handdator

Visa fullständig version : 1,25-kilosvikter en sådan ovanlighet?


-S-T-
2007-07-05, 09:26
Jag tränar på en av de stora gymkedjorna i Sthlm. Jag har precis börjat ett litet squats 'n' milk-program där jag ska öka knäböjen 2,5 kg varje pass, det vill säga 1,25 kg per sida på stången.

Låter bra tänkte jag. Tills jag upptäckte att gymmet har 2,5 kg som minsta viktskiva.

2,5 kg × 3 pass × 8 veckor = 60 kg ökning i böjen. Möjligen genomförbart för en rookie som mig.

5 kg × 3 pass × 8 veckor = 120 kg ökning i böjen. Möjligen självmord.

Gymmet var oförstående till detta och jag var den första någonsin som frågat efter 1,25-kilosvikter. Är det verkligen ett så ovanligt önskemål? Att alltid öka i 5-kilosetapper låter mycket och heller inte direkt optimalt. Då kan man ju inte 'smyga på' vikten.

Tills vidare får jag väl ta med egna vikter, men man tycker att ett stort gym ska kunna tillhandahålla helt vanliga viktskivor, eller?

anders90
2007-07-05, 09:29
På mitt gym har vi 1,25-kilosvikter, och de kommer väl till använding *flex* Det enda kruxet är att folk har en tendens att hänga dem längst in, bakom alla 20- och 25-kilosvikter *screwy*

Piranha
2007-07-05, 09:46
Dem flesta gym skulle jag vilja säga har 1,25 kilosvikter.

En lösning är att höja 5 kg i taget med längre mellanrum, jag tror inte du märker någon större skillnad.

bertbert
2007-07-05, 09:48
Har aldrig varit på ett gym som inte har 1,25or. Men gör som Pirre säger.

Krokodil
2007-07-05, 09:49
Finns det ens 1,25 kilosvikter längre? Jag har för mig att minsta kakan är 0,5kg nästa 1kg, 1,5kg osv...

Piranha
2007-07-05, 09:54
Jag förstår förvisso optimismen och man kanske tycker höjningarna per pass är försumbart liten.

Men 3 benpass i veckan ???

7,5 kilos höjning på detta i veckan utan någon som helst vila på benen?


Jag skulle nog rekomendera ett benpass var femte dag, och sen sikta på att över 8 veckor höja kanske 30-40 kg (om ens det) på detta och slipa tekniken.

bertbert
2007-07-05, 09:55
Finns det ens 1,25 kilosvikter längre? Jag har för mig att minsta kakan är 0,5kg nästa 1kg, 1,5kg osv...

Eleikos SL-serie är 0,25 - 0,5 - 1,25 - 2,5 (osv). Däremot är OL-skivorna 0,5 - 1 - 2 - 2,5 - 5.

Finns säkert många fler i sortimentet än de jag lite snabbt tittade på nu.

-S-T-
2007-07-05, 10:37
Jag förstår förvisso optimismen och man kanske tycker höjningarna per pass är försumbart liten.

Men 3 benpass i veckan ???

7,5 kilos höjning på detta i veckan utan någon som helst vila på benen?


Jag skulle nog rekomendera ett benpass var femte dag, och sen sikta på att över 8 veckor höja kanske 30-40 kg (om ens det) på detta och slipa tekniken.

http://www.leehayward.com/squats.htm

Jag tackar för input. Jag uppskattar överhuvudtaget all intelligent feedback man får här :) Saken är att jag är ingen tung knäböjare direkt och kör på ren amatörnivå. Jag har som tyngst kört 3 x 70 fulldjupa böj, vet inte vad mitt max kan tänkas vara. Nu har jag medvetet backat till blygsamma 50 kg. Det är därifrån jag ska öka 2,5 kg per pass, och det gäller bara åtta veckor. Jag kör 20 böj i en följd utan att ställa ned stången.

50 + 60 kg = 110 kg. Jag väger 75 kg och har inte tränat ett år än. Jag ser det här programmet dels som en teknikslipare och dels som en inkörsport till mer seriös träning. Som sagt, jag är ingen expert, men hoppas att jag inte är helt galet ute.

..Den här tråden var mest ett "öh, va?" inför det faktum att Stockholms möjligen största gymkedja inte har mindre vikter än 2,5 kg. Däremot åtskilliga ton annat material som samlar damm.

-S-T-
2007-07-05, 10:41
Jag kan tillägga att just nu kommer min nödlösning bli att knyta fast såna där små bodypumpskivor på 1 kg stycket med snören i stången.. Då kan jag öka i 2- respektive 3-kilosintervaller. De kommer se ut som örhängen på stången antar jag :confused:

Degpekka
2007-07-05, 19:58
fram med bågfilen och attackera 2,5orna. Sen får du balansera ;)

-S-T-
2007-07-05, 20:30
fram med bågfilen och attackera 2,5orna. Sen får du balansera ;)

Jag kan även balansera en 2,5-skiva på huvudet :naughty:

Finns det ens 1,25 kilosvikter längre? Jag har för mig att minsta kakan är 0,5kg nästa 1kg, 1,5kg osv...

Det vore väl ok. Det som förvånar mig är att på mitt gym förväntas man öka med minst 5 kg i taget.

Allan
2007-07-05, 20:36
Jag skulle vilja säga att du missuppfattat hur man tränar knäböj. Du ska utgå från ditt max och därefter öka långsamt. Inte börja under din toppprestation, för att sedan -kanske - passera den. Då har du ett antal veckor down the drain. Den största belastningsökningen du gör i början är ren tekniktillvänjning, och när du sedan når ditt max kan det ta år och dagar innan du lyckas passera den.
Öka du med 2,5orna

-S-T-
2007-07-05, 21:29
Jag skulle vilja säga att du missuppfattat hur man tränar knäböj. Du ska utgå från ditt max och därefter öka långsamt. Inte börja under din toppprestation, för att sedan -kanske - passera den.

Jag försöker bara följa Lee Haywards program som jag länkat till ovan:

Each workout you will start with full squats. Do 2-3 easy warm up sets to get the blood flowing and to warm up your joints. Then take a moderate weight and do 1 set of 20 reps. For each rep take a couple big mouthfuls of air, hold your breath, squat down and up, and repeat.

Jag har som sagt aldrig lyft tyngre än 3 × 70. Jag bedömde att 20 × 55 var en rimlig utgångsvikt för programmet. Fullföljer jag det enligt plan kommer jag lyfta 150 % av min kroppsvikt × 20 om åtta veckor. Det vore en mäktig prestation i mina ögon, med tanke på att jag för ett år sedan tyckte det var ansträngande att huka och resa mig några gånger.

Jag är idel öra när det gäller tips, om jag är på fel spår. Vill dock gärna köra just det här programmet; tilltalas av enkelheten i det.

Hemi
2007-07-05, 22:10
Tränade på 10-12 ställen (gym) i Stockholm sammanlagt, minus de vikttränigsrum och skivstänger som finns på olika idrottsklubbar. Jag uppfattade nog att fler än vart annat hade 1.25 kilos. Saknade dem när jag inte såg dem.

Mr. Moose
2007-07-06, 07:52
Hur mycket väger klovarna (låsringarna)? Har för mig att de väger 1,25Kg för OL stängerna.

Kör utan klovar ett pass, med klovar nästa pass. Om dom insisterar att du måste ha klovar på när du kör använder du bara 2 par vartannat pass!

Inte så komplicerat.

-S-T-
2007-07-06, 08:21
Hur mycket väger klovarna (låsringarna)? Har för mig att de väger 1,25Kg för OL stängerna.

Kör utan klovar ett pass, med klovar nästa pass. Om dom insisterar att du måste ha klovar på när du kör använder du bara 2 par vartannat pass!

Inte så komplicerat.

Finns inga vad jag vet, men jag ska fråga. Tack för tipset med dubbla par :) Jag har dock bara sett fjäderlås där, som väger ett hekto kanske.

Sniggel
2007-07-06, 10:05
eventuellt kan du lägga på en 2½a på enbart ena sidan i taget, påverkar ju tyngdpunkten men kanske inte jättemycket. Kan justera stången någon cm(?) på dina skuldror så du hittar tyngdpunkten.

-S-T-
2007-07-06, 10:20
Ojämn vikt låter farligt?

Hemi
2007-07-06, 10:52
Ett annat alternativ skulle kunna vara att helt enkelt köpa vikterna och ta med dem om du vill vara noggrann. Jag brukade ta med mig lite olika saker som spännen och grejer när jag för länge sedan tränade på ett stort stockholmsgym. Jag visade upp vad jag hade med mig i väskan och visade vad jag hade med mig ut och jag var väl bekant med de som jobbade där. Jag målade (märkte) sakerna och satte en viss färgad tejp på allting, eller efternamn. Fast nuförtiden kanske man inte gillar sånt då allting skall skötas så tråkigt tip-top och korrekt.

-S-T-
2007-07-06, 11:11
Det var helt ok om jag tog med egna vikter, så de var inte på något sätt kinkiga. De är jättetrevliga på gymmet, men de var förvånade när jag frågade om så låga vikter och sa att ingen någonsin haft det önskemålet förut.

...Nu har jag gratis företagskort på stället, men min reaktion handlar delvis om att det kostar tusenlappar att träna där och ändå behöver man ta med sig egen utrustning.

X-ecuter
2007-07-06, 11:17
hör med gymmet... dem bör köpa in det, På mitt gym har vi från 0.25kg kex - 50 kg kakor :D

doommessiah
2007-07-06, 11:46
Man tycker att folk som jobbar i gymbranchen borde inse nödvändigheten av 0,5 och 1,25 kilos vikterna?

Chris
2007-07-06, 15:17
Jag försöker bara följa Lee Haywards program som jag länkat till ovan:

Each workout you will start with full squats. Do 2-3 easy warm up sets to get the blood flowing and to warm up your joints. Then take a moderate weight and do 1 set of 20 reps. For each rep take a couple big mouthfuls of air, hold your breath, squat down and up, and repeat.

Jag har som sagt aldrig lyft tyngre än 3 × 70. Jag bedömde att 20 × 55 var en rimlig utgångsvikt för programmet. Fullföljer jag det enligt plan kommer jag lyfta 150 % av min kroppsvikt × 20 om åtta veckor. Det vore en mäktig prestation i mina ögon, med tanke på att jag för ett år sedan tyckte det var ansträngande att huka och resa mig några gånger.

Jag är idel öra när det gäller tips, om jag är på fel spår. Vill dock gärna köra just det här programmet; tilltalas av enkelheten i det.

20 reps knäböj är inte styrketräning, det är fan på gränsen till tortyr! Jag körde såna förut och ökade bra i böjen. Jag håller dock med allan att det är onödigt att köra under sitt max, träna så tungt du kan bara utan att skada dig själv.

Alexx
2007-07-06, 15:42
Hur mycket väger klovarna (låsringarna)? Har för mig att de väger 1,25Kg för OL stängerna.

Kör utan klovar ett pass, med klovar nästa pass. Om dom insisterar att du måste ha klovar på när du kör använder du bara 2 par vartannat pass!

Inte så komplicerat.


Kanske inte är samma klovar som du tänker på men dom vi har väger garanterat mer än 1,25.

Gnusram
2007-07-06, 17:30
Riktigt, de väger 2,5kg st. Både för SL och OL.

-S-T-
2007-07-06, 17:43
20 reps knäböj är inte styrketräning, det är fan på gränsen till tortyr! Jag körde såna förut och ökade bra i böjen. Jag håller dock med allan att det är onödigt att köra under sitt max, träna så tungt du kan bara utan att skada dig själv.

Hittat på http://www.bodybuilding.com/fun/brewster24.htm (som dock inte är en särskilt vass resurs):

Breathing squats for those who don't know, are squats done for 20 reps with a weight you usually do 10 reps with, each time you hit failure, you take 3-5 deep breaths and continue until you get to 20...

Jag har aldrig kört mer än 10 × 50 förut och bedömde att 20 × 55 var så tungt jag borde köra som utgångspunkt, med tanke på att jag aldrig ens provat att köra 20 böj på raken förut. Några tillvänjningspass där man känner på volymen, så att säga.

Vad vore förresten en bra utgångsvikt för mig? 20 × 55 kändes som en tortyrliknande sysselsättning, haha..

Chris
2007-07-06, 17:47
20 reps with a weight you usually do 10 reps with

Det där är bullshit. Det kanske känns så, men man gör inte 20 reps med en vikt du normalt gör 10 på. Men det låter coolt att säga det, jag har skrivit samma sak när jag körde dem men i själva verket är det bara så pass jobbigt man måste få överdriva lite :Virro

Det ska vara tortyr, just därför man just bara kör ett sånt set!

-S-T-
2007-07-06, 19:20
Det där är bullshit.

...Vilket för mig är ytterligare en anledning att börja med 20 × 55 kg. Slutför jag det här programmet härifrån skulle jag som sagt lyfta 150 % av kroppsvikt × 20. Jag tycker det låter mastigt, och ni säger jag ska börja tyngre. Jag förstår ärligt talat inte riktigt.

Allan
2007-07-06, 19:27
Jag tycker det låter mastigt, och ni säger jag ska börja tyngre. Jag förstår ärligt talat inte riktigt.


Vi tar en jämförelse då:
Du kan springa fem kilometer på 25 minuter. Du vill hemskt gärna kunna springa 5 kilometer på 20 minuter. Då hittar du Lee Haywards program för att springa fortare. Det börjar med att du under ett par månader ska springa kilometer på 35 minuter för att sedan långsamt och fint öka. Istället för att börja där du är
Du tillbringar onödig tid under stången helt enkelt. Och vill du veta nåt om breathing squats så är ämnet behandlat på Kolozzeum. Jag känner ingen som haft annan effekt av det än att de fått syrebrist pga hyperventilering och drattat på näsan.

-S-T-
2007-07-07, 13:08
Det här rör sig om totalt åtta veckor, och med 7,5 kg ökning i veckan är jag snabbt upp i vikter jag aldrig lyft tidigare, ens 1 rep. Jag är nyfiken på det här programmet, kommer att fullfölja det, och sedan titta i backspegeln om det var bra eller dåligt för mig. Sedan är gjort gjort och jag kan gå vidare därifrån.

Obs: jag ifrågasätter inte din erfarenhet och dina kunskaper. Jag kan illustrera din poäng genom att lite skamset erkänna jag råkade plocka för mycket idag och i stället lyfte 20 × 62,5 kg. Det gick det också :em: Tycker dock fortfarande att programmet verkar givande för mig som inte har tränat särskilt länge, men som vill prova något nytt.

z_bumbi
2007-07-11, 10:01
http://www.almcareplan.se/sv/index.html

Begagnat
Vikter (Kostar 19 kr styck ex moms)
Ring
Åk och hämta
Berätta att du fått tipset här

Klart

stridis
2007-07-11, 10:25
Angående Allans diss, så kan vi fortsätta löparanalogin. Det är jobbigt att öka både antal km och hastighet. Det kan då vara på sin plats att kanske inkludera fler lugnare distanspass medan man ökar antalet löpta km en del.

Jag körde för ett bra tag sedan nu ett program där jag körde böj,bänk och mark tre gånger i veckan. Det var rätt brutal volym på det (8 set böj,bänk,böj 3 ggr i veckan), och upplägget att börja med rätt lugna vikter och öka efterhand var nice. Mina ökningar kom under den perioden, innan hade jag väl bara ökat rätt lite.