Visa fullständig version : Förstår inte!
Jag känner en tjej som är 162 lång och väger 52 kg. Hon är verkligen minimal, jättesmal och rör sig praktiskt taget aldrig. Kör dit hon ska och ligger hemma med pojken.
Läser man på kolo kommer man snabbt fram till att om man ligger på kalorier plus så lägger man på sig. Hon äter verkligen BARA skräpmat, godis, kakor, läsk osv.. men hon är ändå alltid lika liten och smal.
Vad beror detta på? Gener? Vad är det som egentligen händer i hennes kropp, har den svårare än andra kroppar att lagra fett helt enkelt? Har man då också svårare att lägga på sig muskler? Eller hur funkar det =) För jag är 100% på att hon ligger på ett ganska så kraftigt + på kalorier varje dag för hennes lilla kropp och låga aktivitetsnivå.
Jag är nyfiken på detta. Jag är inne i en liten bulk och ligger nästan helt säkert på + varje dag och på helger äter jag både pizza och godis för att vara säker men jag lägger inte på mig fett och jag har aldrig i mitt liv vägt mer än såhär, inte ens när jag bara åt skräpmat. Har varje människa sin egen gräns eller? För enligt mig så verkar det som om man visst kan ligga på plus kalorier men att man kan ha en kropp som lagrar mindre fett än andra kroppar tack vare gener osv..
Oj vad mycket det blev.. har mycket tankar kring detta ämnet.. nån som ändå förstod vad jag ville ha fram?
*screwy*
King Grub
2007-07-05, 17:59
Läser man på kolo kommer man snabbt fram till att om man ligger på kalorier plus så lägger man på sig. Hon äter verkligen BARA skräpmat, godis, kakor, läsk osv.. men hon är ändå alltid lika liten och smal.
Vad hon äter har inte med saken att göra; kaloriunderskott/kaloribalans av skräpmat resulterar inte heller i viktuppgång, lika lite som av nyttig mat.
Har man ett energibehov på 2000 kcal, men äter 2100 kcal från råris, kycklingfilé och broccoli, går man upp i vikt. Medan man går ner i vikt om man äter 1900 kcal semlor, coca-cola, lösgodis och grädde.
Ja men hon äter så mycket att det inte kan sluta på annat än + när dagen är slut. Jobbar med henne 5 dagar i veckan och vi äter alltid tillsammans :S
Hoppar frukosten och bara en macka till kvällsmat kanske? Som smal person som pratat om detta med massor av andra smala personer så när folk faktiskt erkänner vad de äter på en vecka så är det inte direkt ofta smala personer äter så mycket.
...eller så spyr hon upp det.
Ja egentligen så vet jag inte allt om henne. Men vikt handlar väl om gener också till stor del? Vissa lagrar mer fett än andra eller har jag fel?
Animalistic
2007-07-05, 18:38
har en liknande polare i skolan, han har omöjligt för att lägga på sig typ, han säger att det är typ matsmältningen eller något liknande. måste ha något med gener och göra.
har dricker varje helg och äter chips och godis varje dag i stort sätt
De flesta personer jag träffat som har varit smala väldigt länge och har problem att lägga på sig vikt även om de äter "mycket", äter i själva verket väldigt lite totalt över t.ex en vecka...
Ja egentligen så vet jag inte allt om henne. Men vikt handlar väl om gener också till stor del? Vissa lagrar mer fett än andra eller har jag fel?
Det handlar fortfarande om kalorier in - kalorier ut oavsett hur man vrider och vänder på det. Såvida man inte har någon form av medicinsk åkomma.
Ni måste inse att ni inte bevakar dem 24/7 och jag tror med stor sannolikhet att när de är hemma så åker inte speciellt mycket ner i kistan.
De kanske bara dricker vatten? Vips så försvinner en massa kcal.
De kanske inte äter så mycket mat utöver sitt intag av "skräp"? Vips så har vi en hel del kcal som är borta.
Hur många mål mat om dagen spenderar du med henne? Är det färre än tre så vet du ju egentligen ingenting om hennes vanor.
jag spenderar 8 om dagen med henne och under de 8 kan hon äta godis, en glass, en burk chips, 3 piroger, läsk osv... sen fortsätter det hemma när hennes kille hämtar pizza osv.
Handcuff
2007-07-05, 19:47
jag spenderar 8 om dagen med henne och under de 8 kan hon äta godis, en glass, en burk chips, 3 piroger, läsk osv... sen fortsätter det hemma när hennes kille hämtar pizza osv.
kanske äter minimalt vissa dagar så vecko/månadsnettot blir + - 0 ?
Eller så är hon en mutant.
be henne skriva upp allt vad hon äter så får vi se.
Wikner89
2007-07-05, 22:31
Jag har flera vänner som är likadana. Jag bor med en av dem så jag kan "övervaka" exakt allt han äter. Sist han tränade var 3 år sedan, han går till ICA två gånger i veckan 1 km fram och tillbaka. Han verkligen vräker i sig mat, godis, läsk m.m. Han tar inte små portioner och om jag skulle göra en lista så skulle personerna på viktminskningsprogrammen på TV svimma. Han säger att det har något med hög ämnesomsättning att göra. Stämmer det? Förbrukar vissa personer mer kalorier än andra genom att ligga och dega i soffan. Kan ju inte säga direkt att han ligger på plus i kalori intag men hur kan han annars förbränna allt?
Jag förstår inte den här fascinationen med att folk kan ha så olika förbränning.
Det är ju inte många som reagerar på vissa är 5 dm längre eller har 8 storlekar större bröst...
Jackie Dee
2007-07-05, 22:48
Jag förstår inte den här fascinationen med att folk kan ha så olika förbränning.
Det är ju inte många som reagerar på vissa är 5 dm längre eller har 8 storlekar större bröst...
Brösten är det väl iofs många som fascineras av.
Alfred Nobel
2007-07-05, 22:56
Hm.. Jag börjar ana ugglor i boet. Den här tjejen, som du konstant pratar om, finns hon verkligen? Eller är det så att hon är du? :ike
De flesta personer jag träffat som har varit smala väldigt länge och har problem att lägga på sig vikt även om de äter "mycket", äter i själva verket väldigt lite totalt över t.ex en vecka...
Bingo!
En förutsättning för att vi ska ha den här diskussionen är att du vet exakt vad hon äter och exakt hur mycket. Samt att hon inte "motionerar bort det" när du inte ser. Vissa personer får t.ex. en tendens att röra på sig mer när de ligger på ett högre energiintag. Och då menar jag inte att hon spontant börjar köra intervaller över gården utan att hennes dagliga aktivitet blir högre.
Om du bad henne att föra matjournal tror jag att mysteriet skulle lösa sig.
Vi är olika ja. Men saker som kan påverka är t ex NEAT (hur mycket man rör på sig när man "inte gör något", typ studsar med benet när man tittar på TV, skuttar man fram när man går till någon, spontanhoppar man och är allmännt stissig som person). Sen finns det folk som har tendens att öka sin kroppstemperatur mycket när de får i sig extra energi, kroppen justerar ofta en hel del mekanismer för att försöka hindra viktförändring.
Om kaloriintaget ökar så ökar kroppen förbrukningen på ett eller annat vis (till en viss gräns, sen börjar man gå upp i vikt).
Jag känner en tjej som är 162 lång och väger 52 kg. Hon är verkligen minimal, jättesmal och rör sig praktiskt taget aldrig. Kör dit hon ska och ligger hemma med pojken.
Vad beror detta på? Gener? Vad är det som egentligen händer i hennes kropp, har den svårare än andra kroppar att lagra fett helt enkelt? Har man då också svårare att lägga på sig muskler? Eller hur funkar det =) För jag är 100% på att hon ligger på ett ganska så kraftigt + på kalorier varje dag för hennes lilla kropp och låga aktivitetsnivå.
Jag är nyfiken på detta. Jag är inne i en liten bulk och ligger nästan helt säkert på + varje dag och på helger äter jag både pizza och godis för att vara säker men jag lägger inte på mig fett och jag har aldrig i mitt liv vägt mer än såhär, inte ens när jag bara åt skräpmat. Har varje människa sin egen gräns eller? För enligt mig så verkar det som om man visst kan ligga på plus kalorier men att man kan ha en kropp som lagrar mindre fett än andra kroppar tack vare gener osv..
Oj vad mycket det blev.. har mycket tankar kring detta ämnet.. nån som ändå förstod vad jag ville ha fram?
*screwy*
Hon är förmodligen smal, men muskel-lös. Tillför bara näringsämnen i form av skit som inte gynnar hennes hälsa och muskeluppbyggnad.
Din bulk bidrar kanske till en viss andel fett, men och andra sidan bra näring som ger dig muskler.
Själv har jag börjat skita i hur andra lever. Jag gillar att läsa teorier om det ena och det andra, näringsvärden och påverkar på kroppen, men jag har funnit "mitt sätt att leva" som jag trivs bäst med.
Jag äter gärna mycket av nyttig mat, till och med för mycket, men när det kommer till skräpmat sitter jag mest o petar i maten. Godis är gott ibland, men då köper jag något litet och det gör jag när jag är sugen, inte nån särskild ätardag eller så. Ibland tankar jag medvetet extra kolisar för att få en bättre återhämtning och palla passen bättre. Kroppen säger till och man vågar börja lita på den. Lita på ditt bulk-race och skit i din kompis. Hon bygger inga muskler på sin kost. Kommer förmodligen att vara fortsatt smal, men med hög bf%. Det kommer inte du!
svartellervitt
2007-07-07, 07:39
jag var exakt lika stor som henne förut och åt också hur mycket som helst och jag MÅSTE ha legat på +. jag åt iofs rätt nyttigt och så men åt enorma mängder och rätt mkt feta saker men jag gick ändå inte upp... nuförtiden väger jag nästan samma och äter typ hälften av vad jag gjorde då. men går ändå inte ner i vikt. jag tränar lika mkt som då (ca 5 ggr/v) men lite hårdare nu också. jag tror nästan kroppen har bestämt sig för en vikt och försöker hålla den vikten no matter what =S.
jag var exakt lika stor som henne förut och åt också hur mycket som helst och jag MÅSTE ha legat på +. jag åt iofs rätt nyttigt och så men åt enorma mängder och rätt mkt feta saker men jag gick ändå inte upp... nuförtiden väger jag nästan samma och äter typ hälften av vad jag gjorde då. men går ändå inte ner i vikt. jag tränar lika mkt som då (ca 5 ggr/v) men lite hårdare nu också. jag tror nästan kroppen har bestämt sig för en vikt och försöker hålla den vikten no matter what =S.
Hamnar du på underskott eller överskott så kommer du att gå ner respektive upp. Du kanske äter lite för fet mat?
Kanske inte riktigt äter den lilla mängd som du tror eller inte aktiverar dig tillräckligt?
Kanske inte tar i allt vad du har under varenda pass?
DrZoidberg
2007-07-07, 08:15
Jag var när jag var yngre var jag smal och hade jätteproblem att lägga på mig vikt. Jag var visserligen deffad men träning gav dåliga resultat. Tills jag började äta nyttigt. Då sa det bara pang.
pragmatist
2007-07-07, 11:19
Alla smala personer jag känner hoppar över måltider, "glömmer" äta o.s.v. Deras hungerkänslor verkar helt enkelt inte fungera på samma sätt som mer normalviktigas, de känner sig möjligen lite "konstiga" när de glömmer äta men identifierar det inte som hunger.
Däremot kan de allihopa äta imponerande mängder mat, inklusive skräpmat och godis, när andan faller på. Möjligen hänger det ihop, d.v.s. eftersom deras hungerkänslor inte verkar funka som på oss andra så funkar inte deras mättnadskänslor heller på samma sätt.
gaggelitoo
2007-07-08, 06:16
Är väl inget konstigt alls egentligen... Antagligen så är det precis som många skriver att hon inte äter så mycket som du tror samt att hon antagligen har en väldigt hög ämnesomsättning.
svartellervitt
2007-07-08, 09:26
Hamnar du på underskott eller överskott så kommer du att gå ner respektive upp. Du kanske äter lite för fet mat?
Kanske inte riktigt äter den lilla mängd som du tror eller inte aktiverar dig tillräckligt?
Kanske inte tar i allt vad du har under varenda pass?
men jag menade inte att jag vill gå ner i vikt.
med det jag skrev menade jag bara att det är konstigt att jag kunde äta så mkt då jämfört med nu, fastän jag rör mig mer nu och väger exakt samma. det verkar som om kroppen har en vikt som den försöker hålla fast vid även om jag ligger på överskott eller underskott.
eller du kanske förstod vad jag menade, men på ditt svar verkade det som att du hade missuppfattat mig;)
chaffisen
2007-07-08, 10:17
med det jag skrev menade jag bara att det är konstigt att jag kunde äta så mkt då jämfört med nu, fastän jag rör mig mer nu och väger exakt samma. det verkar som om kroppen har en vikt som den försöker hålla fast vid även om jag ligger på överskott eller underskott.
eller du kanske förstod vad jag menade, men på ditt svar verkade det som att du hade missuppfattat mig;)
Troligaste orsaken är att du inte hade koll på hur mycket kalorier du stoppade i dig under tidsperioden.
Nu har jag inte orkat läsa varje inlägg här så ursäkta om jag upprepar mig. Du skriver att du är säker på att hon ligger på plus, men går hon inte upp så är det (vad jag vet) fysiologiskt omöjligt att hon har ett kaloriöverskott då kalorier ju inte bara kan försvinna i tomma intet. Det finns i alla fall 3 möjliga orsaker som jag kan komma på, till varför hon inte går upp i vikt trots att du anser att hon borde. (Eller en blandning av dessa)
1. Hon äter kalorimässigt inte så mycket som det verkar. Tänk på att det ska till mycket av även godis och skräpmat för att koma upp i en ordentlig tallrik med mat.
2 Hon har en ordentligt hög basalmetabolism, vilket vi ju vet att vissa av oss har.
3. Hon har en malabsorptionssjukdom av något slag som gör att hon inte kan ta upp näringen (osannolikt om hon inte har några symptom på detta).
//Jake
Ligger du på överskott eller underskott så kommer kroppen att lägga på sig respektive släppa ifrån sig vikt. Det är praktiskt omöjligt att det inte inträffar om du uppnår över- eller underskott.
Sen att man tror att man uppnått en av dem är en helt annan sak. Förklaringen kan vara som är sagt att du har bättre koll nu än du hade då på vad du sysslar med samt stoppar i dig.
vad är det egentligen du vill få ut?
Vill du att vi ska säga, "ja det är bara gener" blablabla...
Detta ämne har redan disskuterats flera gånger tidigare. Troligtvis vet du inte vad hon gör resten av de 16 timmarna om dagen du tydligen inte vistas med henne.
Perplexed
2007-07-10, 15:49
Hon har förmodligen en jävla massa näringsbrister, etc i sin kropp.
En grabb i england levde på skräpmat, han var smal som en tarm - men dog.,
JohnRick
2007-07-10, 16:09
Hon är förmodligen smal, men muskel-lös. Tillför bara näringsämnen i form av skit som inte gynnar hennes hälsa och muskeluppbyggnad.
Lita på ditt bulk-race och skit i din kompis. Hon bygger inga muskler på sin kost. Kommer förmodligen att vara fortsatt smal, men med hög bf%. Det kommer inte du!
Å andra sidan hade nog kompisen inte ngn avsikt att bygga muskler heller. Eller?
Det fetmarkerade ligger det nånting i ja. Kroppen vill bibehålla en viss vikt och gör saker med kroppen för at påverka detta.
Börjar man äta mer kan kroppen:
1. Göra dig piggare (så du gör av med mer energi spontant)
2. Göra dig mättare (så du äter mindre framöver)
3. Göra dig varmare (så du gör av med mer energi)
Börjar du äta mindre kan kroppen:
1. Göra dig tröttare eller orkeslös (så du gör av med mindre energi)
2. Göra dig hungrigare (så att du får i dig mer energi framöver då du inte lyckas stå emot hungern)
3. Sänka kroppstemperaturen (så att mindre energi går till spillo)
Dessa 3 faktorer kan tillsammans göra så att varken något udnerskott eller överskott av energi sker över en längre mätperiod. Det gäller att göra tillräckligt stora förändringar (och ibland även kämpa mot hunger o mättnadsmekanismer) så att kroppen inte kan justera faktorerna tillräckligt mycket.
Det är därför man kanske står still i vikt på ett intag av 2000-2500 kcal men går upp ½ kg i vikt i veckan på 3000 kcal och ner ½ kg i vikt i veckan på 1500 kcal. En skillnad på det dubbla!
Det innebär alltså att man har en energibalans när man stoppar i sig 2000 kcal, men även energibalans på 2500 kcal.
(Nu är exemplet bara ett påhittat exempel men det förtydligar vad jag menar)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.