. Precis som vi får i oss sjukt många andra saker som är cancerogena eller farliga på annat håll, det är ju dock till viss del självvalt så lättare att motivera det.

Tompann
2012-11-28, 09:24
Om något är det väll just inandningen av röken man vill undvika. Rädsla har inget med saken att göra, men gott försök till att underminera uttalandet.

Rädd att behövas andas in röken. Syftade självklart inte på att du är rädd för själva röken i sig. Frågan var i alla fall om det var det eller lukten som var problemet. Jag har nämligen fått intrycket av att det är lukten folk ogillar. Hur mycket rök får man i sig av passiv rökning på säg fem meters avstånd? Detta är alltså menat som en fråga som jag vill ha svar på och inte något halvluddigt påstående om att det inte är speciellt mycket.

Ulvamal
2012-11-28, 09:31
För de som röker bland folk och ffa där det är förbjudet så har jag svårt att se att det är någon annans fel? Är det någon som tvingar dem att röka just där?
Du vet de där som står i ingången till en byggnad så att röken dras in, de som inte fattar att rökhytterna vid sjukhus är avsedda att röka i och att det är rökning förbjuden utanför dem (på hela området), de som desperat drar ett antal bloss innan de slänger fimpen på marken utanför en byggnad så att de dels kan sprida röken inne i byggnaden och dels täcker marken med fimpar. de som sitter och röker i väntkurerna på stationen osv.

Så. Det är alltså inte rökare som är problemet utan människor som beter sig illa i samband med rökningen? Eller människor som beter sig illa mer generellt?

inter
2012-11-28, 09:36
Rädd att behövas andas in röken. Syftade självklart inte på att du är rädd för själva röken i sig. Frågan var i alla fall om det var det eller lukten som var problemet. Jag har nämligen fått intrycket av att det är lukten folk ogillar. Hur mycket rök får man i sig av passiv rökning på säg fem meters avstånd? Detta är alltså menat som en fråga som jag vill ha svar på och inte något halvluddigt påstående om att det inte är speciellt mycket.

Jag har ingen aning om hur mycket rök man får i sig av passiv rökning på ca. fem meters avstånd, det är troligtvis minimalt. Lukten i sig är otrevlig men jag ogillar att "tvingas" andas in röken. Sen finns det, som tidigare exempel förklarat, tillfällen då det inte handlar om några fem meter utan istället får röken blåst rakt i ansiktet på en när man går in och ut från affären. Kort och gott: Jag ogillar att inte kunna undvika att andas in cigarettrök med andra medel än att aldrig ta ett steg utanför egen dörr.

Ulvamal
2012-11-28, 09:42
Jag ogillar också rökare, skarpt, men jag köper argumenten om att gå och irritera och stressa upp sig över det kan vara farligt. Precis som vi får i oss sjukt många andra saker som är cancerogena eller farliga på annat håll, det är ju dock till viss del självvalt så lättare att motivera det.

Jag ogillar inte rökare, det har jag inget fog för. De rökare jag känner är trevliga människor, och kul att umgås med trots att de luktar illa. Däremot ogillar jag rökning, per se, utifrån både ett individuellt perspektiv och ett samhällsperspektiv.

Min ståndpunkt är att rökning orsakar allt för mycket lidande, och dessutom i onödan.

Dessvärre orsakar den pågående pogromen mot rökare också en massa lidande. I onödan.
På bägge sidor. Som rökare blir man regelbundet påhoppad för att man röker ... även om man följer alla regler och föreskrifter. Det finns helt uppenbart en mängd människor som inte mår särskilt bra, och som tar tillfällena i akt att skälla lite på närmsta paria för att må bättre.
Troligen är detta den roligaste biten med att röka, för övrigt. Konfrontationerna alltså. Som för övrigt upphörde helt när jag flyttade till den rökartäta staden Malmö.

Jag själv? Tja, jag snusade ganska länge. Tio år eller så. Rökte gjorde jag i ungefär åtta månader, sen var nyhetens behag över. I dagsläget väljer jag att ta mitt nikotin kutant.

Ulvamal
2012-11-28, 09:45
Jag ogillar att inte kunna undvika att andas in cigarettrök med andra medel än att aldrig ta ett steg utanför egen dörr.

Rökarna är i samma sits. De ogillar att inte kunna andas in cigarettrök med andra medel än att aldrig ta ett steg utanför egen dörr.

Tompann
2012-11-28, 09:49
Jag har ingen aning om hur mycket rök man får i sig av passiv rökning på ca. fem meters avstånd, det är troligtvis minimalt. Lukten i sig är otrevlig men jag ogillar att "tvingas" andas in röken. Sen finns det, som tidigare exempel förklarat, tillfällen då det inte handlar om några fem meter utan istället får röken blåst rakt i ansiktet på en när man går in och ut från affären. Kort och gott: Jag ogillar att inte kunna undvika att andas in cigarettrök med andra medel än att aldrig ta ett steg utanför egen dörr.

Nu vet jag inte riktigt vart du bor men där jag bor(Stockholm) tycker jag absolut inte att det är några problem att undvika rökare om man vill. Ibland kan det väl stå någon utanför någon dörr men det händer väldigt sällan. Jag som själv röker står endast utanför en dörr och det är min egen. Jag sätter mig heller aldrig vid en bänk där andra sitter om jag har tänkt att ta en cigg(undantaget om de som sitter där röker). Jag tycker faktiskt att de flesta rökare anpassar sig ungefär som jag gör men sen är det mycket möjligt att jag missar en hel del då jag inte lider lika mycket av det som dig. Däremot folk som äter illaluktande mat verkar onekligen dåliga på att anpassa sig. Ostbågar på pendeltåget borde vara dödsstraff.

AronP
2012-11-28, 09:58
Jag ogillar inte rökare, det har jag inget fog för. De rökare jag känner är trevliga människor, och kul att umgås med trots att de luktar illa. Däremot ogillar jag rökning, per se, utifrån både ett individuellt perspektiv och ett samhällsperspektiv.

Min meningen var inte att tilldela dig åsikten att du ogillade rökare, jag tillade bara min del till argumentationen. Jag hatar inte heller rökare som personer men när dom rökar och är aktiva rökare så tycker jag allt som oftast att dom är störande.

Ulvamal
2012-11-28, 10:12
Min meningen var inte att tilldela dig åsikten att du ogillade rökare, jag tillade bara min del till argumentationen. Jag hatar inte heller rökare som personer men när dom rökar och är aktiva rökare så tycker jag allt som oftast att dom är störande.

Vi verkar tycka väldigt lika faktiskt. :)

Plus, då, att de stackarna verkar dras med minskad muskelproteinsyntes.

Visserligen skriver tjing en del saker som antyder att nikotin faktiskt kan vara en intressant substans vid deff. Men det gör mig om något än mer skeptisk till det; det är visserligen bara en klart ovetenskaplig magkänsla baserad på lös korrelation ... det är bara det att varenda gång det dyker upp någonting som är effektivt som bantningsmedel så visar det sig dras med ruskiga biverkningar...

Jag får nog helt sonika ta och lägga ner. Synd, men hey. Kutant bruk av nikotin är inte ens gott...

LizaK
2012-11-29, 07:28

Jag ser att du bor i Gävle. Visste inte att det var Rökarnas Paradis.

Inomhus röks det inte längre.. Och även om man befinner sig mitt i Stockholm City när det är som mest folk i rörelse..har åtminstående jag aldrig några problem att undvika rök.
Avgaser får man inhalera duktigt dock.

Ulvamal
2012-11-29, 07:48
Jag ser att du bor i Gävle. Visste inte att det var Rökarnas Paradis.

Inomhus röks det inte längre.. Och även om man befinner sig mitt i Stockholm City när det är som mest folk i rörelse..har åtminstående jag aldrig några problem att undvika rök.
Avgaser får man inhalera duktigt dock.

Stockholm är väl lite "pretto capital of the world" iofs? Typ inte en käft som röker? Förutom på fest då.

LizaK
2012-11-29, 14:12
Stockholm är väl lite "pretto capital of the world" iofs? Typ inte en käft som röker? Förutom på fest då.

Folk röker, men tar ofta hänsyn (skippar t.ex att röka utanför entréer osv) ..och så anser jag att det är lätt att parera..

dauit
2012-11-29, 14:15
hur mycket påverkar kedjerökning då?

Tompann
2012-11-29, 15:10
hur mycket påverkar kedjerökning då?

Det beror på hur många cigarrer du röker samtidigt.

dauit
2012-11-29, 15:45
Det beror på hur många cigarrer du röker samtidigt.

fel ord, menade passiv rökning, hur farligt är det?

Sniggel
2012-11-29, 16:20
Det jag har emot rökning på offentliga (och olämpliga eller förbjudna) platser är en del:
1. Vissa personer kan få problem att andas av att inhalera rök från flera meters avstånd. Detta kan hålla i sig ett bra tag. Jag har hört folk som spanar hela stationen för att se om kusten är klar så de kan ta sig till sitt tåg.
2. Jag som astmatiker har inte i närheten sådana problem lyckligtvis men den passiv rökning jag alltid utsätts för när jag använder tågtrafiken påverkar helt klart min andning negativt. Det kan ta en halv dag innan jag märker att andningen återställs till pre-station-nivå.
3. Utöver den fysiologiska påverkan så håller lukten i sig i kläderna och i håret. Så det handlar inte om att man får stå ut med röklukt i 1 minut. Det kan ta en vecka innan lukten försvinner ur kläderna (tänker ffa på jackan) om man inte tvättar dem innan dess. Och då har jag ett väldigt dåligt luktsinne överlag.

Så jag tycker inte det är en direkt stor uppoffring för rökare att kolla vindriktningen på perrongen innan de tänder sig ett bloss samt undviker entréer och områden där det står rökning förbjuden. Det är den enda uppmaningen jag har! :D

Valle Kvior
2017-03-17, 15:28
Jag älskar att röka. Det är otroligt gott, lugnande och ångestdämpande, och dessutom gratis, för mig. Jag har ännu inte stött på några negativa hälsoeffekter. Det dämpar dessutom hunger och sötsug, kraftigt, om än tillfälligt.

Fan. Hur ska man motivera sig till att sluta?

Diomedea exulans
2017-03-17, 15:30
Jag älskar att röka. Det är otroligt gott, lugnande och ångestdämpande, och dessutom gratis, för mig. Jag har ännu inte stött på några negativa hälsoeffekter. Det dämpar dessutom hunger och sötsug, kraftigt, om än tillfälligt.

Det är coolt också.

Valle Kvior
2017-03-17, 15:50
Det är coolt också.

På vilket sätt?

xan
2017-03-17, 16:04
Det är coolt också.

"Hej, jag bryr mig inte om min hälsa."

Döcoolt.

Natural selection at its finest. :D

Diomedea exulans
2017-03-17, 16:19
På vilket sätt?

Allt som är dåligt är coolt och allt som är bra är töntigt. En väldigt grundläggande regel som fastställdes redan i tonåren.

Exempel på bra (och därmed töntiga) grejer: Bära cykelhjälm, lägga sig tidigt, göra läxor, använda öronproppar, inte dricka alkohol.

Exempel på dåliga (och därmed coola) grejer: Skolka, slåss, knarka, svära, röka.

Livet handlar om att finna en balans mellan vad som är bra/töntigt och vad som är dåligt/coolt. Är man enbart töntig så blir man utstött och olycklig, är man enbart cool dör man eller hamnar i fängelse.

exevision
2017-03-17, 21:22
Allt som är dåligt är coolt och allt som är bra är töntigt. En väldigt grundläggande regel som fastställdes redan i tonåren.

Exempel på bra (och därmed töntiga) grejer: Bära cykelhjälm, lägga sig tidigt, göra läxor, använda öronproppar, inte dricka alkohol.

Exempel på dåliga (och därmed coola) grejer: Skolka, slåss, knarka, svära, röka.

Livet handlar om att finna en balans mellan vad som är bra/töntigt och vad som är dåligt/coolt. Är man enbart töntig så blir man utstött och olycklig, är man enbart cool dör man eller hamnar i fängelse.

Cool = ointelligent i ditt exempel.

Valle Kvior
2017-03-17, 21:49
Cool = ointelligent i ditt exempel. Och = testosteron och manlighet.

exevision
2017-03-17, 22:05
Och = testosteron och manlighet.

Sarare omoget. Att kunna behärska sig är mer manligt och mer respektingivande än att okontrollerat häva ur sig saker och ge efter för trams som rökning.

Valle Kvior
2017-03-17, 22:14
Sarare omoget. Att kunna behärska sig är mer manligt och mer respektingivande än att okontrollerat häva ur sig saker och ge efter för trams som rökning.

Att kunna slåss och försvara sig själv och sina nära är dock en uråldrig maskulin egenskap som ingen modern teknik kommer att kunna utplåna. Misslyckas du med att försvara din flickvän så kommer du att bli mindre attraktiv i hennes ögon, oavsett vad hon säger.

Luca Brasi
2017-03-17, 22:28
Att kunna slåss och försvara sig själv och sina nära är dock en uråldrig maskulin egenskap som ingen modern teknik kommer att kunna utplåna. Misslyckas du med att försvara din flickvän så kommer du att bli mindre attraktiv i hennes ögon, oavsett vad hon säger.

Lyckas du ge henne cancer via passiv rökning så får du smisk av Darwin.

ApexProcyon
2017-03-18, 01:08

Lärdom till alla barn: gör läxorna, bär cykelhjälm och knarka lagom.

exevision
2017-03-18, 03:58

Att försvara sig är en sak, att "skolka, slåss, knarka, svära, röka" är något annat.

LunaSpice
2017-03-18, 07:47
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/131/351/eb6.jpg

mytimecouldbeyou
2017-03-20, 22:10
Till er som tror att "idiotiskt" beteende inte funkar: Haters gon' hate.
cW7oPxIpS1w

=attackerade en krokodil för att imponera på en brud, dog nästan, skadade armen svårt, men fick en date.

Luca Brasi
2017-03-20, 22:47
Till er som tror att "idiotiskt" beteende inte funkar:

=attackerade en krokodil för att imponera på en brud, dog nästan, skadade armen svårt, men fick en date.

Funkar det lika bra senare i livet med slemhosta,KOL,andfåddhet vid släpande gång på plant underlag,osv?