handdator

Visa fullständig version : En artikel som t.o.m Allan skulle uppskatta.....


the_PL_man
2007-07-06, 10:07
Refuse and Resist
By Dave Tate
For www.EliteFTS.com

--------------------------------------------------------------------------------

I will not be like the “others.”

I came into work today just like any other day over the past month—with too much to do and not enough time to do it. However, I get the most important shit done and that’s all that matters. I made my way into Jim’s office, and he said, “Not training again today.” Maybe he noticed I was wearing my “good” T-shirt and sweatpants and took this as a clue.



It took me about two seconds to tell him, “Nope, just not my thing right now.” He then said that this “was” my thing. I had to think for a minute but then got what he was saying. This is the problem when you talk to someone with an IQ of a zillon.5. You have to stop and think sometimes because much it meant when little is said. What he was saying was that I don’t know how to “workout” and may never have “worked out” in my life. What I do is “train,” and there is a difference.


I’m writing this because most of those who read this site “train.” They don’t “workout.” We who “train” are not like the “others” who just go to the gym and do their thing. Our rules are pretty damn simple, and we always manage to get the job done better than the “others.”


We design our programs on torn off pieces of cardboard that we find in the back of the gym. We know that the golden rule to success is busting our asses into the ground. We make training such a high priority that life becomes scheduled around it. We understand that weak points are developed from NOT doing the shit we don’t like to do so we do it.

We love it when the set gets hard and the weight gets heavy. We don’t watch the clock. We are done when we get done.


We understand that this shit is supposed to be hard and the road will not be easy, and we figure so be it.

We may read all the training science and logic, but we always resort back to the same damn thing that has always worked—busting our asses. Pain is measured by lack of progress, not injuries.

We think about training when we get up in the morning and when we go to bed at night. We love the sound of another plate being slapped on the bar or the thud of dumbbells hitting the ground.

The gym is our place to do what we do, not wish about what we could be.

We know when to turn it on and when...to turn it off.

I’m in one of the “off” phases, and unless I’m going to go in the gym and bust my ass 100 percent, I’m not going. To me, it’s freaking pointless. I would rather give 100 percent to something else at this time then give 50 percent in the gym.

I refuse to give 50 percent in the gym because this is what “others” do, and I fucking refuse to be like that ever!

I had to give up many things in my training over the years, but I won’t give up busting my ass and be like every other lazy ass person who goes in the gym and gives a half ass effort. Worse yet, because I’m in the industry and make my living in the industry, I refuse to live a lie and train like a half piece of shit. You can quote me on this one. The day that I can no longer “train” and bust my ass in the gym with passion will be the same day that I’ll remove myself from this industry.

Training to me deserves respect, not half ass efforts. I train not so much for the process as I do for the result. I’ll do what I have to do to get the results I’m looking for. If it means I have to train four hours a day, so be it. If it means I have to train every day of the week, so be it. If it means whatever, then so be it. I will do what I have to do when I have to do it. This is training to me. Training is about busting your ass for something that others avoid because the road is too hard. Working out is an activity, a verb. Training is more than a verb. It’s a way of life.

To give my training the respect it deserves, I recharge. I’ll return when I feel ready to go all out. To me, working out is not an option. This is what “others” do, and I will resist this with all I have.

I train and train my ass off because this is what I do. This is the life I chose and the decision I made. I’m not in this to be like “others.” I’m in this to push myself to places I’ve never been before, to push the edge. I’ll never get to see what is over the edge by “working out.” I’ll never find what I seek by the number of “workouts” I get in or how long I can do cardio for. I’ll never be satisfied with the same results anyone else can get. I’m not the guy to show you how to “workout.” I’m not the one who can help you take the first step. I’m not the one to motivate you to begin.

I could care less about this.

Hell, I haven’t trained people in years. I post this log so you can see what it takes for me to get the results I do (or not). I post this so you know you’re not alone in your passion. I know what it is like to be surrounded by “others.” I know what it feels like when everyone is on your ass about “what you do.” I know what it feels like when NO ONE understands. I know how it feels to think life is what happens in the gym and everything else is just intermission. Trust me. I know. We’re not alone in our passion even though it seems so. So for the other two people out there—know that I’m with you.

I train because it’s what keeps me from being like the rest. Training is my way to not be like the “others.” I’m not writing this to try and change the world but so the world doesn’t change me. It’s that simple.

Okay, I just made a huge post in an attempt to make an excuse for not training. But I’ve never hidden the fact that I have two speeds—blast and dust. That’s it and that’s the way I am. In time’ you’ll see me blasting again, just not yet.

Hockeyplayer
2007-07-06, 15:44
Läsvärda grejer det där! :hbang: *flex*

Allan
2007-07-06, 15:55
Bra där!

jwzrd
2007-07-06, 15:58
Många meningar för att säga: Jag är så sjuuuuukt jävla hårdkår att jag inte ens orkar släpa mitt feta otränade arsle till gymmet för lite stfu n träna.

JohnRick
2007-07-06, 16:21
Många meningar för att säga: Jag är så sjuuuuukt jävla hårdkår att jag inte ens orkar släpa mitt feta otränade arsle till gymmet för lite stfu n träna.

Just - exakt samma sak, fast omskrivet i varje stycke.

Tuniz
2007-07-06, 17:02
Riktigt bra läsning :D

trobban
2007-07-06, 17:32
Förstår vad han menar och håller med jwzrd...vilken ångest snubben måste ha?

Chris
2007-07-06, 17:54
Vad hände med animalgen? Han brukade ju översätta såna där texter till svenska och ville va mest hardcore än alla här på forumet. Tränar han fortfarande?

http://despair.com/delusions.html :D

Mr. Moose
2007-07-06, 20:23
Många meningar för att säga: Jag är så sjuuuuukt jävla hårdkår att jag inte ens orkar släpa mitt feta otränade arsle till gymmet för lite stfu n träna.

Tja, så jevvla fet o otränad tycker jag inte han ser ut att va. Bilden postad den 24/6 på elitefts.

skaparn
2007-07-06, 20:53
Tja, så jevvla fet o otränad tycker jag inte han ser ut att va. Bilden postad den 24/6 på elitefts.

Även vältränade människor kan behöva skriva en lång ursäkt för att de inte orkade gå till gymmet just den dagen. Däremot är det ganska imbecilla sådana vältränade människor som måste skriva att de är hårda så många gånger i rad som i den texten.

Allan
2007-07-06, 20:58
Även vältränade människor kan behöva skriva en lång ursäkt för att de inte orkade gå till gymmet just den dagen. Däremot är det ganska imbecilla sådana vältränade människor som måste skriva att de är hårda så många gånger i rad som i den texten.

Äh, det är bara lyftarattityd. Som när världsmästaren morrar om att han inte pallar träna, eller när Cutler gnäller om att han är klen. Ni kommer lära er det om en femton år ungefär

skaparn
2007-07-06, 21:22
Äh, det är bara lyftarattityd. Som när världsmästaren morrar om att han inte pallar träna, eller när Cutler gnäller om att han är klen. Ni kommer lära er det om en femton år ungefär

Jag ska göra mitt bästa för att inte.

Yes
2007-07-06, 21:43
Äh, det är bara lyftarattityd. Som när världsmästaren morrar om att han inte pallar träna, eller när Cutler gnäller om att han är klen. Ni kommer lära er det om en femton år ungefär
Morrandet och gnällandet handlar väl snarare om någon slags omvänd psykologi; om farbror Jay intalar sig att han är klen kanske det ger honom extra motivation eller något. Jag förstår dock inte kopplingen till Dave Tate.

the_PL_man
2007-07-06, 21:45
Iofs så kanske inte Dave är den som tränar hårdast (iaf mitt intryck vid besöket där) men jag känner igen mkt av det han skriver i texten nedan.

Chuck Vogelpohl är den intensivaste människa jag någonsin tränat med. Han jagade på en hela tiden, och höll ett tempo som var djävulsk (och då har jag inte nämnt hur mkt vikt han hade på).

Så, en favorit i repris:
7j8Q-R-QfN8

/the_PL_man

Timme
2007-07-06, 22:13
Det är bättre att träna "half assed" än att inte träna alls, mycket bättre....

Muskelbyggaren
2007-07-06, 23:08
Låter som om Allan funnit en soulmate i det här med att gymma/workout.

jwzrd
2007-07-06, 23:14
Äh, det är bara lyftarattityd. Som när världsmästaren morrar om att han inte pallar träna, eller när Cutler gnäller om att han är klen. Ni kommer lära er det om en femton år ungefär

Menar du att man kommer varvet runt då? Det där är inget annat än en rant från en steroidmissbrukare som för tillfället är av och inte orkar/vågar träna. Folk som snackar om hur jävla hårda de är, hur cool mössan är (och hur neddragen den är över ögonbrynen inomhus). De brukar träna överdrivet hårt 3 månader i stöten för att sen försvinna hem (för att äta valium mot den nya muskeln de slitit av). Snyggt med två feta bitch tits och två avslitna rattar.

Lär dig skilja på hårdkår och seriös och hård träning.

stevebc
2007-07-06, 23:24
lol jwzrd, satt och läste texten och blev helt sjukt pepp så kommer du med dina antiklimax-kommentarer :(

the_PL_man
2007-07-06, 23:25
Jwzrd, se bortanför snacket om hur hård han är.

Har du aldrig:
- Planerat ditt liv så att du på något vis SKALL få in ett pass som det egentligen inte finns tid till?
- Offrat dricka pilsner med polarna/skippat förfesten för att få in ett pass?
- Läst allt om träning du kommit över, men i slutändan ändå stått på gymmet & slitit dig gul & blå vissa pass?
etc

Det är de bitarna som jag hoppades ni skulle läsa, uppskatta & skratt igenkännande åt.

/the_PL_man

Menar du att man kommer varvet runt då? Det där är inget annat än en rant från en steroidmissbrukare som för tillfället är av och inte orkar/vågar träna. Folk som snackar om hur jävla hårda de är, hur cool mössan är (och hur neddragen den är över ögonbrynen inomhus). De brukar träna överdrivet hårt 3 månader i stöten för att sen försvinna hem (för att äta valium mot den nya muskeln de slitit av). Snyggt med två feta bitch tits och två avslitna rattar.

Lär dig skilja på hårdkår och seriös och hård träning.

jwzrd
2007-07-06, 23:31
Jwzrd, se bortanför snacket om hur hård han är.

Har du aldrig:
- Planerat ditt liv så att du på något vis SKALL få in ett pass som det egentligen inte finns tid till?
- Offrat dricka pilsner med polarna/skippat förfesten för att få in ett pass?
- Läst allt om träning du kommit över, men i slutändan ändå stått på gymmet & slitit dig gul & blå vissa pass?
etc

Det är de bitarna som jag hoppades ni skulle läsa, uppskatta & skratt igenkännande åt.

/the_PL_man

Klart jag gör det. Jag är mycket seriös med min träning och ser till att passen blir av och så som jag vill, kosten som den ska och skippar pilsnern typ. Det är inte samma sak som att sitta och hetsa om hur satans hårdkår det är. Jag stör mig på den attityden. Det är som att höra på en uppkäftig dörrvakt som skryter om hur han spöade den ena med den andra osv. Sjukt tröttsamt och fånigt bara. Träna n stfu.

the_PL_man
2007-07-06, 23:42
Tja, man kan välja att läsa artikeln som man vill. Skönheten ligger i betraktarens öga.
Är glaset halvfullt eller halvtomt? :)

/the_PL_man

Klart jag gör det. Jag är mycket seriös med min träning och ser till att passen blir av och så som jag vill, kosten som den ska och skippar pilsnern typ. Det är inte samma sak som att sitta och hetsa om hur satans hårdkår det är. Jag stör mig på den attityden. Det är som att höra på en uppkäftig dörrvakt som skryter om hur han spöade den ena med den andra osv. Sjukt tröttsamt och fånigt bara. Träna n stfu.

Torsk_ole
2007-07-07, 01:06
Jag håller med Jwzrd med att attityden att skryta om hur hardcore man tränar är väldigt tråkig.

skaparn
2007-07-07, 08:03
Det är väldigt vanligt att de som verkligen är bra också är tämligen ödmjuka. Visst kan Gunde skriva i sin bok om hur mycket hans bajs vägde när han jagade optimalitet, men du hörde honom aldrig vara så föraktfull mot andra metoder än sin egen, och så självförälskad som textförfattaren i första inlägget.

Dessutom skippade han aldrig ett träningspass, så han behövde aldrig komma på en så lång ursäkt.

trobban
2007-07-07, 08:53
Jag känner själv att man inte riktigt pallar ge 110 % vissa dagar och då hoppar jag över träningen den dagen..eller så kör jag lite lätt träning med vikten på teknik eller nåt. Man kanske borde hoppa över träningen istället och bara ladda i veckor och skriva aslånga inlägg i debattforum....och sen slita av sig ett muskelfäste! *flex*

Torsk_ole
2007-07-07, 12:07
Dessutom skippade han aldrig ett träningspass, så han behövde aldrig komma på en så lång ursäkt.

Nej det gjorde han inte. Mer motiverad och envis kille får man leta efter.

Action
2007-07-07, 12:18
Klart jag gör det. Jag är mycket seriös med min träning och ser till att passen blir av och så som jag vill, kosten som den ska och skippar pilsnern typ. Det är inte samma sak som att sitta och hetsa om hur satans hårdkår det är. Jag stör mig på den attityden. Det är som att höra på en uppkäftig dörrvakt som skryter om hur han spöade den ena med den andra osv. Sjukt tröttsamt och fånigt bara. Träna n stfu.


Inte ofta jag håller med dig i dina hårda inlägg, men här måste jag bara hålla med. Så många som snackar om hur jävla hårt de tränar och hur mycket hardcore just deras träning är.. Behöver inte gå utomlands för att läsa liknande. De som tränar hårdast brukar oftast vara de som pratar minst om det! :thumbup:

HenrY
2007-07-07, 12:41
Inte ofta jag håller med dig i dina hårda inlägg, men här måste jag bara hålla med. Så många som snackar om hur jävla hårt de tränar och hur mycket hardcore just deras träning är.. Behöver inte gå utomlands för att läsa liknande. De som tränar hårdast brukar oftast vara de som pratar minst om det! :thumbup:

Samma här, nästan aldrig jag håller med Jwzrd (Iaf inte i almänt). Här gör jag dock det!:thumbup:

Krampus
2007-07-07, 12:44
Bra och insipereande artikell på ett sätt, sorglig på ett annat..

Yes
2007-07-07, 12:51
Det är väldigt vanligt att de som verkligen är bra också är tämligen ödmjuka. Visst kan Gunde skriva i sin bok om hur mycket hans bajs vägde när han jagade optimalitet, men du hörde honom aldrig vara så föraktfull mot andra metoder än sin egen, och så självförälskad som textförfattaren i första inlägget.

Dessutom skippade han aldrig ett träningspass, så han behövde aldrig komma på en så lång ursäkt.
Jag har för egen del inget emot folk som vågar säga att de är bra på något. Om Gunde skulle skriva hur hårt han tränade skulle jag säkert läsa med stort intresse. Jag menar, han är Gundeman för helvete! Han kan skryta rätt ordentligt innan det blir pinsamt. Men att skriva hur hård man är och därför inte tränar... eh, ja...

jwzrd
2007-07-07, 12:54
Samma här, nästan aldrig jag håller med Jwzrd (Iaf inte i almänt). Här gör jag dock det!:thumbup:

Jag känner mig smutsig nu :/

HenrY
2007-07-07, 13:21
Jag känner mig smutsig nu :/

Med all rätt... :MrT: