handdator

Visa fullständig version : kalcium i mörk choklad?


Mr A
2007-07-05, 18:37
Ca hur mkt kalcium finns det i mörk choklad? Ngn som vet? Har för mig att det finns ca 400 mg kalcium per 100 g i ljus choklad. Har börjat unna mig några rutor mörk choklad varje dag.

WHITEFOLKS
2007-07-05, 18:59
jag skulle gissa på att det är mjölken i mjölkchokladen som står för kalciumet.

Eddie Vedder
2007-07-05, 20:14
Riktigt mörk choklad har ju en väldigt hög kakaohalt, kakao är rikt på polyfenoler vilka hämmar kalciumabsorbtion. Så mörk choklad är nog ingen särskilt bra kalciumkälla just. Men varför äta det för dess (icke-existerande?) kalciuminnehåll när du kan äta det p.g.a. dess goda smak och andra hälsosamma effekter?:thumbup:

Mr A
2007-07-06, 12:00
Riktigt mörk choklad har ju en väldigt hög kakaohalt, kakao är rikt på polyfenoler vilka hämmar kalciumabsorbtion. Så mörk choklad är nog ingen särskilt bra kalciumkälla just. Men varför äta det för dess (icke-existerande?) kalciuminnehåll när du kan äta det p.g.a. dess goda smak och andra hälsosamma effekter?:thumbup:

Du har helt rätt! För mig är det bara bra att det inte innehåller kalcium eftersom jag redan får i mig mkt kalcium genom kosten, så jag skulle bara kontrollera så att jag inte får i mig onödigt mkt kalcium. Jag äter mörk choklad främst för att det ta bort sötsuget man kan känna när man äter nyttigt hela veckan, förutom kanske lördag o fredag då jag unnar mig lite god mat o godis eller annat gott :)

Matthew_90
2007-07-07, 18:00
Lånar tråden lite..

"...hämmar kalciumabsorbtion."

Då kan man käka mer kalciumrik mat och överstiga RDI utan att hamna i "riskzonen" för framtida probs. med prostatan?

//Mattias

Eddie Vedder
2007-07-08, 00:55
Lånar tråden lite..

"...hämmar kalciumabsorbtion."

Då kan man käka mer kalciumrik mat och överstiga RDI utan att hamna i "riskzonen" för framtida probs. med prostatan?

//Mattias

Javisst, vill du medvetet sänka absorbtionen så går det ju. En kopp kaffe tillsammans med varje mjölkglas, chokladdryck på yoghurt och kakao o.s.v. Även oxalsyra från vissa grönsaker (bl.a. broccoli) och fytinsyra (från bl.a. fullkornsprodukter) har negativ effekt på upptag av järn och kalcium, om det även gäller zink vet jag dock inte om det har bevisats på människor.

Kanske inte det bästa sättet att "kompensera" med att medvetet hämma absorbtionen men vill du köra på det är det ju såklart ditt val.