handdator

Visa fullständig version : Kalorier mm


Arnold Armstrong
2007-07-05, 15:14
Kalorier verkar ta upp mycket tid på dte här forumet!

HAr några enkla funderingar som dykt upp under dagen!

Hur mycket förbrukar ni under en dag?

Enklaste sättet att räkna ut energibehovet under en dag?

Vad är effektivast att ligga + (antal kalorier) per dag för att nå viktuppgång, konditionsökning och muskelökning? (optimalt)?

Raggis
2007-07-05, 15:18
- Förbrukar kring 2000-2500 kcal en normal dag.

- Harris-Benedict ekvation.

-Individuellt.

Arnold Armstrong
2007-07-05, 16:45
Harris Benedict? Det lät ju knappast enkelt kan man få en snabb formel?

Egentligen borde det ju inte va svårare än att äta sig mätt sen äta ännu mer! Men skulle gärna vilja räkna ut morgondagens energiåtgång!

Raggis
2007-07-05, 16:49
Harris Benedict? Det lät ju knappast enkelt kan man få en snabb formel?

Egentligen borde det ju inte va svårare än att äta sig mätt sen äta ännu mer! Men skulle gärna vilja räkna ut morgondagens energiåtgång!

Google is your friend :P

Rhino
2007-07-05, 21:56
Harris Benedict? Det lät ju knappast enkelt, kan man få en snabb formel?


Här är ett program som gör uträkningarna åt dig:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86058

Jackie Dee
2007-07-05, 23:04
Har så svårt att veta vad man ska välja för aktivitestfaktor. Har ett arbete som är uppe och går i kanske 5 timmar, dock inget pulshöjande. Efter jobbet brukar det bli styrketräning ca 1 tim. Hemma springer jag runt och jagar min dotter och är allmänt aktiv tills hon somnat ca 20:30. Sen slappar jag bara. Vad kan tänkas att man ska välja då?

MateFeedKillRepeat
2007-07-06, 22:10
Har så svårt att veta vad man ska välja för aktivitestfaktor. Har ett arbete som är uppe och går i kanske 5 timmar, dock inget pulshöjande. Efter jobbet brukar det bli styrketräning ca 1 tim. Hemma springer jag runt och jagar min dotter och är allmänt aktiv tills hon somnat ca 20:30. Sen slappar jag bara. Vad kan tänkas att man ska välja då?

1,5-1,6 skulle jag säga av 1,0-2,5.

auToeXeC
2007-07-06, 22:24
Jag har under ett långt tag räknat kcal men gör just nu allt och åter allt för bli av med vanan. Detk an stiga en åt huvudet.

Personligen får jag i mig ca 4000-5000kcal om dagen men står stilla i vikt... :(

Rahf
2007-07-06, 23:00
Jag har under ett långt tag räknat kcal men gör just nu allt och åter allt för bli av med vanan. Detk an stiga en åt huvudet.

Personligen får jag i mig ca 4000-5000kcal om dagen men står stilla i vikt... :(

Räknar fel kanske?

Själv kör jag på en höft. Går jag upp en vecka så är det ok, gör jag inte det nästa vecka så är det ingen katastrof, går jag ner lite över en längre period så skärper jag till mig.