handdator

Visa fullständig version : långsamma kolhydrater, snabba


bardbard
2003-04-02, 19:58
Hmm.. för det första undrar jag varför det e snabba kolhydrater i gainern.. och för det andra så står det ju att det är viktökning i gainern.. jag tränar typ 4-5 dagar i veckan, och undrar då om jag kommer öka i fett eller är det bara muskler man ökar i då man tar drinken efter träningen..

tacksam för svar! =)

King Grub
2003-04-02, 20:18
Originally posted by bardbard
Hmm.. för det första undrar jag varför det e snabba kolhydrater i gainern.. och för det andra så står det ju att det är viktökning i gainern.. jag tränar typ 4-5 dagar i veckan, och undrar då om jag kommer öka i fett eller är det bara muskler man ökar i då man tar drinken efter träningen..

tacksam för svar! =)

Det är snabba kolhydrater i gainern därför att du skall ta den efter träningen, och ingen annan gång. Efter träningen är det meningen att kolhydraterna skall vara så snabba som möjligt, så om du tar den vid det tillfället kommer de att gå till musklerna istället för fettcellerna.

ivandrago
2003-04-02, 21:46
passa dig dock för de gainers med übermycket snabba kolisar, t.ex. twinlabs super gainer, om du har någorlunda lätt för att lägga på dig fett. Ta helst en med minst 25% protein.

Everest
2003-04-02, 21:54
De bästa är att blanda sej en egen med så stor del snabba kollisar som man själv vill ha

bardbard
2003-04-02, 21:57
om jag bara vill öka i muskler, och inte i fett.. kan det vara farligt att ta en drink direkt efter träningen, om jag ska lägga mig om nån halvtimma, timma? borde det inte vara bättre med typ tonfisk eller proteiner.. eller skall det vara de snabba kolhydraterna?

Sverker
2003-04-03, 06:27
Efter träningen är musklerna i princip tömda på energi. Samtidigt bombas musklerna med stresshormon som stimulerar omvandlingen av aminosyror i muskeln till energi. Aminosyror som dina muskler behöver till att reparera med.

Det är efter träningen mycket viktigt att avbryta detta och få en frisättning av insulin som direkt stimulerar inlagring av glykogen i musklerna som precis arbetat och stoppar nedbrytningen. Detta kallas " windows of opportunity "eller " näringsfönster" när det man precis ätit går till de muskler som behöver energin bäst. Detta läge finns någon timme efter träningen.

Ifall du går upp i fett eller inte är mer beroende av vad du äter i övrigt. Äter man förmycket blir man givetvis fet med tiden

;)

Herkulez
2003-04-03, 13:27
tänk på att det oftast (alltid) är för lite proteiner i skiten. Själv blandar jag vanligtvis Proteiner med malto, dår får jag dom proportionerna jag behöver,och vill ha. annars kan man ju stoppa i lite protein pulver i gainern

bardbard
2003-04-03, 15:23
igår tränade jag klockan 21.30-22.45
och när jag kom hem vid 23 så åt jag en burk tonfisk i vatten.. var det dåligt då eller? vad e det igentligen kroppen behöver för att återhämta sig? proteiner? kolhydrater?

King Grub
2003-04-03, 15:31
Originally posted by bardbard
igår tränade jag klockan 21.30-22.45
och när jag kom hem vid 23 så åt jag en burk tonfisk i vatten.. var det dåligt då eller? vad e det igentligen kroppen behöver för att återhämta sig? proteiner? kolhydrater?

Både och. Efter ett hårt pass brukar det vara rekommenderat med ungefär 1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt och 30+ gram protein, gärna mer.

Tonfisk är inte alls dåligt. Mycket proteinrikt. Det har inte världens snabbaste upptag, dock, och vassle kanske är ett bättre val just efter träningen. Hur stor betydelse det har i praktiken kan dock diskuteras. Det viktigaste är att du får i dig både kolhydrater och protein efter passet, och vad klockans visare pekar på spelar ingen roll: du måste se till att äta efter ett pass i alla fall.

bardbard
2003-04-03, 15:42
okej.. då börjar jag hänga med.. så.. det är alltså väldigt bra att ta en gainer efter träningen då? eftersom det både är proteiner i och det är snabba kolhydrater.. borde vara bättre än tonfisk + snabba kolhydrater i annan form?

King Grub
2003-04-03, 15:50
Originally posted by bardbard
okej.. då börjar jag hänga med.. så.. det är alltså väldigt bra att ta en gainer efter träningen då? eftersom det både är proteiner i och det är snabba kolhydrater.. borde vara bättre än tonfisk + snabba kolhydrater i annan form?

Det är just där du skall ta din gainer, ja. Den innehåller snabba kolhydrater och snabbt protein, så den är lämplig efter ett pass, och ingen annan gång.

Ett annat alternativ är att köpa ett rent vassleproteinpulver och äta snabba kolhydrater till det, så kan du dosera kolhydratmängden som du vill. Jag själv föredrar en vassledrink + 80 gram lösgodis efter passet, eftersom godiset också är snabba kolisar och inte har mindre näring är druvsocker eller maltodextrin, och dessutom är det gott! Två flugor i en smäll.

bardbard
2003-04-03, 16:22
tack för tipsen.. alltså.. jag har oxå hört att salt binder fett.. är de sant eller e de bara en lögn??

King Grub
2003-04-03, 16:27
Originally posted by bardbard
tack för tipsen.. alltså.. jag har oxå hört att salt binder fett.. är de sant eller e de bara en lögn??

Det är inte sant. Däremot binder det vatten under huden. Det är dock inget som är permanent, utan det försvinner snabbt ut ur kroppen igen. Om du inte skakar hejvilt med saltströaren dagligen, förstås. Inget som du behöver tänka på till vardags, däremot.

bardbard
2003-04-03, 16:30
okej.. tack återigen för hjälpen!! jag hör av mig igen om jag stöter på några problem!

GYMBODEN
2003-04-04, 08:58
Originally posted by King Grub


Det är snabba kolhydrater i gainern därför att du skall ta den efter träningen, och ingen annan gång. Efter träningen är det meningen att kolhydraterna skall vara så snabba som möjligt, så om du tar den vid det tillfället kommer de att gå till musklerna istället för fettcellerna.

Kan bara hålla med ovanstående talare som vet vad han talar om :bpump: