handdator

Visa fullständig version : Musslor


Alfred Nobel
2007-07-05, 22:53
Imorgon blir det musslor till frukost (fråga mig inte varför) och jag undrar om någon kan bidra med roliga recept? Jag tänkte först göra en musselsmörgås på rostadbröd, men där tog det helt enkelt stop. Google och andra sökmotorer ger jag mig inte på innan kolo har sagt sitt.

Ni får vara hur fantasifulla som det bara går.

Blanda musslor i gröten? Strimla och steka med massa bostongurka? Koka upp med ris och sen in i ugnen? I med musslorna i müslin... You get my point!

Ni har idérna, jag nappar och kommenterar imorgonbitti vilket jag bestämmde mig för. Och angående ingredienser så finns de mesta normala tillhands.

Har ni erfarenhet av musslor, skriv direkt så jag har några säkra källor om det går åt skogen.

MyungChul
2007-07-05, 22:57
Musslor i müslin? Ewww!

Musslor kokta i vitt vin är ju en klassiker. Varma mackor med musslor och tomat och valfri kryddning. Musselpasta, godare med skaldjurspasta om du skulle ha några räkor hemma till exempel. Om något frestar så hookar jag upp dig med ett schysst recept.

Alfred Nobel
2007-07-05, 23:00
Varma mackor med musslor och tomat och valfri kryddning.

Låter som en höjdare. Kan du tänkas berätta lite mer detaljerat hur jag ska gå väga? *drool*

MyungChul
2007-07-05, 23:08
Välj ett par lämpliga skivor bröd av trevlig sort. Sen har du egentligen två val. Om du vill göra dom i ugnen eller i stekpannan.

1. Ugnen på 200°c.
2. Välj ut lämplig plåt och lägg på ett smörpapper.
3. Smöra brödet lite och häll av musslorna, skiva lite tomat, rödlök vad du nu känner för. Salta och peppra efter behag. Släng på lite ost om du känner dig syndig.
4. In i ugnen tills osten fått fin färg ~ca 8-12 minuter. Beroende på vad för typ av ugn och standard du har.

1.1. Klicka i lite smör i en panna och en kastrull.
1.2. Stek på brödet i ena och fräs löken i andra, slå på lite vitt vin/matlagningsvin och musslorna.
1.3. Skiva upp lite tomat och rödlök och börja portionera upp.

Svartpeppar är gott till musslor. *popcorn*

Alfred Nobel
2007-07-05, 23:11
*smälter* Det blir utan tvekan alternativ 2. Smaskens!

Eddie Vedder
2007-07-06, 07:40
Allt går att ha i gröt så visst. Just musslor är faktiskt en av dom få sakerna jag inte provat än, makrill i tomatsås i gröt, sojafärs och krossade tomater blandat med gröt, lök och alaskan ollock blandat med gröt, gröt med ost, gröt md kyckling o.s.v.

Så testa du, låter inte det minsta sjukt tycker jag. Kan man tänka sig att äta ris till en sak fattar jag inte varför man har svårt att välja gröt istället.

gordongekko
2007-07-06, 08:10
Do it hardcore.. musslor + 0.5 liter vatten sen ner i mixer. oooo vips sa har du en musseldrink. kan du aven nynna pa fabror frej nar du gor det.

Eddie Vedder
2007-07-06, 18:48
Det blev gröt med musslor idag bara för det.:D

En burk Eldorados musslor i rågflingsgröt med lingon. Smakade såklart kalasgott! Har man inga problem med hur maten ser ut och inte är låst i konstiga idéer såsom "det kan man väl inte äta ihop med det?!" och "men det kan man väl inte äta till frukost!?" så finns det mycket intressant mat att upptäcka.

Allt går till gröt!*drool*

Cohen
2007-07-06, 21:06
Det blev gröt med musslor idag bara för det.:D

En burk Eldorados musslor i rågflingsgröt med lingon. Smakade såklart kalasgott! Har man inga problem med hur maten ser ut och inte är låst i konstiga idéer såsom "det kan man väl inte äta ihop med det?!" och "men det kan man väl inte äta till frukost!?" så finns det mycket intressant mat att upptäcka.

Allt går till gröt!*drool*

*spy*
Alltså gröt med bönor eller baljväxter är inte speciellt lockande, men man kan ändå tänka sig kombinationen utan att det vänder sig i magen. Gröt med pollock eller tonfisk är snäppet värre, men gröt med skaldjur är ta mig sjutton over the line!

I'm impressed to say the least. ;)

Jacky
2007-07-06, 21:21
mmFräs ...musslor i olivolja + vitlök + tomatpuré, vingär o lite passerad tomat + ev vvitt vin. Rosta polar extrem...på med musselröran,,,lite keso, smak: grillad paprika el lök, lite salt, orgegano...in i ugnen tills keson smällt..gutt!- add.iåons.,typ annanas, majs, ávodad0

Personligen är jag svaf´g för tunnbröd tunnbröd messmör + musslor...liter inte se hett kanske,,,gott dock!

zeusden1
2007-07-06, 21:24
VafaN! Musslor ska vara färska och kokta i vin! :D