handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång som ej funkar


Emci
2007-07-05, 07:52
Skulle nu behöva lite råd om att gå ner vikt då allt jag gör verkar vara helt verkningslöst!
Behöver gå ner ca 10 kg i vikt.
Äter följande:
Morgon: två mackor (grovt bröd) en med skin´ka och en med ost. 1 st kokt ägg. En stor kopp te (ca 0,5 l)
Förmiddag: en frukt
Middag: Oftast färdigmat innehållande ca 500 kcal (finns tyvärr ingen möjlighet eller tid till annan mat.
Eftermiddag : En frukt och några valnötter
Kväll: En naturdiet bar (ca 200 kcal)
Kväll vid 9 tiden : en frukt

Tränar följande per dag:
Cyklar till och från jobbet: ca 8 km x 2 många uppförsbackar
Går ca 4 km varje lunch
Rider min häst

Har denna vecka börjat äta en naturbar istället för två mackor på kvällen.

Har den senaste veckan inte gått ner nånting, vilket är enomt frustrerande. Trodde att jag skulle gå ner i vikt när jag tog och ersatte kvällsmaten med en naturbar.

Varför i hela världen går jag inte ner i vikt. Det enda jag märkt att jag har blivit smalare i ansiktet, det är allt.

SKulle verkligen behöva hjälp.

ikmor
2007-07-05, 08:06
Dricker du mycket vatten? Ett lågt vattenintag har visat sig vara boven i dramat i några trådar jag läst. =]

/Kim

Rhino
2007-07-05, 08:21
Vad har du för vikt, längd, ålder och kön? Det är svårt att bedöma / hjälpa utan den informationen. Hur länge har du försökt enligt det du skriver ovan?

Emci
2007-07-05, 08:40
Kvinna, snart 32 år, 168 cm lång och väger idag 75 kg. Har mycket muskler över hela kroppen men även en del fett*whistle* .
Dricker mycket vatten.
Har kört med detta ett par veckor, naturdietbaren har jag bara kört med denna veckan då jag trodde att den skulle puffa igång minskningen av vikten.

Rhino
2007-07-05, 09:05
Kvinna, snart 32 år, 168 cm lång och väger idag 75 kg. Har mycket muskler över hela kroppen men även en del fett*whistle* .


Enligt Harris & Benedict-formeln för energiförbrukning så har du en basförbränning på 1533 kcal, alltså utan någon form av aktiviteter alls. På det som du skrev låter som det borde bli kanske minst 500 kcal extra genom dessa och äter du som du har beskrivit så borde du ligga på ett ordentligt underskott som "borde" fungera.

Väger du dig vid samma tid med kroppen så "tömd" det går? :)

adis
2007-07-05, 09:29
Hur länge har din viktnedgång tagit stopp?

Emci
2007-07-05, 12:20
Väger mig varje morgon vid samma tid och på samma våg.
Vikten har varit så sen innan jul.
Ska jag ta bort tex cyklingen till jobbet och fortsätta äta som jag gör idag?

Trance
2007-07-05, 13:05
"Fuskar" du något eller har du ätit exakt så varje dag sedan jul?

sussieH
2007-07-05, 13:09
Jag är absolut ingen expert men en teori skulle ju kunna vara att kroppen vant sig med din träning och din kost...

Nu ser du ju ut att ha fullt upp (lyckans ost som har häst att rida varje dag!!!) men kanske ändra träningen lite, styrketräna är ju bra, mer muskler som kan ta energi från dig!

Har du mat registrerat, det är lätt att man gissar lite fel hela tiden eller gör som jag äter för mycket på helgerna!

Hur som helst lycka till!

Rhino
2007-07-05, 13:32
styrketräna är ju bra, mer muskler som kan ta energi från dig!

Att styrketräna är ju väldigt nyttigt för kroppen som helhet och bra på de flesta sätt, men just som viktminskningsmetod är den tyvärr inte den bästa. Att styrketräna förbrukar inte speciellt mycket energi, trots att det är väldigt jobbigt och det är också tyvärr lite av en myt att muskler kräver mer energi. Det är sant, men skillnaden är så liten att den inte spelar någon roll i praktiken.

Jag tycker inte du skall sluta med din cykling, snarare tillföra lite mer konditionsträning om du har tid, det drar mycket energi.

Emci
2007-07-05, 14:31
Tycker min cykling är nog konditionskrävande, är helsvettig och jättetrött när jag cyklat. Är ju inte heller den som cyklar sakta.
Bor i Lund och som bekant är ju Lund den stan som har näst mest nivåskillnad från ena sidan till den andra Och givetvis så bor jag ju på den höga delen av stan och jobbar på den andra sidan. PUhu.

soulsplinter
2007-07-05, 15:00
Det kan även helt enkelt bara bli sådär ibland :) Allting fungerar tyvärr inte lika bra i praktiken som i teorin (talar av egen erfarenhet...) Viktnedgång tar tid och det handlar om at HELT ändra sina matvanor för att dels kunna gå ner, men även behålla sin nya vikt.

Det jag tänkte skriva från början var iaf att man kan likna viktnedgång emd en trappa där vissa trappsteg tar längre tid att nå fast än man gör rätt. Även om det känns som at du står och trampar på samma ställe s kommer det, med lite tålamod at rassla loss igen. sedan kan det komma ytterliagre "trappsteg", men det är bara att köra på ändå, till slut så lossnar det!

Tolkia
2007-07-05, 15:06
Spontant säger jag: Ät mindre mackor. Ät ett vettigt mål på kvällen istället; det är lätt att snöa in på mackor för att det "känns som lite". Skippa bar:andet.

Vad är "färdigmat"?

Raggis
2007-07-05, 15:12
Spontant säger jag: Ät mindre mackor. Ät ett vettigt mål på kvällen istället; det är lätt att snöa in på mackor för att det "känns som lite". Skippa bar:andet.

Vad är "färdigmat"?

Vad är det för fel på mackor?

Tolkia
2007-07-05, 15:19
Vad är det för fel på mackor?
Det är inget fel på mackor, men det finns en tendens hos bantande tjejer i allmänhet att ersätta mat med mackor i strävan att "skära ner". Det brukar inte funka så bra (jag är inte säker på att mackor är den optimala bantningsmaten).

Raggis
2007-07-05, 15:22
Det är inget fel på mackor, men det finns en tendens hos bantande tjejer i allmänhet att ersätta mat med mackor i strävan att "skära ner". Det brukar inte funka så bra (jag är inte säker på att mackor är den optimala bantningsmaten).

Okej. Var inne riktigt säker på om du menade det. Gällande trådskaparen, så tycker jag att du äter förvånandsvärt lite, med tanke på alla dina aktiviteter. Om du inte går ner i vikt, så måste du räkna fel någonstans.

theoppositescollide
2007-07-08, 09:46
Jag tror tyvärr trådskaparen ljuger för sig själv. Dieten ser åtminstone väldigt hård ut och med ett basbehov på 1500+kardioträning BORDE viktnedgång var helt oundvikligt. Felräkning/fusk är nog där problemen ligger.

sussieH
2007-07-08, 16:36
i och för sig kanske inte styrketräning är värsta bästa viktminsknings metoden...men mer muskler behöver mer energi och kan det inte bli lättare då att hålla vikten? Dessutom blir får man ju lite snyggare former!

Eddie Vedder
2007-07-08, 17:12
i och för sig kanske inte styrketräning är värsta bästa viktminsknings metoden...men mer muskler behöver mer energi och kan det inte bli lättare då att hålla vikten? Dessutom blir får man ju lite snyggare former!

Vill man få större muskler måste man ju visserligen UPP i vikt, att öka i muskelmassa kräver ju tyvärr även att man ökar i fettvikt.

Dessutom är "kostnaden" för 1kg muskler 13 kcal per dygn.;) Att väga mer kostar extra energi dock, ju tyngre kropp desto mer energiförbrukande kropp. Men om man väger 5 kg extra i muskelmassa, fett eller kläder spelar ingen roll för DEN extra energiförbrukningen.

Men att muskler innebär lite snyggare former är ju självklart sant.:thumbup:

cennys
2007-07-08, 23:56
Dessutom är "kostnaden" för 1kg muskler 13 kcal per dygn

hur fan räknar man ut sådant egentligen? :)

Emci
2007-07-09, 09:57
Jag tror tyvärr trådskaparen ljuger för sig själv. Dieten ser åtminstone väldigt hård ut och med ett basbehov på 1500+kardioträning BORDE viktnedgång var helt oundvikligt. Felräkning/fusk är nog där problemen ligger.

Nix, pix, här ljugs inte. Skrev exakt vad jag äter och vad jag tränar.
Ska köra samma stil denna vecka och se vad som händer.

Eddie Vedder
2007-07-09, 10:04
Äter följande:
Morgon: två mackor (grovt bröd) en med skin´ka och en med ost. 1 st kokt ägg. En stor kopp te (ca 0,5 l)
Förmiddag: en frukt
Middag: Oftast färdigmat innehållande ca 500 kcal (finns tyvärr ingen möjlighet eller tid till annan mat.
Eftermiddag : En frukt och några valnötter
Kväll: En naturdiet bar (ca 200 kcal)
Kväll vid 9 tiden : en frukt

Tränar följande per dag:
Cyklar till och från jobbet: ca 8 km x 2 många uppförsbackar
Går ca 4 km varje lunch
Rider min häst


Nix, pix, här ljugs inte. Skrev exakt vad jag äter och vad jag tränar.

Träningen och kosten du har angivit i första citatet är faktiskt inte sådär jätteexakt, det finns många möjligheter till felräkningar där. Kosten är inte helt detaljerad utan lite uppskattningar här och där, vilket skulle kunna inebära att det blir ett par hundra kcal mer än du faktiskt tror, men framför allt tror jag det är vanligt att man missbedömer sin energiförbrukning.

Väldigt svårt att gissa på ens aktivitetsfaktor och energin som ens motionerande förbrukar. Så även om jag inte tror att du ljuger/fuskar så är jag övertygad om att du gjort en hel del små missbedömningar på sina ställen. Och många bäckar små....

dessbee
2007-07-09, 10:49
Skulle nu behöva lite råd om att gå ner vikt då allt jag gör verkar vara helt verkningslöst!
Behöver gå ner ca 10 kg i vikt.
Äter följande:
Morgon: två mackor (grovt bröd) en med skin´ka och en med ost. 1 st kokt ägg. En stor kopp te (ca 0,5 l)
Förmiddag: en frukt
Middag: Oftast färdigmat innehållande ca 500 kcal (finns tyvärr ingen möjlighet eller tid till annan mat.
Eftermiddag : En frukt och några valnötter
Kväll: En naturdiet bar (ca 200 kcal)
Kväll vid 9 tiden : en frukt

Tränar följande per dag:
Cyklar till och från jobbet: ca 8 km x 2 många uppförsbackar
Går ca 4 km varje lunch
Rider min häst

Har denna vecka börjat äta en naturbar istället för två mackor på kvällen.

Har den senaste veckan inte gått ner nånting, vilket är enomt frustrerande. Trodde att jag skulle gå ner i vikt när jag tog och ersatte kvällsmaten med en naturbar.

Varför i hela världen går jag inte ner i vikt. Det enda jag märkt att jag har blivit smalare i ansiktet, det är allt.

SKulle verkligen behöva hjälp.

Finns bara två sätt: ät mindre och/eller motionera mer.
En nackdel med att äta ofta som du gör är att man får mer insulinfrisättning vilket kan hämma fettförbränning. Fast å andra sidan verkar du ju inte äta så mycket, så det borde egentligen inte vara ett problem.
Tror du måste sätta dig ned och räkna om hur många kalorier du verkligen får i dig.

Endura
2007-07-09, 11:08
både grovbröd och frukt kan gömma en hel del energi man inte tror, liksom ost och nötter. kan vara en idé och kolla lite mer på livsmedelsverkets databas i kombination med en matvåg...

sussieH
2007-07-09, 12:05
är det sant 13 kcal/ dygn jag ska strypa min tidigare arbetsgivare...måste vara en idiot som inte kollat upp själv!

13kcal/ dygn måste ju vara vid vila?!

Jag tycker nämligen att det blir en jävla fart på förbränning då jag med mina för storal öpar lår och röv går in i gymet och kör benböj och utfall...inbillning skitsak samma i bland är det bra att inbilla sig!

sussieH
2007-07-09, 12:09
en sak till tanterna på mitt gym som ska ner i vikt tränar styrka samtidigt och går ju ner...och dom tycker då att dom blir starkare...?

Eddie Vedder
2007-07-09, 12:50
är det sant 13 kcal/ dygn jag ska strypa min tidigare arbetsgivare...måste vara en idiot som inte kollat upp själv!

13kcal/ dygn måste ju vara vid vila?!

Jag tycker nämligen att det blir en jävla fart på förbränning då jag med mina för storal öpar lår och röv går in i gymet och kör benböj och utfall...inbillning skitsak samma i bland är det bra att inbilla sig!

en sak till tanterna på mitt gym som ska ner i vikt tränar styrka samtidigt och går ju ner...och dom tycker då att dom blir starkare...?

Inget av det du säger motbevisar det jag skrev.

Att du "får fart på förbränningen" är ju att du belastar kroppen såklart. Du förbrukar energi och dom tunga benen du pratar om är ju just tunga ben. Precis som jag skrev ökar energiförbrukningen ju tyngre man är, själva kostnaden för 1kg vilande muskler är dock ca.13kcal/dygn fortfarande.

Självklart blir tanterna på gymmet starkare, dom börjar ju träna styrketräning. Har man aldrig gjort det tidigare blir man givetvbis starkare när man väl börjar. Viktnedgången beror på att dom förbrukar mer än de stoppar i sig.

dessbee
2007-07-09, 15:17
Att styrketräna är ju väldigt nyttigt för kroppen som helhet och bra på de flesta sätt, men just som viktminskningsmetod är den tyvärr inte den bästa. Att styrketräna förbrukar inte speciellt mycket energi, trots att det är väldigt jobbigt och det är också tyvärr lite av en myt att muskler kräver mer energi. Det är sant, men skillnaden är så liten att den inte spelar någon roll i praktiken.

Jag tycker inte du skall sluta med din cykling, snarare tillföra lite mer konditionsträning om du har tid, det drar mycket energi.

+1 :thumbup:

... mera cardio