handdator

Visa fullständig version : Varför får man håll?


Essac
2007-07-04, 22:40
Rubriken säger allt. Jag orkar inte leta mer efter trådar som handlar om detta och jag har frågat så många IRL, och ingen vet "men ska ta reda på till nästa gång".

Och en sak till, hur förhindrar man det? Och när man har fått det, hur får man bort det snabbt?

jojjep91
2007-07-04, 22:50
jag brukar få håll när jag drar ut o springer tidigt efter jag ätit,

eller om jag andas för dåligt.

Har för mig att dem inte vet varför man får håll,
är det inte nåt med njurarna?

FillilutteN
2007-07-04, 23:08
Är det inte mjälten? Har för mig att det är så att det som vi i folkmun kallar håll egentligen heter Mjälthugg.

Kan såklart ha fel. Däremot varför det uppstår vet man nog inte som föregående talar sa.

Essac
2007-07-04, 23:31
[QUOTE=FillilutteN;2391667]Är det inte mjälten? Har för mig att det är så att det som vi i folkmun kallar håll egentligen heter Mjälthugg.
QUOTE]

Det har jag också hört när jag tänker efter...

Förut när jag var mer aktiv på gymmet så fick jag inte håll så ofta som jag får nu. Det räcker med att gå 3 minuter snabbt på löparband :(

Rahf
2007-07-05, 00:07
Mjälthugg är då mycket värre än håll fick jag förklarat för mig i lumpen ;).

En av teorierna var väl att diafragman krampar eller får syrebrist p.g.a den ökade belastningen men samma teori ska ha blivit nedslagen på senare tid.

He-man
2007-07-05, 00:17
Rubriken säger allt. Jag orkar inte leta mer efter trådar som handlar om detta och jag har frågat så många IRL, och ingen vet "men ska ta reda på till nästa gång".

Och en sak till, hur förhindrar man det? Och när man har fått det, hur får man bort det snabbt?

Prova att krama någonting i handen när du springer, en sten eller kotte exempelvis. Tro det eller ej, men det hjälper till och men när man redan fått håll, varför vet jag inte, men det är många som testat och det funkar bevisligen.

Erik__
2007-07-05, 01:28
Prova att krama någonting i handen när du springer, en sten eller kotte exempelvis. Tro det eller ej, men det hjälper till och men när man redan fått håll, varför vet jag inte, men det är många som testat och det funkar bevisligen.

funkar iaf för mig haha, alltid undrat hur det funkar.

Raggis
2007-07-05, 02:05
funkar iaf för mig haha, alltid undrat hur det funkar.

+1. Brukar jämt klämma på kottar, när jag är ute i skogen och löper ^^

Englund
2007-07-05, 04:33
Min biologilärare sa samma sak som Rahf. Att det just är mjälten som får syrebrist och därmed får mjölksyra.

Essac
2007-07-05, 08:52
Prova att krama någonting i handen när du springer, en sten eller kotte exempelvis. Tro det eller ej, men det hjälper till och men när man redan fått håll, varför vet jag inte, men det är många som testat och det funkar bevisligen.

I will try that (: Thnks

Rahf
2007-07-05, 09:06
Min biologilärare sa samma sak som Rahf. Att det just är mjälten som får syrebrist och därmed får mjölksyra.

Diafragman, inte mjälten.

King Grub
2007-07-05, 09:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1397710&postcount=5

Englund
2007-07-05, 14:32
Diafragman, inte mjälten.
Aha, okej. Det var iaf mjälten enligt min bio-lärare :)

Tolkia
2007-07-05, 14:41
Bästa tricket (hört av orienteringstränare): Stoppa en gran/tallkvist innan för brallorna. Jag är böjd att tro att det funkar, faktiskt.

zeusden1
2007-07-05, 14:42
Bästa tricket (hört av orienteringstränare): Stoppa en gran/tallkvist innan för brallorna. Jag är böjd att tro att det funkar, faktiskt.

Hhahahahaha, vilka brallor menar han? Kallingar? :)

champion
2007-07-05, 14:53
Bästa tricket (hört av orienteringstränare): Stoppa en gran/tallkvist innan för brallorna. Jag är böjd att tro att det funkar, faktiskt.


Det har ja hört ska funka.

dessbee
2007-07-05, 15:26
"Three theories compete to explain it: diaphragmatic ischemia, stress on peritoneal ligaments, and irritation of the parietal peritoneum."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=17067495

dessbee
2007-07-05, 15:28
Bästa tricket (hört av orienteringstränare): Stoppa en gran/tallkvist innan för brallorna. Jag är böjd att tro att det funkar, faktiskt.

Gör det ont på ett ställe kanske det gör mindre ont på ett annat :D