handdator

Visa fullständig version : 6000kcal - Ingen viktuppgång

nickodemus
2007-07-04, 21:33
Som topic säger.

Cirka 6000 kalorier försvinner in i min mun dagligen, de 6000 kalorierna finns i mat och endast mat, alltså inga socker kalorier och dyligt.

Antingen har någon tejpat fast min våg på 75 pannor eller så är någonting rätt fel?
Äter 100%igt enligt kostrådgivare på gym/hälsobutiker och har nu gått över till dietist på sjukhuset.
Under fyra vanliga dagar så åt jag mellan 5.9-6300kcal och de är fördelade på frukost samt 3-4 måltider + mellanmål.

Så, är det genetiskt detta? Ligger jag på min maxvikt? Och vad fan ska man göra? Äta mer? Går inte?
På fredag får jag ut näringdrycker från sjukhuset vilket ger mig 4x300kcal om dagen mer.
Eftersom jag inte kan förbränna allt då jag inte gått i skola/jobbat på 2½ år, ligger mest och glassar på sofflocket och spelar golf.

Yankeee
2007-07-04, 21:34
Skriv gärna upp exakt vad dina 6000 kcal består av.

Raggis
2007-07-04, 21:41
Skriv gärna upp exakt vad dina 6000 kcal består av.

+1

Handcuff
2007-07-04, 21:43
Under fyra vanliga dagar så åt jag mellan 5.9-6300kcal och de är fördelade på frukost samt 3-4 måltider + mellanmål.

Hur mycket åt du övriga dagar? På 4 dar händer inte mycket. Kom igen om en månad....

nickodemus
2007-07-04, 21:57
Har det inlämnat till sjukhuset vad jag åt.
Men det som väl går att tillägga är en glutenintollerans så jag kan inte äta några fusk kalori rätter såsom pizza, hamburgare osv.

All mat består av potatis/ris/pasta + protein (kött produkter / fisk / kyckling)

Igår åt jag.

Frukost:

10:30Pannkakor (6st + sylt + mjölk)
12:30 Lunch Ris (2dl okokt) Korvstroganoff (ca 300 gram)+ Mjölk
??:?? 2 bananer + Fruit n Yoghurt
17:00 Middag 1. Plankstek Potatismos Ofilè och rödvinssås (resturang så mängder är svårt)
19:30 Middag 2 7 Potatisar (medelstora) 2 stora kycklingfiler 5 mackor + frukt och grönt
21:00 Mackor Banan + näringsdryck
23:30 Yoghurt med russin i

Idag är väl rätt dum dag och skriva då jag åkt bil i 35 mil, så kasst och jämföra med

Frukost 09 Pannkakor
10-12 Golfrunda, 2 bananer 1 kexchocklad
12:45 Potatis (6 st) Kalkonfile , de är stora. + mjölk
13-17 Bananer Mackor
18:00 Potatis (7st) Köttbullar (20st) + mycket lingonsylt + mjölk.
21:00 2 fruit n yoghurt + banan
Så nu står spisen på med spagetti och falukorv.
Känns som jag glömt något idag samt att pasta vattnet lär ha kokt över rejält när jag skriver detta heh..

Men det är inte jag som har räknat ut kcal så det bör ju stämma tycker man.

nickodemus
2007-07-04, 22:00
Hur mycket åt du övriga dagar? På 4 dar händer inte mycket. Kom igen om en månad....

Jag äter sådär mycket varje dag, bara att dietisten bad mig skriva upp 4 vanliga dagar.
Men visst, det är äckligt svårt att äta ordentligt 7 dagar i veckan beroende på vad du gör. Resa/Bakis/Ute osv..
Men 6 av 7 dagar i veckan ser ut sådär och den 7;e är inte långt efter

Yankeee
2007-07-04, 22:01
Kan direkt säga att det där inte är några 6000 kcal, dubblar du det du har skrivit upp för en dag börjar det närma sig.

Sadde
2007-07-04, 22:02
lägg till 3-400gram choklad så löser det sig nog :)

superfettzor
2007-07-04, 22:06
6000 kj?

Three pigs
2007-07-04, 22:09
Kan direkt säga att det där inte är några 6000 kcal, dubblar du det du har skrivit upp för en dag börjar det närma sig.

+1.

Det är som sagt, långt ifrån 6000kcal. 6000 kcal är enormt mycket mat imo.

nickodemus
2007-07-04, 22:09
Yankee, jag vet inte eftersom jag själv inte räknat ut det.
Men hon har sagt att det där motsvarar 6000 och på det pappret skrev jag vad allt vägde, och exakt allt som jag åt.
T.ex jag skrev 5 mackor här.
På pappret skrev jag
Macka ??gram Antal 5 st.
Smör ?? gram 3msk
Skinka ??gram 5 skivor
Mjölk ?? dl

Så man måste ju tro på det, eftersom hon borde kunna sitt jobb?
300 gram korvstroganoff ser inte ut att vara mycket på ett papper, men varsegod och ät det.

paragon
2007-07-04, 22:12
6000 kalorier är mer än vad 140kgs proffsbodybuilders äter.

Raggis
2007-07-04, 22:18
Yankee, jag vet inte eftersom jag själv inte räknat ut det.
Men hon har sagt att det där motsvarar 6000 och på det pappret skrev jag vad allt vägde, och exakt allt som jag åt.
T.ex jag skrev 5 mackor här.
På pappret skrev jag
Macka ??gram Antal 5 st.
Smör ?? gram 3msk
Skinka ??gram 5 skivor
Mjölk ?? dl

Så man måste ju tro på det, eftersom hon borde kunna sitt jobb?
300 gram korvstroganoff ser inte ut att vara mycket på ett papper, men varsegod och ät det.

300 gram korvstroganoff är ingenting :P

nickodemus
2007-07-04, 22:22
Okej.
Eftersom jag tydligen sitter här och tokljuger så känns det som vi skiter i denna tråden?

Eller så kanske någon liten rackare där ute inser att jag kanske inte alls heter Pinnochio och skriver vad fan man ska göra åt mitt problem?

Argezz
2007-07-04, 22:22
Okej att det var en hel del mat det där, men 6000 kcal. Njäeee...

Raggis
2007-07-04, 22:25
Eftersom du har en dietist, så tycker jag att du ska konfrontera honom/henne.

Yankeee
Okej.
Eftersom jag tydligen sitter här och tokljuger så känns det som vi skiter i denna tråden?

Ingen som säger att du ljuger, bara att siffrorna du har fått från din dietist eller motsv inte stämmer.

paragon
om du rimligen bör växa av 3000 kalorier men inte växer av 6000 kalorier låter det som nåt du får kolla upp med läkare.

Alfred Nobel

Hade de inte varit för "deffen" så gärna! Gud, det är normal storlek för mig, blir mycket mat i höst. Längtar redan!

Menar de!

-AG-
2007-07-04, 22:26
Som topic säger.

Cirka 6000 kalorier försvinner in i min mun dagligen, de 6000 kalorierna finns i mat och endast mat, alltså inga socker kalorier och dyligt.

Antingen har någon tejpat fast min våg på 75 pannor eller så är någonting rätt fel?
Äter 100%igt enligt kostrådgivare på gym/hälsobutiker och har nu gått över till dietist på sjukhuset.

Så, är det genetiskt detta? Ligger jag på min maxvikt? Och vad fan ska man göra? Äta mer? Går inte?
På fredag får jag ut näringdrycker från sjukhuset vilket ger mig 4x300kcal om dagen mer.
Eftersom jag inte kan förbränna allt då jag inte gått i skola/jobbat på 2½ år, ligger mest och glassar på sofflocket och spelar golf.

Kollat om sköldkörteln funkar som den ska och om din ämnesomsättning är ok?

http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3315

Lövbiffen
2007-07-04, 22:30

Precis min tanke :P

För att du ska få lite perspektiv på det hela. Då jag åt som mest i vintras, då kunde en måltid bestå av t.ex. Ett enkilos paket med lasagne som jag köpte färdigt, 250gr pasta i torrvikt med kycklingfilé eller köttfärssås. Ofta med mycket olja.
Jag tryckte i mig ungefär 3000kcal+ om dan på tre måltider. Använd olja, så får du upp energimängden rätt bra.
Kan tillägga att jag vägde över 80kg då jag åt de här mängderna(gör det nu fortfarande iofs) och lyckades gå upp i vikt. Så jag kan inte tro att du får i dig nästan dubbla kaloriintaget som mig, och inte gå upp i vikt :Virro

-AG-
2007-07-04, 22:30

Nu är du nog ute och cyklar tror jag bestämt...

-AG-
2007-07-04, 22:33
Precis min tanke :P

2dl okokt ris plus 300g korvstroganoff ingenting? Det är inget övermänskligt, men som jag fattar är det fyra sådana mål per dag plus frukost och mellanmål. Det är alla gånger 5000kcal.

nickodemus
2007-07-04, 22:34
Kollat om sköldkörteln funkar som den ska och om din ämnesomsättning är ok?

http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3315

Det ska den vara tror jag, tar blodprov regelbundet hos min mag/tarm läkare och han borde väl kika på värdet på den då antar jag.
Lämnade blodprover för 3 veckor sedan senast.

Sen kikade på pasta förpackningen nu.
100 g pasta = 360kcal
230g pasta ~ 800 kcal (måltid)
2dl mjölk = 80 kcal
5dl mjök = 200kcal (normalt)

så 1000kcal är endast pasta och mjölk, då är inte ens tillbehöret med..
Äter jag fel sorts pasta? :/

Yes
2007-07-04, 22:38
Har du crohns? I tunntarmen?

Jägermeister
2007-07-04, 22:39
Har en polare som var glutenintolerant väldigt länge utan att hon visste det... Det gjorde att det på något sätt sabbade hennes näringsupptag så hon var väldigt kort ända tills de kom på att hon var allergisk. Då gick hon ganska snabbt upp till en mer normal längd och vikt.
Nu vet du ju iofs att du är glutenintolerant, men för henne tog det nog några veckor efter att hon börjat äta normalt innan hon började växa normalt igen.

Vet inte om det kan finnas nån typ av parasiter som gör att man itne kan ta upp all näring, typ maskar eller så. Men det kanske är nått att fundera över.

nickodemus
2007-07-04, 22:41
nä inga tarmsjukdomar.
Bara extremt extremt känslig mot gluten..
Trodde också jag hade nått vajssing där inne men eftersom det är barn på detta forumet så kan vi väl säga att dem drog in en slang i båda öppningar och kikade..

de undersökningarna är väl inte direkt någon hobby jag utövar på fritiden...

Raggis
2007-07-04, 22:43
2dl okokt ris plus 300g korvstroganoff ingenting? Det är inget övermänskligt, men som jag fattar är det fyra sådana mål per dag plus frukost och mellanmål. Det är alla gånger 5000kcal.

Jag tror att du har fattat det lite fel tbh.

-AG-
2007-07-04, 22:58
Igår åt jag.

Frukost:

10:30Pannkakor (6st + sylt + mjölk)
12:30 Lunch Ris (2dl okokt) Korvstroganoff (ca 300 gram)+ Mjölk
??:?? 2 bananer + Fruit n Yoghurt
17:00 Middag 1. Plankstek Potatismos Ofilè och rödvinssås (resturang så mängder är svårt)
19:30 Middag 2 7 Potatisar (medelstora) 2 stora kycklingfiler 5 mackor + frukt och grönt
21:00 Mackor Banan + näringsdryck
23:30 Yoghurt med russin i

Utan att räkna kan jag nog lova att detta är iaf 5000kcal, säkert närmare 6000kcal som trådskrivaren nämner. Det är 3 måltider med mer än 1000kcal vardera, en stor frukost, samt tre mellanmål.

Yes
2007-07-04, 23:05
nä inga tarmsjukdomar.
Bara extremt extremt känslig mot gluten..
Trodde också jag hade nått vajssing där inne men eftersom det är barn på detta forumet så kan vi väl säga att dem drog in en slang i båda öppningar och kikade..

de undersökningarna är väl inte direkt någon hobby jag utövar på fritiden...
Missade det där med gluten...

Om din mage är bråkig och har svårt med upptaget borde det eventuellt kunna försvåra att äta så mycket mat. Magen måste ju jobba mer och en mer ansträngd mage kanske betyder ännu sämre upptag. Kanske, bara en teori.

Hör med din läkare om den saken.

Timme
2007-07-04, 23:14
Jag önskar att jag hade ditt problem istället för tvärt om. Äter jag 3000kcal/dag så går jag upp i vikt i rasande fart. Fy vad skönt att kunna få ät 6000kcal utan att gå upp i vikt! Vill man gå upp i vikt så är det bara att slänga i sig några extra gainer utöver matintaget.

-AG-
2007-07-04, 23:15
2dl ris ca 160gram = 570kcal
300gram korvstroganoff (200gr korv, 100gram annat) = ca500kcal
4dl mjölk = 150-200kcal

Summa ca 1200-1300kcal

Gissar att det är ungefär samma i de andra två måltiderna. Någon med ork, förslagsvis de som dissat de dietister som räknat ut grabbens kaloriintag, kan väl räkna på hela dagen. Men det kanske inte är lika roligt som att såga grabbens inlägg och lägga ut sin egen manliga diet?

BBr
2007-07-04, 23:15
Jag önskar att jag hade ditt problem istället för tvärt om. Äter jag 3000kcal/dag så går jag upp i vikt i rasande fart. Fy vad skönt att kunna få ät 6000kcal utan att gå upp i vikt!

+101

Lillgrabben
2007-07-04, 23:21
nickodemus:

Har du kollat upp om du tål mjölkprodukterna du använder, eller om en överkänslighet mot mjölk kan vara en del av det som gör att du inte ökar i vikt?

nickodemus
2007-07-04, 23:25
laktos fri mjölk, grädde , creme freich osv osv.. allt laktosfritt
mjölk protein går bra!

-AG- tack för att du tror på att iaf, känns lite offside och behöva förklara sig när det är hjälp som man siktar på

Lillgrabben
2007-07-04, 23:32
laktos fri mjölk, grädde , creme freich osv osv.. allt laktosfritt
mjölk protein går bra!

Ja, då har du ungefär samma som min dotter. Hon tål också laktosfria mjölkprodukter helt utan problem, men om hon får i sig ngn vanlig mjölk så skär magen ihop totalt.

Rahf
2007-07-04, 23:45
Det kan fortfarande inte vara mängden mat som är problemet om du verkligen får i dig sådär mycket ungefär varje dag. Säg att vi tar en månad som mätperiod, då borde du ha gått upp en hel del.

Felet måste ligga någon annanstans om alla dessa uppgifter ang. näringsintaget stämmer.

Det finns inte mycket vi kan göra åt saken heller annat än att gissa och visa medlidande. Se till att doktorn tar itu med detta ifall inga ändringar sker inom den närmaste månaden för det låter inte bra.

Alfred Nobel
2007-07-04, 23:47
Det kan fortfarande inte vara mängden mat som är problemet om du verkligen får i dig sådär mycket ungefär varje dag. Säg att vi tar en månad som mätperiod, då borde du ha gått upp en hel del.

Felet måste ligga någon annanstans om alla dessa uppgifter ang. näringsintaget stämmer.

Han nämner att han spelar golf. Det är ungefär 4-5timmars gående, svingande och letande. Fast det kompenserar nog inte kcal intaget.

Jag vill se bild på hur du ser ut rent kroppsmässigt.

gribby
2007-07-05, 02:14

Finns många kroppsbyggare som ligger högre än 6000 kcal om dagen.

On topic.
Sry men tror inte att du kommer upp i 6000 med den mängd mat du äter. Jag kan bara ta mig själv tex. Under offseason när jag körde en lite för allvarlig bulk så blev det ca 7000-8000 kcal per dag. Då käkade jag 2-3 kilo kött, 1 kilo pasta och några gainers utöver det.

Har några polare som lirar seriös golf och de måste äta mycket på grund av att man förbränner en hel del på en golfrunda, så kanske är något att tänka på. Annars så funkar gainer väldigt bra.

Raggis
2007-07-05, 02:25
Finns många kroppsbyggare som ligger högre än 6000 kcal om dagen.

On topic.
Sry men tror inte att du kommer upp i 6000 med den mängd mat du äter. Jag kan bara ta mig själv tex. Under offseason när jag körde en lite för allvarlig bulk så blev det ca 7000-8000 kcal per dag. Då käkade jag 2-3 kilo kött, 1 kilo pasta och några gainers utöver det.

Har några polare som lirar seriös golf och de måste äta mycket på grund av att man förbränner en hel del på en golfrunda, så kanske är något att tänka på. Annars så funkar gainer väldigt bra.

Dyr matkostnad. Tävlar du?

gribby
2007-07-05, 02:35
Dyr matkostnad. Tävlar du?

Jo, föräldrarna var ju inte så glada över matkostnaden. Jag tävlade i styrkelyft och tyckte att kostschemat gav otroliga ökningar. Det gick lite väl fort bara, gick upp 20 kilo på ca 5 månader.

Niclaaas
2007-07-05, 09:13
vilken tur att såna som yankee, three pigs, argezz m.fl kan avgöra helt från huvudet hur mycket det är. själv kollade jag i ett program och det verkar stämma rätt bra att det han skrev upp är 6000kcal. det går ju självklart inte att kolla exakt eftersom att vi inte vet alla mängder m.m. (som jag antar att hans dietist gör), men jag fick det iaf till ca 5500kcal + näringsdrycken.

soulsplinter
2007-07-05, 10:17
kan ju bero på vad för slags bakterier du har i magen? Jag läste i någon tidning att nya udnersökningar visat att t.ex. överviktiga har en dominerande mäng av en viss typ av tarmbakterier som tar upp mkt mer energi/näring ur maten än hos en "normal" person. Du kanske har för många "lata" bakterier? haha vad vet jag ;)

nickodemus
2007-07-05, 10:31
Han nämner att han spelar golf. Det är ungefär 4-5timmars gående, svingande och letande. Fast det kompenserar nog inte kcal intaget.

Jag vill se bild på hur du ser ut rent kroppsmässigt.

Har ingen "nakenbild" och kameran är sönder.
Men jag är väl en utav dem som ger smeknamnet benrangel ett utseende..
196cm 75 kilo..

Sen när jag spelar golf så äter jag max 1 timme innan.
cirka 2-3 bananer 4 mackor och i framtiden 600 kcal genom näringsdrycker
och äter direkt efter så kan ej förbränna allt för mycket tycker man,
sen så behöver jag inte leta då bollen ligger där den ska ; )

Fredrik_
2007-07-05, 12:13
Gissar att det är ungefär samma i de andra två måltiderna. Någon med ork, förslagsvis de som dissat de dietister som räknat ut grabbens kaloriintag, kan väl räkna på hela dagen. Men det kanske inte är lika roligt som att såga grabbens inlägg och lägga ut sin egen manliga diet?

+1

Tråkig inställning att dissa ett inlägg utan att ens orka räkna efter. Lycka till med att få ordning på dina problem. Kan inte vara helt lätt att trycka i sig allt det där varje dag.

Niclaaas
2007-07-05, 12:19
2dl ris ca 160gram = 570kcal
300gram korvstroganoff (200gr korv, 100gram annat) = ca500kcal
4dl mjölk = 150-200kcal

Summa ca 1200-1300kcal

missade ditt inlägg. håller med och har räknat, det ska stämma rätt bra :thumbup:

nickodemus
2007-07-05, 13:58
Okej för att sammanfatta tråden lite.

I början så var alla enliga om att jag hette Pinnochio och tokljög om kalorie mängden.
Detta visade sig sedan att min näsa inte hade växt en endaste centimeter och jag får i mig cirkus 6000 kalorier om dagen.

När någon skapar trådar angående viktuppgång på kollo så lyder 7 av 10 inlägg "Ät mer"
Jag har inte läst att någon bett mig äta mer en endaste gång här.
Så antagligen så äter jag tillräckligt för att en ölmage skall bildas.

Vissa ber mig ta kontakt med min dietist. Bra idè kanske, men hon är på semester i 2 veckor till och vi är inte bundisar så jag får helt enkelt vänta två veckor till.

Sen hade vi vissa tankar om att jag kanske förbränner allt under mina Golfrundor.
Bra tanke, men måste göra er besvikna.. ;´(
Spelar golf nästan varje dag, men under en golfrunda så dricker jag 2 näringdrycker, 2-3 bananer, 1-2 Fruit n Yoghurt (från mcd 165kcal) och 1-2 kexchocklad (540 kcal per 100g , 1st = 45g)
Så under en golfrunda så pillar jag i mig cirka 1200-1500kcal.

Så då är tanken, ska jag börja äta ännu mer?
Vilket jag är rädd för att det inte går, 2dl okokt ris och 300g korvstroganoff är som ni nämner inte omänskligt.. men 2½-3½ timmar senare äter jag lika mycket igen.. Det är då det börjar bli lite knivigt : )

Från och med i imorgon så får jag i mig 1200kcal extra igenom näringdrycker..
Värt att nämna är att jag bara har druckit cirka 10 st men det är under 1½ veckas tid, imorgon hämtar jag ut så jag har 4 st om dagen.

Så då bör vi hamna på 7200 kcal om dagen...

Är det bara och vänta och se om vikten går upp eller ska man äta ytterligare tillskott?
Jag har vänt mig till många med detta problem, lagt ut MASSVIS med pengar på undersökningar..
Så ni pojkar flickor män och babes ni är lite utav sista chansen.

kram och puss

zeusden1
2007-07-05, 14:21
Jag tycker att 4 dagar var lite för lite, och att 6000 kcal låter högst orimligt. Ta och ät cirka 200-300 gram nötter eller choklad extra per dag i en månad. Händer inget då, tja, öka till 400-500 gram :D

flenders
2007-07-05, 14:26
Du får helt enkelt acceptera att du har världens största binnikemask levandes i dig som slukar upp alla tiotusentals kcal du äter.

Jag förstår inte hur du kan klaga på att folk säger åt dig att äta mer. Om det nu skulle vara fysiskt möjligt så finns det inte en chans att du skulle bibehålla din vikt om du åt 20 000 kalorier om dagen. Det finns en gräns då du får i dig mer energi än du förbrukar. Visst, du äter en hel del men det är inget överdrivit du äter. Jag stoppade i mig allt det när jag gick i nian och vägde ungefär 70 kilo. Vissa har högre ämnesomsättning och rör på sig mer än andra, de får äta mer än andra. Om du nu verkligen vill gå upp i vikt så får du acceptera att du får sluta röra på dig så du inte förbrukar någon energi på det viset eller äta enorma mängder mat, speciellt energität mat så att du går upp i vikt. Min pappa hade problem med vikten ett tag, han fick äta milkshakes och nötter till varje måltid. Han åt dock riktigt ordentligt med mat utöver detta. Prova något liknande och ge det mer än sex dagar så borde det bli skillnad.

-AG-
2007-07-05, 14:37
Viktuppgång kan ibland komma i trappsteg, dvs man äter och äter och inget händer och plötsligt så kommer kilona. Mitt råd är att äta som du gör och träna på. Har du inget fel i ämnesomsättningen eller i tarmfunktionen kommer du så småningom att gå upp i vikt. Och mitt tips är att inte höja ditt nuvarande intag, kör på som nu. Med åldern kommer kilona iaf *whistle*

-AG-
2007-07-05, 14:40
Jag förstår inte hur du kan klaga på att folk säger åt dig att äta mer. Om det nu skulle vara fysiskt möjligt så finns det inte en chans att du skulle bibehålla din vikt om du åt 20 000 kalorier om dagen.

Fast det är varken roligt eller nyttigt att äta 20000kcal per dag... säkert inte 10000kcal för den delen heller.

soulsplinter
2007-07-05, 14:44
Viktuppgång kan ibland komma i trappsteg, dvs man äter och äter och inget händer och plötsligt så kommer kilona. Mitt råd är att äta som du gör och träna på. Har du inget fel i ämnesomsättningen eller i tarmfunktionen kommer du så småningom att gå upp i vikt. Och mitt tips är att inte höja ditt nuvarande intag, kör på som nu. Med åldern kommer kilona iaf *whistle*

har märkt att sådär är det med viktnedgång också haha :)

nickodemus: Du får väl försöka se det som att det är tur att du bor i den här delen av världen där du faktiskt kan ha tilgång till så mycket mat om dagen! :) ge det några månader till så kommer det säkert att märkas en skillnad!
Ett tips är att småäta mycket :thumbs:

flenders
2007-07-05, 15:03
Fast det är varken roligt eller nyttigt att äta 20000kcal per dag... säkert inte 10000kcal för den delen heller.Nää, jag skulle inte råda någon att äta så mycket jag tog bara till överdrivna siffror för att få honom att inse att det handlar inte om någon omöjlighet. Äter man i överflöd så går man upp i vikt. Man kan aldrig komma ifrån att vi är människor.

Lepras
2007-07-05, 15:57
haha,,äter mer än den där mängden dagligen,,,,va kan det va 3-4000kcal?

Handcuff
2007-07-05, 16:01
100 g pasta = 360kcal
230g pasta ~ 800 kcal (måltid)
2dl mjölk = 80 kcal
5dl mjök = 200kcal (normalt)

så 1000kcal är endast pasta och mjölk, då är inte ens tillbehöret med..
Äter jag fel sorts pasta? :/

Tänk på att de måtten anger O-tillagad pasta. Tillagat ungefär hälften av energin....Äter du den okokt?

Englund
2007-07-05, 16:39
Det är runt 6000 kcal har vi ju kommit fram till!

pia
2007-07-05, 16:40
Du måste ha något fel på ämnesomsättningen om du äter så mycket och inte går upp i vikt. Har de inte gjort några prover så se till att de gör det. Sköldkörteln bör testas för att se om den är överaktiv. Är det något fel så finns det mediciner.

Englund
2007-07-05, 16:42
Tänk på att de måtten anger O-tillagad pasta. Tillagat ungefär hälften av energin....Äter du den okokt?
Tänk på vad du quotar ^^.

Olsson
2007-07-05, 18:24

Och mindre än vad en 70kg proffscyklist äter. Hur nu något av det var relevant.

Fortsätt lyssna på din läkare och dietist så ordnar det sig nog.

Handcuff
2007-07-05, 19:30
Tänk på vad du quotar ^^.

Ja? Och på förpackningen anges näringen för okokt. Något jag missat? MÅNGA tror att det som står på pakteten gäller tillagad mat.

petah
2007-07-05, 19:38
Vad jag ser kan det där aldrig vara 6k kalorier. Kanske runt 4500

Rahf
2007-07-05, 19:43
Okej för att sammanfatta tråden lite.

I början så var alla enliga om att jag hette Pinnochio och tokljög om kalorie mängden.
Detta visade sig sedan att min näsa inte hade växt en endaste centimeter och jag får i mig cirkus 6000 kalorier om dagen.

När någon skapar trådar angående viktuppgång på kollo så lyder 7 av 10 inlägg "Ät mer"
Jag har inte läst att någon bett mig äta mer en endaste gång här.
Så antagligen så äter jag tillräckligt för att en ölmage skall bildas.

Vissa ber mig ta kontakt med min dietist. Bra idè kanske, men hon är på semester i 2 veckor till och vi är inte bundisar så jag får helt enkelt vänta två veckor till.

Sen hade vi vissa tankar om att jag kanske förbränner allt under mina Golfrundor.
Bra tanke, men måste göra er besvikna.. ;´(
Spelar golf nästan varje dag, men under en golfrunda så dricker jag 2 näringdrycker, 2-3 bananer, 1-2 Fruit n Yoghurt (från mcd 165kcal) och 1-2 kexchocklad (540 kcal per 100g , 1st = 45g)

Så då är tanken, ska jag börja äta ännu mer?
Vilket jag är rädd för att det inte går, 2dl okokt ris och 300g korvstroganoff är som ni nämner inte omänskligt.. men 2½-3½ timmar senare äter jag lika mycket igen.. Det är då det börjar bli lite knivigt : )

Från och med i imorgon så får jag i mig 1200kcal extra igenom näringdrycker..
Värt att nämna är att jag bara har druckit cirka 10 st men det är under 1½ veckas tid, imorgon hämtar jag ut så jag har 4 st om dagen.

Så då bör vi hamna på 7200 kcal om dagen...

Är det bara och vänta och se om vikten går upp eller ska man äta ytterligare tillskott?
Jag har vänt mig till många med detta problem, lagt ut MASSVIS med pengar på undersökningar..
Så ni pojkar flickor män och babes ni är lite utav sista chansen.

kram och puss

Ja det är standardsvaret du får i första hand för att det är i 9/10 fall där problemet sitter.

Få, om ens nån av oss är läkarkunniga, vi vet inte om du räknar fel eller precis hur mycket du äter eftersom vi inte ser det framför oss. Du kan ha kalkylerat fel, vågen din kan vara kajk, din dietist kan vara B'elzebub. Idèn att kontakta din dietist var för övrigt en ypperlig idè och vi hade inte en aning om att hon var på semester så det får du ta när du kan.

Poängen är att det är inget vi kan göra utöver att tipsa om saker som funkat för oss och delge våra ärliga åsikter rakt i ansiktet. Du skall aldrig förvänta dig ryggdunk och medlidande när du postar på ett forum för sociala normer råder inte här.

För övrigt så verkar du inte så inbiten på att lösa problemet, det är snarare så att "jag har prövat allt.. Blir väl bara att pröva igen även om det aldrig funkar." Det är vibbarna jag får.

Ryck upp dig, en lösning kommer att hittas tids nog. Ha inte så jäkla bråttom, viktuppgång kan vara lika svårt som viktnedgång för vissa.

-=Kotten=-
2007-07-05, 20:42
Fick första dagen till strax över 5000...*popcorn*

-=Kotten=-
2007-07-05, 21:00

Kcalmässigt är det mycket om man inte gjort egan och bytt ut falukorven mot någon fettsnål specialvariant och grädden mot minimjölk....

Inzza
2007-07-05, 21:21

Varför skrev du inte att du gjorde det då? Kan du inte väga all mat en dag så vi får se. min kompis ligger på 6200kcals ED och han äter ungefär som du.. fast dricker runt 2000kcals utöver.

Torsk_ole
2007-07-05, 21:30
Gå till läkare och kolla.

Beror det på att du äter för lite så kan jag varmt rekomendera oljor, grädde, nötter och allt med mycket näring i.

Englund
2007-07-05, 21:30
Ja? Och på förpackningen anges näringen för okokt. Något jag missat? MÅNGA tror att det som står på pakteten gäller tillagad mat.

200 gram okokt pasta är drygt 700 kcal. 200 gram okokt pasta som man sedan tillagar blir kanske 500(?) gram, men det är fortfarande 700 kcal.

Inzza
2007-07-05, 21:32
200 gram okokt pasta är drygt 700 kcal. 200 gram okokt pasta som man sedan tillagar blir kanske 500(?) gram, men det är fortfarande 700 kcal.

Det var väl precis det han skrev, fast utan siffror.

Englund
2007-07-05, 21:35
Det var väl precis det han skrev, fast utan siffror.

Aha, okej, kanske det. Tog nyss en tupplur så jag är lite seg *screwy*

nickodemus
2007-07-05, 21:43
RAHF - jag ätit såhär och prövat det mesta sen i Augusti förra året.
Och det är inte med mening som jag låter dryg och inte tar mig era tips, för det gör jag.
Dock så har jag inte fått något tips som jag inte testat än.
Jag mår piss över att se ut som en pinne, så jag är extremt inbiten.

INZZA: Jag lånade vågen av dietisten, så jag har ingen själv och ser tyvärr ingen andledning att köpa en bara för att vi ska få reda på exakt mängd kcal till här på forumet..
För jag bryr mig inte riktigt hur mycket det är egentligen, enda jag bryr mig om är att äta så ofta som möjligt.

Torsk_ole
2007-07-05, 22:24
RAHF - jag ätit såhär och prövat det mesta sen i Augusti förra året.
Och det är inte med mening som jag låter dryg och inte tar mig era tips, för det gör jag.
Dock så har jag inte fått något tips som jag inte testat än.
Jag mår piss över att se ut som en pinne, så jag är extremt inbiten.

INZZA: Jag lånade vågen av dietisten, så jag har ingen själv och ser tyvärr ingen andledning att köpa en bara för att vi ska få reda på exakt mängd kcal till här på forumet..
För jag bryr mig inte riktigt hur mycket det är egentligen, enda jag bryr mig om är att äta så ofta som möjligt.

Ät mat med väldigt hög energimängd, det är inte svårare än så. Leta upp varor med högst energiinnehåll och ät det i princip.

Gå upp mitt i natten och dra i dig en gainer, grädde + gainer pulver= mycket kalorier. Borsta tänderna efteråt. :D

Edit: Kolla med läkare som vissa sagt, du kanske är "sjuk" på något sätt.

formula4shape
2007-07-05, 22:35
Titta på filmen Supersize me och testa :) funkar det inte är något fel.

Lycka till med uppgången.

Niclaaas
2007-07-05, 23:05
Vad jag ser kan det där aldrig vara 6k kalorier. Kanske runt 4500

och hur uppskattar du det? inga exakta mängder på många av livsmedlen men ändå kan du se att "det aldrig kan vara 6k kalorier"? jag uppskattade det som sagt till ca 6000kcal med hjälp av program, då tycker jag varken att jag räknade särskilt högt eller lågt. för övrigt tror jag att hans dietist har bättre koll på det där än vad både du och jag har.

nickodemus: jag tycker också att du ska se till att få en rejäl undersökning och se om allt fungerar som det ska (ber om ursäkt ifall du redan gjort det, isåfall missade jag att du skrev det).

Inzza
2007-07-05, 23:17

Köpte min våg för 69kr på ÖoB, är utmärkt när man skall laga mat i övrigt. står det 400g kyckling i ett recept så är det lätt ordnat lixom.

nickodemus
2007-08-23, 23:27
Äter på för fulla muggar fortfarande..
Vikten står lika still som min modell karriär.
Fick för mig att skriva ner exakt vad jag äter i 14 dagar.
Känns som om man skriver ner allt i 14 dagar och inget händer så bör man prata med sjukhus, och så har man allt samlat så man kan referera till.

Dåligt med exakt vikt och mått men ger väl ett hum.

Måndag. Vaken 10-24

Yoghurt
Pizza (310g , 214 kcal per 100g)
Spagetti Falukorv (200g + 100?)
Lasange (450g , 113kcal per 100g)
Ris och Kycklinggryta (1,5 dl ris + lagom)
Pannkakor (7st)

Ej mat: 5 bananer , 3 nektariner , 1 liter juice (550kcal)

Tisdag, Vaken 10:30 - 00;30.

Yoghurt
Ris Kycklinglår (1,5dl + 2 lår)
Pytt i Panna (500g + 2 ägg + 100g rödbetor)
Potatis Köttbullar (7pot 22 köbu)
Potatis/kyckling/tomat tjockafräs (400g(?)

Ej mat: 4 bananer , 2 nektariner , 1 fruit n yoghurt (165kcal) 1 liter juice

Onsdag

Yoghurt
Ris och Korvstroganoff (1,75dl + ca 300g ks)
Lasange
Ris och Chilicon carne (1,75dl + 350g cc)
Spagetti Falukorv (200g + ca 100-150g?)

Ej mat
5 bananer , 3 nektariner , 1 liter juice , 1 fruit n yoghurt

Torsdag

yoghurt
ris 1½ kycklingfilè (2dl ris(?) 1½ filè)
Lasange 2st (900g 1017kcal)
Potatis Kötbullar (7p 21kb)
Ris Korvstroganoff (2dl + 350g ks)

Ej mat
2 fruit n yoghurt (165kcal x2 = 330kcal) 3 bananer , 3 nektariner , 1 liter juice

Yoghurt står alltid överest eftersom det är frukost.
Tider för maten är
1. 10;30
2. 12:45
3. 16;15
4. 19;30
5. 23;00

Sen "mellanmål" mellan varje måltid förutom första.

krellik
2007-08-24, 00:13
Om man inte går upp i vikt av 6000 kalorier så ligger man antingen på en energiåtgång som inte är av denna världen eller så har man en mask i magen som är stor som en boa orm ungefär.

MrBoris
2007-08-24, 07:22
att ingen rekommenderar dig styrketräning? Med en så smal kropp och som nybörjare har du ju värsta förutsättningarna att öka en 10kg i vikt på 6månader.

Sen känner jag igen mig i dig, äter oerhörda mängder o vikten står still (o nu efter 4års styrketräning står även muskelbygget helt still oavsett matintag)...

MrBoris
2007-08-24, 07:24
Jag önskar att jag hade ditt problem istället för tvärt om. Äter jag 3000kcal/dag så går jag upp i vikt i rasande fart. Fy vad skönt att kunna få ät 6000kcal utan att gå upp i vikt! Vill man gå upp i vikt så är det bara att slänga i sig några extra gainer utöver matintaget.

Det önskar du nog inte, hur jobbigt tror du inte det är för oss som äter så vi håller på o spyr varje dag men knappt kan öka i muskelmassa öht (trots frekvent och seriös styrketräning) ?

z_bumbi
2007-08-24, 09:12
Om man inte går upp i vikt av 6000 kalorier så ligger man antingen på en energiåtgång som inte är av denna världen eller så har man en mask i magen som är stor som en boa orm ungefär.

6000 kcal är inte så mycket om man rör på sig rejält, har hög förbränning och kanske sämre energiupptag pga någon anledning. Glutenintolerans är känt för att ställa till det med energiupptaget och det är tyvärr ibland skador som inte läker ut (det är bl a tarmluddet i tunntarmen som blir skadat), nu ska det iofs vara undersökt via gastroskopi i det här fallet så det ska man förhoppningsvis kunna utesluta.

att ingen rekommenderar dig styrketräning? Med en så smal kropp och som nybörjare har du ju värsta förutsättningarna att öka en 10kg i vikt på 6månader.

Sen känner jag igen mig i dig, äter oerhörda mängder o vikten står still (o nu efter 4års styrketräning står även muskelbygget helt still oavsett matintag)...

Varför träna mer när energiintaget redan är så högt? Då tappar man i vikt istället för att gå upp, jag skulle snarare fundera på att träna mindre dvs dra ner på golfen om jag hade sådana problem

MrBoris
2007-08-24, 09:42
Varför träna mer när energiintaget redan är så högt? Då tappar man i vikt istället för att gå upp, jag skulle snarare fundera på att träna mindre dvs dra ner på golfen om jag hade sådana problem

jo men dra ner på golfen o köra styrketräning istället? (som nybörjare relativt lätt att lägga på sig mer muskelmassa = mer vikt?)

bertbert
2007-08-24, 10:17
jo men dra ner på golfen o köra styrketräning istället? (som nybörjare relativt lätt att lägga på sig mer muskelmassa = mer vikt?)

Man går inte upp i vikt av att styrketräna. Man går upp i vikt av att ha kaloriöverskott. Lägger man till energikrävande aktiviteter sjunker överskottet eller blir till och med negativt. Då går man ner i vikt.

Det är alltså i nuläget ingen god idé att lägga till energikrävande aktiviteter. När killen får ordning på sin viktkontroll kan han börja överväga att hjälpa kroppen att placera viktökningen på rätt ställe.

Men vikten styrs inte av vad du tränar eller hur du gör det, utan ditt energiöverskott/underskott.

Anders The Peak
2007-08-24, 10:45
Man går inte upp i vikt av att styrketräna. Man går upp i vikt av att ha kaloriöverskott. Lägger man till energikrävande aktiviteter sjunker överskottet eller blir till och med negativt. Då går man ner i vikt.

Det är alltså i nuläget ingen god idé att lägga till energikrävande aktiviteter. När killen får ordning på sin viktkontroll kan han börja överväga att hjälpa kroppen att placera viktökningen på rätt ställe.

Men vikten styrs inte av vad du tränar eller hur du gör det, utan ditt energiöverskott/underskott.

Nu pratar du fett illa...

larre
2007-08-24, 11:16
Antingen 1.Äter du för lite eller 2.Är sjuk på det ena eller andra sättet.

1.Ät mer! Lättaste sättet att få i sig mycket kalorier är att äta mycket nötter, godis, pizza, kebab, cola, godis (känns dumt att ge sådana råd men det är enkla kalorier). Sen kanske du inte märker av ökningen på en gång, det kanske tar någon vecka, men du kanske kan härda ut en rejäl diet kompletterad med skräpmat?

2.Gå till en läkare och förklara problemet så kan läkaren säkerligen undersöka dig och se ifall det är något fel i din kropp som gör att du inte kan gå upp i vikt, är det inget fel, se #1.

Aasa
2007-08-24, 11:34
2-3 liter fet mjölk på det, ha i dressing av olja med goda kryddor på allt ris och all pasta, gör gräddiga såser, ät en påse nötter om dan, ät fet fisk, rör dig mindre.

Knabb
2007-08-24, 11:54
Vissa människor går inte upp trots att de äter mycket, de kan äta 3000 kcal om dagen eller 6000 kcal om dagen, de ligger fortrarande stilla i vikt. Deras genetik gör att de inte går upp, vad som händer är att kroppen vill helt enkelt inte lägga på sig mer fett och bränner de extra kalorierna genom en temperatur höjning.

Alfred Nobel
2007-08-24, 12:04
Knabb, så låter det bland folk som testar att överäta i 2-3dagar, när de fortfarande inte ökat något i vikt lägger dem ner projektet. Jag säger inget emot supergener eller de som lider av någon exemplarisk sjukdom, men oftast är det*bs*

Scratch89
2007-08-24, 12:11
De personer som enligt "generna" inte kan lägga på sig fett borde väl ha försvunnit för flera tusen år sedan ala Darwin, för de kan ju inte ha varit mycket värda under kallare vinterperioder.

Tom Jr
2007-08-24, 12:18
Det önskar du nog inte, hur jobbigt tror du inte det är för oss som äter så vi håller på o spyr varje dag men knappt kan öka i muskelmassa öht (trots frekvent och seriös styrketräning) ?

Prövat att testa en ny routine? Om den du kör efter nu inte fungerar, varför skulle den fungera om 3 dagar? Gör om, gör rätt.

bertbert
2007-08-24, 12:21
Vissa människor går inte upp trots att de äter mycket, de kan äta 3000 kcal om dagen eller 6000 kcal om dagen, de ligger fortrarande stilla i vikt. Deras genetik gör att de inte går upp, vad som händer är att kroppen vill helt enkelt inte lägga på sig mer fett och bränner de extra kalorierna genom en temperatur höjning.

Så om en sådan person äter 10000 kcal om dagen, vad skulle då hända? Att kroppstemperaturen stabiliserar sig på 41 grader? *screwy*

bertbert
2007-08-24, 12:21
Nu pratar du fett illa...

Nej.

Eddie Vedder
2007-08-24, 12:24
De personer som enligt "generna" inte kan lägga på sig fett borde väl ha försvunnit för flera tusen år sedan ala Darwin, för de kan ju inte ha varit mycket värda under kallare vinterperioder.

Och under hur lång tid har människan existerat sett ur ett evolutionärt perspektiv? Inte alls länge, vi är ju i stort sett identiska med grottmänniskorna så det lär ta bra många miljoner år innan människan har en helt annan förmåga att gå upp/ner i vikt.

Kanske kommer fetmaproblematiken vara över om 10 miljoner år då personer med svårigheter att gå upp i vikt är dom vars gener förts vidare bäst?;)

Kung Bruno
2007-08-24, 12:59
Kanske kommer fetmaproblematiken vara över om 10 miljoner år då personer med svårigheter att gå upp i vikt är dom vars gener förts vidare bäst?

Har också tänkt på det. Dessutom så gillar vi människor ju socker för att vi skulle ha förmåga att välja ut bra frukter? Och så gillar vi fett pga. att det innehåller mycket energi, vilket var en fördel under svältperioder, eller?

Då borde vi ju börja gilla selleri, grönsaker och potatis om ett par miljoner år, eller?

Kung Bruno
2007-08-24, 13:03

Eller ovanligt stor: Magnus Samuelsson käkar 8500 kcal om dagen och han ligger relativt stilla i vikt. Men han är ju inte deffad iofs ...

Knabb
2007-08-24, 13:12
Knabb, så låter det bland folk som testar att överäta i 2-3dagar, när de fortfarande inte ökat något i vikt lägger dem ner projektet. Jag säger inget emot supergener eller de som lider av någon exemplarisk sjukdom, men oftast är det*bs*

Håller med dig att det är ofta så det ser ut, men enligt läkaren som gjorde den där super size studien från Linköping ( tror inte den är släppt en men sett honom uttala sig i om det) så var det två personer i studien som stog ganska stilla i vikt trots att de verkligen proppade i sig mat och de fick en förhöjd kropps temp.

bertbert
2007-08-24, 13:17
Eller ovanligt stor: Magnus Samuelsson käkar 8500 kcal om dagen och han ligger relativt stilla i vikt. Men han är ju inte deffad iofs ...

Sant men han väger 150-160 kastruller och är mycket lång. Grundmetabolismen höjs av både vikt och längd. Vi kan nog lugnt utgå från att en och annan kalori går åt av träningen också :D

Knabb
2007-08-24, 13:19
Så om en sådan person äter 10000 kcal om dagen, vad skulle då hända? Att kroppstemperaturen stabiliserar sig på 41 grader? *screwy*

Ingen aning. Mig veterligen är det inte gjort så många studier på överätning. Men det man sett är att visa människor går helt enkelt inte upp så lätt i vikt och de höjer kropps temperaturen när de överäter. Skulle de äta en mer mat under längre perioder kanske även de skulle bli överviktiga?

Eddie Vedder
2007-08-24, 14:18
Ingen aning. Mig veterligen är det inte gjort så många studier på överätning. Men det man sett är att visa människor går helt enkelt inte upp så lätt i vikt och de höjer kropps temperaturen när de överäter. Skulle de äta en mer mat under längre perioder kanske även de skulle bli överviktiga?

Jo du har helt rätt, olika personers kroppar svarar olika på vad som rent teoretiskt borde medföra likvärdig fettökning.

Den faktorn att person A har en förmåga att helt enkelt "slösa" mer energi bara genom ökad kroppstemperatur är en av faktorerna precis som du säger. Utöver detta tillkommer ju saker som olika NEAT (nonexercise activity thermogenesis) hos olika personer, olika ratio mellan vad som blir fett och fettfri massaökad spontanaktivitet o.s.v.

Angående studien i Linköping har jag för mig att alla gick upp men att flera personer ökade förvånansvärt lite jämfört med vad dom borde ha gjort. Det kan ju till viss del tillskrivas egenskaper som ovan nämnda hos dessa personer men man bör också ha i åtanke att personerna i studien inte satt inlåsta i en bur med 24-timmars övervakning och således kunnat "fuska" med att leva lite hälsosammare än vad dom angav.
Jag kan ju tala för mig själv, och hade jag ställt upp i studien då hade jag till slut fått spader och dragit iväg och tränat samt ätit gröt även om jag aldrig skulle nämna träningen och skriva ner att det blev pizza även igårkväll.:D

Kung Bruno
2007-08-24, 15:56
vad som händer är att kroppen vill helt enkelt inte lägga på sig mer fett och bränner de extra kalorierna genom en temperatur höjning.

Sant? Låter lite snurrigt ...

Skulle ju vara en fin gen att få ...

bertbert
2007-08-24, 15:57

Sannerligen. :)

Knabb
2007-08-24, 16:37
Jo du har helt rätt, olika personers kroppar svarar olika på vad som rent teoretiskt borde medföra likvärdig fettökning.

Den faktorn att person A har en förmåga att helt enkelt "slösa" mer energi bara genom ökad kroppstemperatur är en av faktorerna precis som du säger. Utöver detta tillkommer ju saker som olika NEAT (nonexercise activity thermogenesis) hos olika personer, olika ratio mellan vad som blir fett och fettfri massaökad spontanaktivitet o.s.v.

Angående studien i Linköping har jag för mig att alla gick upp men att flera personer ökade förvånansvärt lite jämfört med vad dom borde ha gjort. Det kan ju till viss del tillskrivas egenskaper som ovan nämnda hos dessa personer men man bör också ha i åtanke att personerna i studien inte satt inlåsta i en bur med 24-timmars övervakning och således kunnat "fuska" med att leva lite hälsosammare än vad dom angav.
Jag kan ju tala för mig själv, och hade jag ställt upp i studien då hade jag till slut fått spader och dragit iväg och tränat samt ätit gröt även om jag aldrig skulle nämna träningen och skriva ner att det blev pizza även igårkväll.:D

Det blir alltid lite diff när det inte är övervakat 24-timmar och det blir grymt spekulativt när inte studien är släppt än :) Fick i vart fall fram poängen att ett fåtal inte går upp i vikt så lätt trots stort kalori intag.

MrBoris
2007-08-24, 16:40
Prövat att testa en ny routine? Om den du kör efter nu inte fungerar, varför skulle den fungera om 3 dagar? Gör om, gör rätt.

haha, jo har nog testat ett o annat, MEN jag vet vad som krävs, mer kalorier helt enkelt.

Men tro mig att det inte är lätt när man som nichodemus får lov o äta så man håller på o spy upp maten igen, VARJE lagad måltid, för att öht öka på vågen. O då kan jag säga att jag än inte träffat någon som äter mer kcal än mig per dag, möjligen nichodemus då.

Off topic: kul att en 15åring försöker läxa upp mig *flex* *kissass*

Kung Bruno
2007-08-24, 16:49
Men tro mig att det inte är lätt när man som nichodemus får lov o äta så man håller på o spy upp maten igen, VARJE lagad måltid, för att öht öka på vågen. O då kan jag säga att jag än inte träffat någon som äter mer kcal än mig per dag, möjligen nichodemus då.

Hur mycket äte du per dag?

Tom Jr
2007-08-24, 17:59
haha, jo har nog testat ett o annat, MEN jag vet vad som krävs, mer kalorier helt enkelt.

Off topic: kul att en 15åring försöker läxa upp mig *flex* *kissass*

Må vara 16 år, men min träning fungerar och jag ökar varje gång. Och om du inte kan få i dig tillräcklig med mat så är det ju en riktig jävla flopp och allt som krävs är lite disciplin som du tydligen inte har.

*cry* *cry* *cry*

Eddie Vedder
2007-08-24, 18:05
Må vara 16 år, men min träning fungerar och jag ökar varje gång. Och om du inte kan få i dig tillräcklig med mat så är det ju en riktig jävla flopp och allt som krävs är lite disciplin som du tydligen inte har.

*cry* *cry* *cry*

Det sär har du ingen aning om. Bara för att du anser dig själv vara perfekt kan andra ha problem så skärp dig.

machine gun
2007-08-24, 22:21

Jag tror jag har den. Jag blir varm som en braskamin om jag proppat i mig mer mat än vanligt. Samt blir rastlös, har nog ganska högt NEAT också skulle jag tro.

nickodemus
2007-08-24, 22:57

detta känns jävligt bekant faktiskt.
känns som jag blir kokhet emellanåt, dåsig.

sen om det bara är inbillning är ju en annan fråga?

nån skrev ät pizza/kebab/osv..
Jag tål ej gluten vilket gör att jag måste äta sjuka mängder med "nyttig" mat..

Alfred Nobel
2007-08-24, 23:05
Vore gött med en bild så man får se hur du verkligen ser ut!

nickodemus
2007-08-24, 23:07
Fredag

Yoghurt
Spagetti o köttfärssås (220g + 250g, 3 tomater)
Pytti i Panna , 2 stekta ägg , rödbetor (450g + ca 100g rödbetor)
Korvstroanoff och ris (250g + 1,5dl)

Ej mat.
3 bananer , 4 nektariner.

Började en antibiotika kur mot bihåleinflammation vilket gjorde ett magen säckade ihop + illamående och mår helt wierd, så åt sämst idag ;´(

nickodemus
2007-08-24, 23:12
Vore gött med en bild så man får se hur du verkligen ser ut!

måla en streckgubbe, glöm dock inte att jag har döskönt bockskägg när du målar!

hittade ett med baröverkropp, står böjd framåt men det är det enda jag har, hur lägger man in en bild?

Kung Bruno
2007-08-24, 23:22
Vad är gluten ...?

Hur svårt kan det vara att äta mer?

Nötter, dra i dig 1kg jordnötter imorgon till kvällsmat så ska du nog få se på viktökning ...

Yoghurt med ICA Crunchy är en energibomb ...

Glöm inte att krydda med lite Olivolja överallt, hela tiden.

machine gun
2007-08-24, 23:24
nån skrev ät pizza/kebab/osv..
Jag tål ej gluten vilket gör att jag måste äta sjuka mängder med "nyttig" mat..

Jag jobbade på ett läger med Svenska Celiakiungdomsförbundet för ett par veckor sedan och det var få som lämnade det lägret utan att ha gått upp nåt kg i vikt. Det kalasades på mat, kakor, bullar, tårta, godis osv hela dagarna, så visst kan man äta onyttigt/energitätt även om man är glutenintolerant. Däremot är ju alla specialprodukter dyra, tyvärr. Mitt tips är fett, häll t.ex. lite extra rapsolja på maten, så ökar du energitätheten utan att maten blir speciellt mkt mer mättande. Även nötter, solrosfrön osv är energitätt och bra. Att dricka kalorier är dessutom lättare än att äta dem, så att dricka juice, mjölk, saft osv ökar ju också energiintaget.

Kung Bruno
2007-08-24, 23:26
måla en streckgubbe, glöm dock inte att jag har döskönt bockskägg när du målar!

hittade ett med baröverkropp, står böjd framåt men det är det enda jag har, hur lägger man in en bild?

http://www.imageshack.us

machine gun
2007-08-24, 23:26
Vad är gluten ...?

Ett protein som finns i vete, råg och korn. Är man glutenintolerant kan man således inte äta produkter som innehåller dessa sädesslag, som t.ex. vanligt bröd, pasta osv. Det finns glutenfria varianter av många produkter, men det är mycket dyrare.

Kung Bruno
2007-08-24, 23:29

+1

Jag skulle lätt kunna trycka runt 15 000 kcal/dag om det skulle behövas. Inte potatis då iofs men inte dricka olivolja heller.

Kung Bruno
2007-08-24, 23:31
Ett protein som finns i vete, råg och korn. Är man glutenintolerant kan man således inte äta produkter som innehåller dessa sädesslag, som t.ex. vanligt bröd, pasta osv. Det finns glutenfria varianter av många produkter, men det är mycket dyrare.

Ajdå ... nu blev det lite svårare. Eller. Inte lika gott.

MrBoris
2007-08-25, 05:33

*cry* *cry* *cry*

orkar man ens svara på det där? nej....

Englund
2007-08-25, 08:12
+1

Jag skulle lätt kunna trycka runt 15 000 kcal/dag om det skulle behövas. Inte potatis då iofs men inte dricka olivolja heller.

Gött, äntligen någon med lika bra aptit som jag :)

Tom Jr
2007-08-25, 09:31
orkar man ens svara på det där? nej....

Hur som helst så var mitt första PM ett försök till hjälp, där jag påpekade att du kanske skulle pröva att byta träningsroutine.

*Dessutom ser det ut som du orkade svara (var tvungen)

MrBoris
2007-08-25, 09:35
Hur som helst så var mitt första PM ett försök till hjälp, där jag påpekade att du kanske skulle pröva att byta träningsroutine.

O jag svarade att jag provat det ena o det andra, men du kan ju försöka vara lite mer ödmjuk istället för att kasta ur dig sarkastiska och översittande kommentarer vid 16års ålder o hur många års styrketräningserfarenhet?? 1års?

Timme
2007-08-25, 11:57

Det önskar jag visst det. Det är inte svårt för mig att äta 6000kcal ska du se. En familjepizza slinker ner utan större problem. Jag älskar mat och tycker att det är otroligt gått. Om jag kunde äta 6000kcal utan att gå upp i vikt så vore det toppen. Enda problem är att det skulle vara ruskigt dyrt.

Timme
2007-08-25, 12:07
Nickodemus: Prova att Dricka ca 500ml grädde varje dag.

Timme
2007-08-25, 12:09
Gött, äntligen någon med lika bra aptit som jag :)

+1 :) Mat är vansinnigt gått och jag älskar att äta mycket mat vid varje tillfälle.

MrBoris
2007-08-25, 12:12
Om jag kunde äta 6000kcal utan att gå upp i vikt så vore det toppen. Enda problem är att det skulle vara ruskigt dyrt.

men hur tror du då att du skulle lyckas få dina muskler o växa? :)

Timme
2007-08-25, 15:11
men hur tror du då att du skulle lyckas få dina muskler o växa? :)

Äter mer givetvis :)

Kung Bruno
2007-08-25, 15:34
+1 Timme.

Förstår mig inte på folk som inte orkar äta mer ... jag får i mig dagsbehovet av 3 dagar i en rejält måltid ...

Medans andra sitter och delar in allt i 7 mål för att de "inte orkar" ...

Nåja, alla är väl olika :D

MrBoris
2007-08-25, 15:46
+1 Timme.

Förstår mig inte på folk som inte orkar äta mer ... jag får i mig dagsbehovet av 3 dagar i en rejält måltid ...

Medans andra sitter och delar in allt i 7 mål för att de "inte orkar" ...

Nåja, alla är väl olika :D

äter du 6000kcal om dagen?

Kung Bruno
2007-08-25, 15:52

Nej, jag vill inte bli smällfet.

Men jag skulle kunna äta 6000 kcal * 2 om jag ville :'/.

MrBoris
2007-08-25, 15:55

hmm, jojo, lätt o snacka en annan sak o försöka komma upp i de mängderna

Kung Bruno
2007-08-25, 16:05

Låt mig göra ett exempel på vad som är gott, trevligt och nyttigt:

Frukost 08:00
500g fullkornsbröd
500g keso
200g fet ost
200g skinka

1l lättfil
500g musli med nötter och torkad frukt
Osötat sylt

Mellanmål 1
500g kvarg
Näve nötter
ICA Crunchy
Osötad sylt

OSV...

Inga problem ...

Timme
2007-08-25, 17:31

Nej, preics som Bruno skrev. Jag vill inte bli smällfet men jag skulle lätt kunna äta 10000kcal+

"hmm, jojo, lätt o snacka en annan sak o försöka komma upp i de mängderna"

Att slänga i sig 3000kcal under 30 minuter är inget svårt för mig. Har jag ätet 3000kcal i ett nafs (vilket jag gjorde för några veckor sedan) så kan jag självklart äta betydligt mer än 6000kcal över ett dygn. Vill man komma upp i extrema mängder (tex 12000kcal) så är det bara att börja sleva enorma mängder glass vilket är riktigt gott. Faktum är att jag tänker dra ned och köpa en halvliter glass strax. 1200kcal bara där.

Grejen är den att vissa har en enorm aptit, Bruno och jag tex. Och nej, 6000kcal är inte det minsta svårt att få i sig.

Timme
2007-08-25, 17:37
Låt mig göra ett exempel på vad som är gott, trevligt och nyttigt:

Frukost 08:00
500g fullkornsbröd
500g keso
200g fet ost
200g skinka

1l lättfil
500g musli med nötter och torkad frukt
Osötat sylt

Mellanmål 1
500g kvarg
Näve nötter
ICA Crunchy
Osötad sylt

OSV...

Inga problem ...

Härligt!

Kung Bruno
2007-08-25, 17:39
Grejen är den att vissa har en enorm aptit, Bruno och jag tex. Och nej, 6000kcal är inte det minsta svårt att få i sig.

+1 Word Up! :hbang:

Blir bland annat ett kilo potatis tillkvällsmat :). Får köra på lite kalorisnåla livsmedel.

Timme
2007-08-25, 17:52

Blir bland annat ett kilo potatis tillkvällsmat :). Får köra på lite kalorisnåla livsmedel.

Låter riktigt mysigt :D Potatis är alltså bra om man vill äta energisnålt. Tack för tipset!

machine gun
2007-08-25, 23:27
Det önskar jag visst det. Det är inte svårt för mig att äta 6000kcal ska du se. En familjepizza slinker ner utan större problem. Jag älskar mat och tycker att det är otroligt gått. Om jag kunde äta 6000kcal utan att gå upp i vikt så vore det toppen. Enda problem är att det skulle vara ruskigt dyrt.

Börja konditionsträna ;)

Strongman
2007-08-26, 00:03
Timme vad vare du käkade på en halvtimma när du fick i dig 3000 kalorier? snickers och glass eller? ;)

Englund
2007-08-26, 01:03
Wow.. Nu börjar jag känna mig hemma här :D

http://www.halso.info/forum/t-29155.html - Jag som trott att jag haft världens problem med min hunger. Och så visar det sig att ni också är bottenlösa =)

I vårat fall tror jag det är lättare att komma upp i dom där mängderna mat om vi försökte än att säga att vi kan komma upp i dom mängderna :cool:

Om jag skulle kunna hålla aptiten i schack så skulle jag inte äta mer än 5 mål/vecka. Som det är nu så äter jag mig aldrig mätt :/

Englund
2007-08-26, 01:13

Hehe, känner igen det där. Köpte potatis på burk för ett tag sedan. 3 st 500-grams burkar, då slipper man skala också :hbang:. Iallafall, det var en middag då jag blev mätt en liten stund, åt korv till potatisen också + ett par mackor *drool*

Englund
2007-08-26, 01:16
Nu när jag har chansen så kan jag fråga om era smaklökar Bruno och Timme. Är ni kräsna eller kan ni äta allt som kommer i er väg? Jag sätter i mig vad som helst utom sill i princip. Äter tom. surströmming, yummy.

Yes
2007-08-26, 01:39
Jag är likadan som er, att jag kan äta nästan hur mycket som helst. Vad gäller smaklökarna så är jag inte direkt kräsen av mig heller; äter nästan vad som helst - jag gillar mat helt enkelt.

Apiten är dock till stor del även en vanesak. Att hålla blodsockret i styr med regelbundna och bra måltider hjälper också.

Annars får man väl bygga rejält med muskler. Det är nog den bästa lösningen.

nickodemus
2007-08-26, 02:33
Det är otroligt fantastiskt skoj att så många kan äta mycket här.
Vad ni bör tänka på är att 6000kcal genom bra och nyttig mat kostar ungefär 2000 kr i veckan.
Mer där till och du äter mycket kycklingfilè och kött.

Jag har ätit cirka 6000kcal i snart ett års tid och med lite snabb matte så blir det då mat för cirka 104 000 kr om året!

nu när jag räknade ut detta så är det helt jävla sjukt egentligen, 104 papp om året? för mat? på en person?

Då ska det väl tilläggas att jag är glutenintrollerant och 500g pasta kostar 26spänn.

Men 104000 kr, fyfan?

MrBoris
2007-08-26, 07:01

Nej, preics som Bruno skrev. Jag vill inte bli smällfet men jag skulle lätt kunna äta 10000kcal+

"hmm, jojo, lätt o snacka en annan sak o försöka komma upp i de mängderna"

Att slänga i sig 3000kcal under 30 minuter är inget svårt för mig. Har jag ätet 3000kcal i ett nafs (vilket jag gjorde för några veckor sedan) så kan jag självklart äta betydligt mer än 6000kcal över ett dygn. Vill man komma upp i extrema mängder (tex 12000kcal) så är det bara att börja sleva enorma mängder glass vilket är riktigt gott. Faktum är att jag tänker dra ned och köpa en halvliter glass strax. 1200kcal bara där.

här var det snack om 2*6000kcal. Så du kan äta 2-3pizzor en måltid (~ 3000kcal) o det 4gånger om dagen? word

Kung Bruno
2007-08-26, 07:53
Nu när jag har chansen så kan jag fråga om era smaklökar Bruno och Timme. Är ni kräsna eller kan ni äta allt som kommer i er väg? Jag sätter i mig vad som helst utom sill i princip. Äter tom. surströmming, yummy.

Jag äter i princip allting ... och hur mycket som helst.

Allt utom psyllium-/lin- frön.

Englund
2007-08-26, 08:52
här var det snack om 2*6000kcal. Så du kan äta 2-3pizzor en måltid (~ 3000kcal) o det 4gånger om dagen? word

2 pizzor? Kan man ens äta så lite. Nä, skämt åsido. 10 pizzor per dag låter faktiskt inte svårt att trycka i sig. En pizza i timmen under ett helt dygn låter heller inte ens speciellt svårt. Det måste testas någon vacker dag. Fast nu är det kanske så att det är mycket snack o lite verkstad :/

Kung Bruno
2007-08-26, 09:14
En pizza slänger jag i mig på 5 minuter utan att känna minsta tecken på mättnad.

Men det finns fortfarande en sak som äger ut pizza totalt: Fil/Yoghurt och Musli/Crunchy. Kan äta MÄNGDER.

Raggis
2007-08-26, 13:25
2 pizzor? Kan man ens äta så lite. Nä, skämt åsido. 10 pizzor per dag låter faktiskt inte svårt att trycka i sig. En pizza i timmen under ett helt dygn låter heller inte ens speciellt svårt. Det måste testas någon vacker dag. Fast nu är det kanske så att det är mycket snack o lite verkstad :/

Bra att du insåg det tillslut. Själv så kan jag äta runt 60000 kcal per dag. 30000 i en enda måltid!

Fyfan vad jag är bra! Fyfan vad jag är bra!

Stoltz
2007-08-26, 14:17
Bra att du insåg det tillslut. Själv så kan jag äta runt 60000 kcal per dag. 30000 i en enda måltid!

Fyfan vad jag är bra! Fyfan vad jag är bra!

Jävla scientologer...

(:D)

Timme
2007-08-26, 14:27
Timme vad vare du käkade på en halvtimma när du fick i dig 3000 kalorier? snickers och glass eller? ;)

En familjepizza :D

Timme
2007-08-26, 14:31

Nej, det snackades om 6000kcal på 1 dygn. Sedan så skrev jag att jag utan problem skulle kunna få i mig mer än 6000kcal.

En familjepizza är cirka 3000kcal, det åt jag på mindre än 30 minuter. Vill man komma upp i gigantiska mängder kalorier (10000kcal+) så får man ta till extrema metoder som är dricka grädde och äta glass.

Timme
2007-08-26, 14:32
Börja konditionsträna ;)

och bränna på mina hårt förvärvade muskler? Aldrig i livet! Jag får ångest när jag ser alla skellet som springer omkring på ett elit marathon.

Timme
2007-08-26, 14:35

Det behövs inte 3 pizzör för 3000kcal. 1 pizza liger på nära 2000kcal. En familjepizza är med största sannolikhet merän 3000kcal.

Jag måste bara göra ett experiment för att se hur många kalorier jag kan komma upp i på en dag. Jag skulle lägga grunden med att äta glass och dricka grädde. Lite snickers på det. Sedan så skulle jag dricka mängder maltodextrin. Sedan köpa en kebabrulle. Sleva jordnötssmör. På kvällen avslutar man med pizza och ostbågar. Det skulle vara intressant tt se hur många kcal jag kommer upp i. Detta tänker jag prova på en lördag.

Timme
2007-08-26, 14:37
Jag ska visa er era tvivlare att det går att äta enorma mängder mat/energi om man är en av oss (en som gillar att äta mycke mat) :D

Det handlar inte bara om att sleva mat för att komma upp i höga kcal värden. Det handlar om att välja rätt sorts (skräp)mat med mycket energi i.

Timme
2007-08-26, 14:43
Englund, och Bruno. Är ni med på en ätartävling? Reglerna är enkla. Skriv ned vad och hur mycket (väg helst med våg för att undvika speculationer) du ätar under 16 timmer (man måste ju sova 8). Den som når högst kaloriintag närd 16h gått vinner! All föda tillåten :D

Eddie Vedder
2007-08-26, 15:12
Den här tråden har spårat ur totalt nu.

Den där sjuka ätardagen låter intressant så starta gärna en ny tråd om hur du tänkt lägga upp det Timme, sen om du får motståndare blir det ju desto mer intressant.:D

Men hi-jacka inte gärna tråden mer med "jag kan äta si och så mycket!", "ja och jag kan äta 10 000 kcal från Skogaholmslimpa!" etc.

Timme
2007-08-26, 15:23
Den här tråden har spårat ur totalt nu.

Den där sjuka ätardagen låter intressant så starta gärna en ny tråd om hur du tänkt lägga upp det Timme, sen om du får motståndare blir det ju desto mer intressant.:D

Men hi-jacka inte gärna tråden mer med "jag kan äta si och så mycket!", "ja och jag kan äta 10 000 kcal från Skogaholmslimpa!" etc.

Ja. du har rätt. Tråden har spårat ur och jag ber om ursäkt. Tråd om ätartävling kommer duka upp innan dagen är slut!

roddaren
2007-08-26, 20:47
känner igen mig här. ville ett tag väldigt gärna gå upp i vikt. räkna aldrig på hur mkt cal jag åt. men en dag så väl ut så här ( mjölk som dricka till alla mål ): frukost, dubbla portioner gröt + mackor. lunch va 30 köttbullar o 10 potatisar. mellanmål en färdigmat 500 gr lasagne. middag 12-15 pannkakor o kvällsmat 1/3 flingpaket me mjölk/fil till. tränade dock rodd då, så det förbrändes en del. men genomsnitt 4-5 träningspass/ vecka. och detta under 1 års tid utan att gå upp i vikt. slutsats: vissa har svårt att gå upp i vikt. men det är mkt lättare nu när jag börjat styrketräna och inte ro så ofta.

nickodemus
2007-09-02, 13:51
Okej, kanske veckans bästa skämt.

9 dagar.
44 lagade mål mat.
14 frukostar
3-5 bananer om dagen
2-4 nektariner om dagen
+ andra mellanmål.

Viktresultat.
-2 kilo!

Har alla mål mat uppskrivna om någon orkar bry sig.
Tycker bara det är ruskigt jävla roliga siffror egentligen.
Sjukhuset nästa!

SåTunn
2007-09-02, 14:12
Okej, kanske veckans bästa skämt.

9 dagar.
44 lagade mål mat.
14 frukostar
3-5 bananer om dagen
2-4 nektariner om dagen
+ andra mellanmål.

Viktresultat.
-2 kilo!

Har alla mål mat uppskrivna om någon orkar bry sig.
Tycker bara det är ruskigt jävla roliga siffror egentligen.
Sjukhuset nästa!

Du är säker på att du inte kräks ibland?

nickodemus
2007-09-02, 20:29
Du är säker på att du inte kräks ibland?

Jag är ganska så säker på att jag inte gör det ja.

WHITEFOLKS
2007-09-02, 22:32
Det är otroligt fantastiskt skoj att så många kan äta mycket här.
Vad ni bör tänka på är att 6000kcal genom bra och nyttig mat kostar ungefär 2000 kr i veckan.
Mer där till och du äter mycket kycklingfilè och kött.

Jag har ätit cirka 6000kcal i snart ett års tid och med lite snabb matte så blir det då mat för cirka 104 000 kr om året!

nu när jag räknade ut detta så är det helt jävla sjukt egentligen, 104 papp om året? för mat? på en person?

Då ska det väl tilläggas att jag är glutenintrollerant och 500g pasta kostar 26spänn.

Men 104000 kr, fyfan?

Det kostar inte 2000kr i veckan att få i sig 6000kcal. Man kan få i sig 6000kcal om dagen för under 350kr i veckan utan att vara alltför drastisk.

Aasa
2007-09-03, 05:52
2000 kr lät dyrt ja. Vad äter du när det kostar så mycket?

nickodemus
2007-09-03, 09:25
glutenfria produkter..
6 mackor = 40 kr
en lasange 450g = 45kr osv.

Timme
2007-09-03, 09:55
Du borde gå till närmaste vårdcentral och be läkaren göra tester för att kolla din sköldkörtel och ämnesomsättning. Sköldkörteln regler ämnesomsättningen.

WHITEFOLKS
2007-09-03, 19:52
glutenfria produkter..
6 mackor = 40 kr

Det är ju bara dumt att hålla på med "glutenfria" produkter. Ät sånt som är naturligt fritt från gluten istället, ris, potatis osv.

Rahf
2007-09-03, 21:19
Det är ju bara dumt att hålla på med "glutenfria" produkter. Ät sånt som är naturligt fritt från gluten istället, ris, potatis osv.

Och det har aldrig slagit dig att personen ifråga kan vara glutenallergiker?

WHITEFOLKS
2007-09-04, 01:23
Och det har aldrig slagit dig att personen ifråga kan vara glutenallergiker?

Det har inte bara slagit mig, jag förutsatte att så var fallet. Men det är fortfarande onödigt att som glutenallergiker äta glutenfria substitut till mat som vanligtvis innehåller gluten, det blir bara dyrt och oftast inte särskilt gott.

Det är lite enligt samma linjer att som vegetarian sitta och äta sojafärs, veggoburgare och veggokorv, visst det kan säkert vara kul ibland men verkar ju dumt att basera sin kost på det (och sen klaga på att det blir dyrt.).

Rahf
2007-09-04, 09:53
Det har inte bara slagit mig, jag förutsatte att så var fallet. Men det är fortfarande onödigt att som glutenallergiker äta glutenfria substitut till mat som vanligtvis innehåller gluten, det blir bara dyrt och oftast inte särskilt gott.

Det är lite enligt samma linjer att som vegetarian sitta och äta sojafärs, veggoburgare och veggokorv, visst det kan säkert vara kul ibland men verkar ju dumt att basera sin kost på det (och sen klaga på att det blir dyrt.).

Helt allvarligt nu, vad yrar du om? Är man glutenallergiker så äter man inte glutenbaserad mat. Det skruvar upp systemet en sjuhelvetes massa och är inte trevligt för fem öre. Det finns ingen anledning att äta det om man kan undvika det eller hur?

Vad ska en vegetarian samt en glutenallergiker basera kosten på då enligt dig?

nickodemus
2007-09-04, 10:09

Jag förstår exakt hur du tänker.
Men att vara gluten är helt ärligt ett helvete.
Du tvingas avstå från massor med mat och att sedan avstå från special bröd/pasta osv skulle i längden göra dig rätt knäpp.
Man blir extremt enkelspårig när det gäller mat när man tvingas ta bort gluten.
Ska du ha snabbmat, så kan du i stort sätt inte äta någonstans alls.
Alla pizzerior friterar pommes tillsammans med t.ex falafell vilket gör att du inte kan äta pommes.
Kebaben inhåller oftast kryddor som innehåller gluten.
Så i stort sätt så måste du laga varenda måltid själv vilket tar tid och kostar.

Vi säger att du jobbar, har ej tillgång till en mikro under arbetstid.
Vad ska du då äta?

Försöker inte läxa upp dig alls, utan försöker bara ge dig lite inblick!

Hur somhelst så har jag imorgon (Torsdag) tid hos en dietist på sjukhuset så får förhoppningsvis hjälp med detta nu!

Timme
2007-09-04, 10:43
Hur somhelst så har jag imorgon (Torsdag) tid hos en dietist på sjukhuset så får förhoppningsvis hjälp med detta nu!

Du borde hur eller hur kolla din ämnesomsättning.

m96olsen
2007-09-04, 11:01
Helt allvarligt nu, vad yrar du om? Är man glutenallergiker så äter man inte glutenbaserad mat. Det skruvar upp systemet en sjuhelvetes massa och är inte trevligt för fem öre. Det finns ingen anledning att äta det om man kan undvika det eller hur?

Jag tror hans poäng var att man ska fokusera på äta naturligt glutenfria produkter, typ ris, potatis, kött etc, och låta bli det som vanligtvis innehåller gluten men som framtagits utan. (T.ex glutenfritt bröd)

nickodemus
2007-09-04, 11:51
Du borde hur eller hur kolla din ämnesomsättning.

Japp!
Tänkte vara lite "hård" eller vad man kallar det.
Försöka få en tid på magkliniken och kika upp ämnesomsättnings, sköldkörteln och viloförbränningen (om det går)

Alfred Nobel
2007-09-04, 11:56
Japp!
Tänkte vara lite "hård" eller vad man kallar det.
Försöka få en tid på magkliniken och kika upp ämnesomsättnings, sköldkörteln och viloförbränningen (om det går)

En bild på din kropp vore givande i disskusionen, eller iaf intressant :D

Åke
2007-09-04, 12:06
Hej "nickodemus", sry om jag missat nått men hur länge har du ätit 6000kcal/dygn? Jag har själv spelat väldigt mkt golf för några år sedan när jag hade ungefär samma proportioner som dig. På sommar halvåret när jag spelade mkt gick jag alltid ner fruktansvärt mkt i vikt, sedan när golfsäsongen var över styrketränade jag och åt lika mkt om inte mer mat än vad du nu gör. (Jag åt nästan lika mkt på golfsäsongen oxå). Det jag vill säga är: ha lite tålamod och fortsätt kämpa i några månader så borde de funka mkt bra, de gjorde det för mig iaf. (Är nu 200cm och väger 102 för tillfället). En gainer om dan skulle inte va helt fel heller. Jag utgår från att du styrketränar för du vill väl gå upp i vikt av muskler inte fett! Ät tills du nästan*spy* det brukar jag göra.
Lycka till

Doctor Snuggles
2007-09-04, 12:10
Binnikemask ftw

WHITEFOLKS
2007-09-04, 15:46

Jag sa inte att man skulle äta mat som innehåller gluten. Jag sa att man skulle äta mat som är naturligt fritt från gluten vilket mycket mat är. Förstår inte hur man undviker gluten mer genom att äta glutenfri pasta än att istället äta potatis SOM INTE HAR GLUTEN I SIG FRÅN BÖRJAN.

WHITEFOLKS
2007-09-04, 15:52
Jag förstår exakt hur du tänker.
Men att vara gluten är helt ärligt ett helvete.
Du tvingas avstå från massor med mat och att sedan avstå från special bröd/pasta osv skulle i längden göra dig rätt knäpp.
Man blir extremt enkelspårig när det gäller mat när man tvingas ta bort gluten.
Ska du ha snabbmat, så kan du i stort sätt inte äta någonstans alls.
Alla pizzerior friterar pommes tillsammans med t.ex falafell vilket gör att du inte kan äta pommes.
Kebaben inhåller oftast kryddor som innehåller gluten.
Så i stort sätt så måste du laga varenda måltid själv vilket tar tid och kostar.

Vi säger att du jobbar, har ej tillgång till en mikro under arbetstid.
Vad ska du då äta?

Försöker inte läxa upp dig alls, utan försöker bara ge dig lite inblick!

Ett väldigt vanligt mål, även bland såna tål gluten, under de omständigheterna är en proteindrink och en frukt. Annars skulle du ju kunna dra i dig lite mjölkbaserade produkter, nån sallad, nötter, något gjort på bönor/linser och ris osv...

Aasa
2007-09-04, 18:42
glutenfria produkter..
6 mackor = 40 kr

Ahh då förstår jag att det kostar mycket. Är själv glutenallergiker men jag har inget behov av att äta glutenfri pasta eller glutenfritt bröd t ex. Förstår givetvis om du gillar det men det kanske är vettigt ur ekonomisk synvinkel att söka efter något substitut.

Själv käkar jag t ex hirs ungefär så som andra äter pasta ( med samma tillbehör ) men det är jag ju van vid sen jag var liten också.
Klart man har olika smak och att det ibland är jobbigt att vara glutenfri. Jag är till exempel extremt sugen på en god macka ibland, eller bullar med mjölk.. men jag har valt att se det positiva med att vara glutenallergiker. Jag har mycket bättre koll på maten, mår och presterar bättre och slipper falla för frestelser som godis, glass ( är laktosintolerant också ... ) och skräpmat i onödan.
Dessutom lagar jag väldigt mycket mer mat ( köper aldrig något ute nå mer, orkar inte leta ens ).
Skulle jag ändå falla för någon av dessa underbara frestelser så får jag en skarp tillsägelse från magtrakten! :thumbup:
;)

Rahf
2007-09-04, 19:38
Ett väldigt vanligt mål, även bland såna tål gluten, under de omständigheterna är en proteindrink och en frukt. Annars skulle du ju kunna dra i dig lite mjölkbaserade produkter, nån sallad, nötter, något gjort på bönor/linser och ris osv...

Nej det sa du inte. Men nu vet jag hur du tänkte så då är vi på samma köl.

nickodemus
2007-09-04, 22:10
det naknaste jag har, och kanske det allra fulaste

MrBoris
2007-09-06, 21:48
det naknaste jag har, och kanske det allra fulaste

alltså det där ser till o med bra ut imo...varför inte styrketräna ovanpå?

Timme
2007-09-07, 16:18
alltså det där ser till o med bra ut imo...varför inte styrketräna ovanpå?

+1

Börja styrketräna!

Koloftw
2007-11-17, 19:55
BUMP!

Har du lyckats gå upp i vikt någe?

nickodemus
2007-12-15, 12:44
Hej Hej!
Nej det skulle jag inte vilja säga faktiskt.. Några hekto max känns det som..
Men det kommer väl förhoppningsvis

Koloftw
2007-12-15, 12:45
Hur mycket käkar du per dag nu då?

nickodemus
2007-12-15, 13:00
I kcal så vet jag inte eftersom jag aldrig har räknat ut det själv.
Men en måltid bygger antingen på 200g pasta 2dl ris eller 4-6 potatis + proteinkälla då
och äter lagade mat vid
09
12
13;30 (eller 15:00)
17
20-21

+ frukost ,100-150g nötter och omega 3 tillskott.
500-1kg frukt och grönt och dagen, 150-200g hallon/blåbär varje kväll.

CalleP
2007-12-15, 13:59
Om jag ska vara ärlig så äter du antagligen för lite! 6000 kalorier är mycket men du kan äta mycket MYCKET mer en det.
Om du vill gå upp i vikt och är i desperat behov av det så får du bara äta och äta hela tiden.

Sedan försök att äta var 3:e timme istället för 3-4 gånger per dag. För om du äter var 3:e timme så kommer det se ut så här ungefär :

Frukost 7:00 : 500g gröt och mjölk och skivad banan

Lite mat innan lunch 10:00 : Kyckling och bröd 300g

Lunch 12:00 : Kasler under chilitäcke med ris och grönsaker ungefär 1500g allt som allt

Mellan mål i skolan : 15:00 Protein drink med frukt ungefär 30g

Mellan mål när jag kommer hem 17:00 : 4 mackor med pålägg

Träning ~2 timmar

Efter tränings ätning 19:30 : 400g Pasta med 300 g korv och 300 g grönsaker.

Kvällsmat 21:00
Några mackor med salami och grönsaker på med flera glas mjölk.

Utöver det så dricker jag en hel del vatten kanske 4 liter per dag.

Mellan målet i skolan är inte alltid att det händer men då och då.

Så minst 6 mål per dag så kommer du att gå upp i vikt.

Detta kommer antagligen flera av er bli sura över att jag skriver men så tycker jag iallafall.

Jag var också sådann att jag räknade kalorier och att jag räknade måltider för jag ville desperat gå upp i vikt! Jag vägde mig varje dag försökte äta mycket. Men försök i ett halvår att inte kolla dig på vågen och bara skit i att väga dig hela tiden. Skit i att räkna alla kalorier och så. Bara ät och njut istället!

maRRtin
2007-12-15, 20:06
Sedan försök att äta var 3:e timme istället för 3-4 gånger per dag.
Nu äter han (om jag förstod det rätt) redan lagad mat 5 gånger per dag + frukost och annat.

haiduc
2007-12-15, 23:50
Du Jag stoppade i mig allt det när jag gick i nian och vägde ungefär 70 kilo. Vissa har högre ämnesomsättning och rör på sig mer än andra, de får äta mer än andra.

Det är nog lite skillnad på en tonåring som växer, jämfört med en vuxen syillasittande man.. Inte riktigt samma energibehov där kanske.

skaparn
2007-12-16, 08:08

Det där upprepade du flera gånger i början av tråden också, varför inte sätta dig ner och räkna lite själv på hur mycket energi du får i dig så slipper du den långsamma processen att gå via din dietist hela tiden.

nickodemus
2007-12-16, 15:02
Det där upprepade du flera gånger i början av tråden också, varför inte sätta dig ner och räkna lite själv på hur mycket energi du får i dig så slipper du den långsamma processen att gå via din dietist hela tiden.

Ja du, jag är inte riktigt den personen som sitter och läser innehållsförteckningar.
Känns ganska oviktigt att veta så länge som man känner att man äter mycket och bra.

Tråden är duktigt gammal, och ingenting har hjälpt så det känns som det är dags att lägga ner tråden om inte någon har något superrecept..

Spiffy
2007-12-16, 15:08
Ja du, jag är inte riktigt den personen som sitter och läser innehållsförteckningar.
Känns ganska oviktigt att veta så länge som man känner att man äter mycket och bra.

Tråden är duktigt gammal, och ingenting har hjälpt så det känns som det är dags att lägga ner tråden om inte någon har något superrecept..

Ingenting har hjälpt? och du har fortfarande inte ens räknat ut hur mycket kcal du äter på en dag så du är säker.
Kanske ska börja med det så du slipper gissa :confused:

nickodemus
2007-12-16, 15:17
Ingenting har hjälpt? och du har fortfarande inte ens räknat ut hur mycket kcal du äter på en dag så du är säker.
Kanske ska börja med det så du slipper gissa :confused:

Jag har inte räknat själv nej.
Dock så räknade en dietist ut mitt snitt kcal intag under 10 dagar i somras.
Det var då vi kom fram till att jag fick i mig 5.9-6300 kcal om dagen.
Sen dess har jag också ändrat lite i kosten, till mer närings och energi rika varianter.

Vin
2007-12-20, 11:55
är det där 6000kcal som du beskrev i dina måltider så heter jag Peter Jihde, hehe.

nej men är nog inte 6000kcal som du beskrev.
Försök och hälla i lite olja, raps/oliv olja i maträtterna. verkar som att du får i dig för lite fett i måltiderna. försök få i dig minst 2-3dl raps olja utöver maten du beskrev som tidigare så ska det nog gå bra.

cheesian
2007-12-21, 11:42
Lär dig räkna själv så märker du hur fel din dietist har.

machine gun
2007-12-21, 11:43
Lär dig räkna själv så märker du hur fel din dietist har.

Du vet att dietister har 4 års utbildning och kan väldigt mycket mer än du va?

z_bumbi
2007-12-21, 12:40
Men en måltid bygger antingen på 200g pasta 2dl ris eller 4-6 potatis + proteinkälla då
och äter lagade mat vid
09
12
13;30 (eller 15:00)
17
20-21

+ frukost ,100-150g nötter och omega 3 tillskott.
500-1kg frukt och grönt och dagen, 150-200g hallon/blåbär varje kväll.

är det där 6000kcal som du beskrev i dina måltider så heter jag Peter Jihde, hehe.

nej men är nog inte 6000kcal som du beskrev.
Försök och hälla i lite olja, raps/oliv olja i maträtterna. verkar som att du får i dig för lite fett i måltiderna. försök få i dig minst 2-3dl raps olja utöver maten du beskrev som tidigare så ska det nog gå bra.

200 g pasta 700 kcal
Kött a 150 g 250 kcal
900 kcal x 5 -> 4500 kcal

Frukost 500 kcal (en ren chansning)

Nötter 500-750 kcal

Jag tycker 6000 kcal inte verkar helt orimligt i kalorimängd utan att ha räknat så noga på resten.

2-3 dl rapsolja ger 1500-2300 kcal så utöver ev problem med mage så ger det troligen ett väldigt stort kaloriöverskott.

Tolkia
2007-12-21, 12:54
... försök få i dig minst 2-3dl raps olja utöver maten du beskrev som tidigare så ska det nog gå bra.
Rekommenderas inte, om man inte tycker att det är kul med räserbajs.

tigerofsweden
2007-12-21, 12:59
Du vet att dietister har 4 års utbildning och kan väldigt mycket mer än du va?

Du vet att utbildning inte alltid är en garanti för att personen är kompetent och har vetenskapliga belägg för sina påstående va?

bollio
2007-12-21, 14:49
Rekommenderas inte, om man inte tycker att det är kul med räserbajs.

Intressant. Är det allmänt vedertaget att rapsolja kan orsaka diarré? Vad är det som orsakar det i så fall, erukasyran?