handdator

Visa fullständig version : Tips och schema för en gammal gubbe?


lyserg
2007-07-04, 21:36
Hej!

Detta inlägg är inte för mig personligen utan mer hur jag ska kunna hjälpa någon annan att börja träna och hur jag ska stötta denna person på bästa sätt. Jag har bra koll på min egen träning och är väl ganska kunnig när det gäller träning och kost på en motionärsnivå åtminstone. Personen jag syftar på är min pappa som är 40 år äldre och såklart då är på en liten annan nivå när det gäller träningen.

Min pappa pensionerar sig om ett halvår och jag försöker få honom att skaffa sig en hobby och att börja träna. Jag kommer självklart följa med honom till gymmet i början och hjälpa honom och lära ut det jag kan.
Han är absolut inte överviktig utan skulle bara behöva träna lite för att känna sig piggare och mer fräsch. I övrigt är han frisk förutom kända hjärtproblem i släkten med tanke på att han kommer från medelhavet. Han äter en medicin för högt blodtryck men utöver det så är han väldigt frisk och sällan sjuk.

Hur anpassar jag ett träningsprogram efter dessa kriterier?
Jag behöver tips på hur ett nybörjarprogram för en senior kan se ut som aldrig har tränat eller sportat något förut i sitt liv.
Många set med lagom(5?) reps per set
Få set med många reps?
Ett set med få reps? Osv...
Ska jag helt enkelt börja på löjligt lätta vikter och köra ett/två(en "maskin") set per muskelgrupp en viss tid och sen klättra gradligen därifrån?

Jag är bara rädd att jag ska pressa honom för hårt och inte inse att det faktiskt inte går att pressa och hetsa någon så gammal person att göra några extra reps med tanke på att kroppen inte tål lika mycket i den åldern. Annars brukar jag anse att många är alldeles för lata på gymmet, men nu är det helt plötsligt åt andra hållet. Att jag måste tillåta mig själv att tillåta honom vara lite mer lat och försiktig.

Ni i liknande situationer, som har satt en äldre person i träning, kom gärna med alla slags tips, inte bara träningsrelaterade. Men självklart, även tips på program, utförande osv.

Tack så mycket!

Torsk_ole
2007-07-04, 21:44
Sök efter trådar med pappa/mamma och träna så finner du många liknande trådar.

Viktigtast är oftast att de har kul och fastnar för träningen.

jojjep91
2007-07-04, 22:53
Träning håller gamla muskler unga! :thumbup: