Visa fullständig version : LAX, flera ggr i veckan, farligt eller inte...
om man äter lax tex 3-4 dagar i veckan, är det farligt då?
jag brukar steka Findus laxfile utan olja, det går rätt bra...
det var nån som sa att det det är farligt.
Fråga den som sa det. Lax är orimligt gott och en mycket bra matvara.
Lillgrabben
2007-07-04, 23:12
om man äter lax tex 3-4 dagar i veckan, är det farligt då?
jag brukar steka Findus laxfile utan olja, det går rätt bra...
det var nån som sa att det det är farligt.
Varför skulle det vara farligt om man får fråga?
Lax både ganska prisvärt & förbenat gott! :)
( jag vet att det finns rekommendationer angående insjöfisk & det maximala intaget av sådan / vecka pga metallföroreningar osv, men har aldrig hört ngt sådant om lax)
mums ja, ska fortsätta äta...
men vet King Grub något?
Alfred Nobel
2007-07-04, 23:34
Jag äter säkert lax 3-4gånger i veckan, minst. Om jag räknar per dag. Men det sker ofta att jag tar lax till lunch och middag, får bara inte nog. Vår familj är skogstokiga i fisk och när det är sommar finns de inget som går upp mot grillad lax och färskpotatis.
Jag är lärd att lax bör ätas minst 3gånger i veckan. Dels över det höga omega-3 halterna och sen att det är gott och nyttigt! (nu blev jag hungrig)
Degpekka
2007-07-05, 04:26
Japp! Det blir lax till kvällsmat imorgon bestämde jag nyss! ;)
Eddie Vedder
2007-07-05, 05:43
Det är bra mat, om du vägrar tro på svaren du får från andra än King Grub kan du ju likagärna PM:a honom i såna fall.
I odlad lax beror fettkvalitén på hur laxen utfordrats, alltå ingen garanti på omega-3 rik lax om den är odlad.
På det sättet är fiskad bättre men den brukar å andra sidan ofta vara magrare.
Det är bra mat, om du vägrar tro på svaren du får från andra än King Grub kan du ju likagärna PM:a honom i såna fall.
I odlad lax beror fettkvalitén på hur laxen utfordrats, alltå ingen garanti på omega-3 rik lax om den är odlad.
På det sättet är fiskad bättre men den brukar å andra sidan ofta vara magrare.
Hur stor skillnad brukar det vara på oldlad och fiskad lax i fråga om fetthalt (och därmed energiinehåll)?
Kan ju vara bra att veta om man äter mycket av den goda fisken ;)
Emil_Larsson
2007-07-05, 13:57
En fråga. Hur steker man utan olja? borde det inte bränna fast?
själva fisken har mkt olja, så det går bra att steka bara du inte gör fel.
fisken skall tinas upp först, sedan steker man den i 6 eller 7:an på spisen.
om det blir torrt i stekpannan så kan du hälla i lite vatten.
Eddie Vedder
2007-07-05, 15:43
Hur stor skillnad brukar det vara på oldlad och fiskad lax i fråga om fetthalt (och därmed energiinehåll)?
Kan ju vara bra att veta om man äter mycket av den goda fisken ;)
Hur stor skillnaden i fetthalt är kan ju inte jag svara på, det är ju bättre om du läser på förpackningen eler hur?;)
Fiskars fetthalt varierar mellan olika tidpunkter på året, laxen är ju en fisk som reser väldigt långt under en period under året. Vi kallar denna period för "deffen". Efter att deffen är avslutad är laxens fetthalt logiskt nog låg. När resan nått sitt mål äter dock laxen upp sig ordentligt, låt oss kalla detta......hm......jo vi kallar det för "bulken"!:D Så helt enkelt varierar fetthalten under året beroende på när laxen är fångad, ju längre den har hunnit resa desto mer fett har den hunnit gått ner och tvärtom.
En odlad lax däremot har ju den fetthalten som odlaren "tillåter", beroende på hur mycket mat den får.
Alltså är fetthalten högre för odlad lax men man kan inte vara 100% säker på fettsammansättningen då den kräver att fodret är det rätta. Lax som är fångad har en fettsammansättning som är naturligt omega-3 rik, dock är inte fettmängden lika självklar. Så det bästa sättet är ju att läsa vart fisken är fångad och sedan läsa näringsvärdet och hoppas att det stämmer.:)
själva fisken har mkt olja, så det går bra att steka bara du inte gör fel.
fisken skall tinas upp först, sedan steker man den i 6 eller 7:an på spisen.
om det blir torrt i stekpannan så kan du hälla i lite vatten.
Att steka fet fisk på så hög temperatur är nog ganska dumt, fleromättade fettsyror är mycket värmekänsliga och oxiderar lätt vid hög temperatur. Då bildas fria radikaler i fettet och således är det knappast särskilt hälsosamt fett längre.
Stek fet fisk på låg temperatur så att den inte bränns, vatten går ju bra att hälla på om man inte vill steka i matfett.
Det är iaf vad jag tror, men du kan ha rätt porja för jag är inte helt säker.
Slartibartfast
2007-07-05, 16:21
Lax är tamefan det godaste man kan äta!
Emil_Larsson
2007-07-05, 16:22
Lax är tamefan det godaste man kan äta!
Där sa du ett sanningens ord, grabben! *drool* :hbang:
då skall jag ha lägre temperatur på laxet för behålla de nyttiga fetterna.
"kokt/lägre temperaturer" ser ut att vara bättre än "stekt"...
tackar för infot.
Lax är fina fisken :) Men låt mig även slå ett slag för min vän tonfisken
Lax är fina fisken :) Men låt mig även slå ett slag för min vän tonfisken
Vik hädan! Detta är laxtråden, skapa din egen :D
Lax är riktigt gott. Kom ihåg att inte vända på dem ifall ni grillar el. dylikt då de faller sönder så lätt.
Lax är riktigt gott. Kom ihåg att inte vända på dem ifall ni grillar el. dylikt då de faller sönder så lätt.
Halster ftw.
Men låt mig även slå ett slag för min vän tonfisken
Så håll vännen din vid liv istället, utfiskning är keff.
Odlad Norsk lax har utretts gång efter annan pga envisa rykten om att det skulle förekomma tungmetaller etc i fisken men varken svenska eller norska myndigheter har lyckats påvisa fler miljögifter i odlad lax än vild. Det är en skröna helt enkelt, antagligen startad av någon som inte vill äta fisk.
Lax är väldigt gott att ha på grillspett med sötstark chilipasta som marinad och körsbärstomater, marinerade champinjoner och små lökar som komplement. Man kan också göra laxpytt om man tröttnat på vanlig pytt, eller laxgratäng.
Fast om man kryddar laxen med citronpeppar, svartpeppar och salt, steker den på låg värme och droppar ett par droppar citronsaft över fisken precis innan servering så har man en middag värdig kungligheter.
Lax är gott, man kan göra väldigt mycket med det och det är nyttigt.
Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att jag läste i svd för några månaders sedan att Ryssland smutskastade Norsk odlad lax. Minns inte om det var för att deras egna lax var satt under hård konkurrens eller om det var något helt annat. Jag vet att utspelet var politiskt och inte hade någon direkt substans men är ryktet igång så kan det räcka för att påverka försäljningen.
Men som sagt, jag kan ha helt fel ;)
Är det någon skillnad på ekologisk och konventionell lax vad gäller bekämpningsmedel, miljögifter osv? Spelar det någon roll om den är odlad eller inte?
Etoxikin ??
Hade inte hört talas om preparatet förrän det fanns en artikel i Nerikes Allehanda ( NA ).
Artikeln hänvisade till denna studie av Testfakta:
http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/f%C3%B6rbjudet-bek%C3%A4mpningsmedel-i-odlad-lax
Njaaa...jag äter helst vildfångad fisk själv.
Etoxikin ??
Hade inte hört talas om preparatet förrän det fanns en artikel i Nerikes Allehanda ( NA ).
Artikeln hänvisade till denna studie av Testfakta:
http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/f%C3%B6rbjudet-bek%C3%A4mpningsmedel-i-odlad-lax
Njaaa...jag äter helst vildfångad fisk själv.
Mm, det där med etoxikin verkar ha blossat upp rejält den senaste tiden. Av vilken anledning äter du helst vildfångad?
Utbytet av vildfångad lax är säkert svag.
Annan fet fisk som makrill, sill etc är fisk som lever fritt i renare hav som jag hellre äter.
Testfakta visade att ekologisk lax har mindre mängder etoxikin.
Etoxikin (EQ) är en antioxidant som krävs att det adderas till fiskmjölet för att undvika antändning under transport. Antändning kan uppstå på grund av oxidering i fettet i fiskmjölet. Om oxidering skulle uppstå riskeras dessutom de viktiga Omega-3-fettsyrorna i laxen.
https://laxfakta.se/lax-och-miljo/etoxikin/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.